katso profiilia tai lähetä pm
Aallot lyö ja kitara soi ♫
Oma hevonen: Honey
Aurinkomerkki: ♌
|
Post by Dewn on Jul 28, 2017 14:36:08 GMT
Yötön yö -vaellus 22.07.2017
Kuvassa vasemmalta oikealle: Fonde, Africa, Tumppu, Unna ja Altsu. Aika ajoin tarvitsen rauhoittumisen paikan reissun päällä - viimeksi se oli asuntoautolla, mutta tällä kertaa päätin lähteä seikkailuun hevosen selässä. Gillian lainasi ystävällisesti Africaa, jonka kanssa lensimme Suomeen asti Piilovuoreen Lappivaellukselle nauttimaan kesäyöstä, jota ei koskaan tule. Sain matkalta juuri sitä mitä hainkin: hiljaisuutta upeassa ikimaisemassa ja luonnonhelmassa. Africa oli erittäin kiltti, kuten olettaa saattaa, eikä mukissut yhtään mistään. Se on niin varmajalkainen, että kivikko, karu tundra tai hankalakulkuinen metsämaasto ei edes hidastanut sen vauhtia. Vaelluksella oli mukana hurjat 20 ratsukkoa, joten tallasimme kahdessa kymmenen porukassa. Piilovuoresta ratsastamaan lähdettiin kuuden pintaan ja pääsimme leiriin puolenyön aikoihin. Seuraavana päivänä sunnuntaina lähdimme jo aamusta jatkamaan patikointia ja pysähdyimme tutkimaan luonnonpuroja ja -vesiputouksia. Hyttysiä oli todella paljon ja vettäkin satoi, mutta valituksen sanaa ei kukaan päästänyt. Lennämme African kanssa takaisin Amerikan puolelle ja jatkamme vielä reissua lähempänä kotinurkkia.
|
|
Fossiili
jäsen on muualla
Talikonvarsi
Hoitohevonen: Africa
Aurinkomerkki: Kalat
|
Post by Kadú on Oct 18, 2017 9:04:13 GMT
|
|
Fossiili
jäsen on muualla
Talikonvarsi
Hoitohevonen: Africa
Aurinkomerkki: Kalat
|
Post by Kadú on Jan 5, 2018 14:16:24 GMT
6.1.2018 Ilma oli hyisen viileä, mutta African kuumat höristykset lämmittivät käsiä ja kasvoja. Lumisateessa jaoimme yhteisen hetken katsellen toisiamme syvälle silmiin. Africa näytti alkavan nuokkua joten minuakin alkoi väsyttää. Siirryin sisätiloihin juomaan kupin kaakaota. Gillianin kommentti: Mukavaa vaihtelua perinteiseen piirrostyyliisi värikkäässä digimuodossa! Ja miten suloisen rusetin olit laittanut Africalle, tamma näytti kerrassaan ihanalta!
|
|
You can fly, if you really try.
Oma hevonen: Xilo
Aurinkomerkki: ♓
|
Post by Gillian on Aug 16, 2018 10:32:56 GMT
Laidunkauden päätösmaasto Tervetuloa maastoretkelle Suonperän kylään! Kylän hevosten laidunkausi alkaa olla ohi, mutta luonto on kauneimmillaan - miksei siis lähteä maastoon ihmettelemään kuusikkojen ketunleipiä ja kukkivaa hiirenvirnaa hiekkateiden pientareilla? Vanhassa havumetsässä saattaa kasvaa myös neidonkenkää, vaikka vanhat ja viisaammat ovatkin käskeneet olemaan hiiskumatta kukasta kenellekkään.REITTI: Suurimmaksi osaksi reitti kuljetaan käynnissä, luonnon rauhassa. Maastoreitti kulkee kylän läpi, ja retki kestänee noin kaksi tuntia. Pidämme lyhyen tauon Metsälammin tilalla. Retki alkaa Loitsulan tilan pihasta, ja jatkuu siitä puron yli kohti Harmiojärven rantaa. Rannassa pääsee kahlaamaan halutessaan. Vanhan metsän läpi kuljetaan poluilla, sen jälkeen poiketaan tielle. Hiekkatietä pitkin pääsemme Metsälammin tilalle viettämään pienen tauon ja tutustumaan sen tiluksiin. Koska laitumet ovat tyhjät ja niiden pohja on hyvässä kunnossa, saavat ratsukot halutessaan käydä ottamassa spurtteja laitumilla! Tilalta suunnataan kohti Ruisahoa, jossa hiekkatien varressa laiduntaa vetonaula Mötkylä. Tieltä poiketaan taas metsikköön, kunnes saavutaan vanhalle kyäntalolle. Autio, yli sata vuotta vanha rakennus kierretään tien kautta, ja tiellä kulkua jatketaankin niin kauan, että päästään takaisin Loitsulan pihalle. Retken suosio oli valtava, maanantaisena aamuna Loitsulan piha suorastaan pursusi kaiken näköisiä ja kokoisia ratsukoita. Matkaan päätettiinkin lähteä kahdessa erässä, jottei maastoletka olisi aivan hillittömän pitkä. Gillian sekä hauskannaköinen curlytamma Africa kulkivat tutun ratsukon, Amyn ja Gingerin perässä jonon etupäässä. Kiltti mutta rohkaisua kaipaava tamma tykkäsi tutusta seurasta, poluilla se kulki rauhallisesti ja tarkkaavaisena siitä, mihin kavionsa laski. Harmiojärveen sen porhalsi innoissaan, ja räiskytteli vettä kavioillaan ympäriinsä niin, että ratsastajakin taisi kastua. Tarhassa rallittelevat pienet shettikset se ohitti innokkaan näköisenä, korvat tarkasti höröllä niiden suuntaan. Metsälammin tilalla toisten taukoillessa lähtivät Gillian ja Africa laidunlaukkaporukan matkaan, mutta Africa ei innostunut irrottelemaan, vaan ratsukko eteni ravissa toisten laukkakisaa katsellen. Karjaan tottunut Africa terästäytyi kun matka jatkui Mötkylä-naudan aitauksen ohi - ehkä suuri eläin herätti sen sisällä palon töihin. Paluumatka Loitsulaan mentiin pitkillä ohjilla, Africa vaikutti rennolta ja tyytyväiseltä retkeen!
|
|
|
Post by Gillian on Sept 5, 2018 8:02:40 GMT
2.9.2018
Africa oli mukana söpöysnäyttelyissä luokassa Hurjin harja ja sijoittui kolmanneksi! Näin tuomari sanoi kehästä: "Hurjimmasta harjasta kisaillessa ilma täyttyy jouhien selvitys- ja kiillotusaineen tuoksusta. Luokassa nähtiin niin suoraa kuin kiharaakin harjaa, muutama villi otsatukka sekä ykkösenä poni, joka oli noin 70% pelkkää harjaa!" Africa sai myös erityismaininnan Erikoisin kikkarapää.
|
|
|
Post by Gillian on Sept 21, 2018 11:14:33 GMT
Vetäjänä Lorraine McCarthy (© Sylvi) 30.9.2018 Parin tunnin reippailu Vermontin syksyisillä vuorilla on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen idea! Tervetuloa mukaan vaeltamaan joko oman hevosen tai jonkun tallin hevosen kanssa. Vaellukselle lähdetään tallin pihasta 30.9. klo 10 ja mukaan on syytä varustautua säänmukaisesti ja lämpimästi. Reittiselostus alempana. Halutessaan osallistujat voivat tehdä oman vapaavalintaisen kuittauksen vaelluksesta, mutta se ei ole pakollinen. Järjestäjä kirjoittaa pienen runomuotoisen kommentin jokaiselle osallistujalle vaelluksen kulusta. Ratsu pieni kiharapilvi on, suloinen, kiltti ja mutkaton
Käy rohkeasti yli siltojen ja purojen, syleilyyn syksyisten vuorien
Sielu sillä kuuluu siimekseen metsien, vaan sydän vaelsi, paikkaansa etsien
Lopulta ymmärsi tamma sen, sydämensä kuuluu luokse ihmisen
Ei ihmisten huomassa huolet mieltä paina on seuraa ja rakkautta tarjolla, nyt ja aina
Vähän on kyllä hupsu, tamman pieni hännäntupsu
|
|
|
Post by Gillian on Nov 3, 2018 8:20:21 GMT
13.10.2018 Rata oli suoritettava ilman satulaa. 1. Pujottelua houkutellen hevosta maastakäsin, ei narua, mutta koskeminen on sallittua, myös nameja saa käyttää. 2. Selkäännousu jakkaralta, hae keppi avustajalta, ravaa kohti kaalinpäätä joka lepää rauhassa seiväännokassa, lyö sitä. 3. Ratsasta omenasangon luo ja ongi sieltä kaksi omenaa suullasi. 4. Hae aidan laidalta pehmoyksisarvinen (korkeus 50cm, pehmeä ja pörröinen), ratsasta se sylissäsi 30cm kavaletin yli - jos pehmolelu putoaa, tee tehtävä uudelleen. 5. Ratsasta laukassa ympyrä ja viskaise pehmo avustajan suuntaan, jolla on pupunkorvat. 6. Ratsasta tähti-kuvio tolppien ympäri kiertäen - tämä on haastavaa. 7. Pysähdy, tule alas selästä, taluta hevonen merkitylle paikalle, tervehdi tuomaria ja poistu kentältä.1. Kerro pujottelusta; kuinka hyvin sait hevosen seuraamaan?
Africa on niin perso herkuille ja muutenkin kiltti kuin koira, että se seurasi kyllä todella nätisti eikä minun tarvinnut koskea siihen laisinkaan. Välillä tamma tuli tosin niin iholle, että piti vähän ottaa takapakkia ja pysähtyä, että päästiin kaikista tolpista oikealta puolelta ympäri. 2. Osuitko kaaliin ensi yrittämällä, vai jäikö se lepäämään rauhassa?
Pakko sanoa, että kaali sai jäädä siihen... Huidoin kyllä omasta mielestäni ritari Ässän edestä, mutta enpä osunut... 3. Miten hevonen reagoi omenanpoiminta tehtävään? Auttoiko se sinua?
Kyllähän Africa ystävällisesti tahtoi olla avuksi ja yritti omenia hamuilla, mutta olin nopeampi ja ehdin ennen sitä ne poimimaan. 4. Miltä hevosesi selkä tuntui?
Africa on pehmeä ja pörröinen, joten sen selässä oli mukava istua! Sillä on matala säkä, joten ei tuntunut siltäkään kantilta epämiellyttävältä... 5. Nostiko ratsusi hyvin laukan ja kumpaa laukkaa menitte? Minne pehmosarvinen lensi?
Africa ei ihan nostanut laukkaa heti, vaan mieluummin töpötteli ravilla. Kyllä me sitten laukattiin, kun tarpeeksi pitkään pyysi. Pehmolelu lensi minne lensi - viskasin sen niin voimalla, että pistin silmät kiinni enkä katsonut taakse. 6. Piirrä (vaikka Paintilla) millainen tähdestä tuli.Siitä tuli enemmänkin piparkakku-ukko kuin tähti, mutta... 7. Fiiliksesi kisan jälkeen?
Hauskaa oli! Africakin tykkäsi, varsinkin, kun sai paljon kehuja ja rapsutuksia (sekä herkkuja).
|
|
|
Post by Gillian on Dec 14, 2018 9:21:00 GMT
Hiihtoratsastuskilpailut 9.12.2018 "Eeeenpä tiedä, en ehkä taida uskaltaa... ei minun kannata sellaiseen lähteä", sanoin aika heikosti, kun porukka innostui osallistumaan hevosten kanssa Foxburyn hiihtoratsastuskilpailuun ja minua pyydettiin mukaan. Africa oli niin sävyisä ja moneen tottunut, että se haluttiin Otawan ja lajissaan kokeneen Gingerin mukaan, ja minua yritettiin saada hiihtäjäksi. "O-oletko nyt aivan varma?" varmistelin kauhuissani useita kertoja Billyltä, joka oli lupautunut ratsastamaan Africaa, sillä kisaisi hiihtäjänä toisessa lähdössä. "Ihan satavarma, monot jalkaan vaan!" poika ilmoitti antamatta minulle juurikaan aikaa totutella tähän ideaan - joka tulisi olemaan katastrofi, tiesin sen jo, sillä olin paitsi kömpelö, myös tavattoman huono hiihtäjä. "Ei sinun tarvitse hiihtää, pidät vain kiinni ja annat suksien liukua", Billy totesi taputtaen minua vähätellen olkapäähän. "Se on ihan superhauskaa!" hän lisäsi harjoiteltuaan kisoja varten jo useita kertoja jopa hyppyreitä. "Ei kai minun tarvitse mennä hyppyristä...?" piipitin. "Ei, jos et tahdo." No, se lohdutti vähän. Minut on liian helppo puhua ympäri. Kohta olin jo sukset jalassa, pipo ja kypärä korvilla ja kauhusta kankein paksuin tumpuin puristin kepistä, josta remmit veivät African varusteisiin. Billy nousi curlyn selkään, kääntyi katsomaan taakseen minuun ja virnisti: en voisi enää perääntyä. Jalkani tuntuivat jo nyt halvaantuneilta ja kun Africa lähti liikkeelle, olin jo muksahtaa ensimmäisen metrin matkalta nurin. Pellolla oli paljon porukkaa hakemassa tasapainoaan ja lämmittelemässä, ja me teimme samoin. Billy antoi minun totutella tunteeseen ja hakea jotain vakaata asentoa, mutta olin täysin varma, että tämä kisa päättyisi huonosti. Minun kannaltani. Asetuimme kaikki riviin lähtövalmiuteen. "Tämä on ihan leikkimielinen kisa, älä näytä niin vakavalta!" minulle sanottiin, mutta jännitin kuin tietäisin kohta kuolevani. Josh oli samassa luokassa Gingerin kanssa. Hän hymyili minulle muutaman välissämme olevan ratsukon ohi rohkaisevasti. Se helpotti oloani. "Paikoillanne... valmiit... TUUT!" sanoi torvi ja niin sitä lähdettiin. Billy huitaisi Africaa sähäkästi liikkeelle ja tunsin voimakkaan nykäyksen - paljon voimallisemman, mihin olin valmistautunut - ja seuraavaksi tiesin olevani naama hangessa ja maahan osuneen täräyksen voimasta hiukan tokkurainen, jalat taipuneena epämukaviin asentoihin suksien takia. Billyllä vei vielä jonkin aikaa tajuta, etten ollut enää matkassa mukana. Pojan kasvoilta paistoi hurja pettymys. Sijoituksemme oli viimeinen. Edes tuomarin antama kunniamainita "Tyylikkäin pyllähdys" ei häntä pahemmin ilahduttanut.
|
|
|
Post by Zack on Feb 9, 2021 16:53:13 GMT
Hankilaukat Miten hevosesi käyttäytyy, kun pääsee suurelle lumiselle pellolle? Tuntuuko se olevan vaikea pitää käsissä, vai onko se kenties nukahtamassa pystyyn jo heti alkuun?"Huisi tunne, kun edessä aukeaa lakea näkymä! African pienet pörrökorvat törrötti eteen, mutta se on niin kiltti, että odotti kiltisti ohjeita eikä antanut innostua liikoja. Se kyllä pörisi hauskasti ja kävi alla kuin kehräävä kissa, että kyllä se ainakin tykkäsi!" Hevosesi tekee jotain arvaamatonta - mitä? Miten selviätte tilanteesta?"Me ollaan vähän hassu pari, minä ja Africa siis, kun itse olen aika pitkä hongankolistaja ja Africa lähes ponikokoa. Ehkä kaikista yllättävin käänne oli, kun Africa pysähtyi kesken kaiken kuin seinään. En tiedä mitä se näki (ehkä maassa oli jotain?), mutta se pysähtyi niin yllättäen, että lennähdin kaulalle. Onneksi rauhallisena hevosena se ei lähtenyt siitä omaan suuntaansa minä roikkuen ohjissa, vaan kierrettiin (näkymätön) kauhistus ja jatkettiin matkaa!" Kerro, mitä ajatuksia päässäsi pyöri, kun hevoset lähtivät yhdessä vaiheessa kilpailemaan toistensa kanssa hangessa."Samaan aikaan pidän jännittävistä tilanteista, joissa adrenaliini pumppaa, ja samaan aikaan en! Africalta puuttuu kilpailuvietti lähes kokonaan, joten kun meidän edessä ja takana muiden hevoset innostui kirittämään toisiaan, me jäätiin lähinnä pussitukseen. Africa oli vähän levoton asiasta, mutta ei missään vaiheessa ryöstäytynyt." Osallistuitko lopussa laukkakilpailuun - miksi tai miksi et? Päätitkö ehkä lopettaa hyvän sään aikana, kun hevosesi alkoi innostumaan liikaa laukkailusta?"Kyllä me osallistuttiin, tosin häviöpuolelle jäätiin. Kuten sanottua, African kanssa meidän laukkailu on leppoisaa eikä kumpikaan meistä ole niin nöpönuuka kisavietiltään. Pääasia, että kivaa oli!"
|
|
|
Post by Gillian on Mar 28, 2022 7:54:44 GMT
Söpöysnäyttelyt 27.3.2022 Africa osallistui Harmony Sporthorsesin söpöysnäyttelyihin, kehään "Söpöistä söpöin". Ei käy kiistäminen eikö Africa olisi tallin söpöin hevonen, mutta entäs maailmalla? No - 3/5 ei jätä kylmäksi! Näin tuomari (Amy, VRL-10961) asian ilmaisi: " Heti ensimmäisenä tasokas luokka täynnä toinen toistaan söpömpiä hevosia! Valinnanvaikeutta oli ilmassa varsinkin voittajan valinnan jälkeen, sillä ikuisena ponifanina (ja nimenomaan shetlanninponifanina) voittajaa ei ollut vaikea arvata. Seuraava kaksikko kävi ankaran taistelun kakkospaikasta, sillä miten valinta kuvankauniin islanninhevosen ja pörröisen bashkir curlyn välillä voisikaan olla helppo. Lopulta kakkospaikalle kiipesi islanninhevostamma Valkyrja frá Sierra, joka saattoi saada hieman lisäpisteitä lautaseen klipatusta sydämestä. Kolmanneksi luokassa sijoittui näin ollen american bashkir curly -tamma Mustang's Africagame, joka ihastutti pörröisellä kiharakarvallaan ja lempeällä katseellaan. --- Jos viimeiseksi jäänyt vei tuomarilta jalat alta, se lienee kertovan tarpeeksi luokan tasokkuudesta. Kaikki osallistujat joko olivat poneja tai muistuttivat niitä enemmän tai vähemmän. Mahtoivatko omistajat tietää tuomarin ponihulluudesta vai oliko kyse silkasta sattumasta?"
|
|