katso profiilia tai lähetä pm
When life hits you, make it a catch.
Aurinkomerkki: ♐
|
Post by Kitty on Oct 16, 2021 11:37:47 GMT
YÖMAASTOSUUNNISTUSKILPAILU Valojuhlan aika on täällä! ♫ Paikasta paikkaan mä kuljeksin... mennyttä kesääkin muistelin... ♫ Orange Woodissa ei vietetä halloweenia, vaan sen tilalla paikallisperinteen mukaista sadonkorjuun ja valon juhlaa. Kohokohtana on tänä vuonna jännittävä yömaastosuunnistuskilpailu, joka käydään ratsain. Ratsastajalla pakollisena on oltava kännykkä, otsalamppu, heijastinliivi sekä hevosella heijastinsuojat. Ratsastajalle annetaan käyttöönsä kartta, josta näkyy merkityt reitit sekä rastien paikat. Lähtijät jaetaan ryhmiin, joiden välillä on puoli tuntia, jotta estetään ruuhkat rastipaikoilla. Lähtö tapahtuu annetun lähtönumeron mukaisessa järjestyksessä 10 minuutin välein ratsastuskentältä klo 18 hämärän aikaan. Maali on maneesissa. Säätila on tyyni, kirpeä pikkupakkanen. Puoliselkeä, puolipilvinen taivas. Tähtiä näkyvissä ajoittain. Omppulaisille on jaossa tapahtumaan osallistumisesta seuraavat tarrat: Suunnistuskilvan voittajalle palkintona on kustomoitu heijastinloimi. INFO Ajankohta: 30.10.2021 KISAN KULKUTehtävänä on löytää reittien varrelta oikea määrä rasteja (erilaisia ja erimallisia noin kämmenen kokoisia heijastimia). Etsittäviä rasteja on yhteensä 7, mutta karttaan on merkitty 10 rastia - kolme rasteista on niin sanottuja hämäyksiä, joissa ei ole mitään. Lisäksi kolmen rastin yhteydessä on suoritettava pieni tehtävä, jota valvoo valvoja, jolle vastaus tehtävästä luovutetaan. Matkaa ei saa jatkaa ennen kuin on antanut jonkinlaisen vastauksen. Tulokset kilpailusta ratkeavat pisteiden perusteella. Pisteitä saa tehtävien oikeasta ratkaisusta, rastien löytämisestä sekä yleisestä nopeudesta. Reitit on merkitty matkalla sinisillä heijastavilla maalipintamerkeillä noin muutaman kymmenen metrin välein. Ratsastajan on kuitenkin otettava huomioon, että rasti ei välttämättä ole merkityn reitin varrella, vaan voi olla siitä hieman sivussa. Reittimerkit toimivat yleisenä ohjeistuksena sallituista ja hyvistä kulkureiteistä edetä. Ratsastaja saa valita missä järjestyksessä rastit kerää. Oikea taktikointi voi vaikuttaa lopputulokseen muun muassa nopeudessa! IRLTämä tapahtuma suoritetaan poikkeavalla tavalla. Osallistumisensa jälkeen osallistujalle lähetetään visuaalinen kartta rasteista sekä ohjeistus, ja tapahtuman suoritus etenee henkilökohtaisen sähköpostiviestittelyn välityksellä roolipelityyppisesti. Osallistujalle esitetään kysymys rastista, jota kohti aikoo lähteä (useasta eri vaihtoehdosta) ja aina vastaus siitä, mitä kyseiseltä raksipaikalta löytyy - ehkä rasti, ehkä tehtävä, ehkä ei mitään. Osallistuja saa missä kohtaa tahansa myös päättää "tuotoksensa" ilmoittamalla, että haluaa ratsastaa maaliin - oli kaikkia rasteja sitten löytynyt tai ei. Tapahtumasta saa myös vapaasti tarinoida tai (suositellusti) suorittaa etenevää suunnistustehtävää kertomustyyppisesti kirjoittamalla. Tuotokset kootaan tähän topaan VIP:n jälkeen. Tulokset ratkaistaan seuraavien periaatteiden mukaan: 1) Osallistuja on kerännyt kaikki rastit JA ratsastanut maaliin. 2) Osallistuja on vastannut tehtäviin (3 kpl) oikein. 3) Kuvitteellinen ratsastusaika, joka arvioidaan siitä, menikö ratsukolla aikaa "turhissa" rasteissa käymiseen. Ratsukon/osallistujan suoritus hylätään, mikäli hän ei kuittaa maaliintuloa, jolloin suoritus katsotaan keskeytyneeksi. Suoritusaikaa on 28.10. klo 23:59 asti, eli aika... alkaa... NYT! OSALLISTUMINENSähköpostiin otsikolla ' Yösuunnistus *HEVOSEN NIMI*' (Otsikkoon siis osallistuvan hevosen nimi, poista tähdet!)Ratsastaja & Hevonen Sähköpostiosoite Sinulle lähetetään suoritusohjeet! Onnea matkaan!
|
|
|
Post by Kitty on Oct 16, 2021 11:37:56 GMT
OSALLISTUJAT Tyler Andrews & Happy Hiccup - löytänyt 7 rastia - MAALISSA! Aifric Flockhart & K. O. SuperShook - löytänyt 7 rastia - MAALISSA! Noel Collins & Speech Style Delm - löytänyt 7 rastia - MAALISSA! Sonja Kitti & Harmiton Tyrmäys - löytänyt 7 rastia - MAALISSA!
Rimma Sjöroos & Mustang's Africagame - KESKEYTTÄNYT Cecilia Blankley & Agravain - löytänyt 7 rastia - MAALISSA! Mirka Tähtistö & Orange Wood's Mexico - löytänyt 7 rastia - MAALISSA! Barrett Quickfort & Smokey - löytänyt 7 rastia - MAALISSA! Nikolai Karevaara & Loge - löytänyt 7 rastia - MAALISSA!
[Crid Malbor & Firecracker] [Charlotte Center & Immookalee]
|
|
|
Post by Kitty on Oct 28, 2021 7:50:59 GMT
TULOKSET
PISTEYTYS Tavoitteena oli mahdollisimman nopea (pieni) aika. Rastimäärä menee ajan edelle, mutta koska kaikki viralliset osallistujat löysivät kaikki seitsemän rastia, lopputuloksessa aika ratkaisee järjestyksen.- Kaikille asetettiin aluksi 2h matka-aika pohjalukemaksi.
- Jokainen löytynyt rasti on - 5 minuuttia (eli kaikille yhteensä -35min [5 x 7]).
- Lisäaikaa toivat hämyrasteilla käynti (+10min) sekä tarinalliset viivytykset, kuten eksyminen (+10min).
- Hyväksyttävä tehtäväsuoritus on -20min (tähtikuviotehtävässä -5min / oikea vastaus).
- Lausetehtävässä tuotoksella oli suurempi vaikutus: tuomarin valitsema ykkönen saa -30min, kakkonen -20min, kolmonen -10min ja loput -5min.
- Lopputuloksissa tasa-aikoihin haettiin erotus arvan heitolla (+5min).
TEHTÄVIEN RATKAISUT JA VASTAUKSET Turkoosi rasti: Arvoitustehtävä. Vastaa: ”Mikä voi olla raskas tai makea, tärkeä tehtävä sillä on; koskaan ei ole aloillaan; vähän, paljon tai ei ollenkaan?” Oikea vastaus: Pilvi Erinomaisia arvauksia osallistujilta olivat vesi ja rakkaus, jotka tietyllä tapaa sopivat myös arvoituksen vastaukseksi! Kukaan ei tiennyt oikeaa vastausta. Annettuja arvauksia:
- Vesi x3
- Rakkaus
- Aika
- Sydän
- Choco
- Heinäpaali
Vihreä rasti: Keksi yhden virkkeen mittainen, mahdollisimman pitkä lause, jonka jokainen sana alkaa hevosesi kutsumanimen alkukirjaimella ja, joka liittyisi mahdollisimman hyvin tapahtuman teemaan. (Vaikeat kirjaimet saa muuttaa niitä lähiten vastaavaksi: B = P, C = S/K, D = T, F = V, G = K, Q = U, X = S, Z = S/T, Å = O) Tuomarin asettama järjestys (vain kolme ensimmäistä): - [Happy Hiccup] "Hullu herra hairahtui haahuilemaan halloweenina hämärässä hurjalla hevosellaan hakien hehkuvia hahmoja hämärästä huolimatta."
Tuomarin kommentti: Tässä oli huumoria, joka sopi paitsi hahmolle, myös koko suoritukselle. Lause sopii tapahtumaan erinomaisesti ja jäi tuomarin mieleen!
- [Harmiton Tyrmäys] "Tähtien täyttäessä taivaan Tykki taitaa todella tuntea tyytyväisyyden tunteen temmeltäessään tieltä toiselle tämän taianomaisen tapahtuman tähden."
Tuomarin kommentti: Kaunis kuvaus, eteerinen ja talvinen tunnelma, joka osuvasti kuvaa tapahtumaa!
- [Agravain] "Amerikan aavemainen aamuyö alkoi antautua aamunkajoksi ajattoman avaruuden alla Aavan askelten arpoessa arkana astuako aidanreunalta autiomaan ainoalle, ankealle asfaltille aamuhämyssä ainokaisena ajelevan avolava-auton ajovalojen armoille."
Tuomarin kommentti: Pitkän pitkä, taitavasti koottu lause, joka tosin hyötykäyttää samoja sananalkuja. Upea kuvailu, joka nappaa tapahtuman tunnelman hyvin otteeseensa!
- [Loge] "Lupasin Logelle laukata laitumen läpi löytämättä liehuvaa lippua leiriaitalta."
Tuomarin kommentti: Tässä on nokkelasti käytetty tarinan sisällä ollutta tapahtumaa hyväksi!
- [K. O. SuperShook] "Sulavat suunnistajat säikäyttivät suuremoisesti säikyn Sissin seisoessaan salassa sumuisella säällä sanaillen saappaista."
Tuomarin kommentti: Spooky-fiilistä tuova lause, jossa suunnistustapahtuma tulee hyvin esille!
- [Speech Style Delm] "Suunta syysiltaan, saappaat saveen, satula selkään sekä suitset sijoilleen."
Tuomarin kommentti: Yksinkertainen, tehokas ja hauska lause!
- [Orange Wood's Mexico] "Tänään tässä tapahtumassa tumma tulinen turjakkeeni toimi tuttuun tapaansa tunnollisen tomerasti, toimittaessaan tunaroivaa tyttöstä tallille, tuiskeen tuivertaessa tukan tötterölle tantereen tömistessä."
Tuomarin kommentti: Reipas ja rehti kokoonpano, jossa on ytyä!
- [Smokey] "Syysyön sysipimeässä syrjässä se soi selvästi, sellon säestämä sävel sataman syvyyksistä, sellainen siisti sikermä – se syyhytti sisintä sekä sielua sillä samaisella sekunnilla."
Tuomarin kommentti: Suorastaan runollinen, jopa hiukan surumielinen ja toisaalta kiehtovan omituinen lause!
MAALISSA AJALLA...
1. Noel Collins & Speech Style Delm = 1h 40min 2. Tyler Andrews & Happy Hiccup = 1h 45min 3. Cecilia Blankley & Agravain = 1h 50min 4. Mirka Tähtistö & Orange Wood's Mexico = 1h 55min 5. Sonja Kitti & Harmiton Tyrmäys = 2h 5min 6. Barrett Quickfort & Smokey = 2h 10min 7. Aifric Flockhart & K. O. SuperShook = 2h 20min 8. Nikolai Karevaara & Loge = 2h 25min
KESK. Rimma Sjöroos & Mustang's Africagame PALKINNOT Voittajalle heijastinratsastusloimi!
Lisäksi kaikki maaliin asti päässeet osallistujat saavat tapahtumasta muistoksi kunniabannerin:
|
|
Oma hevonen: OWR Imaghost, Starlight Dove
|
Post by Tyler on Oct 28, 2021 19:33:50 GMT
Tyler Andrews & Happy Hiccup
En mä tiedä mikä älynväläys oli osallistua (tai no siis nti Loopilla saattoi olla osa ja arpa) HH:n kanssa yösuunnistukselle. Kuitenkin mä olin varustamassa rautiasta oria ja valmistautumassa suuntaamaan kylmään ja talviseen, sekä ennen kaikkea pimeään Kanadan alkuiltaan. Mä en ollut ratsastanut edes hirveästi HH:lla ja oikeastaan sekin vähä mitä me oltiin orin kanssa tehty yhteistyötä, oli enemmänkin sellaista että me opeteltiin, mikä on westernhevosen ratti sekä mikä on jarru.
Kai se olisi vain hypättävä syvään päätyyn ja lähdettävä kokeilemaan Kanadan pimeyteen että miten HH toimisi maastossa. Lopulta kuitenkin aika valmistautumiselle oli ohitse ja meidän oli aika lähteä ensimmäisenä ratsukkona matkaan. Vaikka ehkä looginen ratkaisu varsinkin uuden ratsun kanssa olisi lähteä hakemaan lähellä olevaa punaista tai vaaleansinistä rastia, mä päätin kääntää HH:n kohti vaaleansinistä rastia, mutta sille pysähtymisen sijaan me jatkettiin pimeyteen kohti kaukaisimpana olevaa tummansinistä rastia. Pimeyden ympyröidessä meidät mä saatoin vain toivoa että me tultaisiin yhtä matkaa takaisin eikä ori heittäisi mua selästään mihinkään matkan varrelle.
Pimeyden otettua meidät tiukkaan halaukseensa, HH tuntuu olevan hieman levoton ja mä aloin pohtimaan olisiko mun sittenkin pitänyt ottaa Chip ratsuksi. Kuitenkin me jatketaan matkaa ja ikusuudelta tuntuneen ajan jälkeen me löydetäänkin ensimmäinen rasti, joten on aika kääntää orin turpa kohti ranchia ja seuraavaa rastia, jonka ohi me ratsastettiin. Kuitenkaan mitään ei löydy ja rautiaan kerätessä kierroksia, mä päätän jättää rastin välistä ja lähteä hakemaan seuraavaa rastia. HH tuntuu liikkuvan todella reippaasti ja mä toivon että metsässä ei juoksisi hirviä tai muita elikoita tai kuuluisi mitään rasahduksia mitkä saattaisivat saada orin säikähtämään. Paluu katuvalojen valaisemalle reitille tuntuu tasaavan niin omaa kuin myös HH:n pulssia.
Oikealla, lähempänä OWR:ää sijaitseva keltainen rasti tuntui hieman liian houkuttelevalta, mutta mä tiesin että parempi olisi hakea kauempana olevat rastit sillä muuten niiden hakemisesta saattaisi tulla hieman liian hankalaa. Reitti onneksi jatkuu tien viertä, eikä jossain pussinpohja pimeys pöpelikössä joten ehkä me selvittäisiin orin kanssa seuraavalle rastille hengissä, ellei joku idiootti kaahaisi kuin päätön kana tietä pitkin. Kuitenkin me saavutaan HH:n kanssa seuraavalle rastipaikalle ja se tuntuu olevan myös tyhjä, kuitenkin tässä kohtaa mä uskallan laskeutua orin satulasta ja tutkia maastoa vähän paremmin jalkaisin, sillä todennäköisesti ori saattaisi karatessaan lähteä kohti ranchia eikä juuri vastakkaiseen suuntaan, vaikka hevosista ei ikinä tiedä. Mitään ei kuitenkaan tunnu löytyvän joten mä ponnistan takaisin orin satulaan ja jatkan matkaa kohti seuraavaa rastia.
Jatkaessani matkaa kohti turkoosia rastia, joka oli seuraava merkattu rasti kartallani. Kaksi turhaa stoppia sai mut miettimään miksi ihmeessä mä olin antanut Kittyn ylipuhua mut osallistumaan, saati miksi mä olin päättänyt valita HH:n ratsukseni enkä mä ollut valinnut Chipiä sillä ruuna olisi voinut olla paljon parempi vaihtoehto. Kuitenkin seuraavan rastipaikan lähestyessä mä näin jotain liikettä ja mä en tiennyt että oliko kyseessä jokin metsäneläin vai mikä, mutta päästessäni lähemmäs sitä kohtaa missä rastin piti olla, Roi astui esiin ja tervehdittyäni minua tuo antoi minulle tehtävän.
Ehkä jo valmiiksi hieman kiukkuinen mielentila ei antanut jotenkin mun ajatusten toimia kunnolla ja mulla oli sellainen olo että mä en saisi millään mitään järkevää vastausta aikaan. Mun miettiessäni tehtävän vastausta, paikalle oli saapunut kaksi muutakin ratsukkoa ja pohdittuani vielä hetken vastausta mä kävin kertomassa Roille oman versioni. Ei mulla ollut mitään hajuakaan siitä että oliko mun vastauksessani edes mitään ajatusta siitä mikä oli oikein, mutta lupa jatkaa matkaa oli sentään ihan positiivistä ja mä käänsin rautiaan turvan kohti pinkkiä rastia.
Lähestyessämme metsänrajaa, rautias ori tuntui jännittyvän mun allani. Pimeys ei helpottanut omaa näkemistäni joten mä yritin olla kuin mä en olisi huomannut rautiaan jännittymistä, ja mä laskinkin käteni orin kaulalle, yrittäen rauhoitella HH:ta. Lopulta ori rauhoittuikin ainakin jonkin verran, vaikka se pyörikin vielä hetken, mutta katsoessani taakseni näin toisen ratsukon seuraamassa meitä. Mä mietin hetken että pitäisikö mun poiketa hetkellisesti reitiltä ja kokeilla hävittää toinen ratsukko meidän hänniltä mutta lopulta mä tulin siihen lopputulokseen että ehkä toisesta ratsukosta voisi olla apua. Kuitenkin jossain kohtaa mä tajusin että toista ratsukkoa näkynyt ja tarkistettuani karttaani musta alkoi tuntumaan että mä olin vahingossa eksyttänyt itseni.
Kuitenkin me palattiin takaisin polulle juuri sopivasti löytääksemme seuraavan rastin ja matka jatkuu melkein samaa tahtia kohti seuraavaa rastia, joka piti olla sillan lähellä. Me löydettiin silta helposti mutta rastia ei tuntunut löytyvän. Mä olin laskeutunut HH:n selästä ja tutkin maastoa paremmin vielä jalkaisin, mutta lopulta mun oli aika nousta takaisin rautiaan satulaan, ja samalla mä mietin että millaisella tahdilla meidän kannattaisi jatkaa matkaa. Lopulta mä päätin siirtää HH:n raviin ja jatkaa eteenpäin. Kuitenkin musta tuntui että mä olin ollut ihan liian lähellä rastia joten mä käänsin rautiaan orin ympäri ja palasin tutkimaan siltaa vielä hetkeksi ennen kuin mä jouduin niellä tappioni ja mä käänsin HH:n takaisin suuntaan, johon me oltiin menossa ja samalla mä pyysin rautiaan laukkaan.
Pimeä pelto ei näyttänyt lupaavalta ja mä siirryn saunalle, jonka ikkunoista loistava valo lupailee hyvää. Kuitenkin Raicyn sanat siitä että rastia ei ole, saa mut huokaisemaan syvään ja jos mä en olisi jo tässä vaiheessa kierrosta, mä olisin varmaan keskeyttänyt ja jäänyt Centerin seuraksi saunalle ja puhunut tuon kanssa mitä mieleen putkahtaa. Kuitenkin mä jatkan matkaa kohti leiriaittaa ja sen portailla istuu joku. Kotoisa aksentti toivotti mut tervetulleeksi juuri kun mä olin huomannut vihreän rastin, joka oli ilmestynyt aitan oveen. Huomattuaan että mun keskittyminen oli palannut edes vähän, tuo antoi mulle tehtävän.
Vaikka mä olin kerennyt jo ajatella vaikka ja mitä tuosta tehtävästä, ei tämä onneksi ollut niin hankala kuin edellinen ja mä keksin oikeastaan aika nopeastikin sille vastauksen. Saatuani luvan jatkaa matkaa me suunnattiin kohti seuraavaa rastia, joka oli myllyllä. Nuotiopaikalla rätisi iloisesti Dewnin pitäessä tulta yllä ja kuullessaan rautiaan kavioiden äänet tuo kääntyi puoleeni tervehtien minua iloisesti. Nuoremman Centerin innokkuus ei valitettavasti tarttunut muhun ja se kai huvitti Dewniä sillä tuo naurahti samalla kun tuo tarjosi minulle uutta tehtävää. Lukiessani sitä lävitse mä huokaisin syvään ja mietin entistä suuremmin että miksi mä olin lähtenyt koko hommaan mukaan. Mä tarjoilin Dewnille vastaukset vaikka mulla ei ollut mitään hajuakaan siitä että olinko mä edes pienestikään oikeilla jäljillä. Lopulta me saatiin jatkaa matkaa ja toiseksi viimeinen rasti löytyi rannalta todella helposti joten me suunnataan HH:n kanssa viimeiselle rastille, joka löytyy pienestä metsiköstä. Viimeisenkin rastin ollessa löydettynä mä annan orin kiitää maaliin ja annettuani HH:n tasata hengitystään hetken, mä lähden tauluttamaan oria kohti western tallia, jossa mä riisun sen varusteet ja hoidan orin pitkän kaavan mukaan pois, ennen kuin mä lähden etsimään jotain paikkaa missä mä saatoin istua vain hetken ja vetää henkeä ennen kuin mä olin valmis palaamaan muiden elävien otusten pariin.
KOMMENTTI: Tylerin optimismi oli kyllä omaa luokkaansa! Toisaalta aika hauskasti kävi, että nurinasta ja murinasta ja murjotuksesta huolimatta loppusijoitus ei ollut todellakaan yhtään hassumpi! Tarinassa on hyvää pohdintaa ja omien valintojen (mm. ratsuvalintojen) puntarointia... Loppu hyvin, kaikki hyvin, vaikka välillä keskellä korpea ei aina siltä tunnukaan! Tämä oli varmasti antoisa kokemus hevoselle, joka sai napin rintaan uudesta maastovarmuudesta.
|
|
It's a scoobie-oobie-doobie, scoobie-doobie melody!
Hoitohevonen: Dragon
Aurinkomerkki: ♏
|
Post by Crid on Oct 28, 2021 19:55:47 GMT
|
|
|
Post by Frango (Noel Collins) on Oct 28, 2021 21:11:47 GMT
Noel Collins & Speech Style Delm
Yösuunnistus alkakoon! Huudettiin ensimmäisen ratsukon lähdettyä kentältä kohti tämän valitsemaa rastia. Ilta oli jo pimeä, eikä ilman valoa juurikaan eteensä nähnyt. Olin lähdössä suunnistamaan kolmantena, joten minulla oli vielä hetki aikaa suunnitella kierros mahdollisimman taktisesti. Kysymys kuului, minne lähden ensimmäisenä? Pitäisikö lähteä kauimmaiselle rastille, vai luottaa lähellä olevien rastien pitävyyteen? Tiesin Stilesin kestävän haastavatkin maastot ja tämän jaksaminen oli yksi suurimmista valttikorteista tässä pelissä. Päätän lähteä matkaan lähellä olevista rasteista. Ne olivat lähellä toisiaan, joten jos kaikki olisi tyhjiä, minulla olisi vielä (toivottavasti) aikaa lähteä muille rasteille.
Kun lähtöni lähestyi, ohjasin rautiaan oriini matkaan luottavaisin mielin. Me pystymme tähän! Ensimmäinen rasti oli myllyn luona. Otin heti napakan tuntuman ja kiidimme ensimmäiselle pisteelle. Matka myllyn luokse oli harvakasvuista metsää, ja pohja tuntui aika varmalta. Tiheämpi metsä ei kuitenkaan turvallisuuden tunnetta enempää pimeään iltaan tuonut.
Tuulimyllyn valot valaisevat pimeän mäen, ja lähemmäs saapuessa huomaankin vaaleapäisen miehen nuotion äärellä. Hän ojentaa minulle tehtäväpaperin, jota katson hetken hämilläni. Tehtävänä oli tunnistaa tähtikuvioita. Hah, tämäpä oli helppo tällaiselle preerian mailla asuvalle herralle. Itsevarmuus ja liikamiettiminen alkoi kuitenkin pian rakoilemaan ja aloin tähystämään taivaalle. Täytin vastaukset paperille, joista en enää ollutkaan niin varma ja katsoin Dewniin kysyvästi. Kun Dewn näyttää vihreää valoa jatkaakseni, kaivan taskustani kartan. Seuraavat rastit olisivat edelleen lähellä toisiaan, mutta vaihtoehtoja oli useampi. Päätän suunnata kohti vihreää rastia.
Ratsastan alas mäkeä, kohti metsää ja maastoesteitä, maneesin takaa polkua pitkin ja pysähdyn tarkastamaan kartasta missä sitä taas oltiinkaan. Jossain täällä sen rastin on oltava… Etsin rastia ensimmäiseksi pellon ympäristöstä. Mitään ei pellolta kuitenkaan löydy, sillä on aivan liian pimeää, himputti! Kiroan ja laukkaan vielä varmuudeksi saunarakennukselle, ennen kuin lähden pidemmälle pitkin polkua.
Saunarakennuksen valot herättävät toivoa rastin löytämisestä. Talon edustalla käveli puita saunaan kantava mies, joka vain nyökkäsi tervehdykseksi. Ei voi olla totta… En löytänyt saunaltakaan mitään, joten jatkoin matkaani kohti pimeyttä. Tuulivoimalat humisivat aavemaisesti pakkasen kiristyessä. Stiles pärskähteli rennosti, kun annoin tämän hetken aikaa kävellä. Pian pimeydessä loisti toisen mökin valot, ja tämän ovelta löytyikin rasti!
Kolmas rasti löytyisi jostain päin tuulivoimalaa, joten jatkoimme polkua pitkin alalaaksoon. Ilma oli kylmempi alas laaksoon tullessa, joten lähdimme etenemään laukassa kohti siltaa pysyäksemme lämpiminä. Puro virtasi äänekkäästi sillalle saapuessamme. Ratsastin hetken aikaa puron vartta edestakaisin ja sillan yli. Oli pakko todeta, että kolmatta heijastinta ei löytynyt. Onneksi ilta oli tyyni, ja kuukin valaisi kauniisti alalaakson. Oli aika jatkaa matkaa vaaleanpunaiselle rastille.
Hetken matkaa polulta poiketen kohti metsää, löysin seuraavan rastin - suuren kiven päältä. Metsä oli säkkipimeä, ja kylmät väreet valtasivat kehoni jonkun eläimen rääkäistyä kaukaisuudessa. Rautias säpsähti samaa ääntä, ja koin olevan turvallisinta lähteä jatkamaan matkaa turkoosin rastin luokse. Katsoin kartasta suuntaa ja lähdimme taas matkaan. Metsästä poistuttua pääsimme hiekkatielle, jota pitkin lähdimme ravaamaan. Pian näkyviin tulikin taas valoa, ja kaksi muuta kilpailijaa. Vastassa oli tehtävän suoritus.
Tehtävän suorituksen jälkeen matka jatkui hiekkatietä pitkin kohti isompaa tietä, jossa olikin jo valoja. Etsimämme rasti oli merkattu kartalle tien viereen. Tätä vastapäätä oli bussipysäkki. Vähän ennen bussipysäkkiä Stiles pelästyy jotakin ja säntää pää kolmantena jalkana eteenpäin pukkiravissa. Olin keikahtaa satulasta, mutta sain kerättyä itseni ja rauhoitettua karkuun sännänneen orin. Päätin jättää rastin ja jatkaa matkaa, sillä se mikä pelästytti oriin, ei taatusti ollut ainakaan mitään turvallista. Katsoin karttaani ja päätin lähteä kauimmaiselle rastille. Vieressä olisi toinenkin rasti, jonka voisi napata samalla reissulla. Tähän väliin oli hyvä sauma kävellä rauhassa ja kerätä taas itseään ja Stilesia juuri tapahtuneen episodin tuomasta shokista ja jännityksestä.
Tyyni yö sen kuin jatkui – vain kavioiden kopse ja varusteiden hento natina. Hiljaisuus rauhoitti meidät molemmat, mutta seuraavat rastit olivat taas pimeässä metsässä, johon lähdimme suunnistamaan. Ensimmäinen rasti löytyi suhteellisen helposti, mutta toisen rastin kanssa olikin ongelmia. Päätän jättää etsinnän sikseen, koska pikkuhiljaa pakkanen pääsi kylmäämään ainakin varpaat, sormet ja naaman.
Kiirehdin seuraavaksi rannalle etsimään rastia, ja sieltä rantakivikosta se löytyikin. Aallot hakkasivat kiviä voimakkaasti, ja tuuli tuiversi kylmästi vasten kasvoja. Toivottavasti meiltä ei ollut jäänyt mitään rastia kuitenkin löytämättä, sillä viimeinen etsittävä rasti olisi aivan tallin lähellä… Lähdin ratsastamaan mäkeä ylös kohti ranchia, pyöröaitauksen luokse. Tolpan nokkaan oli sytytetty valo, ja tunnelma oli mukava. Tilan tunnelma lämmitti, ja helpotti. Vihdoin suunnistus oli ohitse. Aitauksesta en viimeistä heijastinta löytänyt, mutta hetken metsikössä pyörittyäni, löytyi se yhden puunrungosta. Juuri kun olin kääntämässä Stilesia kohti maneesia, säntäsi toinen, aikaisemminkin nähty ratsukko ohitsemme ja olikin ensimmäinen maaliin ratsastanut. Tulimme ihan muutaman sekunnin heidän jälkeensä – toisena. Vielä oli jäljellä pisteiden laskeminen, joka arvioisi kuka matkaan lähteneistä ratsuista voittaisi koko suunnistuksen. Taputin Stilesia hyvästä suorituksesta.
KOMMENTTI: Ja tässä meillä on itse voittajasuoritus! Matkassa oli koko ajan hyvä tahti, tarkka strategia ja varma ote sekä tekemisen meininki! Turhaa aikaa ei mennyt hukkaan juuri ollenkaan, hämyrasteiltakin tajusit nopeasti edetä jäämättä kaivelemaan kivenkoloja tai kääntelemään männynkäpyjä. Hyvä hevonen alla on tietysti sekin suuri plussa. Onneksi olkoon!
|
|
|
Post by Valooo on Oct 29, 2021 11:41:41 GMT
Aifric Flockhart & K. O. SuperShookAifricin ja Sissin matka
Aifric seisoi kentällä hevosensa Sissin selässä. Hän katsoi karttaa ja pohti tarkkaan reitti suunnitelmaa, joka olisi fiksuin. Hän arpoi kaukaisia rasteja ja pähkäili miten maksimoisi ajankäytön, mutta tietyn varmuuden reitissään. Kun on aika lähteä, hän päättää ohjata hiukan hermostuneen Sissin kohti vaaleansinistä rastia. Syteen tai saveen. Aifric kiertää kentän reunan ympäri ja pitää silmänsä avoinna. Hän katselee rastin sijaintia kartasta välillä vilkuillen seutua. ”Missä rasti voisi olla?” Hän pohtii mielessään ja hetken tuumailun jälkeen ratsastaa kohti kisakatsomon takaista rinkiaitausta. Aifric tarkistaa ringin, se näyttää tyhjältä. Hän pohtii ensin tulleensa väärään kohtaan, mutta sitten päättää koittaa valaista vielä otsalampulla aitauksen takana olevaa männikköä. Se tuottaa tulosta, sillä jotain välkähtää takaisin. Aifric ratsastaa kohti tuota paikkaa ja löytää ensimmäisen rastinsa puunrunkoon sidottuna. Seuraavaksi hän katsastaa nopeasti kartan ja muistelee valmiiksi suunnittelemaansa reittiä. Sen jälkeen hän katselee ympäristöä ja muistelee mielessään ympäristöä, jotta voisi ratsastaa suorimman reitin kohti vihreää rastia. Hän hengähtää syvään ja antaa Sissille hennon merkin kertoakseen, että nyt taas mennään. Sissi on hiukan rentoutunut alkuun verrattuna, mutta ei se täysin rento vielä ole, hiukan ehkä tarkkaavainen. Aifric ohjaa Sissin kisakatsomon takaa latopihaton ohi ja ranchin pihan yli talon taitse. Aifric katselee ympäristöä Sissin kuunnellessa pää pystyssä. Nainen arpoo taas vaihtoehtoja mielessään. Sissin pää käännähtää äkkiä, kun se huomaa toisen ratsukon, joten Aifricinkin huomio kiinnittyy heihin. Ratsukko ravaa reippaasti pellon takaa kohti saunaa. Aifric pohtii vaihtoehtoja, tuleeko ratsukko pellolta, koska löysi rastin, vai koska ei vielä löytänyt sitä. Lopulta Aifric päättää suunnata Sissin kanssa kohti saunarakennusta. Aifric katselee saunassa palavia valoja ja piipusta kohoavaa savua. Rastia ei silti näy. Hän tuhahtaa hiukan turhautuneena ja nopealla päätöksellä ohjaa Sissin kohti pellon ympäristöä. Pimeä ja hiljainen pelto karmii Aifricia. Sissikin vaikuttaa hermostuneelta. Jokin eläin rapisee vastapäisessä pusikossa ja Sissi alkaa steppailemaan. Aifric saa sen rauhoitettua ja yrittää lampullaan hamuilla rastia. Ei mitään. He kiertävät yhdessä koko pellon ympäri, mutta ei mitään. Aika kuluu ja kuluu, Aifricia alkaa stressaamaan. Tarkistaakko vielä viimeinen paikka, vai jatkaakko seuraavalle rastille. Mitä jos täällä onkin rasti ja hänen täytyisi tulla hakemaan se viimeisenä, siihenkin kuluisi aikaa. Ajatukset pyörivät naisen mielessä, ja tuntuu vaikealta päättää mihin mennä. Hän päättää käydä tarkistamassa vielä polun läheltä rastin toivossa, jos sielläkään ei näy, ainakin hän tietää, että tämä oli valerasti… Aifric jatkaa matkaansa ja nyt olisi valinta taas edessä. Puiden lomasta kajastaa valo mökiltä, sekä polku alas kohti laaksoa. Nainen pohtii, jos rasti olisi täällä, se laitettaisiin varmaan johonkin pimeämpään. Toisaalta meneekö polku laaksoon jo liian kauas vihreästä pallosta. Aifricia alkaa kaduttaa, että lähti etsimään todennäköisesti ei mitään, mutta ohjaa Sissin vielä kohti mökkiä. Ainakin hän uskoo sen jälkeen, olevansa tarpeeksi varma rastin tyhjyydestä. Hän mumisee itsekseen, ettei aio jäädä enää etsimään rasteja näin pitkäksi aikaa, mutta saa nähdä, miten käy. Aifric oli jo aivan luovuttanut vihreän rastin suhteen. Se mikään rasti ollut, tuo toisti mielessään. Hän ratsastaa Sissin polun päähän, leiriaitan mökille ja joku istuukin kuistilla. Aifricin ilme oli suuremoinen, täynnä iloa, innostusta ja yllätystä nähdessään vihreän rastin ovessa. Hän ei voinut uskoa silmiään, kannatti jatkaa! Nainen jopa pienesti tuulettaa tammansa selässä. Hän ratsastaa henkilön – Tomfordiksi esittäytyneen luokse. Tämä ojentaa Aifricille paperin. Tehtävänä on keksiä mahdollisimman pitkä lause, jonka jokainen sana alkaa Sissin ensimmäisellä kirjaimella ja liittyy tapahtuman teemaan. Aifric miettii pitkään, sitten hän kirjoittaa paperiin: ”Sulavat suunnistajat säikäyttivät suuremoisesti säikyn Sissin seisoessaan salassa sumuisella säällä sanaillen saappaista.” Hän on tyytyväinen lauseeseen. Kun Aifric saa hyväksyvän nyökkäyksen jatkaakseen matkaa, hän katsastaa kartan vielä kerran nopeasti ja ohjaa Sissin kohti oranssia rastia. Aifric ratsastaa pienesti vastustelevan Sissin kohti pimeyttä, ranchin turvalliset valot jäävät taakse. Sissin on hankala kulkea jyrkähköä rinnettä alas ratsastaja selässään, mutta Aifric tekee voitavansa ollakseen häiritsemättä ratsuaan. Kaukana edessä päin heilahtelee valoja, Aifric pohtii ovatko ne muita suunnistajia. Sissi pääsee kuin pääseekin kunnialla alas! Aifric kehuu tammaa vuolaasti ja se on vähän puhki. Nyt tasaisella ja pidempi matka rastille niin kannattaisi nostaa vauhtia. Nainen antaa tamman kuitenkin hetken levätä, ennen kuin pyytää nopeampaa tahtia. Sissin vähän löntystäessä ja napsiessa luonnon antimia, Aifric katsoo karttaa. Rasti näyttäisi olevan puromaisen joen alueilla, lähellä jotain kaarisiltaa. Sitten matkaan! Uutta vauhtia pyytäessä upea Sissi antaa pyytäjälleen mukavaa letkeää laukkaa, ei liian nopeaa, ei liian hidasta. Aifric kehuu tammaa. Kohti rastia! Ratsastaessaan kohti rastia, Aifric huomaa pilvien väistyvän kuun tieltä ja näin kuun valaisevan tietä. Sehän naiselle sopii. Aifric löytää sillan helposti ja alkaa katsella sen ympäristöä. Ei rastia, ei missään. Nainen jopa hyppää alas korkean puoliverisen selästä katsoakseen sillan alapuolelle, ei rastia. Mitään ei löydy, joten nainen kiipeää sillan avulla takaisin mustan tamman selkään, hän katsoo karttaa ja ohjaa Sissin reippaasti kohti pinkkiä rastia. Matkalla kohti metsää ja mahdollista rastia, Aifric huomaa tumman hahmon perässään. Toinen ratsukko. Aifric ei erota, kuka toinen ratsastaja on. Aifric pohtii, jos pitäisi poiketa polulta ja eksyttää toinen ratsastaja, mutta hetken miettimisen jälkeen hän toteaa, ettei tunne maastoa tarpeeksi, jotta uskaltaisi lähteä menemään toisia polkuja. Jos toinen ratsukko pääsee hänen avullaan rastille, sitten pääsee, Aifric ei halua tuhlata aikaansa toisen karistamiseen. Aifric jatkaa keskittymistä omaan ratsastukseensa ja ympäristön tarkkailuun. Mutkitteleva polku on ajoittain hankala, niin pimeyden, kuin juurakonkin takia. Aifric katsastaa karttaa, rasti ei ole polun varrella, joten on etsittävä metsästä. Ratsukko sukeltaa kuusien ja mäntyjen sekaan etsimään rastia, Aifric toivoo osaavansa vielä takaisin polulle. Maasto on vaikeaa ja ratsukko joutuu paljon pujottelemaan ja kääntyilemään, joka on takaisin osaamisen kannalta huono juttu. Rastia ei löydy ja Aifric on täysin varma menneensä jo ohi. Hän yrittää hetken aikaa taivaltaa takaisin päin, mutta enää polustakaan ei voisi olla tietoakaan. Joka puolella on vain hankalaa maastoa ja kuusia! Sissi alkaa hermostua. Aifric katsoo karttaa hetken, mutta epätoivo alkaa iskeä. Ratsukko suuntaa oikealle. Hetken rämmittyään ratsukko törmää suureen kiveen metsässä. He ovat ohittamassa sitä, kun Aifric vahingossa siihen suuntaan vilkaistessaan huomaa välkettä. Nainen ohjaa tammansa lähemmäs ja katsoo lohkaretta tarkemmin. Aifric hihkaisee löytäessään pinkin rastin, mikä tuuri! Sitten pitäisi päästä takaisin polulle vielä.. Naisella on kuitenkin nyt parempi haju, missä hän liikuskelee. Hän katselee karttaa läheltä ja kaukaa, pyörittelee sitä käsissään ja lopulta valitsee suunnan. Kun ratsukko on vihdoin takaisin polulla, nainen katsahtaa karttaa vielä nopeasti ja suuntaa kohti turkoosia rastia. Päästessään hiekkatielle, ratsukko nostattaa hiukan tahtiaan ja etenee verkkaisesti pimeällä hiekkatiellä. Ratsukko hidastaa, kun lähellä kalliota Aifric huomaa kallionkolon, josta tulee pientä kajastusta. Kolossa seisoo joku vahdissa ja nainen ohjaa Sissin kohti tuota. Turkoosi rasti löytyi ja paikalla hän saa arvoituksen: ”Mikä voi olla raskas tai makea, tärkeä tehtävä sillä on; koskaan ei ole aloillaan; vähän, paljon tai ei ollenkaan?” Nainen miettii ja pohtii ahkerasti, niin, että alkaa jo vähän stressata matkan pysähtyminen. Aifric käy jokaisen arvoituksen palasen mielessään osissa ja pohtii niin fyysisiä olemassa olevia asioita, kuin symbolisia aineettomia asioita. Sitten hän sanoo ääneen: ”Vastaukseni on rakkaus, en tiedä onko se oikein, mutta se on ainut asia, jonka keksin.” Henkilö ottaa vastauksen ja ratsukko saa luvan jatkaa matkaa. Kylmä alkaa jo tulla, Aifric huomasi sen, kun joutuivat seisoskelemaan paikallaan miettiessä vastausta arvoitukseen. Nainen kaivaa lisähanskat taskustaan, ettei kädet jäädy ja suuntaa Sissin takaisin polulle ja kohti ruskeaa rastia. Ratsukon matka helpottuu maantiellä. Matka taittuu verkkaisesti myös ajotiellä. Ennen kuin Aifric nostaa tahtia, hän tarkastaa vielä nopeasti ruskean rastin kartasta. Hän saa rastia vastapäisestä bussipysäkistä hyvän maamerkin. Matka jatkuu! Pysäkin tultua vastaan Aifric katselee ympäristöä huolellisesti, kallion seinämää, kitukasvuisia puskia ja kivikkoa, mutta rastia ei näy. Hämyrasti se voisi olla, tai sitten rasti voi olla piilossa pensaiden takana. Aifric pohtii hetken, kannattaako rastia alkaa etsiä. Tämä ei ole kovin vaikeaa maastoa, Aifric päättää jalkautua ja nopeasti vilkaista josko rastia ei löydy. Jos löytyy, niin hyvä, jos ei, sen toteamiseen ei varmaan kauaa menisi. Ainakin nainen olisi varma asiasta. Aifric tarkastaa lähialueen jalan, mutta rastia ei löydy. Hän nousee takaisin satulaan ja jatkaa kohti keltaista rastia. Lähellä mutkaa Aifric tarkastaa jälleen karttansa. Rasti on merkitty merenrantaan. Ratsukko laskeutuu alas mäkeä kuunnellen pimeydessä pauhaavia aaltoja, hiukan karmivan kuuloista. Kylmyys puree kovempaa, kuin tehtävän aikana seisoskellessa, mereltä puhaltava tuuli taitaa olla hyytävä. Kauaa ei tarvitse kylmyydessä ratsastaa, sillä rantakivikolla kimmeltää ja keltainen rasti löytyykin hujauksessa. Ratsukko taivaltaa takaisin tielle ja suuntaa kohti violettia rastia. Puiden suojassa ei ole niin koleaa, kuin rannalla ja Aifricille tulee jopa hiki. Hän riisuu lisä hanskansa ja laittaa ne takaisin taskuunsa. Maastoesteradalla hän alkaa etsiä rastia, mutta sitä ei kuitenkaan näy. Nainen vilkaisee karttaa. Tumman sininen rasti on lähellä, mutta pitäisikö vielä jäädä etsimään. Nainen ei ole varma. Viimeksi kun hän jäi etsimään tyhjää rastia, aikaa meni turhaan, ja niinhän se oli, tyhjä rasti. Tämä olisi vielä matkan varrella, että jos alkaa tumman sinisen jälkeen vielä mietityttämään, voisi tälle vielä palata. Nainen päättää kuitenkin jäädä vielä hetkeksi tutkimaan, koskaan ei voi olla liian varma! Aifric tutkii esteitä ja niiden lähiympäristöä. Rastia ei kuitenkaan löydy, taisi olla hämy. Aifric suuntaa takaisin polulle ja lähtee kohti tummansinistä rastia. Nyt ei taida olla hämyjä enää jäljellä, joten päätöksenteko taisi juuri helpottua huomattavasti. Ratsukko taivaltaa merkittyä polkua pitkin syvemmälle ja korkeammalle mäkiseen metsään, kauan ei tarvitse etsiä, sillä rasti näyttäisi olevan aika hienosti polulla rajatun alueen keskellä. Toki muutamia esteitä on matkalla rastille, kuten suuria oksia, joiden läpi puskea, mutta vaikeuksien jälkeen tummansininen rasti häämöttää kauniisti ratsukon edessä suuressa kuusessa riippumassa. Mahtavaa! Ratsukko suuntaa takaisin polulle ja kohti talleja! Joskin vielä ei olla menossa maaliin, yksi rasti on jäljellä, kohti punaista rastia! Ratsukko ratsastaa samaa tietä takaisin, mutta ranchin kohdalla voidaankin kaartaa takaisin tallipihaan. Pihan poikki ratsastaessa Aifric katselee maneesista hohkaavaa valoa kohti ja kuuntelee jutustelua, joka maneesista kuuluu. Lämmin maneesi houkuttelisi jo, mutta yksi rasti on vielä haettavana. Maneesista kuuluu puheen sorinaa, ja hevosiakin taitaa olla paikalla. Aifric ajattelee olevansa viimeinen ulkona, vähän naista se harmitti, mutta sentään kylmästä ilmasta huolimatta nämä kaksi vilukissaa löytäisi jokaisen rastin! Myllymäki on valaistu ja huipulla on myöskin lämpimän näköinen nuotio, rasti on varmaan siellä. Aifric ja Sissi taivaltavat mäen päälle ja Dewniksi esittäytynyt moikkaa nuotiopaikalta. Rastikin roikkuu palaneen kelon oksassa. Afric saa laput tähtikuvioista, jotka tulisi tunnistaa. Hän katselee niitä, kääntelee ja muistelee kuvioita joita opetteli aikoinaan Aaronin kanssa – kun he vielä seurustelivat. Välillä nainen katselee taivaallekin. Sissi yrittää odotellessa katsella, jos maasta löytyisi pieniä harvoja ruohonkorsia, tammalla on alkanut tulla jo nälkä. Hetken kuluttua nainen on valmis vastauksensa kanssa: ”Ensimmäinen on kaksoset ja toinen Orion.” Kolmannen kohdalla nainen miettii taas hetken. ”Tämä kolmas on varmaankin pegasus.”, hän toteaa hetkenpäästä. ”Neljäs on ehkä lyyra.” Hän toteaa viimeisenä. Dewn ottaa vastaukset hymyillen ja kysyy: "Viimeinen rasti, jeah? Maaliin vain sitten enää." Aifric vastaa hymyillen Dewnille jotain hiukan jo väsyneenä ja suuntaa Sissin takaisin mäkeä alas ja ihanan kotoisalle vaikuttavalle maneesille. Maneesissa on jo porukkaa, joista osa hurraa väsyneelle kaksikolle. Aifricin on väsymyksestä pakko alkaa esiintymään ja kumartelee hurraajille kiitellen hiukan näyttelijän omaisesti. Seuraavaksi nainen hoitaa hienosti tsempanneen ratsunsa kuntoon, jonka jälkeen on pian luvassa ruokaa ja saunaa! Hyvä päätös upealle illalle. KOMMENTTI: Jos lisäpisteitä saisi vapaista tuotoksista, sinulle rapisisi niitä oikein olan takaa! Aivan kerta kaikkisen ihastuttava piirros, johon on mainiosti taltioitu suunnistusretken utelias, mutta hiukan hämmentynytkin etsimistunnelma! Hauska idea luoda kollaasi samaan kuvaan eri tilanteista! Tarinassa säilyy alusta loppuun asti positiivinen ja optimistinen tunnelma, jota on ilo seurata.
|
|
IHAAilija
jäsen on muualla
Satulasaippua
Just lurking around... Occasionally including OWR staff in my stories
Aurinkomerkki: ♒
|
Post by Mr. January on Oct 29, 2021 12:26:06 GMT
Nikolai Karevaara & Loge
Vilkuilen karttaa, ja yritän päättää sotasuunnitelmamme. Lähimmät rastit ovat tietenkin houkuttelevimmat ja epäilemättä vetävät puoleensa suurimman osan kanssaratsastajista. Koska lähden liikkeelle vasta yhdeksäntenä, saattaisin hyvinkin nähdä muita ratsastajia etsimässä rasteja ja kenties saisin jopa vinkkejäkin niiden olinpaikasta. Mutta olisiko siellä ruuhkaa? Vai ovatko ne niin helposti löydettävissä että kaikki ovat ehtineet jo jatkaa matkaansa? Vai oliko juuri ne pisteet pelkkää hämäystä?
Ravistelen päätäni. Ei, olemme suunnistuskilpailuissa, emme ison tason estekisoissa. Ei minun pitäisi tuntea halua käyttää kanssaratsastajia hyödyksi paremman sijoituksen tähden. Se ei ollut soveliasta alkuunkaan. Joten suljen korvani juonikkaalle äänelleni päässäni ja syvennyn takaisin kartan lukuun.
Jos minun pitäisi veikata onttojen rastien paikat, ne olisivat violetti, punainen ja vaaleanpunainen. Sininen on kaukana ja sinne lähtiessä joutuu palaamaan samoja jälkiä takaisin, joten olisi oikea ultimaattinen fuck you jos se olisi hämäystä. Ei kukaan voi olla niin ilkeä osallistujille eihän? Jos järjestäjät halusivat olla oikein viekkaita he laittaisivat tyhjät rastit samaan kasaan. Kukaan ei uskoisi sellaiseen ajatuspeliin, joten voin vain hykerrellä kuvitellessani osallistujien paniikkia kun he eivät löytäisi kolmea rastia peräkkäin.
Oh, the mind games…
Loppujen lopuksi päätös onkin siis ihan päivänselvä. Lähden suunnistamaan kohti kartalla näkyvää vihreää pylpyrää, tarkoituksena kiertää kauimmainen lenkki ensimmäisenä ja jättää kenttärastit lopuksi. Jos tyhjät rastit on sattumanvaraisia, silloin kaikilla pisteillä tulisi käydä. Vaan jos maaliin tullessani tyhjiä rasteja olisikin neljä, mitä se tekisi mentaliteetilleni? Siihen en osannut vielä vastata…
--------------------------------------------------
Vaikka kuinka yritän tihrustella karttamerkkejä otsalampun valossa, en meinaa kuitenkaan saada selvää mihin kohtaan vihreä piste osuu tarkalleen. Erotan kyllä pellon neliömäiset reunat, pihapolkuja ja alueen, jossa maasto alkaa nousemaan, mutta kun vilkaisen ympärilleni mikään ei tunnu olevan kohdillaan. Pimeys saa tosiaankin paikat näyttämään aivan erilaiselta.
Loge seisoo kilttinä poikana paikoillaan, katsoo korvat sojossa pimeälle pellolle eikä tee ääntäkään. Sen katse on kiinnitynyt johonkin minulle näkymättömään kohteeseen. En usko yliluonnollisuuksiin sitten alkuunkaan, mutta kun yritän kuullostella elämisen ääniä ympäriltäni en kuule yhtään mitään. Kaikkialla on aivan hiljaista ja aikakin tuntuu pysähtyneen paikoilleen. Se saa niskakarvani nousemaan poikkeuksellisesti pystyyn. Käännän huomioni väkisin takaisin tehtävään.
Puntaroin hetken vaihtoehtojani. Piste peitää ison alueen kartasta ja näin maastossa katsottuna rasti voisi hyvinkin olla tuossa saunarakennuksen ympärillä, metsikköön johtavalla polun varrella tai pellon kulmalla. Kurtistan kulmiani. Otan esille taitellun esitteen Oppuranchista, jonka olin, ainakin omasta mielestä, kovin ovelasti napannut mukaani tänne tullessani. Esite on taiteltu karttalehtiön tapaisesti haitarille, ja sitä avatessani eteeni ilmestyy tarkka kuva tilan ympäristöstä kaikkine rakennuksineen ja kohteineen.
Jonkun mielestä tämä saattoi olla huijausta, mutta jos tarkkoja ollaan, ei säännöissä ollut mainintaa etteikö muita karttoja saisi käyttää. Joten teoriassa ei tämä ole huijaamista. Niin ainakin yritän itselleni uskotella, vaikka kuulenkin pienen äänen mieleni sopukoissa toistavan cheater… cheater… cheater...
En näe saunarakennusta kartalla, mutta olen aika varma, että tuossa edessäni se seisoo. Ehkä rakennus on uusi eikä sitä ole vielä päivitetty esittelykarttaan? Vai onko tullut sekaannus ja karttaan onkin nimetty saunan sijaan vilja-aitta tai leiriaitta? Pimeä pelto ei jostain syystä houkuttele yhtään, ja saunarakennus itsessään kiehtoo minua entistä enemmän, joten maiskautan Logen vihdoin liikkeelle.
Ja olen aivan varma, että ylianalysoiminen ja perfektionismini koituvat todennäköisemmin kohtalokseni kuin tyhjillä rasteilla vieraileminen…
---------------------------------------------------------
Olen aivan kahden vaiheilla seuraavan päätöksen edessä.
Pelto ei todella, todella houkuttele luokseen, vaikka sen sänki näyttääkin kimaltelevan aika ajoin pilvien lomasta kuikkivasta kuunvalosta. Mutta mitä jos rasti on kuitenkin siellä? Tarkemmin ajateltuna pelto on varmasti houkutteleva vaihtoehto muille, sillä reittiä tullessa toisesta suunnasta pellon kulma osuu varmasti ensimmäisenä silmään.
Pitäisikö minun kokeilla kuitenkin?
Mitä tapahtuu jos en löydäkään kaikkia rasteja? Voinko palata vielä takaisin vai joudunko tyytymään ei-täydelliseen tulokseen? Vaikka tapahtuma ei olekaan mikään varsinainen kisa, tiedän jo valmiiksi että mikäli en kaikkia rasteja löydä jää se varmasti vaivaamaan mieleeni monta vuotta eteenpäin.
Niinpä usutan Logen raviin ja suuntaamme vastahakoisesti pellolle, sillä mieltäni nakertava mitä jos... on kymmenen kertaa kauheampi kuin mielikuva meistä viimeisenä maalissa.
--------------------------------------------------------- Joudun viimeistään nyt polun haarautuessa myöntämään itselleni että kyllä, potkaisit ensimmäisellä rastilla tyhjää. Ja helpommalla olisit päässyt jos olisit vain kuunnellut tunnettasi ja välttänyt pellon kuten alunperin halusit, kuin tuhlannut turhaa aikaa epäilyksiäsi kuunnellen.
No ainakin tiesin että seuraava rasti olisi erittäin todennäköisesti siellä.
Katson kylttejä. Takaisin en tietenkään ole käänntymässä. Vertailen molempia karttoja ja niihin merkittyjä paikkoja ja olen melko varma, että seuraava piste on laaksossa, tai ainakin siellä suunnassa. Suunnistuskartassa en edes näe leiriaitan pohjarakennusta, joten järkeilen tietenkin, ettei sinne kannata mennä.
Mutta entäs jos…? Ei. Ravistan nopeasti hiipivät epäilykset mielestäni, käännän hevosen turvan alas laaksoille ja pidän katseeni päättäväisesti horisontissa seisovissa järkälemäisissä tuulimyllyissä.
Toivottavasti rasti ei ole aivan niiden juurella, sillä jättiminen, hiljalleen paikoillaan seisova rakennelma ei sekään ole kovinkaan luokseenkutsuva….
----------------------------------------
En voi olla ollenkaan yllättynyt, kun mieltäni nakertaa päätös olla huomioimatta leiriatta kokonaan. Rasti löytyy ihan varmasti sieltä, sillä vain minulla olisi sellainen tuuri, että se ainut paikka jota en käy tutkimassa tarkemin, päätyykin olemaan juuri se oikea paikka. Millä todennäköisyydellä ensimmäinen rasti sattuisi olemaan tyhjä anyways? 30% tarkalleen ottaen, mutta luulisi järjestäjien ollevan sen verta laskelmallisia, että kaikissa mahdollisissa ensimmäisissä rasteissa olisi rasti ihan vain, ettei osallistujien moraali laskisi liian alhaiseksi jo alkuvaiheissa…
Tietenkin kiroilen huolimattomuuttani, mitä muutakaan voisin tehdä. Palaaminen ei ole enää vaihtoehto, tai joutuisin tosiaan toivomaan että muut eksyisivät tuonne Villtownin naapurikaupunkiin. Ja sehän olisi yhtä todennäköistä kuin että Logelle kasvaisi kolmas silmä.
Joten hyppään alas ratsailta ja käyn tietenkin tarkastamassa sillan tarkemmin. Tiedän olevani kilpailuhenkinen, ja tiedän että tämä on viimeisin tapahtuma missä sellaista pitäisi tuntea laisinkaan. Tiedän valmiiksi senkin, etten koskaan miljoonaan vuoteen tulisi muille sitä tietenkään paljastamaan. Mutta ärsyttää silti, kun alku takkuilee. Olisiko sittekin pitänyt lähteä virran mukana metsästämään laidunrasteja…
-----------------------------------------------------
No voihan räkä, totta tosiaan! Rastia ei löydy, ei sitten mistään, joten joudun jälleen patistelemaan itseni takaisin Logen selkään ja liikkeelle, jotten kuluttaisi koko yötä yhtä rastai etsiskellessä.
Olen aivan varma etten ole lukenut karttaa ihan päin persettä, sen verran kokemusta on maastoilusta kertynyt sekä suomen että ulkomaiden metsiköistä. Mutta jos minun kartanlukutaidossa ei ole sanomista niin missä sitten kiikastaa?
Kaksi tyhjää rastia peräkkäin? Ei kai vain. Halusivatko järjestäjät oikeasti ratsukot epätoivon partaalle? Jos olisin aloittanut toisesta suunnasta, kaksi viimeistä rastia tyhjillään olisi ollut aikamoinen lottovoitto. Tai sitten epäilykseni aikaisemmin osoittautui oikeaksi ja olen tosiaan missannut yhden rasteista ratsastaessani leiriaitta -kyltin ohi.
Voisiko ilta mennä enää enemmän pieleen? Pitää vain toivoa että vaaleanpunainen täppä kartalla ei tosiaankaan ole tyhjä, kuten olin alussa arvellut…
------------------------------------------------
Ennen ensimmäisen rastin löytämistä ajattelen vain että tässähän on reseptit aikamoiseen soppaan. Turhautuneisuus, epäileväisyys ja kisahenkisyys samassa kasassa vielä sen kanssa, että saan jostain kumman syystä älynväläyksen poiketa polulta, ei lupaa mitään hyvää.
Koko metsäseikkailun ajan mietin vain että miksi luulin olevani muita viekkaampi valitessani tällaisen reitin. Olisin varmasti löytänyt jo puolet rasteista jos olisin aloittanut toisesta suunnasta, puhumattakaa siitä loppukiristä jonka olisin voinut tehdä tietäen että kaksi viimeistä on tyhjiä. Oletettavasti.
Ajatukset kaikkoavat kuin sormeniskusta kun lasken katseeni viimeinkin ensimmäiseen palkintoon, ja olen miltei niin innoissani tuosta vaaleanpunaisesta rastista että meinaan päästää pienen voitonhuudahduksen suustani. Onneksi ennätän hiljentämään itseni ennen noloa möläytystä, ja samalla käytän muutaman sekunnin itseni kasaamiseen ettei tuollaista tapahdu myöskään tulevaisuudessa.
Koska kuinka huojentunut joku voikaan olla yhden rastin löytämisestä keskellä Kanadan pimeää metsää? Joudun jälleen kerran muistuttamaan itselleni että ei, nämä eivät olleet kansainväliset estekisat. Mutta silti tunnen olevani huojentunut ensimmäisen rastin löydöstä, ja hieman jopa innoissani suunnatessani seuraavalle rastille. Vaaleansinistä kohti.
----------------------------------------------------
Vaikka kuinka tuijotan arvoitusta paperilapulla, minun pääni lyö tyhjää. Raskas ja makea? Ei koskaan aloillaan?
Vesi? Veri? Ajatukset? Ilokaasu?
Mahdollisuuksia on monia eikä mikään niistä tunnu sopivan täydellisesti juuri tuohon kuvaukseen. Paljoa aikaa ei miettimiseen tietenkään kannata käyttää, mutta kuten kaikki muutkin, tiedän myös tämän jäävän pyörimään mieleeni kunnes keksin vastauksen.
Toivottavasti oikeat vastaukset myös annetaan suunnistuksen lopussa.
Vilkaisen lapun antaneeseen mieheen ja näen hänen suunsa nykivän kuin estääkseen virnettään näkymästä. Näillä järjestäjillä on ihan liian hauskaa osallistujien kustannuksilla. Pyöräytän silmiäni ja menen vastauksella, joka tuli ensimmäisenä mieleen.
“Vesi”
----------------------------------------------------------------
Vasta rastilta lähtiessäni älyän, että rastivahtina oli tosiaankin nainen, ei mies. Pimeys tekee ehdottomasti tepposia silmilleni, päätän.
Vilkaisen jälleen karttaa. Alkumetrien kankeus pitäisi olla jo hävinnyt askelistamme, eikä metsämaastoakaan olisi enää pitkälti. Kohta alkaisi helppokulkuinen tieosuus, jossa voisimme helposti ottaa laukalla kiinni muutama sekunti menetettyä aikaa.
Teoriassa loppumatkan pitäisi olla helppo, vaikka edelleenkin olen melkein satavarma että missasin ensimmmäisen, kun päätin olla käymättä leiriaitalla. Päätös joka varmasti tulee vaivaamaan minua koko loppumatkan.
Huokaisen helpotuksesta kun huomaan edessämme alkavan tieosuuden. Ehkä pätkä laukka saa minut paremmalle tuulelle ennen kuin saavumme ruskealle rastille.
----------------------------------------------
Vaikka minulla on vain muutama sekunti aikaa puntaroida vaihtoehtojani, voin tuntea aivoni käyvän ylikierroksilla. Takkuilevan aloituksen ansiosta olemme varmasti hyvän matkaa muita ratsukoita jäljessä, tuskin siis heitä haittaisi heittää meille pari pointteria?
Mutta mistä he sen tietäisivät. Yhtä lailla he voisivat luulla meidän löytäneen kaikki helpolla ja olevamme johdossa. Sitä paitsi kuka auttaisi ilmaiseksi vastustajaansa?
Mutta ei tämä edelleenkään ollut mikään varsinainen kilpailu. En edes muista tarkalleen ottaen kuulleeni minkäänlaisista säännöistä. Kuten ekstra kartta, missään ei ollut mainintaa etteikö muilta osallistujilta saisi kysyä neuvoa. Tai löyttäytyä kimppaan.
Mutta kun illan hämärässä voin helposti erottaa kuinka vastaantuleva mies on niin juron näköinen, sanani juuttuvat kurkkuun ja saa minut arvioimaan tilanteeni uudelleen. Olisiko kysyminen käytännössä luovuttamista? Ajattelisiko hän minua luuserina kun uteluillani saattaisin hyppiä hänen varpailleen?
Ovatko Kanadalaiset ylipäätään ystävällistä kansaa?
Ja sitten hetki onkin jo ohi ja vastaantullut ratsukko vilahtaa nopeasti ohi. Emme pysähdy eikä katseemme kohtaa. Menetin varmasti juuri mahdollisuuteni parempaan sijoitukseen.
----------------------------------------
Askel askeleelta alan epäilemään, että järjestäjillä on joku ovelampi juoni meneillän ja tyhjiä rasteja onkin oikeasti neljä. Koska miksi kukaan jättäisi yhdelle lenkille kaikki hämyt? Vaikka tämänhetkinen tilanne tarkoittaisikin että kaikki viisi seuraavaa olisi oikeita rasteja, minulla on kuitenkin epäilykseni.
Tyhjä bussipysäkkirasti saa minut yhä huonommalle tuulelle. Kolmen tyhjän rastin arvaukseni oli mennyt ihan mönkään, joten en tietenkään uskalla jättää jokaista pienintäkin paikkaa tutkimatta, vaikka aikaisemmat rastit ovatkin olleet helposti havaittavissa hevosen selästä.
Nämä oli kuitenkin jotain inhottavia mielipelejä ratsastajiien kustannuksella, heittää heidät virheelliseen oletukseen että kaikki rastit on nähtävillä. Tai ne on kaikki oikeasti laitettu näkyville niin, ettei rastien löytämisestä oltu tehty vielä haastavampaa, sillä joka minuutilta ilta pimenee entisestän.
Niin, ehkä järjestäjät oikeasti haluavat osallistujilla olevan ihan vaan hauskaa.
Keveämmin mielin hidastan oriin käyntiin ja suuntaankin pois tieltä. Oikaisu violetille rastille ei tunnu yhtään hullummalta idealta, aikaisempi hutilointi jo nopeasti unohdettuna.
Seuraavaksi joudunkin kysymään itseltäni että missä mentiin mönkään. No alussa tietenkin, se on selvä. Mutta olen edelleen hyvin hämmentynyt kun tyhjiä rasteja oli kaksi peräkkäin. Kylläpä kummastuttaa kun tallialueen kaikki neljä rastia ei ole hämäystä mikään. Missä logiikka?
Tuleva reittini on tietenkin yksinkertainen; keltainen, sininen ja punainen, ja sitten joudunkin koukkaamaan takaisin vihreälle. Valitettavasti. Mutta minkäs mahtaa, kun eihän sitä kuudella rastilla maalin voi tulla.
Olettaen että tulevilla rasteilla ei käy sen suurempia kämmejä. Niitä on käynyt tälle iltaa jo ihan riittämiin. Ehkä minun pitäisi pitää silmäni vielä auki violetin varalta, vaikka olen jo aivan varma että ensimmäinen kertani riitti kyllä, mutta tässä pimeydessä ei olisi mikään ihme jos joku oli jäänyt huomaamatta. Kuta enemmän asiaa mietin, sen epäilevämmäksi käyn tyhjien rastien suhteen. Mitä jos ne ei olleetkaan tyhjiä?
“Let’s mennään poika,” usutan Logen taas viimeiseen laukkapyrähdykseen, yrittäen jälleen kerran jättää harmittavat epäilykset taakseni kun lähdemme laukkaamaan kilpaa kuunvalon kanssa keltaiselle rastille.
Vedän infokartan taas takataskustani ja tutkin sitä otsalampun valossa tarkemmin. Yritän verrata karttoihin merkittyjä kohteita toisiinsa ja totean, että sininen rasti voisi hyvinkin olla pyörötarhalla tai sen takaisessa metsässä.
Tähän mennessä metsässä on ollut tusinoittain rasteja, joten tuntuu loogiselta jos tämä rasti olisi vaihteeksi jossain muualla.
Kello lähentelee varmasti jo kaheksaa. Pohdin, että jos olisin lähtenyt kiertämään rinkiä toiseen suuntaan olisinko jo maalissa? Onko tiellä vastaan tullut ratsukko jo maalissa? En tiedä, ja kuta pidemmälle matkassa etemme sen vähemmän huomaan välittäväni.
Ilma on kovin raikas tänään. Kuulen meren liplattavan jossain lähistöllä ja yllättäen minun tekisi mieli poiketa sitä katsomaan. Millaisen sillan kuunvalo oikein pinnalle tekisi? Nyt saattaisi olla viimeisiä hetkiä ennen meren jäätymistä, mikäli se jäätyisi ollenkaan. En ole ihan varma.
Ravistan muut asiat mielestäni. Niin, mihin jäimmekään? Vilkaisen arvioivasti taas ympärillemme ja teen nopean päätöksen suunnata rinkiaitaukselle seuraavan rastin toivossa.
-------------------------------------------------------------
Yllätyn itsekin kuinka paljon minun tekee mieli hypähtää alas Logen selästä, istahtaa Dewnin viereen pölkylle ja kertoa kaikesta. Sillä vaikka olemmekin tavanneet kasvotusten vain muutamia kertoja, hän on yksi niistä ihmisistä, joka osaa murtaa sisäisen muurini.
Minulla ei ole ollut pitkään aikaan ketään jonka kanssa olen halunnut jakaa asioitani, ei sitten Villen. Ja joka kerta se kaipuun tunne yllättää minut aivan täysin.
En sano tervehdystä enempää mitään, koska tiedän että jos aloitan, en pysty lopettamaan. Ja pitäähän meidän saattaa tämä suunnistus loppuun. Yksi asia lisää minkä vuoksi pistää jalkaa toisen eteen.
Dewn hymyilee lähestyessään, ojentaa minulle neljä lappua ja pyytää minua tunnistamaan niissä esiintyvät tähtikuviot. Minä puolestani kiroan mielessäni, koska tuskin osaan nimetä yhtäkään kaikista tähtikuvioista. Oliko horoskoopit niitä? Voin varmasti olettaa, että mätäkässä vastaan tulleet constellation -kortit eivät ole taidettu nimetä oikeiden tähtikuvioiden mukaan. Harmi, olisin saattanut tunnistaakin Heliodin ja Thassan.
Itse asiassa, toinen kuvista muistuttaa hyvin paljon Nyleaa.
“Gemini, Nylea…”
Kääntelen kahta viimeistä korttia kädessäni ja yritän muistella mitä horoskooppeja ne voisivat muistuttaa. “Scorpius, Aquarius…?” Jälkikäteen ajateltuna oikea horoskooppi voisi olla parempi arvaus myös kakkosen kohdalla…
“Gemini, Sagittarius, Scorpius, Aquarius”, vastaan ja lähdemme taas liikkeelle. Minua ärsyttää jo valmiiksi lähteä käymään uudelleen vihreällä rastilla, mutta siitä saan syyttä tietenkin vain itseäni. Tottakai viimeinen rasti on juuri siellä ainoassa paikassa, missä päätin olla käymättä. Mutta kuta nopeammin pääsemme tämän läpi, sen nopeammin pääsen takaisin Dewnin luokse.
Ja Dewnhän näyttää nuotion loimussa komeammalta kuin muistinkaan.
Olen varsin tyytyväinen, kun viimein löydämme perille viimeiselle rastille. Sen sijaan ajattelen yhä hieman katkerasti kuinka helposti löydettävissä tämä rasti olisi ollut jos olisin vain edes käynyt nopeasti vilkaisemassa paikat ensimmäisellä kerralla. Olisimme ehottomasti jo maalissa, ja kenties takaisin Dewnin luona.
Olen myös hieman iloinen että Dewnin rasti tuli vasta viimeisimpänä, olisin varmasti laukannut reitin läpi rasteille pysähtymättä.
Suunnistuksen viimeisen tehtävän ojentaa minulle silmälasipäinen nuori mies jota en muista aikaisemmin nähneeni; hän ei pistä erityisemmin silmään eikä jää sen puoleen mieleenkään. Tai ehkä minulla on vain mielessä muuta ajateltavaa.
Niinpä töksäytän ulos ensimmäiset sanat mitä mieleeni juolahtaa, enkä edes jää miettimään ymmärtääkö mies suomen kieltä. “Lupasin Logelle laukata laitumen läpi löytämättä liehuvaa lippua leiriaitalta.” Mies kuitenkin nyökkää hyväksyvästi epämääräiselle lauseelle, joten en tuhlaa enempää aikaa kohteliaisuuksiin vaan käännän hevosen ympäri ja usutan sen nopeaan raviin polun läpi.
Maali ei voisi tulla vastaan yhtään nopeammin. KOMMENTTI: Yksi tarinallisesti parhaimmista tuotoksista tässä tapahtumassa. Itseironinen ja lukijan tuolin reunalla pitänyt lähes selviytymisseikkailu vastoin kaikkia epäonnisia mutkia ja näkymättömiä rasteja! Älykästä pohdintaa ja kuvailua, jossa oli realismin makuista strategiaa mukana. Erittäin viihdyttävä kokonaisuus! Tästä on lisäksi hyvä jatkaa iltaa...
|
|
|
Post by Cee on Oct 31, 2021 9:41:49 GMT
Cecilia Blankley & Agravain@Barrett
Lähtöruutu Yöaikaan ratsastettavaan maastosuunnistukseen osallistuminen oli ollut Ceelle päähänpisto. Hän ja Aava olivat tulleet Kanadaan klassisen ratsastuksen valmennusleirille, mutta Atlantin takaiseen matkaan oli kannattanut yhdistää muutakin. Siinä kuvaan oli astunut Orange Wood Ranchin jännittävältä kuulostanut tapahtuma. Hän oli seurannut OWR:n päivityksiä somessa aina Applevent-kenttäkilpailuun osallistumisestaan asti, toki omaan verkkaiseen ja sosiaalisen median olemassaolon unohtelevaiseen tahtiinsa – Cee ei kirjaimellisesti ajateltuna seurannut ketään, sattui vain silloin tällöin harvakseltaan näkemään yllättäviä kuulumisia puhelimestaan. Ratsukkona Ceen ja Aavan yhteistyö oli yhä alkutekijöissään; hän oli ostanut 14-vuotiaan tamman kesällä. Muutamat startit matkaratsastuksessa sekä lukuisat maastolenkit kotioloissa olivat kuitenkin vakuuttaneet Aavan maastovarmuudesta, ja sitä paitsi, yöretki oli taatusti vaihtelua kuivakkaan koulupuurtamiseen ja tulevaan uusien asioiden opetteluun. Musta friisiläistamma oli näyttävä hämyisellä pihamaalla lähtövuoroa odotellessaan, ja se olisi ollut suorastaan aavemainen, jos lumouksen rikkovia järkeviä ja turvallisuussyistä välttämättömiä heijastinvarusteita ei olisi ollut pilaamassa tunnelmaa. Kaunis ja koristeellinen satulahuopakin jäi piiloon kammottavan neonkeltaisuuden alle. Kanadan yö oli tummanpuhuva ja pilvet tulivat ja menivät. Taivaalla tuikkivat miljoonat tähdet valaisivat maisemaa paljastuessaan pilvien lomasta ja korostivat sitä äärettömyyden tuntua, jonka vain keskellä erämaata saattoi aistia. Olkoonkin, että täällä, "keskellä erämaata", oli kokonainen ranch-kompleksi ihmis- ja eläinasutuksineen ja että Cee oli parhaillaan kaikkea muuta kuin yksin. Sitten olikin jo heidän lähtövuoronsa, kuudentena ratsukkona siitä joukosta, jotka näyttivät lähinnä tummilta möykyiltä ranchilta kajastavassa vastavalossa. Hän oli tutkaillut karttaa himmeän otsalamppunsa valossa jo valmiiksi, ja kun lähtömerkki annettiin, he lähtivät ravaamaan tallin ja maneesin välistä, ohi tarhojen ja laitumen. Aavan askeleet olivat matkaavoittavia ja kestävyyskunto erinomainen, joten hän oli varma, että kauimmaisista rasteista aloittaen kierretty reitti sopisi heille taktisesti. Laitumen takana ei näkynyt ratsukoita ja peltokin vaikutti hahmottomalta, laajalta kentältä hämärässä. Se ei tietenkään tarkoittanut, etteikö täälläkin olisi jo käynyt joku aiemmin matkaan lähteneistä ratsukoista. Tasaisella pellolla rasti tuskin olisi, Cee järkeili, jossakin maassa tallottavana vai? Toki kukaan ei ollut kertonut, minkälaisia rasteja he tarkalleen etsivät, mutta perinteinen rastilappu mielessään Cee suuntasi etsimään vihreää rastia polun varren kasvustoista – puista, pensaista ja kannoista, kaikista sellaisista, joihin rastin voisi kiinnittää – ja ajautui saunarakennuksen läheisyyteen. He kiersivät saunaa Aavan kanssa rauhallisessa käynnissä, ratsastajan silmäillessä rakennuksen seinustoja ja lähiympäristön maamerkkejä kaiken silmiinpistävän varalta. Friisiläistamman tehtäväksi jäi yleinen huolestuneisuus ja ympäristön herkeämätön tarkkailu, mutta lievästä jännittyneisyydestään huolimatta tamma käyttäytyi rauhallisesti, eikä aihetta pakoreaktioon toistaiseksi ollut. Kymmenen minuuttia myöhemmin: Ei yhtään löydettyä rastiaSaunan ikkunoissa paloivat lämpimät valot ja piipusta nousi savua. Ranchin isäntä, Raicy, jonka Cee tittelöi ennemminkin itselleen tutumman Alexiinan aviomieheksi isännän sijaan, huomasi ratsukon ikkunasta. Rastia ei kuitenkaan löytynyt mistään saunan lähiympäristöstä, eikä kuumotteleva tieto Raicyn mahdollisesta katseesta helpottanut etsintää. Pian Cee jatkoikin matkaa heijastimin merkittyä polkua puustikosta eteenpäin. Hän päätti, ettei luovuta rastin etsinnässä vielä, vaan ohjasi Aavan polunhaarasta vasemmalle kohti toista valaistua rakennusta. Aava ravasi välin hengitys kevyesti höyryten. Ulkona oli todennäköisesti muutama pakkasaste ja kirpeydestä päätellen keli oli kiristymään päin. Polun päästä, pikkuisesta metsiköstä, paljastui valaistu leiriaitta. Joku istui sen terassilla – joko kyseessä oli utelias ranchilainen, tai sitten tämä oli hyvä merkki, Cee ajatteli – ja huomasi juuri silloin ovessa koreilevan vihreän rastin. Terassilla istuva mies nousi ja esittäytyi yksinkertaisesti Tomfordiksi (Cee epäili, että kyseessä oli sukunimi, muttei ollut aivan varma. Nopeasti vilkaistuna mies oli ainakin häntä nuorempi). Cowboy selitti lyhyesti tehtävän, joka kuului suunnilleen näin: keksi yksi, mahdollisimman pitkä virke, joka alkaa hevosen kutsumanimen alkukirjaimella ja liittyy jotenkin tapahtumaan. Satula oli kirjoitusalustana huomattavan epätasainen, mutta huono käsiala oli tällä hetkellä Cecilian murheista vähäisin. Viivi olisi ollut tässä tehtävässä erinomainen, sillä teinin sanavarasto oli hätkähdyttävän laaja ja monikielinen. Harmi, ettei se tuntunut olevan äidiltä perittyä. Cee punnitsi hätäisesti pitkän lauseen keksimisen ja aikapaineen välillä. Kumpi olisi järkevämpää, suoriutua tehtävästä mahdollisimman hyvin vai jatkaa mahdollisimman nopeasti matkaa? Tilanne oli kuitenkin jännittävä ja taktikointiyritykset lensivät vauhdikkaasti romukoppaan. Cee alkoi yksinkertaisesti raapustaa. Mielikuvitus laukkasi kyllä, mutta a-kirjaimella ajatuksiin tupsahtelevat sanat eivät tahtoneet alkaa sitten millään. Lopulta Cee päätyi kierrättämään samantyylisiä sanoja, osin tahattomasti, ja sai aikaan tönkköisen virkehirviön: "Amerikan aavemainen aamuyö alkoi antautua aamunkajoksi ajattoman avaruuden alla Aavan askelten arpoessa arkana astuako aidanreunalta autiomaan ainoalle, ankealle asfaltille aamuhämyssä ainokaisena ajelevan avolava-auton ajovalojen armoille." Hitusen nolostuneena tuotoksestaan Cee ojensi lappusen Tomfordille, jonka silmät laajenivat lukemisen jälkeen, mistä seurasi luonnollisesti pienehkö lisänolostuminen. Ollapa nuori, röyhkeä ja nokkela! Tomford antoi kuitenkin luvan jatkaa matkaa ja osoitti pimeyteen. Aava oli virkeä, eikä sitä haitannut ajautua yhä kauemmas ranchin lämpimistä valoista. Polku laaksoon vietti jyrkähköä rinnettä alaspäin. Tamma oli pimeydessä tavallista varovaisempi ja Cee yritti parhaansa mukaan olla häiritsemättä ratsunsa tasapainoa. Alhaalla maa kuitenkin tasoittui ja he nostivat ensin ravin, sitten laukan. Kartan mukaan oranssi rasti sijaitsi jossakin puromaisen joen ylittävän kaarisillan liepeillä, joten Cee uskalsi antaa maiseman vilistä silmissä aina sillalle asti – sillalle, joka vain tupsahti heidän eteensä polun jatkeeksi. Rasti ei kuitenkaan löytynyt yhtä helposti kuin sen maamerkkinä toimiva silta. Cee laskeutui Aavan satulasta ja kurkkasi otsalamppunsa kanssa jopa sillan alle, molemmilta puolilta, mutta oranssia ei näkynyt – jos ei tietysti otettu lukuun oranssiruskeaa peltomaisemaa tai maahan pudonneita lehtiä. Yötaivas selkeni ja kuu paljastui esiin: sen valossa oli yhä selvempää, että rastia täällä ei olisi, ellei sitten erityisen hyvin piilotettuna. Cee kuitenkin luotti vaistoonsa hämyrastista ja kiipesi hivenen kohmeisena takaisin ratsaille. Paikka oli uskomattoman kaunis, jopa pimeällä – valoisalla varmasti kuvauksellinen. Karisteltuaan yltään kaiken haaveilun Cee pyysi Aavaa eteenpäin, polkua pitkin kohti metsää. Metsärasti oli hankala, sen arvasi jo karttaa katsomalla: mahdollisia rastipaikkoja oli tällaisessa maastossa lukemattomia. Cee ja Aava kuitenkin lähestyivät oikeaa paikkaa – Cee oli varma siitä, sillä kauempana edessä kulki toinen ratsukko, jonka valokiila raidoitti polkua kaukana edessä. Aava nosti jännittyneenä päätään ja tamman korvat olivat tarkkaavaisuudesta pinkeät. Silloin tällöin puiden lomasta siivilöityi kuunvaloa, joka sai edellä kulkevan ratsun harjan välkähtelemään valkoisena sen tummaa karvaa vasten; ratsastajan hiukset taas leiskuivat punaoransseina. Ne olivat kuin sammumaan kieltäytyvä liekki pimeässä. Cee tunnisti ratsukon. Nainen oli se, jonka nimi muistutti Afrikasta. Vaaleaharjaisen tamman nimessä taas oli jotakin shokeeraavaa, mutta sen tarkemmin hänen surkea nimimuistinsa ei palvellut. Ratsukko ei ollut vielä huomannut heitä, mutta se oli vain ajan kysymys. Cee harkitsi kiristävänsä vauhtia ja ratsastavansa edellä kulkevat kiinni, mutta toisaalta, ehkä toisella olisi kovempi kilpailuvietti? Ehkä tungettelu ja suoranainen rastilokkeilu ärsyttäisi. Ehkä ratsukko oli väärillä jäljillä. Sekin oli mahdollisuus, joskin Cee pysäytti Aavan lopulta lähinnä siksi, ettei kehdannut seurata. Ei ainakaan ihan heti ja suin päin. Hän tutki karttaa – he olivat ohittaneet ensimmäisen mutkan ja edessä taisi siintää pian seuraava. Rastin pitäisi olla aika lähellä, jos sitä ylipäätään olikaan. Aava oli haluton seisoskelemaan, ja Cee antoi sen siirtyä jälleen raviin. Toisen ratsukon valokeila tuli hetken päästä jälleen näkyviin. Puoli tuntia myöhemmin: Yksi oikea rasti, yksi tehtävä ja yksi oletettu hämyrastiToista kertaa Cee ei mahtanut mitään, vaan päätyi vaistomaisesti samalle polulle edellä kulkevan ratsukon kanssa. Päätös seurata ei ollut täysin tiedostettu, eikä ainakaan hevosesta riippumaton: Aava suorastaan imi toisen perään, vaikka polku pienentyi salakavalasti ja ravi putosi huomaamatta juurakoiden yli astelevaksi käynniksi. Sitten tuo toinen ratsukko Afrikasta katosi poiketen rajusti polulta, tai siltä se pimeässä metsässä ainakin vaikutti. Olisiko rasti todellakin siellä? Cee epäröi, Aava ei, ja pian he olivat kadottaneet merkityn polun. No, ainakin oli tuo toinen ratsukko, he eivät olleet sentään eksyneet Kanadan villiin luontoon Aavan kanssa aivan kaksikseen, Cee lohduttautui– vaan juuri silloin toinen ratsukko katosi puiden lomaan pimeyteen. Ceen sydän pamppaili, mutta jonkinlaisen vaiston johdattamana hän ei yrittänytkään seurata toista ratsukkoa, vaan syvän hengityksen kautta päätti palata takaisin kohti polkua omia jälkiään. Aava ei ollut aivan samaa mieltä, mutta rauhoittui sitten, kun toisista ei ollut hetkeen minkäänlaista näköhavaintoa. Täysin omia jälkiään he eivät varmasti palanneet, mutta jonkin ajan kuluttua otsalamppu osui heijastimeen kapean nuoren puun rungossa. Polkumerkki! Ceen mieliala läikähti kertaheitolla valoisammaksi. Hän ohjasi Aavan polulle, kulki sitä pitkin hetken ja vertasi sitten karttaa ja maastoa, kunnes uskoi tietävänsä heidän sijaintinsa muutaman avokallion ja polkujen risteyksen perusteella. He liikkuivat nyt käynnissä kohti pinkkiä rastia ja huolellisuus johti lopulta toivottuun tulokseen. Rasti hohteli ärhäkän pinkkinä ison kivenjärkäleen päällä. Kaiken huipuksi se melkein näkyi merkitylle polulle – minkäänlaisia metsäseikkailuita ei olisi todellakaan tarvittu. Reilua tuntia myöhemmin: Kaksi oikeaa rastia, yksi tehtävä, yksi oletettu hämyrasti ja yksi eksyminenCeen mielessä häivähti toinen ratsukko ja huoli siitä, olivatko nämä ehkä eksyneet heitä pahemmin. Toisaalta metsä oli kai aika pieni ja olihan heillä kaikilla puhelimensa. Kai Kanadan maastossa kenttää oli…? Uskaltamatta ajatella sen pidemmälle saati testata oman puhelimensa signaalia Cee nosti ravin kautta laukan metsänjälkeisellä pimeällä hiekkatiellä. Aava eteni innokkaasti, eikä se haitannut yhtään. Nyt oli hyvä kiriä, sillä kartan mukaan seuraavan rastipaikan pitäisi olla varsin avoimessa maastossa. Ja niinhän se olikin! Kallioiden luona näkyi suuri lovi, josta kajasti lupaavasti valoa. Kaiken kukkuraksi halkeaman edustalla seisoi ihmishahmo. Turkoosi rasti löytyi hämmästyttävän helposti, mutta se, että rastilla oli joku, tarkoitti tietenkin tehtävää. Rastia valvoi rastahiuksinen nuori nainen, joka esittäytyi Roiksi ja ojensi Ceelle sitten kummempia selittämättä tehtäväpaperin, jossa julistettiin: "Mikä voi olla raskas tai makea, tärkeä tehtävä sillä on; koskaan ei ole aloillaan; vähän, paljon tai ei ollenkaan?" Cee mietti – aivot raksuttivat suorastaan kuumeisesti. Yleensä sfinksi-kysymysten vastaus oli jotakin abstraktia, eikö? Ehkä rakkaus? Se voi olla joskus jopa raskasta, ja makeaa nyt ainakin. Tai entä aika? Se oli niin yleinen vastaus tällaisiin kinkkisiin arvoituksiin, mutta ei tuntunut silti täydellisen sopivalta. Lopulta hän kirjoitti vastauksekseen seuraavaksi mieleen tulevan asian: "Vesi." Se saattoi olla makeaa siinä missä suolaista, eikä ollut koskaan oikein paikoillaan. Ehkä se saattoi olla raskastakin, ainakin, jos sattui jäämään suuren vesimassan alle. Oli sitä paitsi parempi keksiä sukkelaan jokin vastaus, kuin jäädä pähkimään arvoituksen hienouksia pitkäksi aikaa. Jälleen tehtävä, jonka Viivi olisi taitanut paremmin! Roi kuitenkin hyväksyi Ceen vastauksen (epäilemättä tälle kelpasivat kaikki vastaukset, oikeat ja väärät, joten se ei kertonut sinänsä mitään) ja kehotti jatkamaan matkaa. Aava oli yhä innokas ja virkeä, se oli suorastaan piristynyt helppokulkuisilla teillä heidän pienen mutta aikaa nielleen metsäseikkailunsa jälkeen. Niinpä Cee nosti jälleen laukan ja suuntasi kohti ruskeaa rastia. Kun he kääntyivät hiekkatieltä autotielle katulamppujen valoon, Cee hidasti tammansa varuiksi kevyeen raviin. Liikennettä ei kuitenkaan näkynyt. Hän pysäytti Aavan käynnin kautta ja vilkaisi ripeästi karttaa: Rastin pitäisi olla aika tarkalleen bussipysäkkiä vastapäätä. Pysäkki oli helppo löytää, ja hyvin äkkiä olikin myös selvää, että ympäröivässä kitukasvuisessa ja kivikkoisessa maastossa se oli lähestulkoon ainoa järkevä rastipaikka. Lähestulkoon siksi, että vain kivenheiton päässä pysäkistä oli kivenjärkäle, jonka takana rasti voisi periaatteessa olla. Cee mietti pienen hetken ja Aavan jalkoja kivikossa peläten päätti sitten laskeutua ripeästi satulasta tarkistamaan asian. Kiven takana oli tyhjää – tämän oli pakko olla hämyrasti. Onneksi Aava sentään kyhjötti paikallaan, hevosen häviäminen tästä nyt vielä olisi puuttunut. Cee pyysi mustan niin lähelle isoa kiveä kuin uskalsi ja kiipesi sitten sitä apunaan käyttäen takaisin tamman selkään. Nopea vilkaisu karttaan vahvisti muistikuvat: taas kohti metsää. He ravasivat tien reippaasti, mutta joutuivat sitten pujahtamaan katulamppujen turvallisesta kajosta pimeään. Tunti ja kaksikymmentä minuuttia myöhemmin: Kolme oikeaa rastia, kaksi tehtävää, kaksi oletettua hämyrastia ja yksi eksyminenPolku oli viitoitettu kylteillä "Unicorn Camp" ja "cross-country jumping course", joten suunta oli varmasti oikea. Maastoesterata tulikin nopeasti näkyviin pienellä aukealla, ja Cee tunnisti sen edelliseltä vierailultaan OWR:n Applevent-kenttäkilpailuista. Kartan mukaan rasti saattoi olla olla juurikin radan alkupäässä, jossakin lähialueella. Niinpä he lähtivät kiertelemään rastipaikoiksi sopivia esteitä ja niiden ympäristöä, mutta mitään ei löytynyt. Saattoiko kaksi hämyrastia osua hänen valitsemalleen reitille peräkkäin, vai oliko hän yksinkertaisesti huolimaton? Cee kuitenkin päätti, että oli tarkistanut alueen riittävän huolellisesti. Oli jatkettava eteenpäin, jos he halusivat kohtuullisessa ajassa maaliin. Hieman pidemmällä metsässä samaista polkua pitkin pitäisi sijaita toinen rasti. Tummansininen rasti oli merkitty karttaan polkureitin tekevän lenkin keskelle, joten Cee ratsasti päättäväisesti merkittyä reittiä eteenpäin. Kaarteen kohdalla hän uskalsi ohjata Aavan polulta sivulle – nyt oli etsittävä päättäväisesti ja ripeästi. Leveä ja helpottunut hymy levisi Ceen kasvoille: tiheiden havunoksien takaa paljastui valtava kuusi, jonka oksalla killui tummansininen rasti. He palasivat merkittyä metsäpolkua takaisin autotien varteen asti, välillä laukaten, välillä ravaten. Nyt Cee tunsi itsensä ensimmäistä kertaa hieman väsyneeksi, ja Aavankin kirein jännittyneisyys oli tiessään. Tamma kuitenkin askelsi vahvasti, joten he jatkoivat reippaalla vauhdilla etenemistä kunnes saapuivat risteykseen. Keltainen rastipaikka oli merkitty rantakallioiden luokse, mikä kuulosti etsinnän kannalta metsäisiä paikkoja yksinkertaisemmalta. Pian ratsukko ylittikin tien ja saapui rantaan, jossa meri lainehti ja kohisi aavemaisen mustana jossakin yön pimeydessä. Kuusta ei ollut taas merkkiäkään, joten otsalamppu tuli tarpeeseen. Karttamerkit sekä näköhavainnot lampun valossa vakuuttivat, että ranta oli hiekkaa, joten Cee pyysi Aavalta taas laukkaa. Tammalla oli selvästi ratsastajaansa enemmän virtaa (Cee itse kärsi kiireisen yksinhuoltajaäidin ja talliyrittäjän kroonisesta univelasta), ja se intoutuikin kirimään askeleitaan pehmeällä hiekkasuoralla. Ranta vilisi silmissä öisen tuulettomana, kun lyhyeltä tuntuneen laukkapätkän jälkeen Ceen silmien edessä kohosivat mustana kiiluvat kivimuodostelmat, joiden lomassa välkähti heti. Otsalamppu valaisi keltaista rastia, joka lepäili tyynesti valtavien kivien seassa. Nyt heillä alkoi totisesti olla rastionnea takkuisesti alkaneen alun jälkeen! Puolitoista tuntia myöhemmin: Viisi oikeaa rastia, kaksi tehtävää, kolme oletettua hämyrastia ja yksi eksyminenViidennen rastin löytyminen sai kilpailuhenkisyyden kohottamaan päätään ensimmäistä kertaa koko suunnistuksen aikana, mutta Cee pelkäsi tammansa hikoavan ja hengästyvän viileässä säässä aivan liikaa. Onneksi heijastiratsastusloimi lämmitti isoja lihaksia ja tärkeitä elimiä, joskaan liiallista rasitusta se ei estäisi. Niinpä he suuntasivat rannalta kohti ranchia rennossa verryttelyravissa; lähempänä rakennuksia heidän täytyisi kävellä väistämättä. Vaaleansininen rasti olikin merkitty melko lähelle aloituspaikkana toiminutta ratsastuskenttää, jonka he löysivät helposti: tielle, läpi porteista, oikaisu latopihan ja kisakatsomon takaa. Kentällä oli jonkin verran ihmisiä ja muutama hevonenkin – kilpailijoita, toimihenkilöitä vai puolihulluja kanadalaisia ratsastelemassa öiseen aikaan?? Cee ei kuitenkaan suonut kentän hahmoille sen enempää ajatuksiaan, vaan keskittyi rastiin, joka oli kartan mukaan joko pyöröaitauksen tai sen takana kasvavien mäntyjen luona. Männyt muistuttivat aiemmasta epäonnesta metsärastien kanssa, joten vaistomaisesti Cee päätti tarkistaa ensin helposti kierrettävän pyöröaitauksen. Aitauksen tolpassa olikin lupaavasti tunnelmallinen lyhty, mutta vaikka se kutsui houkuttelevasti kulkijaa astumaan peremmälle, ei aitauksessa tai sen ympärillä ollut mitään. Oli siis uskallettava metsikköön ja kenties eksyttävä uudelleen, vaan huoli oli turha: männikkö ei ollut mikään varsinainen metsä. Rasti välkähti vaaleansinisenä nuoren männyn rungossa, mikä tarkoitti mahdollisuutta loppukiriin. Enää viimeinen rasti löydettävänä! Viimeiseksi jäänyt punainen rasti oli merkitty tuulimyllyn luokse. Olo oli keveä ja helpottunut, kun jo kaukaa näkyi mäenharjalla kököttävän tuulimyllyn lämpimänä hohteleva valaistus. Valo oli lähtöisin tyylimyllyn edustalla loimottavalta nuotiopaikalta, jonka liekit kujeilivat pimeässä. Punainen rasti roikkui näkyvästi joskus karrelle palaneen kelon oksasta, vaan voi ei! Nuotion äärellä istui joku: vaaleahiuksinen ja -partainen mieshenkilö, jonka olemus huokui westerniä. Tämäkin oli ehkä Ceetä nuorempi (tosin nyt ei ollut aikaa ikäkriisille), ehkä samanikäinen. Parta antoi kypsän vaikutelman, ehkä hämäävästi, sillä hyväntuulinen mies oli toisaalta olemukseltaan nuorekas. Häneltä Cee sai eteensä suunnistuskilpailun viimeisen tehtävän, jonka luettuaan joutui vetämään terävästi henkeä. Tietenkin viimeiseksi osui tehtävärasti, jonka tehtävä oli hänelle kilpailun tehtävistä kinkkisin: tähtikuvioiden tunnistusta! Jotain hän oli lapsena oppinut, lähinnä isoäidiltä, mutta kuviot olivat kaukaisina aavistuksina jossakin aivojen perukoilla, eikä hänen hahmotuskykynsä ollut koskaan riittänyt löytämään kuvioita mitenkään erityisen helposti taivaaltakaan. Ensimmäisestä kuviosta hän oli kuitenkin melko varma, sillä hänen oma horoskooppinsa oli kaksonen, ja juuri sitä tähtikuviota kuva muistutti. Jep, kyllä siihen tikku-ukkoja sai, jos käytti mielikuvitustaan. Muista Cee ei sitten ollutkaan yhtään varma – mieleen tuli vain erilaisia kuvioiden nimiä: kauhamainen Otava, joka ei hänen nähdäkseen ollut kuvioiden joukossa; Orion, muut horoskooppien kuviot, Pikku Karhu ja Iso Karhu; sekä ne Seitsemän sisaren -kirjasarjan hahmojen nimet, mitä sitten olivatkaan. Hän oli autuaasti unohtanut, joskin myös nukahtanut ensimmäisen kirjan pariin uudelleen ja uudelleen (höttölukeminen oli erinomaista unilääkettä hömppäsarjojen tapaan). No, syteen tai saveen, jotain oli vastattava pikimmin! Oli parempi edes arvata kuin jättää kohtia tyhjäksi, vaikka varsinaisesta tiedosta ei nyt voitukaan puhua. Hän raapusti arvauksensa, ensimmäisiäkin rasteja huonommalla käsialalla hiljalleen pahenevan kohmeen vuoksi: 1. Kaksoset (melkein varmaa tietoa), 2. Skorpioni (osa kuviosta muistutti sen häntää), 3. Orion (hänellä ei ollut hajuakaan minkä näköinen Orionin kuvio oli), 4. Lyyra! (tämä vastaus tuli jostakin alitajunnasta – Lyyran kuvio nimittäin näytti vähän salmiakilta, jota hän ja isoäiti rakastivat, ja sellaisen kuvion tähän pystyi kuvittelemaan).Tuntui, että hän vastasi nopeasti, vaikka todellisuudessa ei ehkä sittenkään. Rastille oli nimittäin saapunut myös joku toinen, huomattavasti ympäristöön paremmin sulautuva ratsukko. Tämä mies oli selvästi häntä vanhempi, ehkä jopa paikallinen tai ainakin vannoutunut western-harrastaja. Miehestä suorastaan uhkui erämaiden tuntemusta, ja kuten arvata saattaa, tämä suoriutui tähtitunnistuksesta paljon Ceetä ripeämmin. Myös ratsu oli kuin luotu tähän ympäristöön – herranjestas, sehän saattoi olla jopa aito mustangi, jokin karjahevonen nyt ainakin. Epäilemättä tähdet olivat ratsukolle arkipäiväinen apuväline suunnistukseen, Cee ajatteli jopa hitusen happamasti ja omaa katkonaisen kaupunkilaismaalaista luontoyhteyttään harmitellen. Hän ei kuitenkaan lannistunut liiaksi, vaan käänsi maisemaan lähinnä värinsä puolesta sulautuvan barokkinsa kohti Orange Woodin maneesia, suunnistuksen lopetuspistettä. Maneesissa hurrattiin ja pikaisen laskutoimituksen jälkeen Cee huomasi saapuneensa maaliin kuudentena – täsmälleen samalla järjestysnumerolla siis kuin oli matkaan lähtenytkin. Kilpailusijoituksesta se ei kertonut vielä mitään, mutta sillä ei ollut hitusenkaan väliä. Helpotuksesta huokaisten ja väsyneen ihmisen tyhjäpäinen hymy huulillaan hän hoiti ensin Aavan ja liittyi sitten hetken harkittuaan muiden kilpailijoiden joukkoon syömään ja saunaan; uni oli kyllä vetänyt puoleensa hurjasti, mutta kurniva vatsa ja saunan houkutteleva lämpö olivat voittaneet tällä kertaa täpärästi. Maalissa ajalla tunti ja viisikymmentä minuuttia, kaikki rastit löydettyinä. Sijoittuminen kolmanneksi! KOMMENTTI: Toinen kerrassaan erinomainen, laadukkaasti kirjoitettu ja mukaansa tempaava tarina! Yukonin pohjoismainen henki tarttui jotenkin todella osuvasti kuvauksiin. Kokonaisuudessaan muutenkin tunnelmallinen ja hyvin yksityiskohtainen suunnistuskuvaus!
|
|
|
Post by Sonja Kitti on Nov 3, 2021 8:59:41 GMT
Sonja Kitti & Harmiton Tyrmäys@Tyler Saavumme Tykin kanssa tallin pihaan, josta öisen suunnistuskilpailun olisi määrä alkaa. Ratsukot ovat valmistautumassa koettelemukseen, me liitymme heidän seuraan. Lastaan Tykin pois trailerista ja vies valmistelualueelle. Alan heti harjaamaan ja varustamaan hevosta, koska lähtöömme ei olisi enää kovin kauan aikaa. Aloitus on ratsastuskentän portilta. Saan käsiini kartan, jossa näkyy rastit ja reitit, joita meidän täytyy seurata. Tuumailen karttaa käännellessä, mille rastille lähtisimme ensimmäisenä. Olisiko fiksumpaa aloittaa läheltä ja edetä pikkuhiljaa kauemmas? Toisaalta, intuitioni kertoo lähteä kaikista kauimmaiselle rastille ensimmäisenä, tiedä sitä sitten, miten kannattavaa se on. Lähdemme Tykin kanssa matkaan neljänsinä, aluksi kävelemme jonkin matkaa, mutta pian kiihdytämme tahtia hieman, ja ravaamme kohti tummansinistä rastia, joka kartan mukaan sijaitsee tiheäkasvuisen kuusimetsän suunnalla. Poistumme ranchilta portin läpi ja seuraamme katuvaloilla valaistua tietä. Näen ratsukon, joka on lähtenyt ennen meitä, mutta en tunnista heitä. Löydän tienviitan maastopolulle, joka vie mäelle. Nousen mäkeä ylös ja katselen ympärilleni otsalampun voimin etsien reittimerkkejä varmistaakseni, että pysyn oikealla polulla. Uskon pian lähestyväni rastia, mutta se ei kartan mukaan ole suoraan polulla. Katselen ympärilleni, kun viimein otsalamppuni tuottamassa valokeilassa välkähtää suuren kuusen oksalla; löysin ensimmäisen rastin! Löydettyäni rastin kaivan taas kartan esiin taskustani ja tutkin sitä otsalampun valaistuksen avulla. Violetti rasti olisi matkan varrella, ihan sama mille rastille seuraavaksi menisimme, joten parasta tarkastaa se heti seuraavaksi. Käännymme siis takaisin ja ravailemme kohti violettia rastia. Seuraan merkittyä polkua takaisin päin ja löydän kasan maastoesteitä. Kartan mukaan rasti voisi ehkä olla niiden joukossa. Kiertelen aikani tutkien maastoesteitä selästä käsin, mutta en kuitenkaan löydä mitään. Mietin, olisikohan kyseessä hämyrasti, vai enkö vain näe tarpeeksi hyvin, kun olen ratsailla. Tulen kuitenkin siihen lopputulokseen, että luulisin näkeväni sen, jos se olisi olemassa, joten päättelen, että se on pelkkää hämäystä. Toki tämä kostautuu, jos en jääkään etsimään sitä ja se olisikin jossakin piilossa, mutta päätän kuitenkin jatkaa matkaa. Tykki on hieman järkyttynyt maastoesteistä, koska ei niitä sen koommin ole vielä päässyt näkemään. Se tuijottaa niitä korvat hörössä ja pää pystyssä. Pienen kulttuurishokin jälkeen pääsemme kuitenkin jatkamaan matkaa, ja kun maastoesteet ovat takanapäin, Tykkikin rentoutuu jälleen. Katson karttaa hieman etäämmällä maastoesteistä, ja päätän suunnata seuraavaksi rannalle merkitylle keltaiselle rastille. Ylitän tien ja lähestyn rantaa. Vertaan karttaa ja näen edessäni rantakivikot, joiden läheisyyteen rastin voisi olla piilotettuna. Keltainen rasti löytyi suhteellisen helposti kivien seasta, joten jatkan matkaani melko nopeasti. Päätän poiketa seuraavaksi ruskealle rastille, tallin pihassa olevat punainen ja vaaleansininen rasti voivat siis jäädä myöhemmälle. Ruskea rasti on aivan tien vierellä, joten jatkan tietä pitkin ravaten. Kartan mukaan ruskean rastin pitäisi olla vastapäätä bussipysäkkiä. Hirveästi piiloja tässä kohtaa ei ole, ainoastaan tasaista kallioseinämää. Rastin luulisi siis nopeasti näkyvän, jos se olisi olemassa. Juuri kun olen aikeissa jatkaa matkaa, Tykki säikähtää ohi ajavaa autoa. Auto lähestyy meitä melkoista vauhtia ja Tykki säikähtää sitä, ja näyttää sen tekemällä komean sivuloikan pientareen ulkopuolelle.Saan Tykin kuitenkin melko pian rauhoittumaan, joten kaikki on toistaiseksi vielä ihan hyvin. Onnekseni en suistunut satulasta, vaikka ei sekään varmasti kovin kaukana ollut. Jatkamme matkaa seuraavalle rastille, joka tässä tapauksessa on turkoosi rasti. Matkaa on jonkin verran, joten taitamme sen melko reippaassa ravissa voittaaksemme hieman lisää aikaa menetetyn tilalle. Ajotien varresta kääntyy ennen isoa autosiltaa pimeä hiekkatie, jota lähden seuraamaan. Reitti on merkitty, joten suunta on varmasti oikea. Jonkin ajan päästä näen pientä valon kajastusta jonkin matkan päässä. Pian tunnistan sen toiseksi ratsukoksi, Tyler hevosensa Happy Hiccup kanssa. Moikkaan heitä. Ratsukko seisoo kalliossa olevan halkeaman kohdalla, ja pian erotan pimeästä myös tumman, rastatukkaisen tytön, joka ilmeisesti suorittaa rastivahdin virkaa. Viimein on ensimmäisen tehtävämme aika! Rastivahti lausuu minulle arvoituksen, jota joudun kyllä jonkin aikaa pohtimaan. Toistan arvoitusta mielessäni ja unohdan muun maailman hetkeksi. Olimme seisseet paikoillaan jo tovin, kun yhtäkkiä Tykki pärskähtää ja ravistelee koko kehonsa edestä. Havahdun taas todellisuuteen ja sanoin ääneen: "Heinäpaali. Se on ainoa asia mikä tulee mieleeni, vaikkei se kyllä kaikkiin näihin väitteisiin ehkä täsmääkään. Ainakin se on raskas, hevosen mielestä ehkä makea ja varmasti hyvin tärkeä", naurahdan. Tehtävää miettiessäni rastille oli saapunut myös kolmas ratsukko, Noel ja Speech Style Delm, moikkaan heitäkin hymyillen. Sillä välin Tyler on hevosensa kanssa kerennyt jo poistua paikalta ja jatkaa matkaa. Kun olen valmis rastin kanssa, on aika jatkaa matkaa. Päätän jatkaa matkaa edelleen samaan suuntaan. Menen siis samaa tietä pitkin ja etsin pinkin rastin, vaikka intuitioni huutaa että se tulee olemaan hämyrasti. Se on kuitenkin suurinpiirtein matkan varrella, joten kannattaa sekin tarkastaa. Jatkamme tietä pitkin laukassa, mutta metsään kääntyessä hidastamme käyntiin. Tyler ja Happy Hiccup osuvat taas näkökenttääni. He kääntyvät edestäni metsään, ja mietin, pitäisikö heitä seurata vai jatkaa omaa reittiäni. Tylerhän saattaisi taktikoida ja yrittää eksyttää minut, mutten kuitenkaan ole täysin varma tästä. Hän kääntyy yhdestä polunhaarasta eri suuntaan kuin olin itse ajatellut. Päätän kuitenkin luottaa omaan suuntavaistooni ja kartan lukutaitoon sen verran, että menen omia polkujani. Tylerin ja minun tiet erkanevat, kun lähden suunnistamaan kohti pinkkiä rastia omaa reittiäni. En tiedä mitä Tyler aikoo, mutta sehän jää nähtäväksi. Kävelen polkua eteenpäin ja tutkin ympäristöä rastin toivossa. Pian toista ratsukkoa ei enää näy, ja kannattikin luottaa omaan suuntavaistoon, sillä löydän pinkin rastin ison kivenjärkäleen luota. Löydettyäni rastin kaivan taas kartan esiin. Jäljellä olisi enää neljä rastia ja ne ovat kaikki melko lähellä tallia. Oranssi rasti on matkan varrella, joten päätän tarkastaa sen ensimmäisenä näistä neljästä. Ravailemme tietä pitkin, Tykki tuntuu nauttivan vauhdista ja saattaa välillä nostaa muutaman laukka-askeleenkin. Polku tuo meidät ulos metsästä ja lakealle, mutta pimeälle laaksomaalle. Edessäpäin kuulen puron solisevan, joten päätän suunnistaa sitä kohti. Kartan mukaan rastin pitäisi olla puron ylittävän kaarisillan paikkeilla, ja silta löytyykin pian. Päätän jalkautua ja etsiä rastia sillan kupeesta. Pidän Tykin ohjista kiinni ja etsiskelen rastia sillan alta, päältä, sivuilta, oikeastaan kaikista suunnista. Tykki seuraa minua tyytyväisenä kun hamuan siltaa läpi. Jään hetkeksi ihastelemaan myöhäistä iltaa sillalle. Aikaa kuluu hieman, mutta en tunnu pystyvän irrottamaan katsetta tuosta kauniista yötaivasta. Sää on hieman pilvinen, mutta pystyn silti erottamaan kirkkaimpia tähtiä pilvien läpi. Pysähdyn vetämään kunnolla happea ja ihailemaan kuuta ennen kuin nousen takaisin ratsaille. Rastia ei sillalta löydy. Noustuani takaisin ratsaille kaivan taas kartan esiin ja tuumailen, pitäisikö jatkaa matkaa hitaammassa tempossa vai kiriä hieman menetettyä aikaa. Käynnissä todennäköisemmin löytäisin mahdollisen rastin, mutta toisaalta minulla on mennyt jo melko paljon aikaa sillan tutkimiseen. No, ei minulla ole minnekään kiire, päätän siis jatkaa käynnissä ja katsoa tarkasti polun varrelta, josko oranssi rasti osuisi otsalampun valaistuksen alle. Merkitty polku johtaa kohti kukkulaa, jonka laella Orange Wood Ranch sijaitsee. Rastia ei kuitenkaan tunnu löytyvän, joten on todettava, että tässä taisi kyse olla hämyrastista. Omien laskujeni mukaan olen kohdannut nyt kolme hämyrastia. Toisaalta yhden kohdalla ei ollut aivan varmaa, oliko kyseessä hämyrasti vai oikea rasti, koska en jäänyt sen koommin tutkimaan maastoesteitä. Totean kuitenkin, että loput rastit kannattaa tarkastaa, koska joukossa on enintään yksi hämyrasti enää. Päätän siis jatkaa polkua pitkin ja ratsastaa vihreälle rastille. Jatkamme taas ravissa. Kun saavun taas ranchin lähettyville, avaan kartan ja tarkistan vihreän rastin sijainnin. Paikka ei kuitenkaan kartalla ole kovin täsmällinen, joten joudun todennäköisesti etsimään sitä tovin. Hetken tuumailtuani päätän jatkaa matkaani saunarakennuksen suuntaan. Etsin rastia saunan kulmilta ja sen lähettyviltä. Saunassa palaa valot ja piipusta nousee savua. Se on ilmeisesti lämmitettynä juhlijoita varten. Pihassa puita kerää tuntematon mies, Raicy. "Ei ole rastia täällä", hän toteaa. Tuumailen taas hetken, pitäisikö käyttää aikaa siihen, että koukkaan vielä pellolle, vai pitäisikö vain suosiolla palata polulle. Koska olen utelias sielu, päätän matkata pellolle, ihan vaan koska miksipä ei. Pelto on aivan pilkkopimeä, eikä siellä näy mitään muuta kuin toisen ratsukon otsalamppu leijumassa pellon toisella laidalla. En tunnista ratsukkoa. Valaisen pellon läpi otsalamppuni avulla ja kierrän sen ympäri, mutta tuloksetta. Vai olinko kenties vain huolimaton? "Ei ole totta, kyllä täällä jotakin täytyy olla", ajattelen. Kysyn Tykiltä mielipidettä ääneen huvikseni, mutta Tykki on aivan hiljaa. Seison pellon reunalla ja katson pellon suuntaan ja polun suuntaan vuorotellen. Päättäväisyyteni ei anna armoa, joten tarkastan pellon nopeasti vielä uudelleen. Pian kuitenkin totean, että mitään ei ole tarkoitettu löydettäväksi täältä. Kierrettyäni pellon vielä toisen kerran huolellisesti, päätän palata polulle ja seurata sitä. Polku kaartaa vasemmalle kohti valaistua mökkiä. Lähestyn tätä rakennusta ja huomaan sen olevan leiriaitta. Terassilla istuu joku, ja hänen takanaan ovella näkyy vihreä rasti. Oletan heti tämän olevan jokin tehtävärasti, ja pian saankin Tomfordilta lapun, jossa lukee tehtävänanto: “Keksi yhden virkkeen mittainen, mahdollisimman pitkä lause, jonka jokainen sana alkaa hevosesi kutsumanimen alkukirjaimella ja, joka liittyisi mahdollisimman hyvin tapahtuman teemaan.” Luen lapun ja alan pohtia tehtävää, mikä lapussa annetaan. Tykki, kaikkien sanojen täytyy siis alkaa kirjaimella T. Alan pohtia lausetta, ja samalla äännän sitä hiljaa: "Tähtien täyttäessä taivaan Tykki taitaa todella tuntea tyytyväisyyden tunteen temmeltäessään tieltä toiselle tämän taianomaisen tapahtuman tähden." Lausahdan lauseen vielä ääneen Tomfordille ja hymyilen. Tomford näyttää meille peukkua tehtävän suorittamisen merkiksi ja antaa meille luvan matkan jatkamiseen. Mietin mille rastille lähtisin seuraavaksi. Jäljellä on enää kaksi rastia: punainen ja vaaleansininen. Päätän lähteä vaaleansiniselle rastille ensin ja jättää punaisen viimeiseksi, koska se on hieman lähempänä maalia. Jos olen laskenut oikein, molempien pitäisi olla ihan oikeita rasteja, ellei se violetti rasti siellä maastoesteillä ole sittenkin ollut oikea. No, päätän lopettaa sen murehtimisen ja suunnata vaaleansiniselle rastille. Vaaleansininen rasti on melko lähellä lähtöpaikkaa, jossain ratsastuskentän takana. Suuntaan sitä päin suoraan pihan poikki tarhojen oti, tallin edestä. Aikaisemmin tapaamani ratsukko Noel ja Speech Style Delm tulee taas vastaan, heillä on melkoinen vauhti päällä. Kentän takana näkyy rinkiaitaus ja sen takana männikkö. Mien minne ratsastaisin ensin. Päätän tarkastaa rinkiaitauksen ensimmäisenä, koska se on hieman lähempänä. Ratsastan aitaukselle ja tutkin ympäristöä. Tarkistan rinkiaitauksen kauttaaltaan otsalampun valaistuksen avulla, mutta mitään ei näy. Vilkaisen karttaa vielä uudelleen. Rasti näyttäisi ehkä sittenkin sittenkin olevan enemmän männikön puolella. Ratsastan ulos rinkiaitauksesta ja suuntaan puiden sekaan. Pian valokeilassa välkähtää jokin, vaaleansininen rasti löytyy viimein runkoon sidottuna. Löydettyäni vaaleansinisen rastin tarkistan kartalta punaisen rastin sijainnin. Viimeinen rasti, viimein! Pikimmittä puheitta suuntaan suoraan punaiselle rastille maaliviivan tuoksu nenässäni. Punainen rasti näyttää olevan merkitty myllymäelle. Nousen polulle ratsastuskentän toiselta puolelta pitäen reippaan tahdin yllä. Polku johtaa ruskassa kahisevien haapojen joukkoon. Mäen huipulla näen valoa, tulen kajastusta. Myllyllä on nuotiopaikka ja Dewn istuu sen ääressä. Hän tervehtii minua lyhyesti ja näen kelon, jonka oksassa roikkuu punainen rasti. Saan Dewniltä tehtävän, joka tulee ratkaista ennen maalisuoraa. Luen lapussa olevaa tehtävää ja tarkastelen kuvissa olevia tähtikuvioita. Tiedän tähtikuvioita jonkin verran, joten luulisin, että osaan tämän tehtävän ihan hyvin. Katselen tähtikuvioita, toinen ja kolmas tähtikuvio tulevat heti mieleeni, mutta en kuitenkaan ole täysin varma. Ensimmäisen ja neljännen muistan myös nähneeni joskus, mutta ne jäävät tällä kertaa arvauksen varaan. Ensimmäiseksi veikkaan siis Geminiä, toiseksi Orionia, kolmanneksi Pientä karhua ja neljänneksi Kefeusta. "Sehän oli viimeinen rasti? Ei muuta kuin maaliin sitten", Dewn hymyilee ja näyttää peukkua. Maali ei ole enää kovin kaukana, maneesi on aivan lähellä. Nyt tulisi siis enää ratsastaa sinne ja suoritukseni on ohitse. Ravaan alas myllymäen polkua kohti maneesia. Kuulen, että tulen maaliin illan kolmantena ja tunnen helpotuksen, vaikka voisin kyllä mielelläni jatkaa vielä pidempäänkin! Monet hurraavat kun saavun maneesille ja ottavat minut lämpimästi vastaan maaliin. Mahtava yö vietetty suunnistaen vieläpä aivan parhaassa seurassa, Tykin kanssa. Maaliin tultuani laskeudun satulasta ja kiitän Tykkiä rapsutuksilla ja leivänpalalla. Ihmisten hurraus ympärillä tuntuu mahtavalta, mutta Tykkiä se stressaa hieman. Vien siis Tykin hoidettavaksi sille varatulle paikalle ja istahdan sen viereen hetkeksi. Talli kuhisee porukkaa, vaikka ollaankin siellä keskellä yötä, se tuntuu kummalliselta. Jätän Tykin palautumaan karsinaansa ja lähden valmistautumaan saunomista varten. Kuva Sonjasta ja Tykistä tutkimassa polunvartta jokipuron sillan jälkeen: //Jotkut pienet pätkät on lainattu ylläpitäjän tarinoinnista kilpailun aikana, mutten tajunnut niitä kohtia tähän erikseen merkata, pahoittelut! Kiitos aivan mahtavan tapahtuman järjestämisestä! KOMMENTTI: Seikkailu etenee joutuisasti ja vie hyvin mukanaan. Sävy on neutraali ja asiallinen, rasteja löytyy tasaiseen tahtiin ja hämyistäkin selvitään nopeasti ilman, että koko ilta on niiden myötä pilalla! Tarinassa on tuudittavan rauhallinen tunnelma, joka sopii erinomaisesti syksyiseen yöhön. Myös piirros on aivan ihanan (hämyisän) tunnelmallinen!
|
|