katso profiilia tai lähetä pm
Kuppi höyryävää sitruunateetä...
Oma hevonen: Rex & Citrus
Aurinkomerkki: ♊
|
Post by Alexiina C. on Mar 23, 2019 7:36:23 GMT
Ranchin elämää 2019
Pelaajien yhteinen päiväkirjaTänne kirjoitetaan hevosten hoitotarinat huhtikuusta 2019 lähtien. Hevosten omat hoitovihot foorumilla lakkautetaan pikkuhiljaa, sillä hevosten sivujen uudistuksen myötä ne saavat hoitovihkonsa omille sivuilleen. OHJEITA - Kirja on vuosikohtainen ja lukotetaan aina vuodenvaihteessa; odota, että uusi kirja on avattu!
- Otsikoi tekstisi ja merkitse päivämäärä, jolle tarina sijoittuu.
- Otsikot voi stailata oman tyylin mukaan.
- Nimeä otsikot haluamallasi tavalla (tai esim. vain "Hoitomerkintä 1").
- Lue muiden tekstit ja tallin päivitykset ja reagoi niihin, jotta pysyt juonessa mukana.
- Jos kirjoitat toisen pelaajan hahmosta, voit tägätä hänet tekstiin (@käyttäjätunnus).
Täggäys helpottaa pelaajan löytämään tekstin, jossa hänet on mainittu. Käyttäjätunnus on eri, kuin pelihahmon nimi ja ne saa selville täältä. Ylläpidon hahmoja ei tarvitse tägätä. - Käytä hästejä muodossa [#] avainsana (ilman välejä) tekstin alussa tai lopussa, mikäli niin on ohjeistettu esimerkiksi tapahtuman yhteydessä. Hästit auttavat kokoamaan yhteen saman aihepiirin tekstit ja löytämään ne helposti foorumilta.
Jos tarinassa esiintyy joku tallin hevosista, käytä siitä hästiä hevosen lempinimellä. - Päiväkirja on tarkoitettu myös tarinallisesti meillä vieraileville, esimerkiksi tuotostapahtumiin osallistuville.
- Kommentit antaa pääasiallisesti Alexiina, toisinaan tarinallisesti myös joku muu päähenkilöhahmoista (Raicy, Dewn tai Kitty). Hahmoilla on omat kommenttivärinsä.
|
|
It's a scoobie-oobie-doobie, scoobie-doobie melody!
Hoitohevonen: Dragon
Aurinkomerkki: ♏
|
Post by Crid on Mar 25, 2019 9:10:47 GMT
# Terveiset haudan takaa # 23.03.2019 Olin ollu tallilta poissa pitkään. Ihan liian pitkään. Mutta antakaa mun selittää. Joulukuussa vilustuin tosi pahasti ja olin vuoteen omana joulun yli (miten niin en ehkä syytä siitä sitä elämäni hirveintä - ja ainutta - räntäsademaastoretkeä). Hepuloivan piruja seinille aina maalailevan äipän mielestä kävin tietysti kuoleman rajamailla saakka ja vaikka olin jo terve, jouduin pysymään kotona vielä koko tammikuun (ylivarjelua, I know), mutta koulussa sentään SAIN silloin käydä. Hyvä niin, koska oon muutenkin jo luokan omituinen hyypiö, jota kaikki kyttää silmäkulmastaan siinä pelossa, että milloin tahansa se saattaa kupsahtaa siihen pulpetille. Ei nolota yhtään, ei. Helmikuussa äiti sitten alkoi jo löysätä pipoa ja sain nähdä kavereita muutenkin, kuin opinahjon nurkilla, mutta sitten liukastuin ja sain jalan sievään pakettiin juuri ystävänpäivänä. Miten tää tapahtui, en valaise täällä. Jotkin asiat on yksityisiä. Sain kipsin pois pari viikkoa sitten ja nyt tässä odotellaan seuraavaa tapaturmaa - tai mamma ainakin odottaa käsi sydämellä ja hajusuolapullo kädessä valmiina. Ai miksi en sitten ole ollut tallilla nyt näinä parina viikkona, vaikka oon ollut taas elävien kirjoissa? Joo, tota... rehellisesti sanottuna, en oo uskaltanut. Olin niin pitkään poissa ja, vaikka se johtuikin tahattomista syistä, kynnys tulla taas on noussut viikko viikolta. Kännykän kalenterista seurasin, että joo, Dragonin viime näkemisestä on nyt kuukausi... kaksi... Mä otin tänään itseäni niskasta kiinni, kun oli harvinainen hetki, ettei äippä ollut kotona. Se lähti laivalle naiskavereidensa kanssa viikonlopuksi lupaillen soitella kuinka pärjään ja hengitänkö vielä tunnin välein. Onneksi tiiän, että soitot harvenee iltaa kohden, kun mamma pääsee juomainmakuun - hiprakka on ehkä sen ainut olotila, jossa ylihuolehtivaisuus poikaansa kohtaan vähän hellittää (nukkuessaankin mä vannon, että se näkee alati painajaisia, missä multa lentää pää irti tai muuta vastaavaa). Okei, unohdetaan nyt äiti, ja palataan tallille. Tässä mä löntystän bussipysäkiltä Orange Woodin portteja kohti. Tie on onneksi sulaa, vaikka penkoissa vielä lunta onkin, eikä mun tarvitse ryömiä tallille siinä pelossa, että taas liukastuisin jäähän. Jännittää ihan saakelisti. Muistaako kukaan mua enää? Muistaako Dragon mua enää? Oonko mä hoitaja enää?! Tekstasin kyllä Alexiinalle elämän sitruunoista, ja se vastasi aina yhtä sympaattisen ymmärtäväisesti. Silti nyt en ollut hetkeen pitänyt yhteyttä kehenkään näiltä kulmilta ja ehkä maneesirämän taakse jyrkänteelle oli pystytetty mua varten kivi: " R.I.P. Crid Malbor, Dragonin hoitaja 2017-2018." Pihassa käveli ihmisiä. Sain jänistyspuuskan lajitoverien näkemisestä hetkellä, jolla halusin vain olla tallilla ensin kärpäsenä katossa, joten livistin pihatolle piiloon. Hepoille oli juuri heitetty heinää näemmä, ja Choco ja Pepper mussuttivat kuin bestikset samasta kasasta katoksen suojissa. Omalla yksityisellä ateriallaan oli vielä ihan talviturkkinen Smokey, joka hotki kuin maailmanloppu tulisi huomenna. Mä en tiennyt Smokeyn omistajasta ( Barrett) oikein mitään, paitsi, että se oli eräjorma eikä tallijuorujen mukaan tiettävästi koskaan kommunikoinut kuin Alexiinan ja Raicyn kanssa. Mä en ollut heppua ikinä edes nähnyt, liekö oli urbaanilegenda koko äijä. Kun en enää viitsinyt siinäkään tyhjänpanttina vahdata, lähdin hiipimään pyöräparkin ohi kohti tallin ovia ja hiekkatarhoja. Dragon ei ollut ainakaan tarhassa, vaikka Lovex oli. Outoa. Astuin sisään ja kaikki ne äänet: hiljainen talliradion kantri, lintujen viserrys kattoparrussa, kohina ja satunnaiset kolahdukset toivat sekunnin sadasosassa kaikki tallitunteet pintaan. Samoin kuin se haju. Heinä ja turve ja purut ja nahka ja lika ja hevosenpaska. Ihana fiilis. Jännitys lähti oikeestaan siinä samalla ja nyt jopa hyvällä mielellä lähestyin Dragonin karsinaa kurkatakseni, olisiko ruuna jostain syystä sisällä. Olihan se: näin heti kellertävän korvaparin ja mustaa tukkaa, kun äkkäsin karsinan oven olevan raollaan. Karsinassa oli joku. Dragonin kanssa. Hoitamassa. Mun. Hoitohevosta. Jäädyin siihen paikkaan ja vaan mulkoilin epäuskoisesti tummaa rastatukkaista likkaa, joka suki Dragonia niin vantterin ottein, ettei mun linnunluisilla käsivarsilla ikinä saataisi noin tehokkaasti pölyjä pollesta irti. Sitten se vähän kääntyi mennäkseen ruunan kaulan ali, kun äkkäsi mut. Se vain mulkaisi. Mä mulkoilin sitä. Ei kommenttia. Jatkoin tuijottamista. "Joo?" tyttö lopulta sanoi Dragonin selän yli. Näin siitä vain otsaa ja silmät, jotka loivat muhun vähän uhittelevan ärtyisän katseen. "Tää on mun hoitohevonen", sanoin typerästi. Aivoissa raksutti. Mut oli sittenkin korvattu. Kitty oli mennyt ja vetänyt mun nimeni hoitajalistasta yli. Näin sen sieluni silmin. Hullunkiilto silmissään Kitty veti korkin valtavasta punaisesta tussista ja kohotti sen ilmaan. " Goodbye, Crid....", se sanoi slow motionilla, matalasti jymisevällä äänellä, ja kuin hidastetussa filmissä veti dramaattisesti punaisen viivan mun nimeni yli. Odotin, että likka sanoisi jotain. Vahvistaisi mun kauhukuvani toteamalla: "Too bad, nyt MÄ oon Dragonin hoitaja. Mä sentään käyn tallilla säännöllisesti silloin kun pitää ja myös huolehdin velvollisuuksistani - toisin kuin eräät..." Mutta se ei sanonut mitään, hoiteli vain harjauksensa loppuun ja tuli sitten ulos karsinasta. Siinä vaiheessa huomasinkin, että likka oli heittämällä mua pidempi, lihaksikkaampi ja aika pelottava lähietäisyydeltä. Note to self: älä hankkiudu hankaluuksiin hevosnaisten kanssa. Olisi edes päästänyt mut piinasta, mutta rastaansa heilauttaen tää vain marssi matkoihinsa ja mä jäin surkeana siihen seisomaan, korvattuna, entisenä epäonnistuneena hoitajana. Teki mieli samantien lähteä matelemaan takaisin kotiin, mutta menin kuitenkin vielä Dragonin karsinaan. Pitihän sitä morjestaa. Jättää hyvästit. Meillä oli hyvä yhteinen taival niin kauan, kuin sitä kesti. Dragon oli kireännäköinen ja luimi vähän, kun taputin sitä kaulalle. "Sori, että olin niin surkea hoitaja", sanoin sille hiljaa. "Sä ansaitset parempaa. Mutta mä vannon, etten hylännyt sua tarkoituksella. Mä ja elämä vaan ei usein olla samaa mieltä asioista." Ruuna näytti just niin loukkaantuneelta, kuin se oli oikeutettua. Äkkiä se luimisti oikein kunnolla ja hätkähdin, mutta syy olikin rastaletissä, joka oli tullut takaisin satula ja suitset kainalossaan. "Tossa", se sanoi ja tyrkkäsi kamat mun syliini. "Häh?" "Pistä se valmiiksi. Dragon menee polletunnille. Mulla on muutakin tekemistä, kuin passata hevosia, joilla on hoitaja paikalla", likka sanoi. Otin satulan vastaan ja yllätyin siitä, miten paljon se painokaan. Romahdin etukumaraan ja satula lipesi melkein käsistä. En nähnyt, mutta saatan vannoa, että tyttö pyöritti mulle silmiään. Mutta ihan sama. Äskeiset sanat olivat saaneet mut kuin takaisin pimeästä kuralammikosta ja toivonpilke välähtänyt sydämessä. Ai hoitajaa, joka on paikalla? Rastaletti häipyi jo ja jätti mut yksin ähkimään ja puhisemaan ja rehkimään, että sain satulan nostettua kiukkuisen Dragonin selkään. "Hei, kaveri, mä oon sittenkin vielä sun hoitaja", sanoin sille välittämättä happamasta ilmeestä. "Pidit siitä tai et, me ollaankin vielä tiimi!"
|
|
|
Post by Crid on May 2, 2019 12:43:20 GMT
# Assome # 2.5.2019 "Köh köh... köh - köh - KÖH!" Ei, mä en ole kipeä. Muuten vaan silmät on saharat ja nenä ni-a-a-a-GARAAAATSHIU! Kevät on täällä, jihuu, ja sitä myötä viheliäiset koivut kentän laidalla, jotka niin viattomasti hulmuttelee siittiöitään tuulessa - siis itiöitään... tai käytännössä kai sama asia... KÖH!!!! Dragon jolkottelee uraa pitkin. Tum tum tum, sen kaviot sanoo. "Pistä siihen nyt vähän jotain extraa!" Kitty käskee kentän keskeltä, vihreä lippalakki päässään. Koetan heiveröisin linnunjaloin puristaa ruunan kylkiä. En tunne mitään efektiä. Puristan uudestaan. Sitten heilautan jalkoja ja mätkäytän niillä satulan liepeisiin. Dragon heilauttaa päätään laiskasti, korvat vaihtavat asentoa. Siinäpä se. "Ihan oikeesti nyt, Crid, Dragon on turvallaan ihan just. Kunnolla pohjetta ja vähän raipasta, jos ei muuten!" Siis, voidaanko nyt puhua hetki siitä, miten epäreilu laji ratsastus on? Sanotaan, että "ei hevosta voimalla ratsasteta", mutta excuse me. Jos sulla on lihasmassa 1% ja sekin lähinnä edellisen päivällisen jäänteistä, ja samaan aikaan sulla on sairaus, joka estää normaalin ihmisen kuntoilun ja siten paremman fyysisen habituksen -> paremman jaksamisen -> paremman ratsastuksen, NIIN MITEN SUN PITÄISI PYSTYÄ RATSASTAMAAN LAISKOILLA HEVOSILLA? Kittyn on helppo huudella. Se pääsisi helposti Mister Universum -kilpailuihin, eikä kukaan huomaisi mitään kummaa. Se nyt voisikin saada eloa hevoseen, joka on päättänyt kävellä mieluummin automaattivaihteella unissaan. Miksi laittaa tikkuviulut laiskoille hevosille? Mun kaltaisen pitäisi saada sellanen reipas ja kepeä heppa, joka menee itsekseen eikä sitä tarvi kuin pyytää pysähtymään sitten, kun on aika tulla alas selästä! "Crid, mitä sä nyt oikein valitat, mitäs alotit ratsastuksen, blaa blaa..." No, kai kaikilla nyt on oikeus tehdä sitä, mistä tykkää?? Ärrin murrin... Hyvä on, mulla ei ole tänään paras päivä. Allergia tekee hulluksi. Kyllä mä Dragonista tykkään. Tietysti. Onhan se mun hoitohevonen. Mutta sometimes on oltava brutaalin rehellinen. Dragon ei ole kivoin hevonen ratsastaa ja - hyvä on, myönnän! - mä en osaa sitä ratsastaa. Omahyväiseltä näyttävä toinen tuntiratsastaja ravaa niin kepeästi Dollyn kanssa ohi, ai että! Helppo ton on virnuilla, kun sillä on poni, joka menee kenellä tahansa hyvin ja kaula kaarella. Oon tunnin jälkeen pelkkää hikeä, kyyneltä ja räkää. Lähinnä räkää. Pyyhin nenää takinhihaan ja yritän kirveleviltä silmiltä nähdä missä suunnassa kentän portit on, kun on aika viedä hevoset takaisin talliin. Kuljen lyhyen välimatkan kentältä talliin silmät ummessa ja toivon, että Dragon tietää itse jo tähän mennessä, missä sen karsina on. Harjaan sen karsinassa edelleen pahalla tuulella ja jätän ehkä vähän huolimattomasti hommat sen suhteen tehtyä. Ei vaan jaksa. Käsiä heikottaa, jalkoja heikottaa. Ratsastustunnin jälkeen oon aina täysin naatti, kaikkeni antanut, ja se on ainoa hetki tallilla, kun toivon, että Dragonilla olisi kakkoshoitaja. Joku, joka voisi hoitaa sen pois, kun mä tulen tunnilta. Tekee mieli melkein itkeä, mutta sitä oon tehnyt jo koko tunnin, kun silmistä on tirissyt raikkaan kevätilman vaikutuksesta kaikki mehut. Raikkaan. Se oli sarkasmia. Hiekkapölyä, hevospölyä, siitepölyä ja hölynpölyä. Pölyä pölyä pölyä. Pöly ja utuiset silmäni ovat syy, että seuraava tapahtuu. Raahustan Dragonin satulan kanssa kohti satulahuonetta, saappaat viistää pölyistä tallikäytävää pitkin, koska en jaksa nostella niitä. En ajattele mitään muuta, kuin pääsyä kotiin ja histamiinia, ja työnnän oven auki. Siinä suhteessa en kyllä tehnyt mitään väärää. Satulahuone on tallilla julkista aluetta ja ehdottomasti mun on sinne tunnin jälkeen mentävä palauttamaan varusteet, joten se, että siellä on puolialaston naisihminen, ei ole mun syy. "...ja huomisen jälkeen näytän sen varmaan äidille, eipä voi enää mitään sanoa, kun tehty mikä tehty." Sitten kuuluu "Hei!" - se ei ole sellainen ystävällinen tervehdys, vaan sellainen "hei mitä sä teet" -syyttävä huudahdus. Näen kauniin tummiin farkkuihin puetun pyllyn, pätkän linjakasta alastonta selkää... Siinä vaiheessa päässä humisee jo kaiken allergiareaktion myötä vähän muutakin ja pudotan Dragonin satulan lattialle - se vain lipeää mun niljaisesta, hikisestä otteesta. Kolme likkaa seisoo satulahuoneessa ja niillä oli omat jutut selvästikin kesken. Yksi niistä oli raottanut housujaan ja kaksi muuta oli katsonut jotain sen takapuolella hyvin läheltä, mutta nyt kaikki katsoivat Dragonin satulaan. "Öö, ei ehkä kannata heitellä satuloita lattialle. Ne on aika pirun kalliita." En saa mitään sanottua. Kasvot on kuumat kuin auringon ydin. Haparoin nostamaan satulaa takaisin, mutta en saa siitä kunnolla otetta. Sormet lipsuu. En jaksa nostaa. Se 2% voimaa, joka mulla oli tunnin jäljiltä vielä käytettävissä, on nyt vilkkuvalla tyhjällä HP-palkilla pyöreä nolla. Yksi likoista tulee ja nostaa satulan ylös. Tuskin uskallan kohottaa katsetta. Kohotan kumminkin. Charlotte ei katso takaisin, kääntelee vain satulaa käsissään niin helpon näköisesti, vaikkei sillä ole sellaisia Kittyn näkyviä haboja. "Kenen tää on?" Se oli juuri Charlotte, jonka kaunis takapuoli syöpyi nyt lähtemättömästi mun rillien sisäpuolelle. "Haloo?" "...mitä?" "Eikö se oo Dragonin, siinä on sininen satulahuopa", taustalla olevista tytöistä toinen huomauttaa kuin jostain kuplasta. Tai mä olen kuplassa. Kuplassa, jossa ollaan vain minä ja - "Niin onkin, onhan tossa D." Charlotte heilauttaa satulan omalle paikalleen tappiin ja kääntyy sitten katsomaan mua - punastun varmaan uudestaan - ja kurtistaa tummia kulmiaan. Tytöt vaihtavat silmäyksiä. Mun pitää äkkiä keksiä jotain tai teen itsestäni totaalisen idiootin. "Kiva pylly." Mitä? MITÄ?!!?!?Siinä samassa haluan tappaa itseni. Mun suu puhui ennen kuin annoin luvan, mun aivot ovat selvästi löystyneet ihan totaalisesti, henki ei kulje, verisuonet päässä pakkautuu umpeen-- Tytöt tirskahtaa, mutta Charlotte vain katsoo mua vähän oudosti. En jää sen pidemmäksi aikaa, vaan otan kintut alle ja painun lipettiin, mutta ehdin vain kääntyä ympäri ja avata satulahuoneen oven, kun kamala yskäkohtaus iskee. Putoan lattialle polvilleni ja yskin ja kaon, silmälasit tippuu päästä, rinnassa kiristää, keuhkoja painaa... Sydän hakkaa ihan saatanasti ja oon varma, että nyt mä kuolen. Tässä on monta syytä kuolla: A) ultimaalinen häpeä, B) allergian helvetilliset ilmiliekit, C) tämä astmakohtaus, D) liiallinen fyysinen ponnistus tältä päivältä, E) sydänpysähdys. Suurin syy todennäköisesti vaihtoehto A. "Mitä hittoa?" taustalta kuuluu lähes vihaisesti. Niin kuin mä tahallani tässä pärskisin satulahuoneen maton menemään. Kopeloin taskuja pakonomaisen hätääntyneesti, kunnes saan sormiini maailman ihanimman kovan esineen. Nostan inhalaattorin suun eteen ja painan ja hengitän. Keskityn siihen, että hengitän. Heeeengitäään. "Ootko kunnossa?" Nyökkään mykkänä, kone suussa. Istun vieläkin lattialla. Tytöt takavasemmalla ovat kiusaantuneen näköisiä. Mä en välitä. Olin kuolla. Mä selvisin. Olo alkaa vähän rauhoittua, vaikka päässä yhä pyörii ja sydän hakkaa. Kun tuntuu siltä, että uskallan ehkä ottaa jaloille taas painoa, kapuan seinästä otetta hakien seisomaan. Pää alkaa hitusen seljetä. Sitten muistan, että olin ollut poistumassa paikalta vauhdilla ja syystä - hetken kuolemanpelko oli saanut mut armollisesti unohtamaan möläytykseni, mutta nyt kun viikatemies oli viitannut mut takaisin maalliseen maailmaan, oli mun kohdattava myös se, mitä taakse jäi. "Sori... mä... siis en mä tarkottanut, se vain jotenkin... mä kun jotain..." Aivot on mössöä yhä, huomaan. Mun järkytyksekseni Charlotte käännähtää äkisti ympäri, nostaa paitaansa ja laskee housujaan. Silmäni ovat varmasti lautasantennit pilvettömällä taivaalla. "Mitäs pidät?" tajuan sen juuri ja juuri sanovan. Sillä on tekstiä vasemman pakaran yläpuolella, kaunokirjoituksella. Shalia ox."Syntymäpäivälahja itse itselleni", Charlotte hymyilee ja piilottaa tuon näyn pian silmistäni. Mun mielestäni se tosin ei tule häviämään pitkään, pitkään aikaan.
|
|
|
Post by Crid on Jun 12, 2019 7:37:55 GMT
# Kultakoneja # 12.06.2019 Mitä tehdään heti ensimmäiseksi tallilla, kun saat kuulla, että sinne on tullut uusi hevonen? No meet pällisteleen sitä, tietysti. Maneesitarhalla yksinäisessä ylhäisyydessään seiso luikku ja hohtava kullankeltainen hevonen. Aidalla oli pari muutakin, ilmeisesti isä ja tytär, ja kuulin niiden puhuvan. "Miksi tuo on ton näkönen? Ihan nälkiintyny ja kalju, sehän muistuttaa meikäläistä!" "Isä, se on akhal-teke. Niiden kuuluu olla tollasia." "Jaa jaa... Mutta kyllä sille pari sangollista kauraa pitäisi enemmän antaa." Tyttö vei sitten isänsä pois ja mä jäin katselemaan tätä uutta yksäriä. Tuvan ilmoitustaululla oli ollut lappu: TALLIN UUSI YKSITYINEN Savas Älä koske ja anna olla rauhassa! Savas on ori ja tarhaa maneesin takana. Savas käänsi jaloa päätään mua kohti ja hetken verran katsoin suoraan sen sinisiin silmiin. Sitten se asteli pois päin pää pystyssä ja heilauttaen lähes karvatonta suiroa häntäänsä. Mun mielestä se oli upea hevonen. Aivan upea. En ollut vielä nähnyt kertaakaan sen omistajaa, mutta westernsiipeen Shalian vanhan karsinan oveen oli jo kiinnitetty infotaulu, jossa omistajana luki Maria Florés ( Maria Florés ). En tiennyt tulisiko siitäkin yhtä mystinen salahiippailija, kuin Smokeyn omistajasta ( Barrett ), vai saisinko jossain vaiheessa kunnian päästä naamatusten sanomaan, että: "Vau. Sulla on ehkä maailman hienoin hevonen. Onnittelut." Hetken päästä havahduin hiukan nolona siihen, että mun pitäisi miettiä Dragonia. Dragonhan mun elämäni hevonen oli, muistutin itelleni. Niinpä jätin Savasin, vaikka mieli ei olisi niin tehnytkään, ja kohensin reppua selässä. Koska oli hevosten kesäloma, Dragon frendeineen oli laaksossa laitumilla ja sinne piti taivaltaa tarhojen ja purolaitumen ohi metsän laitaan, sieltä polulle, joka mutkitteli pientä puroa vasten alas ja sitten jonkin matkaa laitumen laidalle. Aurinko kurkisteli sisään ja ulos pilviverhon takaa ja se kova surina, joka lähti kärpäsistä ja muista lentävistä öttiäisistä, oli korvia huumaavaa. Kankesin sähköpaimenen ali ja lähdin tallaamaan heinikossa työntäen käsillä pitkiä kukanvarsia ja heiniä syrjään. Siellähän Dragon oli pää maassa kaveri siellä, toinen täällä. Savasin metallinkiiltelevään ja silkinnäköiseen karvaan verrattuna Dragon oli vähän karkean ja pöhöttyneen näköinen, itikat ja paarmat kiusasi sitä ja sen häntä vihmoi valtoimenaan. Keltainen karva ei ollut yhtä hienostuneen kultainen, vaan kuin tummunut ylikypsä banaani. Dragon oli vielä jonkin matkan päässä. Olisin halunnut vislata sitä niin kuin elokuvissa, mutta enhän mä osaa. Olisi ollut hienoa nähdä sen kohottavan päätään, höristävän korviaan ja lähtevän sitten iloiseen laukkaan ihmisensä luokse... Paskanmarjat, Dragonin toinen korva kääntyi ruohonnyhtämisen lomasta vähän muhun päin, silmä tarkasti tulijan, ja sitten se jo käänsi melkein takapuolensa jatkaen ahnehtimista ja vähät välittäen, että mä olin juuri matkustanut painostavassa lämpötilassa Bridgetweetistä tukalassa bussissa tallille ja sieltä kävellyt tänne. Ei kiinnosta konia, ei. Tipautin repun selästä ja avasin sen. Sieltä vedin esiin viltinretaleen, jonka olin pöllinyt mammalta sanoen: "Mä meen piknikille. Jonnekin rannalle. Juu, en ui. Ihan vaan hengaan. Joo, kaverin kanssa. Ei hätää, en oo kauaa. Joo, otan lippiksen. Ja aurinkorasvaa. Ollaan tosin varmaan varjossa ja mulla on huppari. Lupaan, etten pala tai pyörry helteessä. Eikä nyt edes paista aurinko puhtaasti. Love you, mom." Ei se ihan puhdas valhe ollut. Mulla oli eväitäkin, joten tää oli periaatteessa piknikki. Ja Dragon meni kaverista ja meri oli muutaman kilsan päässä, joten olin tavallaan rannalla. Riippui miten pitkälle kukin halusi laskea rannan jatkuvan merenrajasta. Istahdin siis siihen ja otin tripin, hölskytin sitä ja irrotin pillin. Sen rapiseva muovikääre herätti huomion lähimpänä olevassa Charlotten uudessa hevosessa, Fantomissa, joka tapitti mua uteliaana. Jösses se hevonen oli valtava. Siis ihan törkeän iso. Hirvitti vähän istua siinä maassa ja toivoin, ettei se tulisi yhtään lähemmäs katsomaan mitä kivaa mulla oli. "Ei oo sulle", sanoin varmuuden vuoksi ja Fantom pärskähti ja jatkoi sitten ruohostamistaan. Imin vadelmalitkua ja kattelin hevosia kaikessa rauhassa. Eniten tietysti Dragonia. Perhoset lepatteli, sirkat tai mitkälie siritti ja joku sudenkorennon näkönen lennähti ohi. " Dragonfly", sanoin ittekseni ja hymyilin. "Hei Dragon, täällä on sun sukulaisia." Kun olin saanut vedettyä hurjan taivallukseni jäljiltä henkeä ja syönyt vähän jotain, nousin taas ylös ja kaivoin laukusta jotain muuta: Dragonin harjan, kaviokoukun ja ötökkäkarkotussuihkeen, jotka olin napannut sen hoitoämpäristä tallilla. Lähdin lähestymään sitä ja näytin niitä, jotta se tajuaisi, ettei mulla ollut mitään narua eikä tarkoitus suinkaan viedä sitä paratiisista pois. Dragon ei onneksi lompsinut karkuun päin, vaan oli siinä missä oli ja nyhti vihreää, ja kun pääsin sen lähelle, taputin sitä pari kertaa kaulalle. "Hyvä poika. Suitaan vähän pölyjä, eiks jeh?" Dragon ei vastustellut, joten harjailin sitä siinä hitaasti (jouduin vähän väliä liikkumaan sen mukana, kun Dragon siirty parempaan laidunnuskohtaan). Oli itse asiassa tosi mukavaa hoidella näin ulkosalla. Vaikka hiki valu paidanselkämystä ja kärpäset ärsytti muakin, mieliala oli mainio. Irottelin isoimmat roskat harjan ja hännän jouhista, putsasin kaviot (tai oikeestaan kaksi, sitten en enää jaksanu, mutta eipä niissä kahdessakaan mitään muuta kuin vähän ruohoa ollut) ja suihkutin pullosta ötökkähelpotusta. Siinä kohtaa tapahtu jotain. Luulin ensin, että joku lähellä olevista hevosista oli pelästynyt suihkepulloa, vaikka Dragon oli ihan sinut sen kanssa, ja että siitä käynnistyi ketjureaktio, jossa muutkin friikkasivat ihan vain, koska kollektiivinen paniikki. Dragon onneksi hätkähti vain hiukan ja nosti päätään silmät mulkoillen ja kun käännyin ympäri katsoon, ketkä oli jänishousuja, tajusin, että ne olivat pelästyneet jotain ihan muuta. Tuuli oli noussut sinä aikana, kun olin Dragonia harjaillut ja nyt sen puuska oli tarrautunut vilttiin, jonka olin jättänyt kauemmas lojumaan maahan reppuni viereen. Hevoset olivat ilmeisesti vasta nyt sen kunnolla huomanneet, ja koska se oli värikäs ja outo ja niiden silmissä ilmestynyt "yhtäkkiä maisemiin", ne saivat siitä hepulin. Musta se oli niin koomista, että aloin nauraa, mutta hevosia ei huvittanut. Kohta tuuli osui siihen taas ja nosti vähän sen lievettä enempi ilmaan: Dragonkin hätkähti ja käännähti musta pois päin niin, että tuli vähän töytäisseeksi - kompuroin pari askelta. Ajattelin, että parempi pelastaa lauma yhteiseltä sydäriltä. Kävelin takasin reppuni luo ja noukin viltin maasta. "Se on peitto!" sanoin niille, kun viitisen silmäparia tapitti kaikki mua ja monsteria, eikä kukaan enää välittänyt ruohosta. "Tää vaanii teitä ja liihottaa selkäänne, kun vähiten odotatte!" Sulloin viltin takasin reppuun, mutta vielä jonkin aikaa hevoset oli epäluuloisia. Sitten yksi toisensa jälkeen ne kohauttivat kuvainnollisesti harteitaan ja palasivat syömisen pariin. Vain Fantom oli edelleen mun puuhista sangen kiinnostunut ja ilmeisen rohkea, koska halusi tulla varmistamaan, että viltti todella oli poissa. Se lähestyi mua ystävällisellä ilmeellä, mutta koska se on saatana säkäkorkeudeltaan mun päätä heittämällä isompi ja jykevä kuin panssarivaunu, käännyin kannoillani ja viiletin pois laitumelta.
|
|
|
Post by Mikael Kontiokorpi on Jun 30, 2019 18:09:26 GMT
Mustangiretki I 2019 6.7.Taustaa: Apassi on Mikaelin adoptoima mustangi. Inka on Mikaelin paras ystävä. Mikaelilla on vaikeuksia tunnistaa omia tai muiden ihmisten tunteita.Mikael ja mustangitNe olivat niin kaukana, että aluksi ne hädin tuskin tunnisti hevosiksi, eikä niitä ollut edes montaa. Vain kourallinen niitä oli. Villimustangeja. Kaksi niistä oli vahdissa. Ne pitivät päänsä pystyssä, kun muut nyhtivät kuivannäköisestä maasta syötäväksi kelpaavaa heinää. Ne huomasivat meidät varmasti ennen kuin me näimme ne. Kun tajusin ne hevosiksi, molemmat niiden vartijoiksi päättämistä ruskeista hevosista tuijottivat meidän joukkoamme, ja me pysähdyimme. Lopulta toinen alkoi katsella muiden mahdollisten uhkien perään, kun toinen tarkkaili meitä. Se ei tainnut pelätä. Se oli kai kohdannut ihmisiä ennenkin. Apassin koko pieni musta ruumis oli kääntynyt niiden suuntaan, eikä se irrottanut niistä katsettaan. En tarvinnut Inkaa kertomaan, mitä tunsin. Olin pahoillani, kun olin vienyt Apassin tuollaisesta samanlaisesta laumasta ja nyt vielä toin sen tänne niin että se joutui kohtaamaan koti-ikävänsä. Sen korvat osoittivat tiukasti muita mustangeja kohti, mutta edes sen hengitys ei kiihtynyt. Vaikka istuin sen selässä, oli kuin se ei olisi minua huomannutkaan. Se vain hengitteli rauhassa ja katseli villihevosia, ja ne katselivat sitä. Aina välillä jouku syövistäkin hevosista nosti päänsä ja vilkaisi meitä. Sitten Apassi hirnahti. Se sai jokaisen hevosen pään nousemaan, niin kesyn kuin villinkin, vaikka ääni oli ihan pehmeä ja hiljainen. Se sai myös minun katumukseni hellittämään. Apassi ei kutsunut laumaa, eikä se huutanut apua. Se oli tervehdyshirnahdus. Jos muut vastasivatkin yhtä hiljaisella äänellä, se ei kuulunut ihmiskorviin. Silitin hevoseni kaulaa. Se käänsi toisen korvansa minua kohti. Siitä oli tullut minun hevoseni. Vaikka se olisi tahtonut, en olisi antanut sen mennä. Se olisi tietenkin ollut laitonta, mutta en olisi päästänyt sitä, vaikka olisin saanutkin. Mietin, mikä ihmeen oikeus minulla mielestäni siihen oli yhtään enempää kuin noihin kauempana laiduntaviin hevosiinkaan. Tiesin, ettei mikään. Mutta tätä hevosta minä rakastin, ja tämä rakasti minua niin paljon että käänsi taas korvansa minua kohti, kun lauma siirtyi vähän etäämmäs. Ohjeita se odotti. Auringon takia minun oli varjostettava silmiäni voidakseni vielä nähdä hevoset. Olin kuvitellut ne jotenkin erilaisiksi, mutta silti ne olivat ihan oikeanlaisia, niin kuin Apassikin. Ne söivät kaikessa rauhassa, ja oli ihan hiljaista. Oli vain Mikael ja mustangit. Yleinen palaute: Kaunis ja herkkä teksti, josta välittyi tunnelma koskettavalla tavalla. Jo heti hyvin vahva alku imaisi mukaan Mikaelin aatoksiin. Filosofinen vire toi tarinaan syvyyttä! Raicyn kommentti: Mikael ja Apassi olivat retkiporukan hiljainen parivaljakko, jotka tuntuivat taivaltavan omissa aatoksissaan. Miellyin itsekin Apassiin, josta huomasi aidon villihevosen sitkeyden, kestävyyden ja toisaalta lojaaliuden - mustangeista voi todellakin saada ihmisen parhaan ystävän ja hevosina ne ovat usein aivan lyömättömiä. Lauman näkeminen oli herkkä hetki monelle, mistä syystä sitten kellekin, mutta varmasti meitä kaikkia yhdisti samat ihailun ja osin kaipauksenkin tunteet, kun ensikertaa näemme omassa elementissään tuon upean eläimen.
|
|
Yksityisomistaja
jäsen on muualla
Satulasaippua
Oma hevonen: Muru
|
Post by Mikael on Jul 8, 2019 13:21:32 GMT
1. tarina ilman maple syrupia (8.7.-19)
Jaaha. Siinä sitä taas oltiin. Minulla oli isossa repussa muutama likainen vaatekappale, passi, kukkaro, kännykkä, kännykän latausjohto, vesipullo ja eväitä. Eväät oli ollut tarkoitus syödä lentokentällä, kun odottelisin lentoa kotiin, mutta toisin oli käynyt. Hevoseni Apassi oli joutunut lähtemään Mustangiretkeltä kotiin ilman minua, ja minusta oli tuntunut hirveältä hyvästellä se. Se oli rauhoitettu matkan ajaksi, ja kotona Lola olisi sitä varmasti vastassa. Siitä pidettäisiin huolta. Ihan varmasti. Enkä minä olisi edes poissa kauan, enhän? Apassilla, Plösöllä ja rotilla ei tulisi edes ikävä. Inka ja Lola hellisivät ne kaikki pilalle. Ja sitten minä jo tulisin kotiin niiden luo. Kaikki oli siis hyvin. Isi on tulossa, Apassi.
Iso reppu, jossa vähäiset tavarani olivat, nojasi erään syrjäisen haan aidantolppaan. Haka sijaitsi vieraassa maassa, ja niin minäkin. Aitojen sisäpuolella piti vahtia kultaharjainen hevonen, joka tuijotti minua niin herkeämättä, ettei rentoutunut edes syömään. Sen nimi oli Muru, ja se oli Orange Wood Ranchin tukeman mustangiensuojeluohjelman hevonen. Eipäs, vaan se oli minun adoptoimani hevonen, ja minun hommani oli keksiä keino, jolla saisin sen vietyä mukanani kotiin. Imeskelin alahuultani mietteliäänä ja katselin sitä. Minulla oli jo oma villihevonen, Apassi, mutta sellaisen kouluttamisesta minulla ei ollut aavistustakaan.
Olin jutellut Murusta aiemmin Raicyn ja Thomasin kanssa, jotka olivat olleet mustangiretkeäkin vetämässä. He olivat asiaankuuluvasti onnitelleet minua, kun minusta oli tällä tavalla tullut uuden tyttövauvan isä, ja kysyneet sitten suunnitelmistani ja tavoitteistani Murun kanssa.
"Mun tavoite on, että se ei tapa mua", olin vastannut totuudenmukaisesti, "kaikki muu on sitten plussaa."
Molemmat olivat naurahtaneet -- Thomas enemmän ja Raicy hyvin vähän -- koska eivät olleet ilmeisesti ensin uskoneet minun olevan ihan tosissani.
Minulla oli ollut yksi yö aikaa selvittää, mitä tehdä. Olin soittanut kotiin parhaalle ystävälleni, Inkalle, saadakseni oikeita neuvoja. Inka oli komentanut minut soittamaan Samuel-veljelleni ja ryhtynyt itse selvitystöihin. Nyt, kun nojasin aitaa ja katselin epäileväistä Murua, kuvioni olivat jo vähän selkeämmät. Kuulemma en saanut jäädä Kanadaan moneksi viikoksi, ellen saisi töitä sieltä, ja kuulemma en saisi töitä ellen saisi asuntoa. Ei se ollut sen kummempaa, kuin alkaa etsiä siis asuntoa. Inka oli pyörittänyt nettiä koko yön ja lähetti aamulla WhatsAppissa listan osoitteista ja puhelinnumeroista, joihin nyt soittaisin ja kävelisin, ja joista joku olisi tuleva vuokra-asuntoni. Olin aloittanut soittelun halvimmista.
Goosejaw'ssa oli jotain arkkitaloiksi kutsuttavia, ihan tosi paljon slummin näköisiä asuntoja. Nostin painavan repun selkääni ja vihelsin Murulle ennen kuin lähdin pois. Se katsoi minuun yhä hyvin pidättyväisesti. Olisin halunnut sanoa sille, ettei se mitään haitannut. Minunkin oli vaikea olla sen kanssa, koska se oli nyt muka minun perheenjäseneni, mutta silti ihan vieras hevonen. Sen täytyi ajatella minusta samansuuntaisesti. Aloin kävellä pitkin pölyistä tietä ja toivoin, että joku tulisi ja saisin liftattua kyydin.
Pitkän, rankan päivän jälkeen makasin sängyllä. Aluslakanana minulla oli muutama t-paita ja peittona villatakki, mutta ei se haitannut. Pikkuruisen solukämpän makuuhuoneen ikkuna oli iso, ja siitä näkyi yllättävän vihertävää, mutta nyt pimeyden takia ihan mustaa jokimaisemaa. Kun tulisi aamu, etsisin kaupan, josta saisin pimennysverhot peittämään tuon ikkunan yöksi, lakanan alleni, peiton ylleni ja tyynyn pääni alle. Voisin kysyä neuvoa vaikka Dax-nimiseltä nuorelta mieheltä, joka asui naapurihuoneessa ja oli puristanut kättäni tervehdykseksi aiemmin. Sitten seuraava homma olisi keksiä jostain auto. Sen jälkeen katsottaisiin sitä työasiaa ja villihevosta.
Alexiinan kommentti: Kiva, että jäit Kura Kuran kanssa toistaiseksi meille! Muru saa asua kentän viereisessä mäntyjen reunustamassa pyörötarhassa, joka varsinkin näin kesäaikaan on rauhallinen paikka. Ruohoisampaa laidunnusaluetta Murulle voidaan myös rajata kentän myllymäen puoleiselta reunalta, niin pääsee sitten leikkaamaan samalla meidän rehottamaan päässeet nurmikot. Mikäli karsinapaikalle tulee tarvetta, sekin järjestyy kyllä westernsiivestä. Omat hevoset, kun ovat kesälaitumilla, tallilla on hiljaista. Mikael voi neuvoja kaivatessaan poiketa tallitoimistossa luonani tai talolla, jos en ole muutoin tavoitettavissa - autan aina mielelläni ja ehdottomasti varmistaen ainakin sen, ettei hän taivasalle jää! Jos ei muuta, keksimme vaikka väkisin hänelle ranchilla jotain tekemistä, mistä pystyy sitten Murun kuluja paikkailemaan.
Raicy vähän pyöritteli päätään eikä tunnu ihan luottavan, että "sellainen pojannulikka" pärjää mustanginsa kanssa ("Ei vielä edes tiedä, miten kuljettaa sen pois täältä, ei me hamaan tappiin asti näitä meidän nurkissa majoiteta - ideahan on se, että ne adoptoidaan uusiin koteihin pois meidän heiniä syömästä!"), vaikka minä taas sanoin, että höpönlöpöä. Elämässä pitää ottaa riskejä ja seurata sydäntään ja siinä suhteessa ihailen Mikaelin rohkeutta suuresti. Ja vaikka Raicy muuta väittää, varmasti häntäkin saa vetäistä hihasta, jos Murusta ongelmia syntyy - kyllä hän auttaa. Tai sitten helpommin lähestyttävää Thomasia, joka usein meillä käy ja tietää yhtä sun toista eläimistä (myös villihevosista) niiden kanssa paljon töitä tehtyään.
|
|
When life hits you, make it a catch.
Aurinkomerkki: ♐
|
Post by Kitty on Jul 9, 2019 7:08:14 GMT
Kittyn löpinöitä I 9.7.2019 Olin ollu onnellisen tietämätön viikonlopun tapahtumista. Paitsi, että Alexiina oli pakottanut mut pitämään lomaa, olin rempannu uutta asuntoani tallin yläkerrassa. Vasta tiistaiaamun aamiaispöydässä tuli puheeksi, että joku mustangiretkeläisistä ( Mikael) oli jäänyt hengailemaan Orange Woodiin - adoptoi kuulemma yhden villihevosista ja sitten jäi sen kanssa vielä Waterphewhen - mikä kuulosti ihan mun kaltaiselta! Halusin päästä näkemään tyypin, jolla ei kuulemma ollut muuta matkassa mukanaan kuin reppu ja yllään olevat vaatteet. Melkein sillä tavalla mäkin aikoinani lähdin Skotlannista Englantiin ja sieltä myöhemmin Centerien mukana tänne Kanadaan. Mulla ei ollut koskaan ollut paljon maallista omaisuutta ja nytkin mietin, miten oikein sisustaisin tulevan uuden asuntoni, kunhan se tulisi valmiiksi. Omasta puolesta mulle riittäisi sänky ja pöytä, tuolikaan ei ole ihan välttämätön. Aamiaispöydän ääressä istui myös maatilamatkailuvieras, joka oli ollut myös retkellä. Kun kuuntelin ihastelevaa kuvailua maisemista, villihevosista, yöpymisistä, mua alkoi harmittaa entistä enemmän, etten ollut lähtenyt mukaan. Harpoin heti tallipihan poikki pyörötarhalle katsomaan liinakkoa tammaa, joka lepuutti rauhallisesti takajalkaansa ja nuokkui; sen korva kuitenkin osoitti herkeämättä suuntaani ja piti mun liikkeitä silmällä. Kura Kura oli kieltämättä nätti. Vähän pieni, mutta sillä oli lempeät silmät. Sen nimikin kuulemma tarkoitti kaunotarta. Kun sain tietää, mitä kura taas tarkoitti uuden omistajansa kielellä, niin en ihmetellyt, että se oli saanut lempinimen Muru. Mä taas sanoin sitä Sweetieksi. "Hei Sweetie." En saanut vastausta, mutta nojauduin silti hymyssä suin aitaa vasten ja painoin posket kämmeniin. Kauempana merilaitumella tammat ruohostivat varsoineen ja niiden harjat ja hännät hulmahtelivat merituulessa. Näin ratsastuskentän takana myllymäeltä puitten lomasta mutkittelevan hahmon: Dewn sieltä tuli Windy sylissään. Päätin kipaista sitä vastaan kysymään, joko se oli nähnyt uuden mustangin - Dewn koulutti Orange Woodin omaa mustangia, Karmaa. "Isä mainitsi jotain", Dewn sanoi. "En ole vielä käynyt katsomassa." "Se on tuolla pyörötarhassa", esittelin innoissani ja viitoin sinne päin ja sitten lepersin Windylle, joka rutisti kasvojaan torjuvasti. "Hei, mähän tiiän", sanoin äkkiä, "sä voisit vaikka neuvoa sitä siinä, miten villihevosia koulutetaan! Joo! Kun sä koulutat Karmaakin!" Dewn näytti vaivaantuneelta. "Jaa, enpä tiedä...", hän mutisi. "Olen itsekin ihan lapsenkengissä siinä asiassa, Karma on ensimmäinen, jota koulutan itse." "Miten niin, sä koulutit Fifin!" "Fifi oli jo koulutettu, sen luottamus vain piti voittaa uudelleen... Se on eri asia, kuin kouluttaa ihan nollista täysin ihmisiin tottumaton hevonen." Sanoi Dewn mitä sanoi, mun mielestä idea oli ehdottomasti hyvä. Voisinkin itse ehdottaa sitä tälle Sweetie-Murun omistajalle, kunhan ensin jäljittäisin sen jostain piilostaan esiin. Alexiina oli kyllä kai jotain sellaista ystävällisesti vihjaissut, etten ihan heti hyökkäisi vieraan kimppuun, niin kuin mulla oli uusien tyyppien Orange Woodiin tullessa tapana tehdä, mutta... Kai sitä nyt esittäytyä sai? Muistin niin hyvin sen päivän, jona Smokey oli tullut meille. Se oli ollut Orange Woodin virallinen ensimmäinen mustangi. Ja olihan se jo nyt jotenkin päin ratsu, ainakin Bear ( Barrett) sen selässä pysyi. Äh. Kunpa mäkin pääsisin villihevosen kyytiin.
|
|
Yksityisomistaja
jäsen on muualla
Satulasaippua
|
Post by Mikael on Jul 9, 2019 19:46:21 GMT
Jep, vannon ottavani väkeen kontaktia heti seuraavassa tarinassa, mutta tämän olin käsikirjoittanut jo ennalta.
2. tarina ilman maple syrupia (10.-11.7.)
Kaksi päivää vain tarkkailin Murua ottamatta siihen mitään kontaktia. Opin noina päivinä paljon hevosesta. Tärkein oppini oli, että se ei olisi akuutisti vaarallinen, jos en ajaisi sitä nurkkaan. Kun minä liikahdin, sekin liikahti. Se pyrki aina poispäin minusta ja aitauksessaankin se vietti aikaa aina mahdollisimman kaukana, pää pystyssä ja tarkkaavaisena. Se pelkäsi minua ainakin yhtä paljon kuin minä sitä. Minulla ei ollut aavistustakaan, miten villihevonen koulutetaan, mutta silti pidin sen käytöstä hyvänä merkkinä. Olihan olemassa niitäkin hevosia, jotka pelätessään hyökkäsivät. Tuo pieni tamma, jonka selkä oli vähän notko, mutta jolla oli yhtä hyvät jalat kuin minun Apassillani, ei kävisi kimppuuni, jos sillä olisi tilaa juosta pakoon.
Kolmantena päivänä aloin miettiä, miten saisin hevoseen kontaktin. Jotta voisin opettaa sille yhtään mitään, tai jotta se voisi opettaa minua, meidät pitäisi saada yhdessä koko ajan pienempään ja pienempään tilaan. Sen aitaus oli liian suuri, mutta ehkä se oli aluksi vain hyvä. Noin niin kuin turvallisuussyistä. Siirryin aidan takaa askeleen verran lähemmäs sitä: aitojen sisäpuolelle. Jo se sai sen hermostumaan silminnähden. Se nosteli päätään, viuhtoi hännällään ja kääntyi minua kohti takapuoli melkein vastakkaista aitaa vasten. Sinne annoin sen jäädä ja kaivoin puhelimeni esiin. Ryhdyin hoitamaan asioitani Murun haasta käsin, jotta väliaikainen elämäni Oldietownissa alkaisi rullata.
Etsin töitä netistä. Se oli seuraava hommani, kun minulla oli jo soluasunto. Soittelin sinne tänne, mutta apuani ei kaivattu oikeastaan missään. Vain jokin vanha juottola, joka oli kävelymatkan päässä kotoani, kuulosti lupaavalta. Sovin työhaastattelun Murun tuijottaessa minua säikynä aitauksen äärimmäiseltä vastalaidalta. Söin eväitäni maassa istuen ja näin sivusilmällä koko ajan sen hännän viuhtovan. Poistuin vain täyttämään vesipulloani välillä. Odotin kai jotain merkkiä.
Neljäntenä päivänä tapahtui kaksi asiaa. Ensinnäkin, ostin aamulla varavirtalähteen, jotta sain pidettyä puhelimeni toiminnassa koko päivän ajan villihevosen haassa. Toisekseen, Muru laski päänsä ja alkoi nyhtää harvoja ruohonkorsia suuhunsa kaukana minusta. Jälkimmäinen oli suuri hetki. Kun se tapahtui, pidin katseeni tiukasti puhelimessani, vaikka olisi tehnyt mieli kääntyä katsomaan hevosta heti liikkeen havaitessani. Olin niin tosi ylpeä. Murun täytyi olla maailman rohkein hevonen.
Alexiinan kommentti: Kuulostaa siltä, että vaikka konkreettiset kokemukset ja tiedot hevosten kouluttamisesta ehkä olisivatkin vajavaiset, Mikaelilla tuntuu kuitenkin olevan siihen luontainen lahja ja ymmärrys. On ehkä onni kaikella tapaa (myös kirjaimellisesti), ettei Mikael adoptoinut mustangeista Buuriita - rauhallisemman ja lempeämmän Murun koulutus tulee varmasti sujumaan paitsi joutuisammin, todennäköisesti myös paljon turvallisemmin... Ainakin hevosten kuljettamisessa tänne Muru ei aiheuttanut suurempia ongelmia, mutta Buurii oli haasteellinen. Nythän Murun varsa on jo lähtenyt meiltä uuteen kotiinsa mustangiretkellä olleen Majinàn matkassa.
Kirjoitustyylistäsi välittyy lukijalle Mikaelin suorasukainen persoonallisuus. Yksinkertaista ja helppolukuista tekstiä, jossa tarina tuntuukin rakentuvan pala palalta kuin tiilimuuri!
Varmistan vain vielä, asuuko Mikael siis Goosejawssa vai Oldetownissa?
|
|
|
Post by Varjoaika on Jul 13, 2019 12:14:52 GMT
Bonon korvat olivat rennosti kääntyneet sivuillepäin sen askeltaessa hevosletkan mukana. Mitä pidemmälle aamu oli ehtinyt, sitä lämpimämmäksi sää oli muuttunut ja vaatekerrasto vähentynyt. Taivaalle kohonnut aurinko lämmitti selkää ja niskaa, jonka suojaksi kallistin päässäni olevaa stetsonia. Ennen lähtöä olin ehtinyt epäröidä, oliko virhe lähteä Bonon kanssa. Olihan ori jo iäkäs, mutta terve ja pirteä. Siitä huolimatta en voinut olla pohtimatta, joko sen olisi aika päästä täysipäiväiselle eläkkeelle. Bono jos joku ansaitsisi viettää viimeiset vuotensa kuin ruhtinas konsanaan, niin uskollinen ystävä se on ollut. Bono huokaisi syvään ja ravisti päätään. Suupieleni kääntyivät väkisin ylöspäin ja kohotin katseeni orin niskasta ympärilläni olevaan laakeaan maisemaan. Oli terapeuttista päästä irti arjesta hetkeksi. Niin paljon kuin omaa tilaani rakastan ja vaalin, sen pyörittäminen yksin käy helposti raskaaksi. Onneksi vähitellen henkilökuntaa on alkanut tulla lisää ja olen siitä äärimmäisen kiitollinen. Silti toivon salaa itsekseni, että Dineo päättäisi palata suomesta takaisin ja ryhtyisi työkumppanikseni, niinkuin ennenvanhaan. Letka pysähtyi. Syytä ei ennättänyt edes ihmettelemään, sillä ratsujen pystyyn nousseet korvat osoittivat merkitsevästi suuntaa. Kaukana horisontissa häämötti muutaman hevosen lauma laiduntamassa, varsojen leikkiessä keskenään ja kahden aikuisen seistessä vahdissa. Ne olivat ihan aitoja villihevosia. Vaikka se ei saanut hengitystäni salpautumaan eikä maailma muuttunut yhtään sen taianomaiseksi, jotain merkittävää siinä oli. Oli voimaannuttavaa nähdä ripaus maailmasta, josta yleensä kuulee vain tarinoiden kautta. Vaikka meidät oltiin selkeästi havaittu lauma ei lähtenyt liikkeelle. Ehkä kiitettävä välimatka jonka niihin pidimme oli syynä siihen, eikä minulla ollut tarvettakaan päästä lähemmäs. Mieluummin katselen kaukaa ja kunnioitan niiden yksityisyyttä ja rauhaa, sillä olenhan onnekas edes päästessäni ne näkemään. Yleinen palaute: Kiitos tarinastasi! Benjaminin ja Bonon välisestä kumppanuudesta tuli sympaattinen, herkkä vaikutelma, kuin vanhat kuomat, joilla on takana yhteistä historiaa ja useita satulassa vietettyjä tunteja. Raicyn kommentti: Benjaminin kanssa oli mukava vaihtaa sana jos toinenkin retken aikana, varsinkin leirinuotiolla. Pidin järkevän oloisesta, mutta rennosta aussikaverista, jolla oli hevosia kohtaan maanläheinen ja kunnioittava asenne. Tämän hepun kanssa olisi mielellään tekemisissä joskus toistekin.
|
|
Yksityisomistaja
jäsen on muualla
Satulasaippua
|
Post by Mikael on Jul 16, 2019 13:50:19 GMT
Mikael asuu Oldetownissa. Tajusin vasta jälkikäteen poistaneeni editointivaiheessa sen kohdan, jossa Mikael hylkää Goosejaw'n asunnon. 3. tarina ilman maple syrupia (16.7.-19 asti)
Hyviä neuvoja ei ollut tarjolla. Paras ystäväni Inka sanoi puhelimeen, että huumaa se Muru niin vahvasti ja niin pitkäkestoisesti, että se nukkuu Suomeen, ja katsotaan sitten. Samuel, veljeni, jonka neuvoihin yleensä saattoi kaikessa luottaa, sanoi että laita se makkaraksi. Se on lääkitsemätön hevonen, niin siitä voi saada sataviisikymppiä tai jotain. Tyttöystäväni Lola, joka piti Apassistani huolta, kuulosti lähinnä huvittuneelta. "Mikael, arkkienkeli, villihevosten pelastaja", hän tirskahti puhelimeen, ja kehotti ottamaan yhteyttä vaikka siihen järjestöön, josta Murun adoptoin. Sieltä varmasti osattaisiin antaa ohjeita. Muru ei ollut kauhuissaan enää, kun olin sen kanssa samoissa aidoissa. Se söi ja hätisteli hännällään kärpäsiä. Sain katsoa siihen ja liikuskella ympäriinsä. Toin usein mukanani jotain pelottavaa, niin kuin talikon ja kottikärryt, vaikka ei minun olisi oikeasti tarvinnut sen aitausta siivota. Muut hoitivat sen erinomaisesti siihen nähden, kuinka vähän loppujen lopuksi maksoinkaan vuokraa tiloista. Muru antoi minun puuhata, kunhan en yrittänyt muutamaa metriä lähemmäs. Joskus sitä näytti suorastaan kiinnostavan, mitä tein, ja se otti epäröivän askeleen minun suuntaani. Sitä se kuitenkin katui aina selvästi heti. Minusta edistyimme erittäin nopeasti. Olin halunnut lainata välttämättä käytettyä, kulunutta, muilta hevosilta tuoksuvaa riimua, ja minulle oli annettu vaaleansininen riimunretale. Pitelin sitä usein kuin suurta salaisuutta: pyörittelin ja ihastelin. Vilkuilin Murua ja piilottelin riimua. 14.7. oli suuri päivä. Se tuli lopulta niin kuolettavan uteliaaksi outoa piilotteluani kohtaan, että käveli katsomaan. Kun se yritti kurkkia olkani ylitse turvallisen välimatkan päästä, käänsin sille aina selkääni ja olin kiinnostuneempi riimustani kuin koskaan. Kului vartti Murun kiertäessä minua kuin kissa kuumaa puuroa. Lopulta se ei kestänyt enää, vaan käveli turhautuneena, joskin hyvin varautuneena katsomaan. En liikahtanutkaan, kun se haistoi riimua, jota pidin kaksin avokämmenin. En pelännyt niinkään, että se säikähtäisi ja kaikki vetkuttelu olisi ollut turhaa. Pelkäsin, että se tekisi minullekin vahingossa jotain, jos säntäisi hysteerisenä tiehensä. Sen turpa kosketti kämmeniäni ihan lyhyen hetken, ja sitten se jo perääntyi pää ylhäällä. Annoin sen mennä. Minä olin hipaissut villihevosta ja jäänyt henkiin. Line Bimmerd/dA
16.7. oli toinen merkittävä päivä meille. Silloin puin Murulle riimun. Läsnäoloni häiritsi sitä koko ajan vähemmän. Sain kävellä sen ohitse läheltä, ja välillä kun kaivelin ruohomättäitä, se tuli katsomaan. Se ei varsinaisesti halunnut rapsutuksia, mutta sain ohi kulkiessani liu'uttaa kättäni sen kaulalla. Myös lapaan sai koskea. Jos hipaisinkaan sen vatsaa tai rintaa, se kiisi jo pukitellen tiehensä. Kun en yrittänyt enää parin pukkilaukan jälkeen liikoja, se ei piitanut vaikka koskettelin sitä riimulla. Se sai syödä heinänsä rauhassa, mutta jos se halusi kauransa, se sai luvan syödä sen minun pitelemästäni sangosta. Yhtenä sellaisena hetkenä oli helppo sujauttaa riimu sen päähän. Se huomasi sen kyllä, ja näin miten se mietti, pitäisikö nyt riehua vai ei. Lopulta se taisi päättää, että tämä on taas joku tuon oudon ihmisen päähänpistoista ja aika harmitonta. Sain riimun siltä poiskin ennen kuin se oli syönyt loppuun. Kun en ollut Murun luona, olin töissä. Oldeer Pub ei ollut trendikäs menomesta, mutta saman rahan minä sain laskemalla siellä olutta hanasta, kuin mitä olisin saanut kotona Hanko Sushista pyörittämällä noria riisin ympärille niin kuin mielipuoli. Aluksi inhosin eniten tupakankatkua, mutta jotenkin siihenkin tottui. Siellä tapasi käydä joukko vanhoja rouvia, jotka ottivat minut heti jonkinlaiseksi maskotikseen. Kehuin Abigail-rouvan huulipunaa ja Molly-neidin villatakkia, ja hämmennyin siitä, miten siellä kuului antaa tippiä. Abigail-rouva kehotti minua säästämään ne tarkasti, jotta pääsisin pian taas kotiin Suomeen Apassin luo, ja Molly kehotti minua kosimaan Lolaa, koska kuitenkin kohta täyttäisin jo kaksikymmentäkahdeksan. Kiitin aina neuvoista ja lähetin terveisiä Mollyn tyttärentyttärelle Gracielle, joka aloittaisi ihan pian koulun, sekä Abigailin aviomiehelle Charlesille, joka toipui sydäninfarktista. Oldetownin soluasunnossa kävin vain nukkumassa. Dax oli ihan kiva kämppis varmasti, mutta halusin viettää mahdollisimman paljon aikaa Murun kanssa, jotta saisin sen pian kotiin. Alkoi vaikuttaa siltä, ettei se ollutkaan ihan parin viikon projekti. Sen vuoksi ostin huoneeseeni lakanoiden, tyynyn ja täkin lisäksi pienen maton, kunnolliset ikkunaverhot ja hankin halvalla käytetyn tietokoneen. Alexiinan kommentti: Hyvä alku ja herttainen kuva! Pidin siitä, miten kuvailit Mikaelin tuttujen eri tapoja suhtautua uutiseen. Kirjoitat myös Murusta uskottavasti ja luontevasti, sen ystävällinen, mutta herkkä persoona tulee kauniisti esille. "Se sai syödä heinänsä rauhassa, mutta jos se halusi kauransa, se sai luvan syödä sen minun pitelemästäni sangosta. Yhtenä sellaisena hetkenä oli helppo sujauttaa riimu sen päähän. Se huomasi sen kyllä, ja näin miten se mietti, pitäisikö nyt riehua vai ei." Tämä oli hieno kohta! Ja aivan ihana tuo Oldeer Pubin kohtaus sympaattisine vanharouvineen!
Oldetown onkin suosittu, mutta sieltä löytääkin halvempaa asuntoa ja on kuitenkin Goosejawta viehättävämpi paikka asua.
Toivottavasti ei muuten haittaa, että siistin teksteissäsi kappaleiden turhan isot välit pois? Kun valmiit tekstit kopioi ja liittää viesteihin, foorumi jostain syystä tekee sen vähän liioitellun ilmavasti :-)
|
|