katso profiilia tai lähetä pm
It's a scoobie-oobie-doobie, scoobie-doobie melody!
Hoitohevonen: Dragon
Aurinkomerkki: ♏
|
Post by Crid on Apr 24, 2022 9:15:45 GMT
# Oops I did it again # Mua ei oo tarkoitettu tällaiseen, mua ei oo tarkoitettu tällaiseen, mua ei oo tarkoitettu!! Tällaiseen!! WHY AM I HERE?!?! Sitä mä manasin mielessäni, kun istuin Gingerin satulassa surkeana ja velttona kuin en olisi ikinä hevosta elämässäni nähnytkään, ja mulla oli maila kädessä ja paniikki tuloillaan. Miten olin joutunut tähän tilanteeseen, legenda ei kerro. help me ”Crid, sä oot meidän tiimissä!” Kitty löi mua yhtäkkiä pimeydestä selkään ja mun leuka löi loukkua ja purin itteäni kieleen. Muuta Kitty ei sanonutkaan, ja Chocolla ohi ratsastaessaan vahvasti tuntui siltä, että se ei ollut niin tyytyväinen joukkuejakoon kuin oli äsken antanut ymmärtää. Ja kyllähän sitä ymmärsi. Se joukkue häviäisi, johon mä kuuluisin. Lotte istui katsomossa yleisesti buuamassa. Mä huomasin, ettei se tuntunut enää oikein miltään. Siis kumpikaan: ei buuaus, eikä Lotten näkeminen ja sen kanssa samassa tilassa oleminen ja hengittäminen. Kai mä olin lopullisesti päässyt siitä yli. Yli mun ihastuksestani. Se oli osittain vähän mälsää ja surullista, osin toisaalta kuin taakka olisi poistunut rintarepusta. Mutta mulla fantasia nyt menikin aina tosielämää edelle. Mä olin vannottanut Kittylle, että mitään kuvia tästä pelistä ei sitten oteta ja ei ainakaan niitä tallin someen laiteta, tai mä tekisin rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta (oli pakko käyttää järeetä uhkailua, koska Kitty on toisinaan harvinaisen hattarapäinen ja asiat ja sanat joskus vain humpsis hulahtaa sen aivolohkon ja purkkatukan läpi takertumatta siihen yhtään). Nimittäin jos mamma taas pääsisi niihin kuviin käsiksi… Kittyllä, kuten myös sillä pellavatukkaisella Cellalla, oli molemmilla mätsäävät valkoiset pitkähihaiset paidat. Mietin, oliko tuo nyt se joku Kittyn sisko, josta paljon puhuttiin – joka oli ilmestynyt kuin tatti kaatosateessa Kittyn elämään – ainakin, kun niillä oli samanlaiset hevoset ja toisiinsa katsoessaan samanlaiset virneet molemmilla ja nuo samat paidatkin. Tosin toinen oli kyllä paljon lyhyempi kuin toinen. Ne päätyi eri joukkueisiin ja Kittyn myrtsi naama vain piteni. Kolmas ja neljäs uhri mun puolella oli Trevor (se taas oli ilmeisesti jotain sukua Tylerille; miltähän tuntuisi jos olisi sisaruksia? I shall never know…) ja Gillian. Sen tiesin, ettei Gillian ollut poolopelaaja (se näyttikin vähän epämukavalta maila kädessä) ja Trevor oli enemmän karjapaimenen, kuin pinkeän urheilusankarin olonen. Joukkuejako oli tehty (en tiedä millä perusteella; ei ainakaan reilulla, kun toisessa tiimissä oli sekä Tyler, että Roi, jotka on molemmat virallisia Go Orangesin pelaajia…) ja kaikki kävi hakeen erotuomarina toimivalta Alexiinalta joko harmaan tai väkivaltaisenpinkin huivin kaulaansa. Pinkillä tiimillä kaikki jäisi yksin Kittyn varaan, ja se taisi itsekin laskelmoida niin, koska katsoi edelleen epäkittymäisen happamana harmaita huivejaan noutavia siskoaan, oikeita joukkuetovereitaan ja Dewniä, joka oli ihme kyllä tullut mukaan. Sen olin sivukorvalla kuullut, että Gillian oli tullut vain, koska tarvittiin vielä yhtä paikkaajaa, jotta kaksi joukkuetta saataisiin kokoon. Mun ensimmäinen pelitaktiikka oli ollut vain pysyä hengissä ja pysyä selässä. Mutta kun mätsi alkoi ja mä (IIIK!) sain ensimmäisenä pallon mailani kohdalle, joku ihan uusi tuttavuus – kilpailuhenkinen Crid – otti mun paikkani Gingerin satulassa ja paiskasi sitä palloa niin maan penteleesti, että se lensi ohi Kittyn avoimen suun (harmi, ettei bull’s eye), Gillianin suojaksi nostetun käden ja Cellan kypärän alta tursuavan pilvitukan. Harmi vaan, pelästyin omaa tekooni niin paljon, että seuraavaks jäin tomuun seisomaan, kun kaikki muut rynnisti pallon perään. Olin häkellyksissä vielä seuraavat viisi minuuttia enkä tajunnut pelistä enää mitään (sitä kaaosta, kun mailoja, raajoja, palloja ja hevosia hyörii päättömästi sinne tänne joka puolella ei voi sanoin kuvailla). Nopeasti alkoi olla selvää, että pinkki tiimi kokisi poolohistorian noloimman tappion. Jo se seikka, että mä olin joukkueessa, teki siitä cringeworthyn, mutta Kitty oli aivan pihalla. ”Mitä sä teet??” Roi huusi sille monta kertaa, vaikka oli vastajoukkueessa ja olisi voinut vain nauttia niiden murskavoittokulusta. ”Kitty, mitä sä teet??” Muutkin kuin vain minä varmaan harkitsi Kittylle iskeneen joku aivovaurio. En tiiä oliko se saanut siellä Texasissa rodeosta päähänsä vähän turhan lujaa vai helle (siellä oli ollut kuulemma kesälukemat) kuivattanut muuten vain aivot rusinaksi, mutta Kitty ei osunut palloon liki ikinä, huitoi ohi, ratsasti päin seiniä ja muita, ja välillä Choco vain pysähteli eikä suostunut liikkumaan. Ja uskokaa tai älkää, mä en nyt ollutkaan se pelin vetonaula ja silmätikku. Joku muu pelasi muakin huonommin. Erätauko. Ohjasin Gingerin lähemmäs katsomoa, että ylettyisin siellä roikkuvaan takkiini ja vesipulloon. Otin pari henkäisyä inhalaattorista; lisähappea. Alexiina rupatteli Emilyn kanssa, joka oli poikkeuksellisesti mukana seuraamassa kisoja Gillianin muksujen ja Windyn kanssa. Kuulin Oliverin märisevän, miten se olisi halunnut myös pelaamaan. Mun katse vaelsi ja osui hahmoon muista erillään, lähellä kaidetta, yksin ja osin vähän hämäryydessä saaden mustaan pitkään tukkaansa kultaisen hohteen takana olevasta lampusta. Vedin äkkiä lisää inhalaattorihenkäyksiä. Who was that angel?? ”Peli jatkuu!” Roi huusi ja riistin silmäni väkisin tuosta salaperäisestä tummasta neitokaisesta. Näin nopeasti sitä potrapoika Cridi lankeaa. Se on yksi hujaus vain. Huiskis!Mä osuin palloon. Mä tein maalin. Mä harhautin (tosin vahingossa) Dewniä ja sain pallon siltä, mä syötin Gillianille, jolla oli rauhassa aikaa sihdata (tukin Cellan lähestymisen, tosin sen alla oli joku monsterihevonen, jonka hampaat kävi pelottavan likellä mun reittä) ja tehdä maali. Se oli mun elämäni yksi hehkuvimmista ja ylpeimmistä hetkistä; mä pelasin hyvin, mä pelasin kunnolla, mä en ollut pudonnut tai pieraissut satulaan tai saanut jonkun toisen mailasta kallooni. Katoin taas katsomoon ja näin sen salamyhkäisen onnenenkelini siellä istumassa, kädet sievästi sylissään, jäykkäselkäisenä kuin olisi viritettynä valmiina lentoon takaisin pilven päälle, josta oli tullut mun eloani vihdoin ja viimein siunaamaan kaikkien näiden vuosien rukoilun jälkeen. Tietysti itse se ei sitä tiennyt. Ei varmaan ollut erityisemmin mua edes huomannut (paitsi kuka mua ei nyt huomaisi, kun tein suurimman osan Team Pinkin pisteistä – siis suurimman osan, minä!!! Te ette nyt ihan ymmärrä tän asian suuruusluokkaa). Ottelu päättyi Team Greyn voittoon. Miksi ja miten, en tiedä. Mun mielestä mun olisi pitänyt saada 50 lisäpistettä siitä, että olin ylittänyt itteni ja pelannut kuin Marco Polo (hetkinen…se ei tainnutkaan mitenkään nimestään huolimatta liittyä tähän lajiin), mutta Alexiina mussutti jotain Tylerin ja Dewnin loistavasta yhteispeluusta ja Roin taitavista torjunnoista ja varmoista suorista lyönneistä. Pprööööt. Kitty oli räjähtänyt niin hirveään naurukohtaukseen surkeasta peluustaan (mihin sen sisko yhtyi, joka oli pelannut aika heikoilla kertoimilla sekin vastaavasti omalla puolellaan) ja näiden räkätys kaikui maneesin seinistä siksakkia. Voittajat sai jotkut pienet lahjapussukat jokainen, ja meidän migreeninvärinen tiimi tuijotti hiekkaa potkiskellen vierestä. Vilkaisin taas katsomoon, mutta enkeli oli haihtunut. Oliko se edes ollut siellä? Has anybody seen her… ”Voi möhköfanttikerho”, Kitty huokaili, kun me talutettiin hevosia ulos hallista. ”Miten meillä menikin noin sukasti. Ja kerhoista puheen ollen”, Kitty katsahti kelloa, ”tänään tulee taas uusia hoitajakokelaita, että täytyy lähtee valmistelemaan pollekerhoa.” ”Olin näkevinäni Misaen taas”, Alexiina, joka oli kävellyt Kittyn, Cellan ja mun edellä, kuuli ja sanoi. ”Ehkä hän innostui Africasta niin paljon, että tulee hoitajakokeeseen.” ”Kiva!” Kitty ilmoitti. ”Se oli se mustatukkanen, hiljanen tyttö?” ”Hän juuri”, Alexiina väisti, jotta me päästiin hevosten kanssa sen ohi tallin ovista. ”Harryn tyttärentytär.” Misa? Äkkiä mun sydäntä kouristi kuin olisin syönyt palan metallia, mutta se kouristus ei ollut varsinaisesti siitä huolimatta epämiellyttävää. Oliko mun oma enkelini sittenkin – shinigami? Ei se ollutkaan taivaasta lennähtänyt ylösnousemuksen enkeli, vaan kuoleman lähetti… which is way cooler. Leijuin pilvien päällä omissa mielikuvissani ja tuskin tajusin, mitä tein (kuten en tajunnutkaan, koska Alexiina yhtäkkiä katsoi mua ja Gingeriä ja sanoi: ”Crid, mitä sinä tänne toit Gingeriä? Ginger asuu pihatossa”, ja mä jouduin tekemään U-käännöksen takaisin ulos tallista). Hoidin Gingerin aika laiminlyöden, koska halusin ehtiä harjaamaan myös Dragonin ennen kuin pollekerho alkaisi. Mun oli nähtävä Misa uudestaan, nähtävä oliko se varmasti se sama tyttö katsomon nurkasta, nähtävä se läheltä. Tutisin niin, etten ollut saada Dragonille riimunvarren nipsua lenkistä läpi. En tajunnut edes vilkuilla ympärille Savannahin pelossa tai edes muistaa koko muijan olemassaoloa. Mun suojelusenkeli oli kuolemanenkeli. Savannahin olisi parasta varoa tai löytäisi nimensä raapustettuna kohta muustakin vihosta, kuin vain Dragonin hoitovihosta….. Pollekerhon alkuun oli naurettavan pitkä aika. Istuin taukohuoneessa puremassa olemattomia kynsiä ja puristelemassa nenän finnejä, kun Kitty paukahti yhtäkkiä paikalle. ”Crid!” se sanoi; oli selvästi käynyt suihkussa ja vaihtanut vaatteet ottelun jälkeen (mä en… olisikohan pitänyt?). ”Mitä sä täällä istut?” ”Eikö sais?” ”Saa, saa”, Kitty veti taskustaan paperin ja tuli pöydän ääreen ja kaivoi kynäpurkista sopivan kynän ja rustasi siihen jotain. ”Kuus hoitajakokelasta tänään”, se puheli yleisesti ja mulle. Kuikuilin listan nimiä vähän, salakavalasti, ettei Kitty tajua, mutten ehtinyt saada sen käsialasta selvää. ”J-ja joku hakee Africalle?” mä sanoin ja mun ääni kuulosti kumiankalta. ”Joo, Africa nyt on aina heti lähtemässä käsistä, jos hoitajapaikka vapautuu.” ”Ja onko kellekään kakkoshoitajahakua?” mä nurisin. ”Ei”, sanoi Kitty iloisesti selvästikään tajuamatta mun närkästynyttä äänensävyäni, taitteli paperin takaisin pepputaskuunsa ja meni jääkaapille. ”Miten niin? Olisitko halunnut vaihtaa Dragonilta pois, vai?” ”No en ikinä”, ärisin, mutta Kitty ei enää kuunnellut, koska vihelteli pää jääkaapissa nuotin vierestä, mikä etäisesti kuulosti joltain joululaululta. One of the worst things happened juuri, kun pollekerhon piti alkaa ja ensimmäiset tyypit oli saapuneet paikalle. Mun kännykkä soi ja nimenä näytöllä luki ICE Mamma (ei siis sen takia, että mamma olisi jotenkin kylmä tyyppi, vaan in case of emergency….). Jouduin poistumaan hoitajahuoneesta, missä Kitty oli aloittanut pulinan, ja kätkeytymään heinäpaalien rakoon missä toivon mukaan A) taajuus riitti, B) oli sen verran taustaäänetöntä, ettei mamma saisi pienintäkään vihiä mun todellisesta olinpaikasta. ” Crid? Crid??” ”Mitä mamma?” ” Ah ja voih, Crid! Missä olet?” ”K-kaupassa”, mä koetin keksiä nopeasti. ” Kuulostaa, että olet ulkona!” Mamman superkuulo havaitsi tallin kattorakenteissa iloisesti keväästä sekaisin menneiden lintujen sirpityksen. Käähh. ”J-joo, siis oon vasta menossa kauppaan.” ” Voi, Crid, ole kiltti ja käy apteekissa. Minulla on aivan hirveän huono olo. Tuo jotain pahoinvointilääkettä.” ”Okei, mamma.” ” Pian –” Mamma kuulosti aloittavan hyperventiloinnin. ”Jooo”, huokaisin ja vakuuteltuani, että varoisin kevään viimeisiin jääläntteihin astumista sekä autoja, ja tulisin takaisin bussilla enkä jalan, laskin kännykän kädestä. No voi mätä. Jouduin lähtemään tallilta jo nyt. Heinäpaalikasan toiselta puolelta kuului vaisuja askelia ja irto-olkien kahinaa. Kurkistin paalin yli: mustat silkkiset hiukset lainehti kuin lempein kesäaalto, askellus oli kevyttä kuin keijulla ja sirot kädet arasti tapaili välillä sormiaan, sitten kasvojaan ja korvannipukkaa. Tuijotin lumoutuneena, kun tyttö katosi hoitajahuoneen ovesta ensin sen takana hetken emmittyään. Saatoin vaan kuvitella, miten sitä varmaan jännitti; muistin oman hoitajahakuaikani ja miten se oli kyllä mennyt niin munkilla läpi (kirjaimellisesti pääsin Dragonin hoitajaksi, koska mun paidassa oli lohikäärme ja Kittystä se oli hieno), etten uskonut saman menon olevan ehkä enää tänään käytössä. Tosin Kittyn logiikka nyt oli joskus nimenomaan sitä: Kittyn logiikkaa. Mutta se se oli. Misa shinigami. Tekstiviestiääni (lohikäärmen ärjäisy) pelästytti mut juuri samaan aikaan, kun tallivintin ovi oli painunut tytön perästä kiinni. Mulle oli tullut muitakin muistoja mieleen, kuten miten kerran olin pyörtynyt Lotten silmien edessä juuri tällä samaisella heinäparvella. Silmissä oli sen verran alkanut nytkin Misaa katsellessa pimetä, ennen kuin muistin taas täyttää keuhkoja. Mamman viesti: Ja tuo purkki maitoa, mutta kai sinulla on reppu, älä vain raahaa painavia kasseja, soita taksi!!
|
|
Leiriläinen
jäsen on muualla
Satulasaippua
Aurinkomerkki: ♓
|
Post by Cella on Apr 24, 2022 11:23:42 GMT
Poolopaita23.4.2022 Crid Kitty Tyler ”Mut pitäis varmaan jotenkin psykiatrisesti tutkia tästä yllytyshulluudesta. Ei kai aikuisen ihmisen tarvis lähteä ihan näin helposti kaikkeen mukaan?” Laiha poika mun lähellä näytti siltä, ettei tiennyt pelkäisikö enemmän mun alla hammashymyilevää Windiä vai sitä mahdollisuutta, että mä puhuin sille. Se kallistui eteenpäin ratsunsa selässä ja tuijotti mua hätääntyneen näköisesti kuin ihminen, joka ei tiedä, pitikö sen vastata, eikä varsinkaan mitä vastaisi, jos pitäisikin. Mä päästin sen tuskistaan (en sillälailla lopullisesti!!! vaikka mulla aika jykevä poolomaila olikin) ja päätin itse kiusalliseksi venyvän hiljaisuuden ratsastamalla oman joukkueeni luo kentän toiseen päätyyn. Kitty irvisti mulle, kun se ratsasti mua vastaan kohti omaa, vastapuolen tiimiään. Oli outoa olla vastakkaisilla puolilla. Tyler istui HH:n selässä meidän tiimin päädyssä pidellen poolomailaansa niin rennosti ja ammattimaisesti, että mä olin sen rinnalla kuin neljävuotias larppaamassa Thor-jumalaa vasaroineen. Se vilkaisi mua ja mun tiimiväriä kuvaavaa huivia kulmiensa alta. ”Ootko kokeillut pooloa koskaan aiemmin?” Tyler kysäisi satulansa etukaareen nojaillen. Mä meinasin vastata ’vähän’, mutta sitten mä muistelin sitä tiistaista, ainokaista poolokokeiluani Kittyn kanssa, joka oli mennyt… no… Windi oli ollut harvinaiset ärsyyntynyt sen näkökentässä heiluvasta mailasta, ja väistättänyt ihmeissään sivulle aina mun nojatessa painoani niin, että saisin huitaistua maassa vierivää palloa. Pallo oli jäänyt Windin vatsan alle niin, että mun kurottelu oli toivotonta. Kittyn valmennustaktiikasta ja pedagogiikasta olisi varmaan ollut jollain Poolo-opettajain Neuvostolla vähän sanomista: pinkkitukka nauroi mulle kovaan ääneen eikä sen ’ Yritä nyt, siis lyöt vaan sitä palloa!!!’ ohjeet mua paljoa lämmittäneet. ”En. Kyl mä googletin poolon. Onneks Windin häntää ei tarvinnut paketoida sillein niinkun oikeiden poolohevosten”, mä naurahdin kuivasti. ”Ois ollut mun poolopaidan kaulukseen vähän vähemmän kaulaa ja päätä laitettavana seuraavan kerran, jos oisin yrittänyt.” Tyler hymähti. Dewn, joka oli myös mun kanssa samassa joukkueessa, oli tarpeeksi kiltti hymyilläkseen kannustavasti mun gruesomeille hermostusvitseille. Tuomari-Alexiinan pilli vihelsi. ”Pyörit vaan tällä alueella, me pelataan enemmän hyökkäyspaikkaa”, Tyler ohjeisti mua osoittaen niin nopeasti ja ylimalkaisesti johonkin päin kenttää, etten mä tiennyt yhtään, mitä aluetta se tarkoitti. Mua nauratti hysteerisesti. Tuntui, että mun lapsuuden mökkikesien krokettimestaruuksista ei välttämättä olisikaan niin paljoa hyötyä. Peli alkoi niin vauhdilla, etten mä oikein käsittänyt jotain tapahtuneen. Se laiha poika, joka oli nielaissut litran hermostussylkeä ja puolet sielustaan mun puhuessa sille, sai pallon ensimmäisenä. Se oli parempi pelaaja kuin sen vääntelehtivä ja aavistuksen kyyry olemus antoi olettaa, ja se iski pallon hyvällä voimalla suoraan kohti meidän päätyä. Se oli kuin jostain animaatiosta, se kuinka molempien joukkueiden poolohevoset kääntyivät jylistämään meitä kohti, ja kuinka mun teki mieli painella Maantiekiitäjänä pois tieltä. Windi veti korvansa niin luimuun että ne saisi kammeta irti sen niskasta päivän päätteeksi, ja näytti olevan aivan valmis erään game of chickeniä kohti tulevien hevosten kanssa. Se ei väistäisi. Arasti mä usutin tammaa lähemmäs meitä lähelle pyörivää, kovaa palloa. Mä kumarruin ja heilautin pitkää, painavaa mailaa. Ja osuin. En täydellisesti, pallo pyöri hiekalla vähän laiskemmin ja sivumpaan kuin olin tarkoittanut, mutta osuin kuitenkin. Äsken meitä kohti painelleet, kokeneet poolopelaajat ja -hevoset käännähtivät pallon uuden suunnan perään ja mä näin Kittyn hymyilevän mulle maailman nopeimmin HH:n perän yli ennen kuin keskittyi taas ’’’leikkimielisen poolo-ottelun’’’ hengen mukaisella äärettömällä totisuudella kampeamaan Dewnin hevosta huonompaan lyöntipaikkaan. Mua nauratti. Windi pärskähti ja lähti mun merkistä kiireen vilkkaa mukaan aavistuksen hirvittävään hevosten, töminän ja mailojen kiirastuleen. Onneksi mun tamma oli ihan yhtä yllytyshullu ja psykiatrisen tutkimuksen tarpeessa kuin mäkin. Alexiinan kommentti: No nyt oli kyllä taas niin huumoria tässä tekstissä mukana, että tuolilta melkein lipsahti alas naureskellessa! "Se laiha poika, joka oli nielaissut litran hermostussylkeä ja puolet sielustaan mun puhuessa sille" Onnea kuitenkin Cellalle, joka (silkkaa tuuria?) sattui olemaan voittajajoukkueessa! Windi parka ei toivu tästä kokemuksestaan varmaan ihan äkkiä.
|
|
Leiriläinen
jäsen on muualla
Satulasaippua
|
Post by Cella on Apr 24, 2022 18:59:26 GMT
Aamu tiistailta 19.4.2022 Raicy Tyler Mä en tulisi koskaan ymmärtämään ranchilla elävien ihmisten unirytmiä, en vaikka mä olinkin siihen sinä yhtenä kesänä täällä jotenkuten tottunut. Mä en käsittänyt, miten ne olivat kaikki aamiaispöydässä tällaiseen aikaan, kello 5:45, auringon vasta kavutessa hiljakseen kanadankuusien ylle. Ne olivat hereillä kuin minä tahansa aamuna, vaikka ne olivat A) alle kahdeksan tuntia sitten kotiutuneet tuhansien mailien Texas–Yukon -ajomatkalta ja B) viikon sisään sekä kisanneet westernin kuninkuuslajin neljässä lajissa, kärsineet autiomaan helteistä että ylittäneet aikavyöhykkeitä edes sun takaisin. Mä en olisi itse herännyt ikinä (tai ainakaan ennen kello kolmea iltapäivällä), ellei Orange Wood Ranchin työnarkomaani kukko olisi ilmeisesti ollut juuri aamukierroksellaan leiriaitan ikkunan alla, kun sille oli iskenyt kukkojen pakonomainen tarve kiekua henkensä edestä ilman mitään näkyvää syytä. Mä olin hätkähtänyt hereille aivan sekaisin olinpaikastani ja koittanut aluksi selvitä ilmahyökkäyssireeniltä kuulostavasta, elävästä, torkkutoimintoa omaamattomasta herätyskellosta korville painetun tyynyn avulla. Se tyyny oli aivan yhtä tyhjän kanssa, joten mä olin raivoissani puhisten kiskonut kumpparit jalkaan, aitan kaapista pesuvadin käteen, ja lähtenyt kukon perään. Jos mä saisin linnun ansaan metallisen saavin alle, ehkä se luulisi, että yhtäkkiä laskeutui äkillinen yö, jolloin sen ei tarvinnut kiekua kellekään. Kävi niin, että kukko jahtasi enemmän mua kuin mä sitä. Lyötyäni kauhuissani, karkuunjuoksusta hengästyneenä aitan oven kiinni mun ja ärsyyntyneen alfakukon väliin (pesuvati edelleen kädessä), mä tajusin, että olinkin itseasiassa jo todella hyvin hereillä. ”Kas, huomenta”, Alexiina sanoi iloisesti keittiön tason luota mun kopistellessa päärakennukseen sisään. Aamiaismunia pöydän ääressä syövät Raicy ja Tyler (miten sekin oli täällä tähän aikaan?? eihän se asunut täällä?!?) nostivat katseensa lautasistaan ja silmäilivät aavistuksen huvittunein ilmein mun aamuräjähtänyttä olemusta ja yöpaitaa. ”Ei sinun olisi vielä tarvinnut herätä, emme me pistä sinua töihin – ainakaan vielä tänään”, Alexiina hymyili mulle pienesti ja käännähti rikkomaan pannuun lisää munia. Joku punatukkainen lapsi merihevoskuvioisessa pyjamassa juoksi naisen takana leveän oviaukon ohi. Miten toisilla oli jo täysi päivä meneillään, kun mun parasympaattinen hermosto ei edes ymmärtänyt että nyt pitäisi räpyttää silmiä? ”Istu ihmeessä alas”, Raicy veti tuolia jykevän ruokapöydän alta. ”Miten olet jo hereillä?” ”Kukko”, mä kärisin karmealla äänellä, kuin olisin tuonut äänihuulissani mukana puolet Texasin tomusta. Mä en istunut, palloilin vaan vähän hankalasti paikoillani. ”Ah”, Raicy nauroi haukahtavasti. ”Executor on kyllä tehokas, on tainnut kerran jopa naapuriranchin isännän herättää. Meidän tilojemme välinen raja on kolmen hehtaarin päässä.” Raicy rapisteli sanomalehteä edessään ja vilkaisi uudelleen mun vähän hankalaa seisoskelua sen edessä. ”Tota”, mä sanoin samalla kärisevällä äänellä kuin äsken. ”Hyvää syntymäpäivää, Raicy.” Mä näytin itse varmaan yhtä hämmentyneeltä kuin Raicy, kun asetin koruttoman näköisen ruskean paperikassin sen eteen pöydälle. Mä olin äkisti jotenkin hyvin epävarma siitä, olinko täydellisesti yliarvioinut Raicyn huumorintajun lahjaa ja korttia valitessa, ja siitä, oliko sittenkään hyvä idea tuoda lahjaa vähän jurolle cowboylle, joka saattoi vihata kaikkea syntymäpäivähössötystä. Mä olin äkisti myös hyvin tyytyväinen, että Lotte ei ollut vielä herännyt, mä en kaivannut nyt yhtäkään ivallista kommenttia hupsusta lahjanantamisesta. Tyler ja Alexiina katsoivat äärettömän uteliaina pöydällä olevaa pussia. Raicy ojensi hitaasti kätensä sitä kohti. Pussista nousi hyvin kieli poskessa Westernweekin taidekojusta valittu kortti, jossa oli viittaus vanheneviin cowboy’hin ja korppikotkiin, jotka tarun mukaan aistivat kenellä kuoleman portit lähestyvät. Kortin perässä nousi pieni, arkisen ruskea kahvipaketti isolla tekstillä. Mä kerroin hiljaa, mitä paketissa luki suomeksi. Lahja oli viittaus meidän pieneen hetkeemme sinä kesänä, jonka mä olin viettänyt täällä. Mä olin yhtenä aamuna lähtenyt Raicyn mukana alas laaksoon, Chocon selässä (koska Arktik olisi kuollut sisäisesti jos se olisi viety lehmien keskelle). Kauniista aamusta huolimatta Raicy oli ollut pahalla päällä. Sen viikon kauppareissulla oli unohtunut ostaa lisää kahvia, ja Raicyn oli pitänyt aamuvarhaisella valita Alexiinan pehmeiden teevalikoimien ja jonkin ikivanhan, kyseenalaisen kahvipurkinpohjan väliltä. Se oli valinnut jälkimmäisen, ja päivä oli ollut pölyltä ja kitkeriltä papanoilta maistuvan litkun myötä pilalla. ”Karjanajopäivinä aamun on alettava hyvin, muuten ei tule työstä mitään. On jopa kerrottu, että joskus huonona aamuna karjanajoon lähtiessä on laitumelta löytynyt vain susien ja puumien raatelemia laumoja”, Raicy oli mulle paljastanut karjapaimenten uskomuksen, kun mä olin ratsastanut sen rinnalla. ”Se tarkoittaa, että karjanajoaamuna on saatava tukeva aamiainen ja ihan pirun hyvä kahvi. Silloin tulee aina hyvä päivä. Silloin tämä on antoisaa puuhaa.” Mä en tiedä oliko Raicy äärettömän kiusaantunut, mykistynyt, saanut mun texaspölykurkkutartunnan, vai all of the above, mutta se joutui rykäisemään monta kertaa katse edelleen pakettiin painettuna. ”Kiitos”, se sanoi lopulta hiljaa, ja mä istahdin tilanteen päätyttyä pöytään. Mä olin toivonut, että sitä olisi edes vähän naurattanut mun lahja, mutta ehkä yllätys oli liian iso nauramiseen. Ehkä se ei ollut ajatellut, että mä tietäisin sen syntymäpäivää. Tai ehkä se ei tajunnut kuinka paljon se oli mulle mun vierailujen varrella opettanut ja kuinka paljon ne opetushetket mulle merkkasi. ”Missä Kitty on?” mä kysyin hiljaisuuden rikkoakseni, kun latasin lautaselleni siivun paahtoleipää. ”Lähti aamulenkille. Se vetää usein viisi mailia heti aamusta, jos vain keli sallii”, Alexiina vastasi touhukkaasti hellan luota. ”Niimpä tietysti”, mä huokaisin leivälleni. Alexiinan kommentti: Kun Cella on kyseessä, kanoista jo suorastaan odottaa edes jotain mainintaa Cellan linnunmetsästys, hahaa! Executor-nimi on alunperin tullutkin varmaan jostain samasta, mitä Cella sai kokea: varhaiset kukonherätykset, kun ei haluaisi olla tästä maailmasta tietoinenkaan ja olisi mieluummin kuollut... ranchin legenda kun nimittäin kertoo, että ensimmäisen kukon nimi saattoi todellisuudessa olla executioner, mutta lyhentyi executoriksi Siis VOI EIII, Cellan lahjat Raicylle!! Mikä ihana juttu Ajatus niiden takana (ja linkitys myös aiempaan vuoteen) ja kun oli vielä lisätty kuvat niistä visuaalisesti, niin oli kuin itse olisi ne saanut, kyllä oli hymy ja melkein kyynelkin herkässä! (V**** hyvä kahvi, hahaha!) Cella voi olla 100% varma, että yllätti Raicyn kyllä täysin puskista, mutta sangen miellyttävällä tavalla; Raicy ei yleensä tee niin numeroa merkkipäivästään, vaikka salaa haluaisi, että häntä edes jotenkin muistetaan. Cellan pisteet (jotka oli korkealla kyllä jo muutenkin) nousi kyllä nyt ihan pilviin!
Alexiina:
"No?" Alexiina kumartui teemuki kädessään Raicyn olan taakse ja hymyili tavalla, jossa toinen suupieli kiipeää paljon korkeammalle kuin toinen. "Näytähän nyt tarkemmin, mitä oikein sait."
Cella oli siirtynyt kylpyhuoneeseen. Alexiina nauroi sydämellisesti kortille, jonka Raicy näytti.
"Mokoma nenäkäs plikka", Raicy tuhahti, mutta silmissä oli lämpöä ja parta nyki.
"No tämä on kyllä sinulle tarpeeseen", Alexiina totesi kahvipaketista. "Eipähän tarvitse enää vinkua minun teistäni!"
"Ja se on sitten nimenomaan minun", Raicy lisäsi ylpeästi ja omistavaisesti, kahmaisten kahvipussin rintaansa vasten, "kukaan muu ei siitä saa lusikallistakaan."
"Enhän minä edes juo kahvia."
Seinän takaa kylpyhuoneesta kuului, kuinka suihku meni päälle. "Ihana Cella, miten kilttiä häneltä", Alexiina istuutui alas ja hypisteli hyvillä mielin mukiaan. "Ajattele nyt, noin muisti sinuakin. Niin huomaavaista!"
"Niinpä", Raicy totesi, vieläkin niin otettuna, ettei oikein näyttänyt osaavan sanoa siihen mitään kunnollista. Hän käänteli korppikotkacowboy korttia. "Tämä pitää laittaa jääkaapin oveen."
"Muistuttamaan sinua päivien lyhykäisyydestä..."
"Parempi tämä on, kuin ne sinun 'live long by smiling' -inspiraatiokortit. Tässä on sentään huumoria."
"Jaaha, vai niin!"
|
|
Aallot lyö ja kitara soi ♫
Oma hevonen: Honey
Aurinkomerkki: ♌
|
Post by Dewn on Apr 25, 2022 10:11:06 GMT
Westernpäivälle osui kaunis, aurinkoinen ilma, joka toivon mukaan vetäisi myös kävijöitä paikalle. Seisoin maneesissa vaaleanpunaisen kauluspaidan rintamukseen kiinnitetyn pienen mikrofonin kera. Katsomossa istui jonkin verran porukkaa, muttei kovin paljon. Klinikka oli päivän ensimmäinen ohjelmanumero, joten kävijöitä tulisi todennäköisesti vasta myöhemmin lisää. Se ei kuitenkaan haitannut; oli parempikin, että tilaisuus oli pienehkö ja intiimi, ja siten myös osallistuville hevosille rauhallisempi. ”No niin, tervetuloa Hevoseni puri minua -klinikkaan. Minä olen Dewn Center, ja olen tehnyt jonkin verran hevosten käsittelyongelmiin liittyvää koulutusta. Erikoistun mustangien ratsukouluttamiseen ja olen tehnyt sitä hommaa noin neljä, viisi vuotta. Painotan kuitenkin, että minulla ei ole minkäänlaista tutkintoa alasta, joten ottakaa neuvoni ja ehdotukseni terveellä epäluulolla –” Yleisössä naurahdettiin. Kävelin muutaman askelen heilauttaen hiukan kädessä pitelemääni riimunnarua. ”Tänään aiheena on hevosten pureminen, nimenomaan näykintä, joka kohdistuu ihmiseen, ja mitkä psykologiset taustasyyt sille ovat. Miksi hevonen puree? On olemassa ainakin kolme pääsyytä...” Pitämäni tiiviin, pienen luennon ajan sivustalla oli seisonut kolme hevosta käsittelijöidensä kanssa odottamassa vuoroaan. Yksi oli Cella ja Windi – tuttu kaksikko – sekä Salma Stjärndahl valkoisen puoliveritamman kanssa. Olin keskustellut kaikkien kolmen kanssa jo etukäteen ja kartoittanut niin hevosten persoonia, käytöstä, kuin syitä, joiden takia olivat tänään täällä mukana. ”Meillä on täällä kolme vapaaehtoista… Cella ja Windi, tulisitteko tänne päin?” Cella, jolla oli ruskeat bootsit ja farkut ja vaalea stetsoni, talutti pilkullisen Windin lähemmäs. Windi luimisti minulle korviaan ja näykkäsi vähän ilmaa. ”Näittekö?” sanoin, ja yleisö nauroi. ”Windi tietää heti, mitä kuuluu tehdä. Kertoisitko, Cella, omin sanoin vähän Windistä ja sen purentaongelmasta?” Cella karautti kurkkuaan auki. ”Joo, niin, hmm, Windi on aina ollut äkäinen ja epäsosiaalinen, varsinkin, kun ihminen saapuu karsinalle niin se näyttää rumaa ilmettä ja vilauttaa hampaita – no, vähän niin kuin äsken”, Cella hymyili minulle epävarmasti, kuin melkein pyytäen anteeksi. ”Mutta kyllä yleensä varmaotteisena ja turhaan väistelemättä saa sen kanssa sitten puuhailla suhteellisen rauhassa, että ei sitä puremista jatkuvasti tarvitse kytätä, jos selviää alun miinakentän läpi kunnialla.” ”Ymmärsinkö oikein, että Windillä on ajanjaksoja, jolloin se käyttäytyy tavallistakin aggressiivisemmin ja voi purra myös tosissaan, eikä pelkästään vain uhittele?” ”Joo”, Cella sanoi ja ryki taas vähän, ”aattelin, että se olis voinu olla patoutunutta energiaa, mutta ei se ehkä siihen liity, kun puremiskausia on tullut muulloinkin, siis myös kun sen kanssa on tehty kaikenlaista.” Käännyin yleisöön päin. ”Windi on esimerkki epäsosiaalisesta hevosesta. Niin kuin ihmisissä, hevosissakin on erilaisia persoonia, ja osa on enemmän introverttejä kuin ekstroverttejä. Hevoset, koska ovat laumaeläimiä, voivat olla myös yllättävän sosiaalisesti valikoivia. Kukapa meistä ei ole valikoiva sen suhteen, minkälaisessa seurassa haluamme olla ja kenen kanssa viihdymme? Kaikilla on varmasti nyt mielessään se yksi tyyppi, jonka seuraa kaihtaa kauppahyllyjen takana piilotellen...” Taas yleisö nauroi itsetietoisesti ja laskin parran hymy nykien katsetta hiekkaan; puhuin kieltämättä ainakin vanhasta minästäni. ”Kesyhevonen on kuitenkin ihmisten hoivan ja vastuun alainen, joten tilanne on hieman toinen. Hevonen ei yleensä voi vain marssia matkoihinsa tai mennä piiloon, kun epämiellyttävä ihminen tulee lähelle, etenkään suljetuissa ja rajoitetuissa tilanteissa tai paikoissa, kuten karsinassa tai sidottuna ollessaan. Hevoset on myös pakko hoitaa, joskus niiden ihmisten toimesta, joista hevonen ei niin pidä, ja tällöin on mietittävä keinoja, joilla hevosen olotilan saa mahdollisimman mukavaksi – tai ainakin siedettäväksi. Teillähän on pitkä historia takana?” lisäsin sitten Cellalle. ”Jep, kahdeksan vuotta.” Cella katsoi Windiä äkkiä melko äidillisellä katseella. ”Kahdeksassa vuodessa hevonen oppii tuntemaan, kiintymään ja luomaan luottavaisen suhteen tuttuun hoitajaan”, jatkoin taas yleisölle. ”Se ei silti välttämättä muuta sitä tosiasiaa, että epäsosiaalinen hevonen on epäsosiaalinen, eikä välttämättä koskaan tule hyväksymään ketään lähelleen tai siitä erityisemmin nauttimaan, olipa kyseessä kuinka läheinen ihminen tahansa. Se voi silti oppia sietämään, ja hyvinä päivinä rauhallisesti hyväksymään sen, että tämä ihminen – joka kuitenkin on tuttu ja luotettava – tulee sen tilaan ja tekee ne asiat, mitä pitää tehdä. Windin näykkiminen on oman tilan hakua, tietyssä mielessä oire sosiaalisesta ahdistuksesta. Paras keino siis hellittää näykkimistarvetta, on vähentää ahdistusta ja asioita tai tekoja, jotka aiheuttavat ahdistusta.” Astuin lähemmäs tammaa, joka oli seisonut koko tämän ajan kiitettävän rauhallisena, tosin korvat tympääntyneesti taaksepäin osoittaen. Äkkiä, kun olin enää muutaman askelen päässä, Windin pää kohosi ja sen vasen silmä katsoi minua kuin sanoen: ” Ei yhtään lähemmäksi!” ”Vasen silmä”, sanoin hiukan patoutuneella äänellä yleisölle, ”on hevosen 'uhkasilmä'. Koska hevosella on ihmisestä poikkeava näkökenttä, saaliseläimen laaja perspektiivi, eli silmät pään eri puolilla, ne ovat kytkeytyneet aivoissa voimakkaammin eri aivolohkoihin ja näköhavainnot kulkeutuvat aivoissa oleviin eri alueisiin. Tarkastellessaan pelottavaa, uhkaavaa tai epämiellyttävää asiaa, hevoset tuppaavat katsomaan sitä ensin vasemmalla silmällään. Kiinnostuneena, luottavaisena ja uteliaana hevoset taas kääntävät kohdetta kohti oikean silmänsä.” Kaarsin Windin ympäri sen oikealle puolelle. ”Tykkään villihevostenkin kanssa työskennellessäni esitellä niille uuden asian aina ensin hevosen oikealta puolelta käsin.” Hellitin, käänsin selkäni ja kävelin taas kauemmas. Windin pää laskeutui ja se jauhoi kuolainta. ”Kuten näitte, Windi ahdistui lähestymisestäni. En ole sille kovin tuttu ihminen. Kun kävelin taas pois, se rentoutui. Jos olisin jatkanut ja tuppautunut aivan sen vierelle, olisin varmasti saanut seuraavaksi hampaista. Teistä joillekin voi olla tuttu käsite ’sosiaalinen kupla’, joka tarkoittaa henkilökohtaista tilaa ihmisen ympärillä. Tuon ’kuplan’ tai ’kehän’ koko voi vaihdella ihmisestä toiseen, muun muassa kulttuurin, kasvatuksen ja persoonan mukaan, mutta on keskimäärin noin metrin molemmin puolin. Tämä on tyypillinen psykologinen ominaisuus sosiaalisilla lajeilla, myös hevosilla. Parhaat ystävät kihnuttavat toisiaan ja sietävät, jopa kaipaavat, kaveria lähellään, kun taas vieraammat tai ei-suosiossa olevat hevoset ajetaan jo metrienkin päästä irveen kera tiehensä. Samalla tavalla hevoset voivat joko pitää, hyväksyä, sietää tai ahdistua ihmisistä, jotka ovat niiden sosiaalisessa ja henkilökohtaisessa kuplassa. Koska Windi on ahdistuvaa tyyppiä, sen kanssa tärkeintä on pitää hoitosessiot ja kaikki sen lähellä tapahtuva mahdollisimman lyhyinä jaksoina. Ylimääräistä koskettelua tulee välttää, sillä toisin kuin esimerkiksi pelokkaan hevosen kanssa, epäsosiaaliseen hevoseen ei toimi ’kosketuksella siedättäminen’. Epäsosiaalisuus on persoonapiirre, jota ei voi muuttaa; Windin luonteenlaatua ei siis voi muuttaa. Se tulee aina ahdistumaan enemmän tai vähemmän siitä, että joku on sen omassa tilassa ja liian lähellä. Nyt, kun puremisen taustasyy on selvillä eikä siihen ole parannuskeinoa, ainoa mahdollisuus ihmisellä on itse olla se sopeutuva osapuoli. Windin koskemattomuutta ja toivetta olla rauhassa tulee ihmisen kunnioittaa. Hevoselta tulee pyytää lupa tulla lähelle.” Viittasin kädellä (tarpeeksi hyvän matkan päästä, jotta Windi ei läsnäolostani piitannut) Cellalle. Cella kääntyi Windiin päin ja nosti käden ilmaan kaulan vierelle, muttei painanut sitä heti siihen kiinni. Windin korvat kävivät takakenossa ja se näytti miettivän, mikä juttu tämä oli; se ei kuitenkaan yrittänyt näykkäistä. ”Kun hevonen ymmärtää, että ihminen kunnioittaa sen tarvetta saada olla rauhassa...” Windin toinen korva kävi nopeasti edessä, sitten jäi rauhallisemmin sivuun, ”myös hevosen oma sietokyky kasvaa ja silloin, kun ihmisen on pakko tehdä vaadittavat asiat – kuten harjata tai varustaa –, Windikin kestää sen paremmin.” Nyökkäsin Cellalle ja Cella silitti lyhyesti tamman kaulaa. Windin korvat ja iho värähteli, mutta se ei koettanut ajaa kättä pois. ”Tietysti on muistettava”, jatkoin taas ja käännyin kohti yleisöä, ”että hevosillakin on huonoja päiviä. Ja jos saat selkeästi vastauksen ’ei, tänään en halua tulla kosketelluksi’, jos se vain suinkin on mahdollista, silloin hevonen tulisi jättää rauhaan. Yhteinen, molemminpuoleinen kunnioitus ja luottamus on ainoa tie, jolla Windin kaltaisen hevosen kanssa voi saada näykkimistarvetta vähäisemmäksi.” Klinikassa oli pieni tauko, jonka aikana kävin juomassa vettä ja Cella sai viedä Windin pois – tamma kaipasi varmasti omaan rauhaansa mitä kipeimmin. Samastuin Windiin yllättävän paljon. Moni ei sitä ehkä tiennyt, mutten oikeasti ollut niin sosiaalinen tyyppi, kuin olisi voinut luulla. Jos olisin joutunut autiolle saarelle, olisin sietänyt yksinäisyyttä hyvin. Klinikka jatkui seuraavaksi toisen hevosen kanssa. Kyseessä oli liian suulas – toisin sanoen huuliaan vähän liikaakin käyttävä hevonen, joka mielellään otti kaikkea suuhunsa, hamusi ja vähän näykkikin. Tällaisen – ei varsinaisesti aggressiivisen – hevosen kanssa tapa juonsi huomionhausta; hevonen koki mielihyvää huuliensa käytöstä ja näykkiminen oli enemmän ele leikkisyydestä, kuin ilkeämielisyydestä. Koska hevonen haki huomiota pääosin turvallaan, hoitaja sai hieroa hevosensa nenää, huulia ja turpa-aluetta oikein kunnolla aina, kun hevonen toi päänsä lähelle ja koetti hamuilla. Silittely, koskettelu ja hyväily jatkui niin kauan, että hevonen käänsi itse päänsä pois. Mikäli hevonen toisi pään uudelleen tielle, esimerkiksi kesken varustamisen, hoitaja pyörittäisi jälleen turpaa, kunnes hevoselle riittäisi. ”Tätä pitää tehdä jonkin verran ja alkuun se voi tuntua vähän hassulta ja ’eikö se koskaan lopu’, mutta kun vain jaksaa olla määrätietoinen, jossain vaiheessa hevosen tarve turvalla kosketteluun ja näykkimiseen vähenee”, sanoin samalla, kun pyöritin mustan ruunan turpaa antautumuksella. Se herätti muutamassa katsojassa hilpeyttä. Kolmantena luokseni tulivat Agi ja Salma. Salma kertoi: ”Agi puree tilanteissa, joissa kokee painetta tai, jotka ovat sille epämiellyttäviä. Se on oppinut ilmaisemaan, kun ei pidä kyseisestä asiasta, ensisijaisesti puremalla. Useimmiten se varoittaa näykkäyksellä, mutta pari kertaa on todella purrutkin. Se on reaktiivinen ja nopea luonteeltaan muutenkin, joten tämänkaltaisia tilanteita on vaikea ennakoida ja niihin ehtiä itse reagoimaan.” Nainen seisoi kimon tamman rinnalla ja katsoi siihen tyynesti. ”Agi tässä – toisin kuin edellinen Windi – ei ole niinkään epäsosiaalinen tai pure siitä syystä, etteikö haluaisi ketään lähelleen. Sen sijaan se on omanarvontuntoinen ja vähän ylpeä, pomottava, ja kokee olevan paikallaan muistuttaa asiasta joskus kipakastikin.” Lähestyin Agia, joka sen salli, ja tarjosin sille kättä haistettavaksi. Tamma nuuhkaisi sitä lyhyesti, mutta menetti sen jälkeen heti mielenkiintonsa ja pälyili sen sijaan enemmän taakse maneesin toista päätä. ”Agi on virkeä ja ehkä aavistuksen… keskittymiskyvytön, tai sanoisiko kärsimätön ja lyhytjännitteinen hevonen. Sen mielestä kaiken pitää tapahtua näin ja pitäisi olla jo tuolla.” Laskeuduin kyykkyyn ja jäin vain katselemaan tammaa, sanomatta mitään tai tekemättä mitään. Sain taakseen silmäilleen Agin huomion takaisin. Sitten se alkoi liikahdella jalalta toiselle. Pian se huiskaisi häntää. Nousin takaisin ylös. ”Kuten ehkä huomasitte äsken, Agi kiinnostui minusta vasta, kun tein jotain poikkeavaa. Muutoin en juurikaan ansainnut arvon neidin huomiota. Koska Agi on jatkuvasti vähän varpaillaan ja ylivirittynyt, sille kerääntyy varmasti jännitettä hermostoon. Tuo jännite voi purkautua hyvinkin yllättävästi ja yllättävällä käytöksellä, joka voi hämmentää; puremisella ’varoittamatta’, säikkyilynä, pukkeina… Agin pureminen on siis seuraus tamman stressaantumisesta, joka johtuu siitä, että Agi on ylivalpas ja huolissaan ympäristöstään. Se on hevonen, jonka pitää olla koko ajan kartalla ja tietoinen kaikesta, ja se jos mikä on kuluttavaa.” Muutama ihminen hymähti ymmärtäen katsomossa. ”Agin kanssa tärkeintä on luoda vahva pohjatyö, ja valitettavasti se on pitkäaikainen prosessi. Se on hevonen, joka tarvitsee rutiinia ja samojen tuttujen ja turvallisten asioiden toistoa yhä uudestaan ja uudestaan. Tuttuus ja varmuus siitä, että asiat tapahtuvat aina samalla tavalla, rauhoittaa sen kierroksilla käyvää mieltä. Kaikki uusi, outo ja yllättävä sitä vastoin lisää noita kierroksia ja virittää sitä lisää, kunnes jousi lopulta on tapissa ja laukeaa ihmiselle mahdollisesti ikävänä toimintana. Agin tapauksessa edes ’energian purkaminen’ lisäliikunnalla ei välttämättä poista pohjalla kytevää ongelmaa, vaikka totta kai voi helpottaa ja olla muuten hyvästä. On suunnattava sinne, mistä kaikki lähtee, eli hevosen hermoilemisesta – Agi on tietyllä tapaa kuin ihmismaailman kontrollifriikki!” Salma vilkaisi taas hevostaan ja hymyili hiukan. Kiersin hevosen toiselle puolen. ”Agin kanssa on vältettävä kaikkea sellaista, mikä ei ole sille tuttua niin pitkälle, kuin voi. Tietysti se on helpommin sanottu, kuin tehty, jos kyseessä on kisahevonen, jolla on väistämättä edessään lyhyemmät ja pidemmät matkat, uudet tilanteet, vieraat paikat. Mutta näihinkin tilanteisiin voi Agille tuoda mukaan jotain tuttua ja turvallista, josta se voi hakea mielenrauhaa. Meillä on täällä tallilla joskus ollut hevonen –”, tein kädellä ilmassa rauhallisen kaaren (tarkkailin samalla Agin eleitä), ”– jolle löytyi turvalelu, siis pehmolelu, jonka hevonen tarvitsi karsinaansa ja kisamatkoille. Tuo lelu rauhoitti sen mieltä ja piti sen hermot kasassa. Agin kanssa voi kokeilla, onko mistään sellaisesta apua. Noin muutoin kotioloissa on tärkeää, että Agilla on selvä rutiini ja kaikki, jotka sitä hoitavat, tietävät tuon rutiinin ja noudattavat sitä. Jopa pidemmälle ja perusteellisemmin vietynä, kuin hevosten kanssa yleensä.” Annoin kaaria ilmassa tehneiden käsien laskeutua. Agi oli pitänyt minua yhtä silmällä, kuin minä sitä. ”Olen aika varma, että kun Agin hermostojännitykseen puututaan näillä keinoin, sen tarve purkaa kireyttään puremalla tai edes pomottelemalla huomattavasti vähenee. Loppujen lopuksi, Agin ’pomotus’ on sen epävarmuutta siitä, ettei ole tilanteen tasalla; ettei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu tai mitä tuo toinen olento aikoo sille tehdä; että se olisi jotenkin vaarassa – tuo turvattomuudentunne laukaisee puremiskäyttäytymisen, joten sen kitkeäkseen, Agille on saatava turvallinen olo.” Lopuksi suosittelin vielä aromaterapiaa ja luonnonyrttivalmisteita, joita itse käytin hevosten kanssa, ja joista erityisesti laventeli ja kamomilla helpotti hermostuneisuuteen, sekä lymfahierontaa, jota Moto oli joskus opettanut. Klinikka päättyi. Yleisö taputti – tosin rauhallisesti, kuten nopeasti heiltä pyysin, sillä Agi säpsähti ja heilautti päätään hermostumisen merkiksi. Onneksi yleisö oli huomaavainen. Vaihdoin vielä pari sanaa kahden kesken Salman kanssa (vinkkasin muun muassa yrttivalmisteista, joita tein itse ja joita saattoi ostaa Apples&Bootsista) sillä välin, kun ihmiset poistuivat maneesista. Tässä oli vielä reilu puolituntia, että lännenkisat alkaisivat kentällä, joten ehtisin käydä syömässä. Äiti oli ilmestynyt (vai oliko ollut koko ajan?) katsomo-oville ja näin hänen hymyilevän tyytyväisenä. Hymyilin takaisin. Käsi tärisi esiintymisjännityksestä yhä niin, etten ollut saada mikrofonia irti paidasta. Esiintyminen ei todellakaan kuulunut omaan sosiaaliseen kuplaani saati mukavuusalueeseeni. Taitaisinkin ottaa nyt kupin kamomillateetä.
|
|
Leiriläinen
jäsen on muualla
Satulasaippua
|
Post by Cella on Apr 28, 2022 20:39:38 GMT
Hen Party 22.4.2022 @Kitty @Raicy 14:10Ranchin tarhojen edustalla, pienen pienellä maakaistaleella jolle aurinko pääsi paistamaan koko päivän, oli kevätnurmikko jo alkanut vihertää. Sillä pikkuisella lämpimällä pläntillä me Kittyn kanssa makailtiin (tai siis mä makailin ja Kitty teki jännehyppyjä, se oli niin uuvuttavaa seuraa välillä) kun meidän iltapäivän vastuuaikatauluun oli tullut yllättävä aukko. Meidän oli pitänyt lanata lumien alta paljastunut kenttä sunnuntain Westernpäivän arvolle sopivaan kisakuntoon, mutta lanaa vetävä traktori ei ollut lähtenyt käyntiin. Thomas oli raapinut jykevää niskaansa moottorinromun edessä sen verran pitkään, että me oltiin kyllästytty ja keksitty parempaa tekemistä. Kuten taukoilu. Kitty ei ollut edes hengästynyt kun se lopetti koikkelehtimisensa ja painoi itsensä syvään slaavikyykkyyn mun viereen. Mä siristelin auringossa ja katselin mun vieressä hiekkaa kuopsuttavaa vaaleaa kanaa (se oli saanut maahan jo melkein itsensä kokoisen montun) ja tunsin, että Kitty katsoi mua. "Ei oo pakko vastata josset haluu", Kitty nosti valmiiksi käsiään pystyyn kuin puolustukseksi, vaikkei se ollut edes aloittanut kysymyksensä artikulointia vielä. Mä nielaisin huokaukseni ja se jäi ikäväksi kuplaksi mun kurkkuun. Oli ollut ilmiselvää, että tämä hetki tulee: me ei oltu puhuttu mun Suomeen paluusta ja siellä odottavasta murheenkryynivyyhdistä sen jälkeen, kun mä olin siitä ajomatkalla lähes viikko sitten Kittylle avautunut. Oli ollut maailman kahdeksas ihme, että Kitty oli kestänyt utelematta näin pitkään. Ehkä sen omat kokemukset lain kouran kanssa oli tehnyt siitä näissä asioissa sensitiivisen. "Ne tyypit jotka sieltä tänään tulee... onks joku niistä osa sitä... sun ongelmaa?" Kittyn kysymys sai mut vilkaisemaan nopeasti kelloa. Juuri näillä minuuteilla seppeleläisten lento laskeutuisi Whitehorsen kentälle, ja illansuussa ne olisivat täällä. Salma, Manny ja Vili odottaisivat ensin hevosensa ruumakuljetuksesta ja pakkautuisivat sitten autoon muutamaksi tunniksi. Kukakohan oli lähtenyt niitä vastaan? Varmaan Dewn. "No... ei kai", mä hain päästäni Kittylle rehellistä vastausta. Jos mä olisin selostanut sille kaiken, ( "joo siis Manny on itseasiassa Aleksanterin paras kaveri ja kerran se sai nenäverenvuodon ja Allu sai päähänsä että mä aiheutin senkin, ja Vili on ihan uusi ihminen mutta nyt jo hankkiutunut yhteisiin ongelmiin itse päädemoni Julin kanssa että en tiedä yhtään millaisella mielellä se sieltä tulee, haha good times!!!"), se olisi mennyt varmaan rikki. Kitty oli urheasti koittanut pysyä alkuperäisessä tarinassa mukana, vaikka koko tapahtumahimmelissä oli vilissyt hirveästi sille vieraita ja vierasperäisiä nimiä, mutta jossain kohtaa meidän univajeisen automatkakeskustelun keskellä se oli jo mennyt sekaisin ja luullut, että Aleksanterilla on kaksi Julie-nimistä siskoa. " Salma ei oo ainakaan ollut koskaan elämänsä aikana osa kenenkään ongelmaa", mä lopulta vastasin poliittisesti. "Paitsi ehkä jonkun jonka mielestä Bonnie kiiltää liikaa ja sattuu silmään." Hiljaisuus laskeutui, vaikka Kittyn rauhattomasta tavasta nousta ensin seisomaan ja palata sitten kyykkyyn mä tiesin että sen teki hirveästi mieli kysyä lisää. "Ehkä toi kana vois vaihtaa mun kanssa paikkaa", mä katselin taas hellästi vaaleaa kanaa joka sitkeästi jatkoi kuopsutustaan. "Mä voin mennä sen kuoppaan makaamaan ja se voi lähteä mun sijasta tutkimusvankilaan." Kitty naurahti kuivasti. "Te näytättekin vähän samalta. Blondit, ja sillein." Mä olin juuri ottanut kanan syliin (se kysyi vaan hiljaa pot? kun mä tartuin sitä mahan alta) ja vein sen lähemmäs Windin loma-ajan tarhaa. Windi tuli epäilevän näköisenä lähemmäs ja pysähtyi korvat kyllästyneessä luimussa useamman metrin päähän musta ja kanasta. Se oli niin done mun juttuihin välillä. "Hei Windi, tässä on sun uusi hoitaja", mä sirkutin pilkulliselle tammalle ja nostin kanaa suorille käsivarsille kuin Leijonakuninkaassa. "Jos teillä on aikaa kaikkeen tällaiseen niin on varmasti aikaa myös varusteiden pesuun", Raicyn matala ääni leikkasi ilmaa ja mä meinasin pudottaa säikähdyksestä kanan omaan päähäni. Kun mä laskin linnun maahan, se jäi odottavaisena pyörimään mun jalkojen juureen. Kai se halusi, että sitä nostetaan uudestaan. "Kitty, Alexiinalla oli satulahuoneessa hommaa kädet täynnä, menehän auttamaan", Raicy murahti, ja Kitty teki mukisematta lähtöä. Se kuitenkin vilkaisi jo muutaman askelen jälkeen olkansa yli. "Ai Kitty vaan? Eikö Cellalle ole hommaa?", se kysyi. Raicy näytti mietteliäältä. "Cella saa luvan nimetä tuon kanan. Ja vaikka sen toisenkin, nämä uudet joita äiti ei ole suostunut nimeämään. Kuulemma annamme kanoillemme niin kamalia nimiä, että hän ei halua puuttua tähän, mutta kyllä ne nimet tarvitsevat." Raicyn puhe painui loppua kohden hiljaiseksi jupinaksi. Kittyn koko naama loksahti hämmennyksestä. Mua nauratti. "Miksen mä saa nimetä kanaa!!" Kitty protestoi. "Koska huhu kertoo että oli alunperin sinun ideasi nimetä se yksi Sausageksi. Siitä Emily on vieläkin tuohtunut. Ja Cella on meidän kunniavieraamme." Kitty irvisteli ja muodosti mulle Raicyn selän takaa isolla suullaan sanan lellikki. Raicy hymyili mulle vinosti partansa alta. "Ei kiirettä. Kerro sitten, kun olet keksinyt." Proudly presenting: Raicy's Angel Number Five (kavereiden kesken Femma; ruskea vasemmalla) "Koska pitäähän meidän murskavoitosta olla täällä ranchilla ainakin yhden kananelämän ajan muistutus, ja sitäpaitsi sillä on valkoinen asuste niinkuin meidän joukkueellakin!!" ja Cella Junior (vaalea) "Koska miks ei." 18:45
Agi päästi pitkän hirnunnan Alaskanlahdelta puhaltavaan merituuleen heti, kun pääsi ulos traileristaan. Windi ravasi häntä viuhkana pitkin tarhansa sisälaitaa ja hirnui takaisin: olihan siitä nyt jännittävää nähdä kotikaverinsa täällä.
"Huh, pitkä matka", Salma pyyhki kiiltävää tukkaansa väsyneiltä kasvoiltaan ja koitti pidätellä matkan jäljiltä aivan pöljäksi heittäytynyttä Agia. Arktik, joka parhaillaan peruutti trailerista Mannyn käsissä ei näyttänyt juuri sen rauhallisemmalta.
"Ihana nähdä", Salma lopulta hymyili mulle ja halasi mua pikaisesti (sen verran, että me ei kuristuttu yhdeksi kebabrullaksi alati pyörivän Agnethan riimunvarteen).
"Sähän oot melkein ruskettunut", Manny totesi mulle vinosti katsoen mun Texasin paahteessa pisamaistunutta naamaa.
Viljami näytti kahden muun takana vähän vaikealta. Mä en ollut vastannut mitään sen anteeksipyyntöviesteihin sen jälkeen, kun ne oli jäänet Julin kanssa kiinni yöratsastuksestaan.
"Hei", Vili astahti eteenpäin kun Manny ja Salma lähtivät viemään hevosiaan. "Ollaaksme cool?"
Mä tutkailin vaalean pojan ilmettä. Se näytti vaan ja ainoastaan pahoittelevalta, ei sellaiselta 'olen-nyt-salaa-Julin-kätyri' -pahoittelevalta.
"Meinaatko lähteä täällä sellasille salaratsastuksille ja nolata meidät?" mä kysyin silmiä siristäen samalla, kun liikahdin irrottamaan viimeisenä, maailman kärsivällisimpänä kuljetusautossa odottavaa Ailenia.
"En", Vili vakuutti leukaansa vähän nostaen.
"Entä meinaatko koskaan lähteä Windin kanssa luvatta yhtään mihinkään?" jatkoin, kun Ailen kopisteli alas ramppia. Vili taisi olla vähän jetlaginen, se ei meinannut tajuta liikkua Ailenin takaosan tieltä pois.
"En", Vili sanoi nyt aavistuksen kauhunsekaisesti. Nyt mä hymyilin.
"No, muut asiat ei mua kauheesti kiinnostakaan. Sit ollaan cool." Vili puhkesi vähän helpottuneeseen hymyyn ja otti vastaan Ailenin narun, jota mä ojensin sille.
"Varo Cella Junioria", mä sanoin vielä olkani yli juuri liikkeelle lähtevälle pojalle. Se hätkähti ja nosti nopeasti jalkaansa niin, ettei vaalea, yli-innokas kana jäänyt väliin.
"Cel – " Vili katsoi naama rutussa kanan perään. "Onko ne nimenneet täällä kanan sun mukaan??"
"Ei, vaan mä nimesin sen itseni mukaan, tietenkin."
"No hei", Vili puhahti ja lähti mun perään kohti Ailenin westerntalliin laitettua lainakarsinaa.
"Tietenkin."
Alexiinan kommentti: Kanat sai kuvan, voi eeeiii! Katsokaa nyt noita nappisilmiä! Ja nämähän, Femma ja Cella Jr., menee, kuten luvattua, heti Kanalan VIP-parveen Kunniakukon arvoista, 10++!! Raicy osui kyllä ytimeen; Emily ei tosiaan ole vielä toipunut Sausagesta ("ei nyt kanaa voi hyvänen aika nimetä makkaraksi!" "joo, sen pitäisi olla nugetti" "mitä sinä sanoit, Robert ?") tai niin ikään Angeristä... Ehkä Raicy antoi nimitehtävän Cellalle osin myös kiitoksena saamastaan lahjasta.
"Mä voin mennä sen kuoppaan makaamaan ja se voi lähteä mun sijasta tutkimusvankilaan." Kiitos taas takuuvarmoista cella provaidaa -nauruista
Raicy's Angels will be back
|
|
When life hits you, make it a catch.
Aurinkomerkki: ♐
|
Post by Kitty on May 1, 2022 6:42:59 GMT
Kitty talks - 30.04.2022 ”Mä muutan tänne.” Robert heittäytyi urheilukassin kanssa röyhkeästi mun sohvanvirkaa toimittavalle vuoteelle ja katseli sieltä puolimakuultaan laiskan tyytyväisenä ympärilleen. Olin ensinnäkin hämmentynyt, että se oli yhtäkkiä täällä (yleisesti ranchilla), ja toisekseen olin hämmentynyt, että se oli täällä (mun kämpässä). Ovi oli ilmeisesti ollut raollaan (jep), koska siinä oli automaattilukko, eikä sisään päässyt ilman avaimia. ”Eikö se oo vähän aikasta?” kävin vetään auki olevat lasiset väliovet kiinni. ”Ja moi vaan sullekin, Bob.” Menin keittiöön jääkaapille. ”Mikä mättää? Etkös jaksa olla enää kotona?” Robert silmäili kattoon. ”Bella on rasittava päällepäsmäri. Anna muutti Manhattaniin, muka opiskelemaan, mutta mulle se sanoi, että aikoo ruveta pultsariksi”, Robert virnisti hitaasti ja häijysti, mistä päättelin, että se ei varmaan ollut totta. Robertilla oli kiero huumorintaju. Etsin jääkaapista jotain välipalaa. Tänään olisi kunnon ruokailut illalla päätalolla (Emilyn kakut, namnam), koska juhlittaisiin Lotten 22-vuotispäiviä (virallisesti ne on vasta tiistaina, mutta ne pidetään tänään, koska silloin Lotte on jo takaisin menossa omaan kotiinsa). Lotte oli närkästynyt, kun Cella ei ollut antanut sillekin synttärilahjaa (se oli kuullut vähän jälkijunassa Raicyn kahvipaketista). ”Me oltiin samassa joukkueessa!” Lotte oli kivahtanut loukkaantuneena. ”Miksi se isälle antoi?” Harmi vain, että Alexiina sattui kuulemaan, kuinka Lotte jupisi Cellan olevan Raicylle vähän liian nuori, jolloin Alexiina käski tytön mennä hakemaan pyykit takapihan narulta ja pohtimaan matkalla mitä suustaan päästää. Cella oli siinä vaiheessa jo turvallisesti lähtenyt kavereineen Windi kainalossaan takaisin toiseen surman suuhun, kotiinsa, mutta me oltiin luvattu olla jatkossakin yhteyksissä. Mä halusin erityisesti kuulla tilannepäivitystä, että miten se selviäisi wanted-leima otsassaan, ja olin vuorostani luvannut laittaa sille Cella Juniorin ekasta munasta ja mahdollisista tipuista kuvia ja päivitellä sille silloin tällöin tuon kana-aivoisen Cellan höyhenpeitteisen kaiman kommelluksista. ”Mikä tää on?” Robert oli noussut katsomaan pientä läppäriä, joka mulla oli auki selaimessa pöydällä; olin lainannut sen Gillianilta pikku salaista missiotani varten. ” ’...Etsii elämänkumppania vanhanaikaisena ja ehdottomana romantikkona.’ (Hyi.) ’Hiljainen ja vaatimaton, mutta uskollinen, lojaali ja kohtelias.’ Mikä helvetti tää on?” Kiiruhdin keittiöstä lätkäämään koneen kannen kiinni. ”Ei mikään!” ”’Kohtelias?’” Robert katsoi mua ylösalas. ”’Hiljainen ja vaatimaton?’ Ootsä jollain deittisivustolla, vai?” ”Ei se oo mulle, törppö!” ”Koska kukaan ei katselisi sun pärstää.” Robert virnisti häijysti. ”Sitä paitsi mulla on Tyler”, jatkoin ennen kuin tajusin, mitä Robert oli sanonut. ”Hei!” ”Nobody-Tyler”, Robert rallatti, ”nobody-tyleeer, nobody-tyleeeer!” Ajoin sitä takaa jogurttilusikka kädessä. Raicyn veljenpoika oli tallin kauhu, oikea maanvaiva. Se oli ollut jo useampana vuonna joka kesä Orange Woodissa apulaiscowboyina ottamassa sedältään ja Tomfordilta oppia, vaikka omien sanojensa mukaan halusi isona rodeoratsastajaksi, mistä Raicy ei pitänyt. Ja joka kesä se aika, jonka Robert täällä oli, oli jollain tavalla kaikkien mielestä uuvuttavaa; sai kävellä jatkuvasti varpaillaan varoen, ettei astu sen langettamiin ansoihin, ja katsoa olkansa yli, ettei saisi mitään takaraivoonsa. Robert oli lyhytpinnainen, aggressiivinen, röyhkeä ja ärsyttävä. ”Mitä sä ees teet täällä?” sanoin, kun olin päässyt napauttamaan poikaa lusikalla vähän otsaan. Tein sen kevyesti, mutta silti näin raivon liekin välähtävän sen silmissä; sitten se taantui. ”Tulin Lotten synttäreille.” ”Niin, mutta mitä sä teet täällä. Mun kämpässä.” ”Tää on mun kämppä kohta. Sä muutat pois.” ”Anteeks mitä?” Robert palasi retkahtaen sängylle. ”Sä muutat kuulemma sen nobody-poikkiksen farmille, joten mä voisin muuttaa tänne.” Robert katseli hyväksyvästi mun pientä kaksiota. ”Kuka sellasta väittää?” Mä tykkäsin mun tallin ullakolla olevasta kämpästä: työmatka oli lyhyt (nelisen, viitisen metriä, noin tarkalleen ottaen), hevoset oli lähellä, ja tuntui, että oli kaiken keskiössä, kun oli koko ajan tallilla ja taukotuvan naapurissa. Ja, vaikka yhteenmuuttoa olikin Tylerin kanssa tullut pyöriteltyä, en mä kyllä missään kohtaa ollut virallisesti lupautunut White Dove Farmille muuttamaan oikeasti. Virallisesti. Pysyvästi. Luulikohan, odottikohan Tyler niin…? Jollain oli nyt jauhot sekaisin. ”Kuule, skidi –” ”Mä en ole skidi”, Robert murisi välittömästi, ”mä olen melkein kuusitoista.” ”Penska. Mä en oo lähdössä mihinkään eikä tästä kämpästä tehdä mitään poikamiesboksia. Sitä paitsi, eikö tässä ole vielä koulua sulla jäljellä tai jotain. Ei kesäloma nyt vielä kai ala.” ”Mulla on tutustu työelämään -viikko”, Robert taittoi kämmenet niskansa alle ja pullisti vatsaansa; Robert oli isokokoinen, romuluinen – jykevin kaikista Williamin kersoista eikä arastellut käyttää kokoaan hyödykseen jyrätessään muiden yli. ”Ja mä tuun tänne. Kesällä muutan sitten pysyvästi.” Olin ollut laittamassa jogurttia suuhun, mutta nyt melkein sylkäisin sen ulos. ”Pysyvästi? Tänne?” Robert avasi toisen ummistaneista silmistään ja katsoi muhun ilkeästi. ”Onko se joku ongelma?” ”Ei tietty”, pudistin päätä, ”mutta et nyt sentään tänne.” Robert kohautti hartiaa. Mun piti sulatella tätä uutista vielä, kun varustettiin hevoset ja lähdettiin pienelle ”synttärimaastoratsastukselle”. Mukana oli tietysti Lotte Karmalla, Alexiina Citruksella, Gillian Africalla, Dewn Honeyllä, Amy Gingerillä ja mä Chocolla. Raicynkin oli pitänyt tulla, mutta sitten sille tuli joku este; Thomas tarvitsi sen apua johonkin, mikä kuulosti siltä, että puolet Thomasin karjasta oli pitkin maantietä ja kaikki apulaiset sairaana. Lotten synkästä ilmeestä päätellen se oli aika pettynyt, ettei sen isä ollut pitänyt sanaansa. Koska maasto oli Lotten kunniaksi, se sai päättää ketä lähti mukaan. Robert ei saanut kutsua, mutta ei sitä kuulemma olisi kiinnostanutkaan; se lähti niin epäluuloisen oloisesti tallin yläkertaan takaisin, kun me talutettiin hevosia ulos, että mun oli pakko kääntyä Alexiinan puoleen. ”Muuttaako Bob oikeesti tänne?” Alexiina ei nyt suoranaisesti huokaissut, mutta kyllä se vähän työnsi alahuulta ulos. ”Niin on ollut puhe. Nyt kesällä. Thomasilta on lopettanut muutama apulainen, ja Raicy tarvitsee lisäkäsiä kesän ja syksyn myötä taas hommissaan. Syksyllä Robert siirtyy Waterphewn lukioon.” ”Mutta ei sentäs... mun kämppään?” Alexiina katsoi mua hämmentyneenä, sitten yllättyneenä, kuin ajatus ei olisi ollut hassumpi. ”Billyn vanhaan huoneeseen, oli tarkoitus.” ”No hyvä”, naurahdin helpotuksesta (tosin Alexiina jäi vaarallisen mietteliääksi). ”Onneksi minä en asu täällä enää”, Lotte sanoi kierosti ja hiljaa vain mulle. ” Have fun.” Näytin sille kieltä. ”Nooo, kyllä me nyt yhdestä vaikeasta murkusta selvitään.” Iskin silmää. ”Selvittiinhän me sustakin.”
|
|
Kuppi höyryävää sitruunateetä...
Oma hevonen: Rex & Citrus
Aurinkomerkki: ♊
|
Post by Alexiina C. on May 1, 2022 8:26:06 GMT
Westernkisoissa 01.05.2022
TEHTÄVÄNANTO: Ennen suoritusta sinua hermostuttaa ja jännittää (miksi?), mutta suorituksen aikana kaiuttimista pauhaa countryaiheinen kappale, joka valaa sinuun uskoa. Mikä kappale on kyseessä ja pelastaako se teidän suorituksenne? Dewn & Honey [sij. 1/1] Miksi hän oli näin hermostunut?Dewn katsoi alas käsiinsä, joista toinen piteli ohjia ja toinen lepäsi satulanuppia vasten. Honey ei ollut hermostunut. Se seisoi melkein uneliaana paikoillaan, toinen korva edessä ja toinen rennosti sivulla, mutta Dewn tiesi, että tamma viriäisi heti, kun he karauttaisivat lähtöporteista kentälle kohti ensimmäistä tynnyriä. Dewn ei ollut jännittäjätyyppi, eikä hän ollut kilpailuhenkinenkään. Oli siis outoa, että hänestä nyt tuntui tältä, sillä eihän hän koskaan loppujen lopuksi välittänyt niin paljon siitä, hävisikö vai voittiko. Kieltämättä hän oli aika ruosteessa, sillä ei ollut tullut Honeyn kanssa kierrelleeksi lännenkilpailuissa. Tänne hän oli lähtenyt, koska sisko niin hartaasti pyysi. "Kun et tullut mukaan Texasiin", Lotte oli sanonut, "niin lähde edes sinne Roan Ravineen, se ei ole niin kaukana, BC:ssä vaan." Oli vaikea sanoa, mikä aiheutti hänessä tämän jännittyneisyyden. Se oli niitä asioita, kun kehosi vain tekee ja toimii oman ohjelmointinsa mukaan ilman, että keskusyksikkö - pää - tietää, missä mennään. Dewn hengitti rauhallisesti sisään ja taputti Honeyn vaaleaa kaulaa kohottaen katseensa taivaalle. ” Almost heaven…”, kentän kaiuttimista alkoi soida, ” ...life is old there, older than the trees, younger than the mountains, growin’ like a breeze…” Äkkiä syvä rauhantunne valtasi Dewnin ja karkotti kireyden hartioista. Tuttu kappale toi mieleen mitä ihanimpia muistoja: kesä, auton ikkuna auki ja tuuli hiuksissa, tuttu metsänraja ja tutut vuoret – hän oli matkalla kotiin ensimmäistä kertaa pitkän maantiereissunsa jälkeen, Mischan kanssa… Muiston onneen sekoittui haikeutta. ” Country roads, take me home, to the place, where I belong...” ” Jaaaa seuraavana radalle lähtee Dewn Center Yukonin Waterphewstä hevosella Nieves!” kuuluttaja palautti hänet jostain kaukaa takaisin tähän hetkeen. Honeykin oli kääntänyt nyt molemmat korvansa eteenpäin; oli aika mennä. Mennyttä ei takaisin saanut, joten ainoa vaihtoehto oli katsoa eteen. Tuomarin kommentti: Country Roads on vuorenvarma klassikko ja sai tässä yhteydessä mulle kylmät väreet. Onnea on luotettava hevonen, joka valaa uskoa ratsastajaansakin.
TEHTÄVÄNANTO: Valitse yksi hahmo Roan Ravine Ranchin henkilökunnasta ja kuvaile hänen tapaamistaan kilpailujen huumassa! Oletko pinteessä juuri ennen kilpailuja, ja hahmo saapuu pelastavana enkelinä auttamaan sinua, vai jääkö hahmo suustaan kiinni sinun kanssasi, kun haluaisit vain verrytellä ratsuasi rauhassa? Kenties ette tule lainkaan toimeen ja toivot, ettet loppupäivänä tapaa kyseistä henkilöä? Alexiina & Citrus [sij. 1/1] ”Kuka tuo on?” Lotte kysyi Dewniltä harjatessaan Karmaa seuraavaa luokkaa varten. Alexiina istui voikonkirjavan Citruksen selässä ja oli ollut matkalla kentälle, mutta vaaleahiuksinen nainen oli sanonut hänelle jotain portilla ja nyt nuo kaksi näyttivät pulppuavan puhetta huolimatta siitä, että heidän kisavuoronsa alkaisi pian. Naisessa oli jotain samaa kuin Alexiinassa. ”Jaa-a, en osaa sanoa”, Dewn totesi tuskin kunnolla sinne päin katsoen, sillä irrotti juuri Honeyn vyötä satulalenkin läpi. ”Varmaan tämän paikan väkeä.” ”Jos äiti ei kohta pääse suustaan irti, se saa hylyn, kun ei ilmoittaudu tuomareille ajallaan”, Lotte tuumasi oikeastaan aika toiveikkaana; hän kisasi äitiään vastaan, joten parempihan se hänelle olisi, jos yksi kisakumppani tippuisi pois. Dewn katsoi häntä come on, reilua peliä -ilmeellä, mihin Lotte kohautti olkaa. Naiset olivat purskahtaneet yhteiseen nauruun, kuin olisivat tunteneet koko ikänsä ja olisivat parhaimpia ystäviä, mikä sai Lotten kohottamaan kulmiaan ja Dewninkin hymyilemään hajamielisesti. Heti Cutting-luokan jälkeen Alexiinan ratsastettua heidän luokseen Citruksen kanssa, Lotte hyökkäsi. ”Kuka se oli?” ”Kuka?” Alexiina kysyi hengästyneenä, mutta hyväntuulisena. Citrus oli yllättänyt hänet westernweekillä tasaisella suorittamisellaan ja ollut ponteva ja luonteva myös näissä kisoissa osoittamatta väsymisen merkkejä huolimatta vilkkaasti kuluneesta huhtikuusta. ”Se nainen, jonka kanssa puhuit portilla ennen luokkaa.” ”Aaa”, äiti sanoi, ”April Rover. Hän on tämän Roan Ravine Ranchin omistaja.” ”Mitä te oikein pälätitte? Hirveä läpätys ja nauraminen kuului kentän toiseen päähän asti.” ”Kunhan tuossa tavattiin. Hän innostui ja kehui kauheasti Citrusta, sanoi, että on kamalan nätti paintti.” Alexiina hymyili hellämielisesti ja silitteli Citruksen kaulaa. Lotte oli vähän kuullut sen suuntaista, että äiti olisi yrittänyt toppuutella isää ostamasta ja antamasta hänelle tätä uutta hevosta, mutta nyt näytti kyllä vakavasti siltä, että Alexiina oli Citrukseen kiintynyt kovastikin. Ja olihan Mollylla jo ikää. ”Meillä sattui olemaan paljon yhteistä. Aprilkin on asunut Suomessa”, Alexiina sanoi. ”Kas kummaa”, Lotte totesi sarkastisesti, mutta Alexiina ei ollut kuulevinaan. ”Kauan kadoksissa ollut sisko, kenties, vähän niin kuin Kittyllä? Yhtä paljon ainakin suu kävi. Ihme, että ehdit radalle ollenkaan...” ”Koetas nyt”, äiti moitti, hymyili ja ohjasi Citruksen ohi. ”Keskity vain omaan suoritukseesi!” Tuomarin kommentti: Hyvä vaan, että Alexiina ehti radalle; Aprilin kanssa ei olisi yllätys, vaikka olisivat jääneet suustaan kiinni koko päiväksi! Siinä olisi kummallakin sitten mennyt kisat ohi kokonaan.
TEHTÄVÄNANTO: Reining-luokka järjestetään päivän viimeisenä ja kentälle on ehtinyt jo laskemaan hämärä. Kenttää valaisee muutama lamppu, mutta pääseekö hämärä silti vaikuttamaan sinun ja hevosesti suoritukseen? Ken tietää, mitä hämärässä vaanii... Lotte & Karma [sij. 2/2] Charlotte oli joskus pelännyt pimeää enemmän kuin oikeastaan mitään muuta. Se oli ollut hänen isoin lapsuusajan pelkonsa ja jäytävä pelko vielä teini-iässäkin. Ja pelkäsi hän pimeää yhä, nuorena aikuisenakin, mutta nykyisin hän oli oppinut uudenlaisen tavan suhtautua pimeään ja kammoonsa sitä kohtaan; hän oli oppinut katsomaan sitä niin silmästä silmään, niin antautumaan siihen, että siedättyisi. Ja vaikkei pelko koskaan mennyt kokonaan pois, vaan aina värjyi taustalla ja sama siedättyminen piti tehdä joka ikinen kerta uudelleen, hän kykeni silti elämään sen kanssa. Hän oli oikeastaan mennyt niin pitkälle, että suorastaan eli pimeydessä. Lapin päivä oli lyhyt ja yö pitkä; varjot seurasivat shamaanioppijaa mielen tietoisilla ja tiedottomillakin tasoilla. Paras lääke pimeää vastaan on olla pimessä ja tuoda sinne valoa, oli Michael opettanut. Pimeys on tietämättömyyttä. Pimeydellä ei ole sisältöä. Siitä ei voi ottaa kiinni ja viedä pois, se on häädettävä ja korvattava jollain, jossa on substanssia, jotain erilaista – valoa. Niin kuin tietämättömyyden voi voittaa vain lisäämällä tietoa. Ja niinhän vanha viisaus kuuluu, ettei ihminen pelkää pimeää itseään, vaan tuntematonta; tiedonpuutetta siitä, mitä pimeydessä vaanii. Niinpä Lotte ei turhaan hötkyillyt, kun Karma pysähtyi kesken reining-radan ja tuijotti kivettyneenä sen yhteen nurkkaan. Roan Ravine Ranchin kilpailuiden kenttä oli himmeästi valaistu ja ilta jo pitkällä; huminat ja havinat ja varjojen liikkeet olivat valpastuttaneet pienen tamman jännittyneeksi. Joskus vuosia sitten Lotte olisi hermostunut. Keskellä kisasuoritusta ja hevonen alkaisi temppuilla? Hänen lyhyt pinnansa olisi palanut nopeasti, häntä olisi hävettänyt, hän olisi alkanut itse säätämään, kinaamaan hevosensa kanssa ja siitä ratsu olisi muuttunut entistä levottomammaksi. Mutta nyt hän osasi olla hiljaa ja odottaa. Hän silitti Karman karkeaa karvaa rauhallisin ottein, mumisi tyynnyttävästi. Sitten tarjosi rohkaisua lähestyä pelottavaa nurkkaa. ”Jos minä, niin kyllä sinäkin”, hän kuiskasi. Ja yhdessä he pääsivät lähemmäs aitaa ja Karma kosketti ylintä puomia kevyesti, arasti, turvallaan. Jännitys laukesi. Kun astui hämärään, huomasi, ettei siellä niin pimeää ollutkaan kuin aluksi oli näyttänyt. Silmät tottuivat nopeasti ja hahmottivat eri muodot, jotka hämyn peittoon jäivät. Pimeydessä ei siis ollut mitään pelättävää. Tuomarin kommentti: Karman reaktiota oli jännittävää seurata tuomarin paikalta, mutta ihmisen ja hevosen välinen suhde kantoi kummatkin hienosti tästä yli. Pimeydessä ei ole mitään pelättävää, kun siellä yhdessä vaeltaa.
|
|
Hoitaja
jäsen on muualla
Satulasaippua
Aurinkomerkki: ♋
|
Post by Misae on May 8, 2022 5:45:12 GMT
Feels like fresh start
Mia tiesi, että karkaaminen kesken hoitajakokeen ei ollut kannattava temppu ja tuo häpesi sitä suuresti. Palattuaan tuulimyllyltä takaisin tallipihalle, Mia oli törmännyt Alexiinaan joka kyseli mitä oli käynyt. Kerrottuaan jotenkin ympäripyöreästi - vielä Mia ei ollut valmis paljastamaan pelkojaan - oli vaalea nainen luvannut puhua Kittyn kanssa. Myöhemmin illalla Mia olikin saanut viestin jossa kerrottiin tuon päässeen African hoitajaksi sekä muutaman yleisen information hoitajana toimimisesta.
Lauantain saapuessa, Mia odotti niin lähelle iltaa kuin vain uskalsi. Polkiessaan Orange Woodin pihamaalle, kello oli muutamaa minuuttia yli iltaseitsemän. Aseltuaan pyöränsä hyvälle paikalle, Mia lähti kävelemään kohti uuspihattoa jossa Africa asui. Matka pihamaan poikki tuntui painostavalta ja sen sijaan että Mia olisi kävellyt pihamaan lävitse, tuon teki mieli juosta ja päästä pois kaikkien katseiden alta pois mahdollisimman nopeasti ja välttää tilannetta jossa tuo joutuisi puhumaan kenenkään kanssa. Mia tiesi, että ei voisi ikuisesti vältellä keskusteluja muiden kanssa, vaikka pelkäsikin että saisi jonkin sellaisen leiman josta tuo ei voisi ikinä päästä irti.
Uuspihatolle päästessään Mia ymmärsi jotta ei ollut täysin varma siitä, mistä löytäisi African riimun sekä harjat tamman hoitamista ajatellen. Kuitenkin ajatus siitä, että palaisi osittain takaisin ja suuntaisi talliin etsimään jonkun, jolta kysyä apua, sai ahdistuksen muistuttamaan olemassa olostaan jossain syvällä Mian sisällä. Pienen etsimisen jälkeen Mia löysi kuitenkin kateissa olleet tarvikkeet ja lopulta tummaverikkö lähti suuntaamaan kohti tuoretta hoitohevostaan. Päästyään muutaman metrin päähän kiharakarvaisesta tammasta, Africa nosti päänsä ja katsoi kohti tulijaa. Mia pysähtyi katselemaan tarhassa oleilevia hevosia, hieman epävarmana siitä, olisiko tuon sittenkään sallittua hakea Africaa hoidettavaksi. Kiharakarvaisen, päistärikön tamman lähestyessä Miaa, tuo nosti kätensä silittämään tamman otsaa ja nenäpiitä. Vietettyään hetken tamman kanssa, Mia uskalsi pujottaa riimun African päähän ja lähteä taluttamaan tammaa kohti uuspihaton sisätiloja jossa tuo saattoi hoitaa tamman kunnolla.
Talutettuaan African paikkaan, jossa tuo saattoi sitoa curly tamman kiinni, Mia varmisti jotta tamma olisi varmasti hyvin kiinnitettynä. Lopulta poimi harjapakista kumisuan ja alkoi harjaamaan kiharaa karvaa pyörittävällä liikkeellä. Mitä pidemmälle Mia pääsi African harjauksen kanssa, sitä enemmän tummaveriköstä tuntui että kaikki paino ja ahdistus, joka oli alkanut hiipimään tuon harteille liukeni. Maailman nopein hoitaja Mia ei ollut, mutta sitäkin huolellisempi, sillä halusi hoitaa tamman mahdollisimman hyvin jotta voisi pitää paikkansa African hoitajana. Kunhan Mia oli saanut tamman harjattua, tuo talutti tamman takaisin tarhaan, ennen kuin palautti harjapakin sekä riimun ja narun niille kuuluville paikoilleen. Alexiinan kommentti: Mia varmasti saa tukea - ja ehkä vähän etua - kun sattuu tutusta perheestä olemaan, eli vaikka hoitokoe ei mennytkään ihan putkeen, asia saatiin Mian (ja African) eduksi sovittua Africa on varmasti parhain mahdollinen hevonen valamaan Miaan rohkeutta ja tyynnyttelemään tätä; onhan Africa koko tallin kullannuppu Kiva, että Mian hoitotaival pääsi kaikesta huolimatta onnellisesti alkuun!
|
|
Hoitaja
jäsen on muualla
Satulasaippua
Aurinkomerkki: ♋
|
Post by Misae on May 9, 2022 13:03:20 GMT
Feels like progressCrid Barrett 07.05.2022
Sinä aikana mitä Mia oli asunut Waterphewssä tuon elämä oli muuttunut omalla tavallaan radikaalistikin. Muutos oli ollut onneksi vain parempaan suuntaan ja hiljalleen Mia uskalsi olla taas onnellinen ja rentoutua aidosti. Tokihan viimeisimmästä yhteenotosta Qiran kanssa oli jo pitkään eikä nuori ollut kertonut kenellekkään että oli lähdössä Edmontonista. Tai no, ainut joka Mian lähdöstä oli tiennyt oli Jezzamine.
Jez oli ainut sellainen ihminen johon Mia oli uskaltanut luottaa vielä asuessaan Edmontonissa. Saadessaan aikaa ja etäisyyttä kaikkeen siihen, mitä oli tapahtunut oli Mia alkanut ymmärtämään kaikkia niitä varoitusmerkkejä joita Jezz oli tuolle yrittänyt antaa. Jokaista kertaa kun silloin suututtaneet sanat tarkoittivatkin oikeasti sitä, että ystävänsä oli yrittänyt auttaa Miaa ja kertoa tuolle että tummaverikkö olisi pian pulassa. Vasta nyt tuo alkoi myös ymmärtämään miksi Jezz oli pitänyt etäisyyttä siihen porukkaan jonka johtaja Qira oli ja miksi tuota ei monesti saanut mukaan silloin kun tietyt henkilöt olivat mukana porukassa. Mia olisi ikuisesti kiitollinen Jezzaminelle siitä, että tuo ei ollut hylännyt ystäväänsä vaikka olikin nähnyt sen tien, mihin Mia oli joutumassa valitsemiensa ystävien kanssa.
Enemmänkin kuin kerran oli Jezz hakenut Mian Edmontonin poliisiasemalta sen jälkeen kun tuo oli joutunut joko kuulusteluihin tai kun tuo oltiin seuraavana aamuna päästetty putkasta. Vain harvoista näistä kerroista edes Mian äiti tiesi, sillä äidin ja tyttären välit eivät olleet parhaimmat mahdolliset. Toisaalta Harrykään ei tiennyt paljoakaan siitä, mitä Mian elämässä oli tapahtunut sillä nuori neiti ei ollut valmis avautumaan kaikesta siitä mitä oli kokenut asuessaan kaukana kaikesta. Pienemmistä, ei niin vakavista tapauksista Mia oli kertonut Harrylle, sillä tuo oli tiennyt että niistä isoisä ei voisi suuttua ainakaan niin pahasti, kuin mitä varmasti tuo tekisi kuullessaan tilanteista mihin Mia oli joutunut ja jotka eivät olleet päättyneet hyvin.
Muuttonsa jälkeen Mia oli löytänyt elämäänsä takaisin hevoset aloitettuaan edeltävällä viikolla African hoitajana Orange Woodissa. Alkaneella viikolla Mia oli myös aloittanut työt Bridgetweetissä sijaitsevassa marketissa hyllyttäjänä. Alkuun oli sovittu vain parista vuorosta viikossa jotta Mia saisi kokeilla miltä työnteko tuntuu ja hiljalleen kasvattaa uskallustaan olla ihmisten kanssa tekemisissä. Ensimmäinen työviikko oli ollut henkisesti raskas, mutta Mia oli positiivisesti yllättynyt siitä että tuo oli pystynyt tekemään molemmat sovitut työvuoronsa ja että tuo oli jopa pystynyt auttamaan erästä asiakasta löytämään mausteet jotka tuolla oli hukassa.
Lauantain tullessa eteen, Mia päätti kokeilla lähteä Orange Woodiin jo päivällä. Kello oli varttia vaille neljä iltapäivällä, kun Mia pysäytti pyöränsä sopivaan paikkaan. Ennen kuin tummaverikkö lähti kävelemään kohti uuspihattoa jossa Africa asui, askellus kääntyi kohti tallirakennusta, sillä Mian oli pakko päästä käymään vessassa. Päästessään tallitupaan, Mia kuuli toimistosta kantautuvan tervehdyksen ja tilan ollessa muuten tyhjillään, tuo vastasi Alexiinalle verbaalisesti. Noustuaan portaat talliullakolle, ennen kuin jatkoi matkaansa kohteeseen johon tuo oli menossa. Ollessaan lähdössä palaamaan alas Mia kuuli kauhukseen askelten kopinan puisilla portailla ja Mia ei tiennyt että mihin tuo pakenisi lähestyvää ihmistä. Lopulta tummanruskeat silmät näkivät oranssinpunaisen hiuspehkon ja nuoren finninaamaisen pojan.
Ajattelematta sen enempää, Mia viittoi nopeasti anteeksipyynnön ja nousi takaisin ne portaat jotka tuo oli kerennyt jo laskeutumaan jotta sai päästettyä pojan ylös ennen kuin lähti laskeutumaan portaita vieläkin nopeammalla tahdilla kuin mitä oli aiemmin laskeutunut. Vaikka Mia olisi halunnut juosta uudelle pihatolle, piti tuo silti askelluksena kävelynä eikä juossut vaikka mielensä kuinka teki. Nopealla askelluksella tuo kuitenkin pääsi uudelle pihatolle jossa tuo laski reppunsa sopivalle paikalle ennen kuin suuntasi tarhan puolelle hevosten luokse. Punapää ei ollut tehnyt Mialle mitään, saati että tuo olisi edes kerennyt sanomaan mitään. Ei punapää edes muistuttanut ketään jonka Mia oli tuntenut Edmontonissa.
Kai kaikki mitä sielä oli tapahtunut ja millaisiin ongelmiin Mia oli joutunut, oli saanut toisen varovaiseksi ihmisten kanssa ja tuo sen vuoksi pelkäsi kaikkia. Hevosten läsnäolo rauhoitti kuitenkin toista nopeasti ja nojattuaan hetken uudenpihaton ulkoseinään ja tasattuaan oloaan, palasi Mia sisälle hakemaan African harjat. Ruskeat silmät katsoivat kiharakarvaisen tamman riimun ja narun päälle, mutta tällä kertaa Mia päätti olla sitomatta Africaa kiinni. Saattaisihan se olla iso virhe ja päättää tummaverikön hoitajauran lyhyeen, mutta nyt Mia halusi vain viettää hetken aikaa tamman kanssa.
Palattuaan takaisin tarhan puolelle Mia laski harjapakin sellaiselle paikalle jossa se ei aiheuttaisi vaaraa hevosille, ennen kuin tuo palasi African luokse ja alkoi hoitamaan tammaa pyörittävällä liikkeellä alkaen niskasta jatkuen lavalle ja siitä etujalkaan, palatakseen jatkamaan liikettään säältä lautasille ja siitä kohti kinnertä. Mitä pidemmälle Mia eteni African harjauksen kanssa, sitä paremmin tummaverikkö sai itseään rauhoittumaan ja tilanne tuntui nollautuvan vain paremmin. Hoidettuaan African Mia palautti tamman harjat paikoilleen, ennen kuin tuo otti repustaan esille luonnoskirjansa sekä kynänsä ja palasi sopivalle paikalle jossa tuo saattoi katsella hoidokkiaan ja antaa kynänsä tanssia paperilla. Hiljalleen haaleista viivoista muodostui African ääriviivat, vaikka kuva ei kerennyt ikinä tulla valmiiksikaan kun joku tuli paikalle ja välttääkseen uuden ihmiskohtaamisen Mia pujahti aidan välistä ja karkasi paikalta, unohtaen reppunsa pihattoon.
Tummaverikkö lähti suuntaamaan kohti paikkaa johon oli jättänyt pyöränsä. Matkalla Mia kuitenkin teki koukkauksen latopihatolle. Yksi hevosista joka tuossa laumassa asui, kiinnitti Mian huomion. Pienessä, tuuheaharjaisessa kirjavassa hevosessa oli jotain mikä sai ruskeiden silmien katseen kiinnittymään tuohon. Hetken seurattuaan hevosta ja tuon toimintaa Mia nosti luonnoskirjansa eteensä ja alkoi luonnostelemaan tuon hevosen profiilia. Luonnoksen ollessa valmiina, Mia pohti hetken, ennen kuin pujahti pihaton katokseen ja jätti luonnoksensa eräälle hyllylle, ennen kuin jatkoi matkaansa pyörälleen ja palasi takaisin isoisänsä luokse.
Alexiinan kommentti: Mian taustat saavat koko ajan lisää kerrosta ja muuttuvat sitä mielenkiintoisemmiksi! Nyt kun on jo tarkka mielikuva myös Mian ulkonäöstä, on hän jotenkin tosi symppis Kyllä Cridiä taas viedään... kuten kuuluukin
(Päivitin Bridgetweetin marketin tietoja Mian pohjalta; mm. bussi 2 kääntyy kaupan pihassa ympäri palatakseen samaa reittiä takaisin keskustaan.)
|
|
It's a scoobie-oobie-doobie, scoobie-doobie melody!
Hoitohevonen: Dragon
Aurinkomerkki: ♏
|
Post by Crid on May 12, 2022 8:13:34 GMT
# Naisten vaivat # 12.05.2022 Mulla oli kuulokkeet päässä pelatessa, joten en tietenkään kuullut, kun mamma tuli huoneeseen hiljaa kuin kissa. Sätkähdin, kun tunsin jotain kylmää niskassa; mamman jäiset sormet oli hivuttautuneet mun niskavilloihini kampaamaan niitä. ”Pitäisiköhän sinun mennä taas parturiin?” se sanoi hajamielisesti, kun kiskaisin kuulokkeet pois päästä. Naputin pelichattiin AFK ja mutesin. ”Mitä nyt?” mä sanoin mammalle; tunnistin tuon epämääräisen melankolisen katseen silmissä ja poissaolevan elehtimisen – sitä vaivasi jokin, ja silloin mun oli parasta olla mahdollisimman hellä ja kärsivällinen. Kokemus oli opettanut. ”Parturiin ehkä...”, mamma toisti hitaasti ja kynsi mun takaraivoani ajatellen kyllä aivan selvästi jotain ihan muuta. ”Ei ne nyt niin pitkät vielä ole.” ”Mmmh...” mamma pyöritti mun korvan päälle kasvavaa kikkuraa etusormensa ympärille ja katseli kaukaisuuteen. Äkkiä sen katse tarkentui peliruutuun. ”Mitä sinä pelaat?” Kauhistuin. Pimensin äkkiä näytön. Mamma ei ollut lähes ikinä ennen osoittanut minkäänlaista mielenkiintoa mun tietokone-elämääni, ei sen jälkeen, kun sain joskus kolmetoistavuotiaana huijattua sille, että pelasin ainoastaan Plants vs. Zombiesia. Jotenkin musta tuntui, että Diablo saattoi olla sellainen, josta heruisi konekielto. Eikä edes pelkästään se peli, vaan se, että yks mun pelikavereista onlinessä juuri nyt oli nimimerkiltään DaddySimmonsLikesTitty (kyllä, mun actual dad on alkanut pelata samoja videopelejä, jotta voidaan salaa mammalta pitää enemmän yhteyttä; oon sen ansiosta oppinut Simonista paljon uutta, mm. että mun faijalla on törkeän ala-arvoinen huumorintaju – kuten nimimerkkikin varmaan kertoo – ja se on siistiä; itse asiassa se on aika letkeä ja hauska tyyppi muutenkin). Mamma ei toipuisi ikinä, jos lukisi tai kuulisi mun ja iskän heittämää läppää, eikä niihin synteihin auttaisi edes Raamatun pelastus. Kauhukseni näin, miten kosteus alkoi viritä mamman oravansilmiin. Se inhosi, kun salailin siltä asioita. Sille oli iso kynnys jo pelkästään se, että kävin vessassa ja joskus se tulikin kylppärin oven taakse raapimaan raameja tai klonkuttamaan kahvaa ja kyselemään hiljaisella, hentoisen eksyneellä äänellä, olinko vielä hengissä, enhän ollut liukastunut saippuaan tai pudonnut pönttöön… Tässä talossa ei ollut yksityisyyttä nimeksikään. Mä vielä mietin, miten saisin tilanteen pelastetuksi ja kirosin mielessäni, ettei mulla ollut näppäimistössä jotain IN CASE OF MOM -nappulaa, jota painamalla näytölle vaihtuisi heti jokin hyvin turvallinen ja ehdottoman tylsä sivusto, kuten Calgaryn yliopistot (paitsi sekin saattaisi kyllä olla mun tilanteessa vika tikki) tai mieluummin ”koti on maailman paras ja turvallisin paikka” -nettiryhmä. En ehtinyt tekemään vielä mitään kuin aukomaan suuta, kun mamma yhtäkkiä kiersi luisevat kätensä mun ympärille ja rutisti ja voihki mun korvaani niin, että se tuntui sopimattomalta. ”Voi Crid! Ainokaiseni! Enkelini! Taivaan ihme! Mamman oma pikku pusmusmuspus...”, mamma alkoi pussailla mun korvaani, mikä oli ehdottoman sopimatonta. ”Mamma...” ”Oma vauvani...” ”Mamma, lopeta...” Kiemurtelin sen verran, mitä kehtasin, ja lopulta mamma päästi irti ja kuivaili silmiä paitaansa. ”Mikä nyt on?” mä kysyin kiusaantuneena ja kuivasin myös omaa ällönmärkää korvaani olkapäähän. Mamma näytti hämmästyneeltä. ”Ei mikään.” Tihrustin sitä ja oikaisin lasit takaisin suoraan. Eipä. ”Minä vain niin pidän sinusta ja rakastan sinua”, mamma sanoi ja kosketti taas mun hiuksia. Hyrrr – mamman hellyyspuuskat oli inhottavia. ” Omaa Cridipoikaani...” Mun oli pakko hymyillä (väkisin), jotta mamma rauhoittuisi ja siten lähtisi ja voisin jatkaa pelaamista. ”Kiva, mäkin sua, mamma.” Mamma kumartui antamaan mulle suukon vielä poskelle ja sitten - huh - lähti. Jättäen oven auki, kuten aina. Varmistin, että olin varmasti pistänyt mikin äänettömälle. Se tästä vielä puuttuisi, että Tom tai joku muu pelikaveri oli kuullut äskeisen ja joutuisin kärsimään siitä lopun elämääni. * Tallille mun jalka kävi taas paljon lennokkaammin kuin aikoihin. Savannahia ei ollut näkynyt pitkään aikaan eikä sen merkintöjä ollut Dragonin hoitovihossakaan, joskaan en liehuttanut vielä voitonlippua, koska tällaisia temppuja se oli tehnyt ennenkin enkä aikoisi nuolaista ennen kuin todella tipahtaa. Mun oli pitänyt ainoastaan varoa Bobia – Raicyn sukulaispoikaa – joka oli ollut tilalla taas, mutta onneksi vain viikon. Yleensä se tuli kesäksi auttamaan Raicyä, mutta nyt sillä oli ollut joku työtutustumisviikko koulusta ja oli majaillut Centereillä sen vuoksi etuajassa normaalista aikataulusta. Bobia piti varoa, koska ihmisluukasojen (kuten minä) murskaaminen oli sen mielestä laskettavissa urheiluksi. Onneksi se liikkui pidemmän päälle muualla kuin mä, joten sain siis puuhailla Dragonin kanssa tallilla rauhassa. Mutta hoitorauhan lisäksi mulla oli toinenkin syy siirtyä Orange Woodin suuntaan kevyemmällä kengällä; mulla oli uusi ihastus, uusi päiväunien kohde, ja sen tapaamista jännätessä vatsa meni aina solmuun ja mukava kylmänhiki kihosi otsalle. Misa. Yhtenä päivänä se oli kävellyt mua vastaan vahingossa tuvan portaissa. Tilanne oli ohi ennen kuin ehti kunnolla edes alkaa tai rekisteröityä mun paniikista jäätyneisiin aivoihini, mutta kaikki illat sen jälkeen palasin siihen kohtaukseen yhä uudestaan ja uudestaan, ja kun niin tein muistellen sen suuria tummia silmiä ja kiiltäviä hiuksia ja pehmeitä hämmästyksestä raollaan olleita huulia, mun varpaat kääntyi kippuraan ja teki mieli mennä lukitsemaan huoneen ovi. En mä siis sen kanssa ollut vielä mitään puhunut. Se oli hirveän ujo ja arka, hiipi aina siellä missä ei muita ollut, joten oli vaikea päästä juttusille. Yleensä mä olin se ujopiimä, mutta jotenkin koin rohkaistuneeni toisen arkuudesta. Ja se hyvin mennyt poolopelikin, sekin oli buustannut mun itsetuntoani. Mun ensimmäinen missio olikin siis ollut selvittää siitä vähän taustatietoja. Ja tän verran jo tiesin: se hoiti nyt Africaa. Se oli jonkinlainen Centerien perhetuttu. Ja se oli kuuro (olin nähnyt sen viittovan). Se ei ollut mun puolesta mikään este. Kuurous siis. Osasin jo aika paljonkin viittomakieltä, olinhan seurannut mamman käsien vapinaa ja kaulankuristusyrityksiä tässä kohta parisenkymmentä vuotta. Vielä pitäisi selvittää, missä se asui. Ja mikäs sen helpompi keino, kuin kysyä suoraan Kittyltä, joka tiesi aina kaiken tietämisen arvoisen ja josta myös helposti sai kaiken tietämisen arvoisen ulos? ”En mä tiiä.” ”Miten niin et tiiä?” Kitty tarkisti BJ:n vyötä ennen kuin nousi ruunan selkään; se oli lähdössä maastoon Roin kanssa, joka istui jo Passionin satulassa ja loi muhun nokanvartta pitkin epämiellyttäviä katseita (Roilla on aina ollut jotain hampaankolossa mua vastaan, mutten tiedä miks tai mitä). Kittykin oli jotenkin poissaolevan oloinen, mutta eri tavalla kuin mamma; sillä tuntui olevan liian monta asiaa yhtä aikaa tulilla, koska yritti samaan aikaan lukea kännykkään tulleita viestejä, kun pidensi jalustinhihnoja ja koetti pukea hanskaa käteen ja puhua mulle sekä nauraa Roin vitsille. ”Hei, sori Greg, jutellaan myöhemmin”, se sanoi nostaen luurin korvalleen, viitaten kädellä Roita menemään edeltä ja pyytäen sitten BJ:n käyntiin kohti ranchin portteja. Seisoin syrjittynä keskellä pihaa. Mutta mun asia oli elintärkeä! ”Se on Crid!” mä huusin jäljessä Kittyn perään - turhaan - koska ei se enää reagoinut mitenkään. Työnsin kädet syvälle huppariin ja mutisin itsekseni kääntyessä takaisin kohti tallia. No, jos tuuri käy, saattaisin tänäänkin nähdä vilauksen Misasta. Siitä mieluummin kuin Siasta Savannahista.
|
|