# Kirkossa kuulutettua #
07.06.2022
Mulla on ollut hullu viikko, joten kerron siitä teille nyt päivä kerrallaan. Saatte poikkeusluvan avata mun koko päiväkirjani ja ruokkia silmiänne Malborin pojan uusimmilla elämänkäänteillä.
SUNNUNTAI 29.5. Mä ja mamma pukeuduttiin parhaimpiin. Mulle se tarkoitti mustaa pukua, jonka hartioissa oli vähän liikaa ”kasvuvaraa”, jota ei koskaan ole tapahtunut, joten mun olkapäät näytti sen kanssa teräviltä ja valheellisilta, koska oikeasti toppausten alla oli vain linnunpäiden kokoiset luupallurat eikä suinkaan muhkeita muskeleita. Mamma laittoi mulle mustan solmukkeen (sillä on salee joku fetissi rusetteihin – ja oikeastaan kaikkeen, mikä liittyy kauloihin) ja pukeutui itse tummanharmaaseen kauluspaitaan ja mustaan puolisääreen asti olevaan hameeseen sekä tummiin sukkahousuihin. Mamma näytti oikein sunnuntaikoulukelpoiselta, kun lähdettiin Waterphewn kirkkoon, mun nykiessä kaula-aukkoa vähän väliä saadakseni lisähappea hiostavan kuumassa ja hapettomassa taksissa. Kevin tuli Odyn ja Timmyn kanssa erikseen ja tavattiin ne kirkon pihamaalla. Olin mä tietysti tiennyt, että neiti Fedell oli tunnettu paikallinen, mutta en jotenkin osannut taas olettaa, miten paljon väkeä sen avoimeen muistotilaisuuteen tulisi. Näin Centerit; Alexiina, Raicy, Emily ja Dewn tyttärensä kanssa oli paikalla, samoin näin Amyn isovanhempineen. En voinut kuitenkaan moikata niitä, koska olin mamman kanssa ja se olisi herättänyt vaarallisia kysymyksiä. Niinpä leikin olevani joku ihan muu ja piilouduin Kevinin taakse aina, kun jossain lähellä oli tuttuja. Kun me päästiin sisään, kirkko oli
täynnä. Edessä alttarilla paloi korkeat kynttilät, oli kukkia ja mustavalkoinen kuva Inger Fedellistä paljon nuorempana, kuin mä olin koskaan nähnyt. Mamma niiskutti vieressä ja Kevin koetti hyssytellä kysymyksiä, joita tulvi Odyn ja Timmyn suusta: ”Mitä kuoleman jälkeen on, saako sieltä hampurilaisia?” ”Onko taivaassa poneja?” ”Miksi ihmiset kuolee, miksei ne vaan elä ikuisesti?” ”Tuleeko kaikista enkeleitä?”
Viisaita kysymyksiä.
Vasta tilaisuuden jälkeen mun silmäni osui (lähinnä, koska vahtasin missä Centerit menee pysyäkseni huomaamattomana) iäkkääseen, ryhdikkääseen mieheen, jolla oli teräksenharmaa tukka poninhännällä ja erikoisempi jonkinlainen kansallispuku yllään kättelemässä ja halaamassa ja vaihtamassa sanaa Alexiinan, Raicyn ja Emilyn kanssa. No, ei siinä miehessä mitään, mutta sen vieressä seisoi tumma tyttö, jonka hiukset oli palmikolla. Siinä profiilissa oli jotain tuttua, mikä herätti mun mielenkiintoni ja kurkotin kaulaa; odotin, että se kääntäisi kasvojaan tänne päin, mutta –
”Crid, liikuhan”, mamma hönkäisi mun niskaani ja tökkäisi kynnellä kylkiluiden väliin, ”ei jäädä tähän käytävälle tientukkeeksi.”
MAANANTAI 30.5.Maanantaina mammalla oli taas joku terveyskäynti, kuulemma ”jälkitarkastus” siitä sen aikaisemmasta flunssasta. En välittänyt asiasta sen enempää, koska aivot alkoi heti raksuttamaan, että pääsisin sillä aikaa käymään taas tallilla. Niinpä mamman painettua ulko-oven kiinni ja mun teeskenneltyä keskittynyttä sarjakuvan lukua vuoteellani, pomppasin siinä samassa ylös (”pomppasin” on turhan tehokas ilmaisu; heilautin varovasti jalkani lattialle, vedin syvään henkeä ja ponnistin kevyesti seisomaan), kaappasin ”lätkäkassini”, kävin tekemässä eväsrasiaan pari leipää ja banaanin ja lähdin kyttäämään bussia.
Ranchilla maneesin suunnalta kuului sahaamisen ääniä, joten menin katsomaan mitä siellä oikein touhutaan. Raicy ja Dewn rakensi jonkinlaista puukatosta tallipuodin sisäänkäynnille. Sain kuulla laitumillelaskun olevan perjantaina, joten tein mentaalisen noten, että yrittäisin päästä silloinkin Orange Woodiin henkilökohtaisesti saattelemaan Dragonin laaksoon kesänviettoon. Niin mä ainakin sille lupasin, kun harjasin sen ulkona ja huuhtelin jalat letkulla ja vähän väliä huiskin kädellä kärpäsiä, jotka oli pinttyneitä jostain syystä ajatuksesta, että niiden pitää rakentaa pesä mun korvakäytävääni. Ehkä pitäisi putsata korvia vähän useammin.
Palasin kotiin ja myöhästyin, koska mamma oli jo takaisin, ja sain sätit taas siitä, että olin poistunut kotoa jättäen Rocketin yksin ja jättämättä minkäänlaista lappua siitä, miksi, minne ja milloin oon kadonnut. Mamma suhtautui jotenkin tavallistakin hysteerisemmin, vaikka koetin selittää, että kävin vaan happihyppelyllä ja Rocket oli nukkunut niin sikeästi, etten ollut viitsinyt sitä herättää – mamma ei uskonut.
TIISTAI 31.5.Ei mitään kerrottavaa tältä päivältä. Pelasin koneella, söin mamman tekemää pannukakkua (sillä on viimeiset viisi päivää ollut hervoton pannukakkuhimo; en valita, koska mamma on ihan hyvä jauhopeukalo) ja tällä kertaa ulkoilutin myös Rocketia.
KESKIVIIKKO 1.6. Tästä se sitten alkoi. Näin jälkiviisaana mun olisi pitänyt tajuta varomerkit, nähdä sen tulevan jo mailien päästä. Miten olinkin niin tyhmä? Ehkä, kun olin ite syntyessä kuolla (ja
in all fairness, aina sen jälkeen joka toisella elontaipaleeni askelella), niin en oikein osannut kuvitellakaan, että mamma haluaisi kokea sen kaiken alituisen pelon ja murheen ja huolen taas alusta? Tai, että heti kun ”mut olisi potkittu (teoriassa) pois pesästä”, joku uusi korvaaja pitäisi saada tilalle? Oliko mun mammalla joku hoiva-addikti (vastaus: kyllä, eikä yllätä ketään).
Niinpä, kun mamma sitten kutsui mua keskiviikkona syömään, sen ääni väreili hentoisesti mun raollaan olevan huoneeni ovesta. Enkä kuitenkaan siitäkään sävystä osannut vielä epäillä mitään. Laskin vain kuulokkeet päästä, naputin AFK din, ja lampsin keittiöön.
”L-laitoin lempiruokaasi, Crid”, mamma sanoi ääni aaltoillen (en osannut paikallistaa, miksi) ja jopa veti mulle tuolin. Pöydällä oli katettuna iso lautasellinen spaghettia ja jauhelihakastiketta (liian iso, että koskaan jaksaisin syödä sitä puhtaaksi, mistä mamma alkaisi mäkättää ruoan haaskauksesta ja ”ajattele Afrikan lapsia”, mutta mitäs itse sitten laittaa mulle ruokaa liian paljon ilman, että voin siihen vaikuttaa!?) ja lasissa fantaa, mitä mamma ei yleensä tykännyt että join sitäkään, koska se pilasi kuulemma hampaat (niin kuin mun hampaani ei olisi jo kuin juusto: vinot, keltaiset ja reikiä täynnä). Olin siis yllättynyt, mutten epäluuloinen siitä, että olin saanut juhlakattauksen keskellä tavallista päivää. ”Jälkiruoaksi on sitten pannukakkua...”
Ehdin syömään noin kuusi haarukallista tyytyväisenä ajatukset kesken jääneessä pelissä, kun vasta huomasin, että mamma ei ollut koskenut omaan ruokaansa, vaan sivellyt vain juomalasin pintaa hermostuneena. Niinpä kohotin katseen ja nielaisin suun tyhjäksi.
”Onks... tänään sun synttärit?”
”Mitä? Ei – ei, eihän ne nyt vielä...”
Phew! Ehdin jo pelästyä.
Laitoin seitsemännen haarukallisen suuhun, sitten kahdeksannen… mamma tuijotteli mua yhä ja nyt näin sen silmissä kyyneliä. Mitä nyt??
”Onks… jokin vikana?”
Mamman huulet lainehtivat ja sitten sen posket alkoi rusottaa ja silmät kimmelsi ja mä viaton typerys sain verbaalisesti päin pläsiä, ja se oli mulle ihan oikein kerta en ollut osannut sitä yhtään odottaa, vaikka asia oli ollut päivänselvä.
”Crid… m-me saadaan vauva!”
En tiedä, mitä mä ajattelin. Rehellisyyden nimissä en yhtään mitään. Mulla oli vieläkin käynnissä oikean aivolohkon takanurkassa strategia, miten pieksisin Tom-Tomin titaaniarmeijan, joten piuhojen yhdistyminen äsken kuultuun kävi viiveellä ja glitchaili. Sitten se alkoi hahmottua. Me saadaan vauva.
Me. Mä ja mamma?! Vasta, kun mamma purskahti onnensekaiseen kyynelehtimiseen, tajusin, että se oli varmaan tarkottanut sitä ja Keviniä. Huh. Musta ei ollut vielä isäksi.
Nousin robottimaisesti seisomaan ja kiersin pöydän laittaakseni luisevat käsivarret mamman ympärille. Luulin, että se olisi hyvä juttu, mutta mamma parahti vieläkin suurempaan itkuun ja puristi mua keskiruumiista niin, että ilmat ja spaghetit oli tulla ulos. ”Voi Crid!” mamma nyyhkytti. ”Voi Crid! Criiddd!”
”Joo, hieno juttu.”
”Onko??” mamma päästi irti ja kuivaili poskiaan hameenreunaan ja katseli mua silmät ymmyrkäisinä. ”Onko se hyvä juttu, Crid, ihanko totta? Oletko varmasti sitä mieltä?”
”Joo.”
”Meidän pitää tietenkin pitää häät sitä ennen”, mamma kiirehti sanomaan ja suorastaan sädehti kyylenvuon läpi onnesta; niin tietysti, pitihän mamman varoa olemasta pahoittamatta kenenkään näkymättömän veijarin mieltä, vaikka luulen kyllä, että tässä tapauksessa se synti on jo tapahtunut.
”En ole uskaltanut kertoa sinulle, kun… kun olen ajatellut, että pahoittaisit mielesi.”
Mä tuijotin mammaa näkemättä oikein mitään. Tää asia ei siis vieläkään ollut kunnolla uponnut. Tunsin silti liikutusta siitä, että mamma oli ajatellut niin paljon mun tunteita – se oli selvästi itse onnensa kukkuloilla, mutta oli silti murehtinut, jos mä en olisi iloinen sen puolesta.
”En mä… hieno juttu… äiti.”
Mamma alkoi taas nyyhkyttää.
Kun se lopulta sai itsensä koottua, se alkoi touhottaa Kevinin ja sen häistä.
”Ajateltiin, että mahdollisimman pian… että voidaan sitten julkistaa kaikille muillekin vauvauutiset. Älä kerro vielä kenellekään, Crid, ethän... Niin, ihan pienet vain ja nopeasti, ajateltiin, että jos vaikka jo ensi kuussa nyt heti heinäkuussa…!”
Havahduin. Heinäkuussa? Heinäkuussa oli Amyn ja Billyn häät. Se kutsukortti poltteli vieläkin mun supersankarisarjakuvan välissä, samassa paikkaa, missä kaikki mun hevoslehdetkin oli naamioituneina.
”Ai...”
”Ah, Kevin tulee niin iloiseksi, kun kuulee miten onnellinen olet meidän puolesta!” mamma helähti yhtäkkiä. ”Meistä tulee oikea perhe taas!”
Oikea perhe. No, oliko mun ja mamman symbioottinen liitto sitten ollut feikki perhe, vai ? Aloin kokea erikoisia tuntemuksia. Ne virisi pikku hiljaa sielun syövereissä ja nousi ruokatorveen närästämään. Vasta illalla sängyssä maatessa ja tuijotellessa lohikäärmejulistetta seinällä, osasin antaa mussa äkkiä syttyneelle tunnevyyhdille nimen: mustasukkaisuus. Kohta mä en olisi enää mamman elämän ykkönen. Mikä mä sitten olisin? Nolla taas. Olin nolla ulkomaailmassa, olin ollut nolla koulussa ja olin nolla tallilla. Mutta yksi paikka, missä mä olin ollut ykkönen aina, oli kotona. Mutta nyt sekin koodi muuttuisi ja kohta en olisi mitään enää kenellekään, enkä missään!
Kiskoin peiton vihaisena korviin (ja kohta vedin takas alas, koska en saanut tarpeeksi happea) ja aloin nukkua murjottaen.
TORSTAI 2.6.Olin epämääräisellä, pahalla päällä vielä seuraavanakin päivänä. En tietysti tiuskinut, raivonnut tai muutenkaan rähjännyt, koska en halunnut pahoittaa mamman mieltä (se puolestaan oli niin hyvällä tuulella, etten tiedä onko koskaan ollut; ei varmaan, koska Simonin lähdön jälkeen mammasta tuli hysteerinen huolestunut pirttihirmu), mutta olin sulkeutunut ja juro ja toivoin, että se osaisi lukea näitä äänettömiä viestejä tajutakseen, mistä päin puhalsi ja että kaipaisin rutistavaa halausta ja vakuutteluja, että olisin silti ja tulisin aina olemaan mamman silmäterä, mutta eihän se niitä osannut lukea enkä tiedä voinko niin syyttääkään, kun en itsekään ollut osannut tulkita näitä vauvamerkkejä ajoissa. Niinpä istuin koneella, en puhunut kuin murahtelemalla tai yksitavuisilla, ja mamma tuskin huomasi, koska hääräsi olohuoneen pöydän ääressä hääsuunnitelmia soitellen välillä rouva Rentonin mielipiteeksi ja välillä Kevinin. Ilmeisesti Kevin oli varannut niille kirkon jo ajat sitten (kauan ne oli oikein hääränneet tätä mun selkäni takana??) ja voitteko kuvitella taas tätä mun tuuriani, kun mamma ilmoittaa, että hääpäivä on heinäkuun ensimmäinen lauantai.
Siis sama päivä, kun Amyn ja Billyn häät. Olin valmis taputtamaan kämmenet yhteen, heittämään rinkan selkään ja maleksimaan Indonesiaan kaikiksi loppuvuosikseni,
koska miksi mun elämä. Olin kuitenkin jo valinnut tän vähäkommunikoivan, myrtsin linjan, joten en voinut puuttua asiaan ehdottamalla mahdollista päivän vaihtoa. Saatoin siis vain lysähtää entistä huonompaan ryhtiin tietsikkatuolissa ja rutista pelichatissä asiasta Tomille.
T0MAT0MA-STER sanoo: Oho. No sua ei sitten siellä näy?
DragonKING sanoo: Emt. Sain kyllä kutsun ja olis ollut kiva tulla.
T0MAT0MA-STER sanoo: Eksä voi tulla molempiin?
DragonKING sanoo: Miten kukaan voi olla kaksissa häissä yhtä aikaa?
T0MAT0MA-STER sanoo: Emt
Mutta Tomin sanat jätti mut pyörittelemään yhtä mahdollisuutta. Vihkiminen ei tietysti voinut olla aivan samaan aikaan, koska niin Amy, kuin mamma oli valinneet Waterphewn kirkon ja siellä nyt saattoi olla vain yksi vihkitilaisuus kerrallaan. Jos yhtään mamman puheluita Kevinin ja Rentonin rouvan kanssa olin kuullut, juhlat olisi pienimuotoiset ja kotikutoiset – ei siis ainakaan missään kaukana. Olisiko sittenkin voinut olla mahdollista, että olisin venynyt kahteen juhlaan saman päivän aikana, vaikka limittäin? Sehän periaatteessa riittäisi, että näyttäisin pärstääni täällä ja olisin mamman vihkimisessä mukana, mutta loppuajan… miksen voisi olla toisissa juhlissa? Mulla olisi juhlapukukin silloin valmiina, eikä tarvitsisi keksiä mammalle sitä tekosyytä minkä vuoksi olin pukeutunut kuin hovimestari. Ja aika usein, kun jotain olemattomia sukujuhlia oli ollut (olemattomia siksi, että meidän suku oli niin olematon), olin 90% ajasta istunut omassa huoneessa, koska en tykännyt sosialisoida kaikkien vieraiden kanssa – ja mamma oli ollut sen suhteen OK. Jos mä nytkin olisin vain ”omassa huoneessa”… huoneessa, jossa tosin ei ollut kattoa eikä seiniä ja jatkui aina Sinicoastin rannikolle asti…
PERJANTAI 3.6. Olin melkein unohtanut, että hevosten laidunloma alkoi tänään. Pelkäsin olevani jo myöhässä, kun muistin asian ja otin riskin ja menin kysymään mammalta (osin sillä varjolla, että se oli ollut niin hyvällä tuulella), voisinko mennä kaverille.
”Mene vain”, mamma sanoi sylissään viisitoista hääaiheista aikakauslehteä, ja koetin pidätellä leukaa loksahtamasta. Noin helppoa lupaa poistua kotoa en ollut saanut koskaan! Niinpä mä köröttelin kakkosella Orange Wood Ranchille ja ehdin kuin ehdinkin mukaan viemään hevosia laitumelle alalaaksoon. Roi johti, kun me kokoonnuttiin tallipihaan kaikilla yksi tai kaksi hevosta riimunvarressa ja lähdettiin sitten koko konkkaronkka leiriaitan suuntaan ja sieltä polkua pitkin alas. Mä vein tietysti Dragonia. Olin ehtinyt stressata, jos Savannah olisi pingahtanut paikalle ja vaatinut viedä Dragonin itse, mutta onneksi muikkelia ei näkynyt, ja niinpä mä talsin ylpeänä hoitajana pahantuulisen hoidokkini rinnalla. Koska Dragonissa oli varomista kolmeksi hevoseksi, en vienyt ketään muuta, mutta mun takana Oliver tuli Ponyn ja Romeon kanssa ja virnuili leveästi.
Mä halusin uskoa, että Dragon hörähti mulle hyvästiksi, kun tuli aika kaikkien yhtä aikaa päästää hevoset portilla ruohoparatiisiin, mutta taisi se sittenkin pöristä vain vapauden rakkauttaan ja iloaan päästä musta eroon. Niinpä niin. Crid oli nolla taas.
Porukka otti hevosten pukkiriemulaukoista kuvia kännyköillä, mutta mä lähdin laahustamaan samaa reittiä takaisin kohti ranchia. Mereltä kävi laakson yli raikas tuuli ja aurinko paistoi ja kaikki oli hyvällä tuulella, mutta mua masensi. Ja kaikista tyhmintä oli, että mua ei olisi saanut masentaa, koska se oli lapsellista ja asiatonta. Munhan pitäisi jo olla aikuinen, joten miksen osannut käyttäytyä kuin aikuinen (miltään osin) ja ymmärtää, että mun mamma oli oma yksikkönsä, oma ihmisensä, eikä mikään muhun kuuluva jatke? Tai ehkä ennemminkin niin päin, että
mä en ollut mikään mamman lisäosa.
Yksi asia mua kuitenkin vähän piristi. Tammat varsoineen vietti kesäloman eri laitumella, merilaitumella, ja niinpä niiden hoitajat vei ne sinne erikseen. Ne tuli ulos tallista juuri, kun olin menossa sisään, ja niinpä satuin näkemään myös valtavan hyllymahaisen African taluttajan; mustat hiukset, pyöreähköt kasvot, tummat silmät…
Misa. Ja äkkiä mä tajusin, että se tyttö kirkossa oli myös ollut Misa. Läimäisin itteeni otsaan, koska olin taas ollut niin pitkillä piuhoilla, mutta ehkä mun olisi pitänyt tehdä se vain mentaalisesti eikä konkreettisesti, koska aika moni katsahti muhun hassusti. ”Itikka...”, mutisin ja livahdin latoon piiloon korvat punaisina.
Yritin sitten olla salainen agentti ja vakoilla. Näin, että Misa ei jutellut (= viittonut) oikein kenenkään kanssa, vaan vilkuili hermostuneena vähän väliä ympärilleen ja melkein säikkyi, jos jossain lähettyvillä tapahtui jotain yllättävää. Mietin, miksi se oli niin arka ja olikohan sen kaunis pääparka kolahtanut niin rajusti, kun se putosi pilven päältä. Suunnittelin parasta taktiikkaa ottaa siihen kontaktia (koska miten voin kommunikoida kuuron kanssa, kun en itse osaa yhtään viittomakieltä?), kun sen kännykkä yhtäkkiä alkoi soida. Olin juuri silloin siivoamassa Dragonin karsinaa (siivosin yhtä karsinaa aina noin tunnin, mistä Roi oli tullut useamman kerran jupisemaan, mutta hei! Se on rankkaa hommaa!!) ja tiesin, että Misa oli lähettyvillä, koska se auttoi Alexiinaa heittelemään heinää alas merilaitumelle vietäväksi. Höristin ylisuuria korviani; miten kuuro puhuisi puhelimeen? Tai ehkä se oli videopuhelu ja se viittoisi siihen? Kurkistin karsinakalterien välistä ja siristin silmiä parven suuntaan.
”
Oui? Non, je ne suis pas...”
SE PUHUI
RANSKAA?! MITÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
Okei, ei se, että se puhui
ranskaa ollut niin iso ihmetyksen aihe (ranska nyt vain sattuu olemaan yksi Kanadan virallisista kielistä, valitettavasti; mamma romantisoikin kaiken Ranskaan liittyvän seitsemänteen taivaaseen… mun mielestä taas ranskan kieliset yleensä kuvitteli olevansa jotain ”parempaa väkeä”). Vaan SE oli ihmetyksen aihe, että se PUHUI.
Kyyläsin piukeana nähdäkseni Alexiinan reaktion (koska en mä voinut olla ainoa, jolle tää tuli puun takaa?!), joka heivasi heinäpaaleja uusiin parempiin kasoihin parvella, Misan seisoessa tikkaiden alla vieressään kärry, johon oli Alexiinan tiputtelemana niitä kasannut. Alexiina ei reagoinut mitenkään –
outrageous! Blasphemy! Mayday! Kukaan ei ollut kertonut mulle, ettei Misa ollutkaan kuuro (kai? Voiko joku puhua sujuvaa ranskaa kuulematta omia sanojaan? No, kai se oli mahdollista…).
Samassa aloin hyperventiloida. Oliko Misa kuullut, kun olin huokaillut ja mutissut siitä ajatuksiani joskus puoliääneen varmana, ettei se voi kuulla? Tai kuullut mut vakoilupiiloistani, kun en ollut välittänyt olla aivan niin hiljaa tietäen, ettei se kumminkaan kuule?
Voi luoja.
Olinko mä tehnyt itsestäni taas Suuremman Narrin, kuin olin itse tajunnutkaan??
Olisin voinut pyörtyä siihen paikkaan, silmissä välähteli mustia täpliä, mutta sain sitten juuri ja juuri itseni pidettyä pystyssä talikkoon nojaten ja pahnan pistävää hajua hengitellen ja inhalaattorista oxyvoimaa hakien.
Kun seuraavan kerran kurkistin taas ulos karsinasta, Misa oli poissa.
LAUANTAI 4.6. En halunnut mennä tallille, en, vaikka tänään olisi perushoitopäivä ja Kitty tai joku varmasti järkkäisi jotain kivaa tallilla kesäkauden alkamiseksi. En menisi, en ehkä enää ikinä, koska mulla on kiire haudata pääni tyynyn alle ja toivoa, että kaikki unohtaa mun olemassaoloni.
Olin nolannut itseni varmasti perinpohjaisesti, enkä pääsisi tästä yli koskaan.
Harmi kyllä, Kevin tuli käymään Odyn ja Timmyn kanssa ja kohta kaksi kakaraa pomppi mun päälläni vuoteella ja oli katkaista multa selkärangan.
”Crid! Crid! Crid! Crid!” ne hoki yhdestä suusta ja mua yökötti, kun sängynjouset naksuivat ja vatsassa hytkyi pannukakku, jota olin syönyt jo yhden ihmiselämän edestä liikaa. Ajattelin surkeana millaista se sitten olisi, kun näitä ipanoita olisi kolme ja ne kaikki talloisi mun ylitseni kuin olisin matto vessan lattialla.
Ja tästä suivaantuneena painelin koneelle, mutta en pelaamaan, vaan (vetäkää iso rasti seinään) työmarkkinahaun sivuille etsimään
töitä. Tää oli ensimmäinen kerta, ensimmäinen vakavasti otettava kerta, kun mä aloin harkita omaa elämää. Niin kuin omaa kämppää, omaa aikaa, omaa ruokaa, omaa tilaa mammasta erillään. Ja jos sellaista aioin, nimittäin muuttaa kotoa ja elää itsekseni nyt, kun kohta meidän pienessä kämpässä olisi kahden sijasta kuusi päätä aukomassa, tarvitsin rahaa ja tarvitsin töitä.
Niinpä joku hullunkiilto silmissä pistin paikalliset avoimet työpaikat hakuun ja aloin selata tarjontaa. No, en nyt tiiä olinko ihan
niin tosissani, mutta tarpeeksi tosissani kuitenkin, että sentään katsoin mitä näillä nurkilla oli tyrkyllä. Bebble Owlin päiväkodissa näytti olevan haku päällä keittäjälle, mutta mähän juuri yritin eroon mukuloista, en hakemaan niitä kymmenen kertaa
enemmän elämääni. Black Cat haki yövuorotyöhön ovimiestä, mutta mä en jaksaisi sellaista psyykkisesti enkä varsinkaan fyysisesti, ja toisekseen mä ovivartijana? Ha ha, ha ha… sain verta nenästä aikaiseksi ilmankin, että oikein hakemalla hain kännipäitä vetämään turpaan. Mutta ruokakauppaan haettiin kassamyyjiä ja hyllyttäjiä – ihan tähän lähellä olevaan markettiin. Nielaisin hermostuneena. Olisinko päästäni vialla, jos hakisin sinne? Työmatka ei olisi pitkä (olettaen, että ainakin alkuun asuisin vielä kotona) ja sitä paitsi, kakkosen bussi, jolla pääsi Orange Woodiin, lähti siitä kaupan pihasta… olisi helppoa naamioida mammalle tallikäynnit sen varjoon, että ”kävin töissä”…
Pisti tän sitten vauvakuumeen (negatiiviseen) huumaan tai siihen, että olin sen johdosta saanut eksistentaalisen kriisin tai siihen, että mua oli jo pidemmän aikaa jäytänyt saamattomuuden ja elämän ohivalumisen turhuuden kauhu, menin sähköpostiin ja aloin naputella jonkinlaista työhakemusta. Se tuntui a) paitsi teennäiseltä ja väkisin vääntämiseltä ja nololta, b) kaikelta edellä mainitulta kertoimella kymmenen. Ei mua kukaan koskaan ottaisi töihin. Ei edes haastatteluun, tai syöttäisin itseni Orange Woodin sioille. Mutta toisaalta… se joku pieni, hyväntahtoinen ääni, joka joskus siveli mun korvien sisäpintaa (oikeesti, mun täytyy putsata korvat) sanoi: ”Pääsithän Dragoninkin hoitajaksi, hevosenhoitajaksi, vaikket koskaan olisi uskonut...”
Niinpä niin.
Niinpä mä painoin lähetä (mun CV:stä ei varmaan tarvitse mainita erikseen, miten rikas ja monipuolinen se onkaan, köh) ja heti perään aloitin paniikkikohtauksen, joka on kestänyt tähän päivään asti. Vastausta ei ole vielä tullut, mutta mun sydän on lakkaamatta lyönyt yhdeksääkymmentä ja oon harkinnut viidesti heittäytyväni Bridgetweetin sillalta alas.
True love never dies...sniff*