Kitty talks - 29.07.2022
Mä nousin raskain askelin tallivintin portaat hitaasti yksi kerrallaan yläkertaan – en tapani mukaan reippaalla jumppatahdilla – neonvihreä urheilukassi olan yli heitettynä. Täällä mä taas olin. Kotona. Ja mun olo oli ontto ja tyhjä kuin fiiattini rengas, jonka muistin äsken sen nähdessä puhjenneen juuri ennen matkaa ja koko asian jääneen sikseen. Eipä sitä täällä kukaan ollut sillä välin vaihdattanutkaan mun puolesta.
Hävettää myöntää, mutta mä en olisi halunnut palata. Siis koskaan ikinä ennen mä en ollut niin miettinyt, että jäisin tulematta takaisin Orange Woodiin. En mä tietenkään tosissani ollut (minne mä muka sitten olisin mennyt??), mutta koskaan ennen mä en ollut niin paljon tarvinnut äidin syliä. Olisin halunnut jäädä siihen pillittämään kuin 7-vuotiaana, kun en päässyt futisjoukkueeseen ja tajusin ekaa kertaa, ettei mulla ollut yhtäkään oikeaa ystävää. Sillon mä tunsin oloni niin yksinäiseksi ja eksyneeksi. Samalla lailla kuin nytkin.
Silmiä aristi. Mä olin itkenyt viime ajat niin paljon, että silmämunat jäisi varmaan koko loppuiäksi punaisiksi ja kirveleviksi. Työnsin vapaan käden sormen oikeaan luomeen ja hieroin urakalla. Jospa sillä kaikki tää kauheus menisi pois, niin kuin unihiekka, jonka Sylva oli multa pienenä puhaltanut iltaisin silmistä.
”Ja tällä paha uni pyyhkiytyy pois, uusi kaunis uni alkaa!” Eteisen läpi päästyä tömäytin laukun lattiaan ja aloin kaivella sen sivuvetoketjutaskusta kämpän avaimia. Taskusta pursusi pari karkkipaperia, purkkapussi, murentuva koirankeksi, passi, kolikoita, kortti (jonka Ken ja Kalum oli mulle tehnyt), kännykkä ja mp3-soitin. Avaimet oli tietysti sotkeutuneet avaimenperästään (iloinen smiley-hymiö) musasoittimen johtoihin. Ähkäisin, kun suoristin selän ja aloin askarrella niitä irti toisistaan. Tähän urakkaan oli mennyt jo tovi, kun näin liikettä lasioven takana mun asunnossa.
Bob tuli muina miehinä vessasta ja suuntasi kohti sänkyä.
Paukutin kämmenellä ovenlasiin. Bob kuuli ja vilkaisi, muttei tehnyt elettäkään päästääkseen mua sisään mun kämppään. Se heittäytyi mun vuoteelle puhelin kädessä.
Sain sotkun riuhdottua melkein väkisin auki ja tungin avaimen lukkoon ja melkein potkaisi oven auki.
”Mitä hitsiä sä teet mun asunnossa?!
Ulos!”
”Moro.”
”Ei, vaan ulos. Missä Demi on?”
”Jäi auton alle.”
”MITÄ?!!?”
Robert hykerteli, mistä tajusin, että se veti mua höplästä. ”Ei kun oikeesti?”
”Jossain, talolla kai.”
Vitsit. Ainoa elollinen otus hevosten lisäksi, jonka tänään olisin halunnut nähdä, oli mun oma rakas pilkullinen koirani.
Tulin mun sängyn ääreen ja heitin kassin Robertin päälle. Se ärähti.
”Mitä sä siinä mesoot? Mä asun täällä nyt.”
”Miten niin sä asut täällä? Mä asun täällä!”
”Mä sain tulla tänne siks aikaa.”
”Miks aikaa?”
”No siks aikaa, kun olit jossain.”
”En ole enää, joten ylös nyt siitä ja ulos mun kämpästä!”
Robert pullisti vatsaansa eikä vieläkään liikahtanut. Mä olin niin rikki. Olin halunnut tulla kotiin hiipien niin, ettei kukaan näe, mutta sen sijaan jouduin välittömästi käsittelemään tällaista?
Tartuin sitä pohkeen ympäriltä ja aloin kiskoa pois sängystä. Robert räkäisi ja potkaisi mua; ehdin väistää. Kiipesin sen yli ja aloin pomppia vuoteella. ”ALAS NYT SIITÄ JA ULOS MUN ASUNNOSTA!!”
”Hul-lu äm-mä”, Robert ähki hytkynnän tahdissa, mutta kierähti kuitenkin pois. Nappasin tyynyn ja viskasin senkin vielä perään. Se tussahti pojan selästä pudoten lattialle. Se katsoi mua pahasti mulkoillen. Seisoin yhä sängyllä ja osotin ovea. Se vastasi molemmilla keskisormillaan kalppiessaan ulos; lasiovi pamahti niin, että lasit helisi.
Annoin käden pudota läiskähtäen vasten reittä. Sitten lysähdin risti-istuntaan myllätyille peitteille ja tuijotin vähän aikaa tyhjään.
Robertin majottumisen mun kämpässä kyllä huomasi. Se oli lähtenyt keräilemättä kamojaan ja lattialla lojui useampia haisevia sukkia ja bokserit, sarjakuvalehtiä, tyhjä sipsipussi. Jo eteisestä asti pitkin vaaleanruskeaa lattiamattoa tänne oli kulkeutunut heinänkorsien, lian ja hiekan vana. Pienellä kahden istuttavalla pöydällä lojui törkyisinä ja käytettyinä täynnä tähteitä sekä banaanikärpäsiä varmaan kaikki mun omistamat astiat laseista lautasiin ja ruokailuvälineisiin.
Huokasin.
Alexiina saisi todellakin selittää. Mutta ei tänään.
Mä heittäydyin pitkälleni ja tuijotin kattoa ja huomasin, että sielläkin oli jotain tuhrua – miten hiivatissa Bob oli saanut kattoon asti paskaa, oli mysteeri, joskin musta tuntui, etten haluaisi tietää. Oliko se syljeskellyt kattoon persettään tässä maatessaan raapien?
Pomppasin äkkiä ylös. En muuten nukkuisi Robertin lakanoissa.
Kiskoin ne kaikki pois ja kannoin kylppäriin. Ahdoin ne pesukoneeseen ja pissalla käydessä tein lisää kivoja havaintoja Robertin merkkauksista: pytty oli täynnä ralliraitoja ja keltaisia kusiviivoja ja pesualtaassa oli lyhyitä irtokarvanpätkiä varmaan parranajosta. Hyi helevatti!
Mua väsytti niin, että silmissä kierteli neonvaloja, kun laahustin puolisokkona takaisin nyt vaihdettuihin lakanoihin. Vedin peiton nenänpäähän asti ja ummistin luomet. Ja puhelin soi.
Olin tuupannut kassin purkamattomana vain alas vuoteelta, joten ryömin sängyn reunan yli kurkottelemaan sen hihnaan, kiskaisin sen lähemmäs ja tungin käden sivutaskuun, missä kännykkä värähteli ja piipitti.
Alexiina.
”Mo.”
”
Kitty? Oletko jo tullut takaisin? Robert sanoi...” Alexiinan ääneen tuli syyllinen sävy. ”
Toivottavasti et pahastunut, että annoin hänen tulla asunnollesi siksi aikaa, kun olit Skotlannissa. Vannotin kyllä, ettei koske siellä mihinkään. Hän...”, Alexiinan ääni madaltui, ”
...no, ajattelin, että on vain parempi saada hänet pois talolta. Kaksosilla on nyt uhmaikä ja sitä meteliä riittää tarpeeksi ilmankin.” Joo, niin, pois sieltä sotkemasta ja sen sijaan tänne tuhojaan tekemään.
”Eipä mitään.”
”
Et ollut ilmoittanut tulostasi tänään, niin en tajunnut pyytää Robertia lähtemään pois tieltä. Onko… miten – miten siellä sujui?” 'Siellä' eli Skotlannissa. Alexiinan huolestunut, äidillinen ääni sai äkkiä kyynelet taas mun silmiin. En pystynyt heti vastaamaan, vaan toivoin, että Alexiinalla olisi ultramaxime-näkö, jolla näkisi tallipihan ja rakennusten seinien läpi suoraan tähän. Multa karkasi tukahdutettu nyyhkäisy. ”
Voi Kitty…”
Mulla oli niin hirveä ikävä äitiä.
”
Jos tulen käymään vielä”, Alexiina sanoi selvästi levottomana siitä, etten pystynyt sanomaan mitään. ”
Ethän ole nukkumassa? Odota siellä. Tulen ihan pian.” Puhelu loppui. Mä annoin kännykän tippua peitolle ja vatsalla maaten laskin pään käsivarsien kätköön piiloon pimeyteen.
Noin vartin päästä ovilasiin tuli kaksi pehmeää naputusta ja Alexiina tuli varovaisesti sisään. Mä istuin sängyllä harmaassa yöpaidassa, joka ulottui reisiin asti, polvet koukussa sen sisällä niin kuin lapset usein istui leuka polvissa. Lapselta musta tuntuikin. Ja kai mä ikuisesti tulisin lapsi olemaankin. Äitiä, kun musta ei koskaan tulisi…
”Toin teetä, kun en ollut varma oliko sinulla täällä. Ja Emilyn vihannessoppaa tältä päivältä. Oletko syönyt?”
Olo siitä, että olin kuusivee, voimistui. Alexiina laski tuomiset pöydän reunalle, vilkaisi kurttuotsaisesti siinä olevia tiskejä (en ollut jaksanut koskea Robertin jätöksiin) ja tuli sitten mun luo. Se istuutui mun viereeni. ”Keitänkö meille teetä? Vai söisitkö mieluummin ensin?”
”Jos vaikka teetä”, sanoin nuhaisen kuuloisella äänellä. Koetin hymyillä. Alexiina hymyili pikaisesti takaisin ennen kuin meni keittiöön hääräämään. Se kantoi tiskit pöydältä sinne ja laittoi ne likoamaan veteen. Vedenkeitin kohisi. Jääkaapin ovi avautui ja sulkeutui, kuului rapinaa ja kilinää.
Alexiina oli aina tietyllä tapaa ollutkin kuin mun yksi varalisä-äiti.
Mun elämään oli mahtunut monta äitiä: äiti, jota en koskaan ollut tavannut, mutta jonka ansiosta olin olemassa; äiti, joka oli aina ollut
life of the party, jolta olin oppinut elämänilon, ja joka nyt oli poissa ja mun sisällä valtava tyhjä aukko; äiti, joka oli jaksanut kuunnella mun loputtomia vilkkaita juttujani ja aina kestänyt mun päähänpistoja; ja äiti, joka oli tukenut mua aikuisuuden askareissa, opettanut hevosista ja ottanut omaan perheeseensä kuin olisin syntynyt sukuun.
Kun hain Centereille töihin ensimmäistä kertaa – olin silloin nipin napin täysi-ikäistynyt ratsastuksenohjaajaksi havitteleva naiivi hevostenhoitaja – Alexiina olisi aivan hyvin voinut olla mua palkkaamatta, koska olin siihen aikaan kieltämättä aikas tomppeli ja lapsellinen. Taisin nauraa koko haastattelun ajan. Mutta Alexiina oli tosi mukava. Se sanoi, että
tervetuloa ja
kattellaan miten lähtee homma käyntiin, ja mä vastasin, että
jeespyy! ja pistin hutkien. Alexiina on joskus mulle sanonut, että laittoi kyllä hyvin pian merkille, miten tarmolla ja positiivisella asenteella hoidin kaikki hommat – joskin olisin voinut kuulemma keskittyä enemmän kulloinkin käsillä olevaan työnsarkaan, enkä poukkoilla päättömästi seuraavaan. Opin sen kantapään kautta, kun useammin kuin kerran lähdin kesken vedenlaskun ämpäreihin viemään riimua naulaan tai hakemaan hevosta tarhasta, ja takaisin tullessa tallipiha lainehti…
Joo, keskity, Kitty, yksi asia kerrallaan… Pikku hiljaa mä aloin saada tallitöiden ulkopuolisiakin pyyntöjä. ”Voisitko katsoa Charlottea pari tuntia, kun käymme asioilla?”, ”Ehtisitkö millään hakea Dewnin koulusta?”, ”Uskotko, että ehtisit viikonloppuun mennessä hankkimaan asian x, y ja z?”
Mä olin paikalla, kun Charlotte esiintyi koulun joulujuhlissa soittamalla pianoa, mitä se oli jännittänyt etukäteen niin paljon, että oksensi ja mä saatoin sen kädestä pitäen lavalle (ja hyvin se meni!). Mä olin paikalla, kun pidettiin Tossahin ja Adeksin tallihäät ja mun sydän särkyi, koska olin toivottoman rakastunut Adeen. Mä olin paikalla, kun Dewn treenasi estekilpailuihin ja voitti luokkansa ja virnisti leveästi palkintojenjaosta suoraan mulle, koska mä olin sitä salaa valmentanut. Mä olin paikalla, kun talli paloi ja yksi poni kuoli, ja mä olin paikalla, kun Centerit kävi kriisin läpi toisensa perään pakkomuutosta Dewnin ratsastusonnettomuuteen.
Mä todellakin koen olevani osa tätä perhettä. Ja nyt, kun mä katselin, miten Alexiina kantoi mun huteralle punaiselle tekopuupöydälle tiskaamansa teemukit ja mulle jogurtin ja voileivän, jossa oli Robertin lähes kokonaan popsiman juuston kannikkapala, mun sydän rinnassa sykähti hivenen enemmän eloon ja se ammottava yksinäisyyden mollotus täyttyi yksi kolmasosaa jollain lämmöllä ja liikutuksen tapaisella.
Kohta me oltiin molemmat siistityn pöydän ääressä. Istuin edelleen polvet koukussa, paita jalkojen yli venytettynä. Lämmittelin sormia ison mukin ympärillä ja dippailin kamomillateepussia sen syvyyksissä. Ulkona ikkunan takana oli pimeää. Kello oli yli yksitoista illalla, mutta silti Alexiina oli jaksanut tulla katsomaan, miten mä voin.
Alexiina tarkasteli mua sokerikulhon yli huolissaan.
”Se oli hieno tilaisuus”, mä sanoin vaisusti ja teepussi kiertyi hitaasti ilmassa ennen kuin upotin sen taas kellertävään veteen. ”Pieni… m-mutta kaunis.” Mun ääni narahti. Alexiina kurotti kätensä pöydän yli ja kosketti mun kättä. ”Oli kiva nähdä Kalumia ja Keniä. Ne on niin kasvanut. Komeita poikia kummatkin...” Niiskaisin ja pyyhkäisin nenää, sitten kokeilin, että nenärengas oli yhä kunnolla paikallaan. ”Carrot tuli sinne kans… se oli tosi kiva...”
”Se oli kiltisti tehty.”
”Joo... Ceit muuttaa. Kalum”, mä naurahdin tukkoisesti, mutta ajatus mun pikkuveljistä piristi kummasti, ”on ollu nyt kesätöissä jossain pelifirmassa ja päässy jopa suunnitteleen jotain mobiilipeliä ja se oli niin innoissaan siitä. Ken on pärjänny tosi hyvin koulussa ja sillä on tavotteet sitten lukion jälkeen päästä lääkikseen.”
”Oho.”
”Joo…” Mutta hymy hiipui taas. Mitä mä olisinkaan antanut, jos olisin saanut kokea sen vanhemmuuden ilon ja onnen, jota niin mun äidit, kuin Alexiinakin sai kokea? Ja Gillian. Ja Dewn. Ja kaikki ne muut miljoonat isät ja äidit. Paitsi mä.
”Onko… onko sattunut jotain muutakin, Kitty?” Alexiina kysyi vakavana. Nostin katsetta mukista ja se katsoi takaisin intensiivisesti. Niin kuin tietäisi jo. Alexiinan olis pitänyt ruveta psykologiksi, eikä tallinpitäjäksi. Tai meedioksi.
Mä purskahdin itkuun.
Alexiina nousi heti, kiersi pöydän ja laski lämpimät kätensä mun harteilleni. Itkin vaan, ja kun mä itken, se ei ole mitään söpöä nyyhkyttämistä, vaan räkäistä parkunaa. Kohta Alexiina joutuikin koukkaamaan vessaan ja toi sieltä koko paperirullan, josta sitten nypin arkkeja ja tungin niitä nenään.
”M-musta…”, sanoin limaisesti, ”e-ei ikinä tuu… äitiä!”
Tunsin Alexiinan sormien kiristyvän hetkeksi mun hartioilla.
”Älähän nyt...”, se mumisi. Revin lisää vessapaperinpaloja. ”Ei kai asiat nyt niin huonolla tolalla ole. Varmasti, jos keskustelette Tylerin kanssa –”
”BYÄÄÄÄ!” parkaisin kovempaa; mä en halunnut ajatella Tyleriä! Tyler ei voisi enää ikinä katsoa muhun, kun saisi tietää… Mä murskaisin sen ja omat unelmani.
”Tyler on osoittanut halukkuutensa isyyteen ja vaikuttaa olevan hyvin vakavissaan. Jos te kaksi vain –”
Mutta loput Alexiinan sanoista peittyi mun uuteen, äänekkääseen voihkintaan. Kyllä mä tiesin, että Tyler oli valmis isäksi. Se tässä pahinta olikin! Koska mä en ollut valmis äidiksi – enkä koskaan tulisi olemaan!
Ja sitten sain sen kakistettua pihalle; asian, synkän mustan mörön, josta en ollut vielä puhunut kenellekään muulle kuin Ceitille.
”M-mä en VOI saada lapsia!”
Alexiina päästi irti ja kääntyi niin, että pystyi näkemään mut kunnolla. Tihrustin sen kasvoja ja näin niillä sumeasti mitä hämmentyneimmän ja järkyttyneen ilmeen suu auki.
”Mitä tarkoitat, miten niin et
voi?”
”Mä – mä en
voi.” Nieleskelin sellaista limaklönttiä, joka jojoili kurkussa eikä suostunut painumaan alas. ”Lääkäri sanoi, että mä en ehkä voi!”
Alexiina istui hitaasti takaisin omaan tuoliinsa mua vastapäätä. Sen sormet nousi huulille ja otsalla oli laineita.
Asian sanominen ääneen jotenkin helpotti. Niistää töräytin vielä kunnolla ja pitkään, ja sitten hieroin kaksin kämmenin silmiä; silmämunia kiristi ja viilsi taas, kuin joku huitoisi kuoppien takana kaksintaistelua miekoillaan.
Alexiina vaati selitystä.
”No, kun mulla on jo ikää tän verran, niin päätin Skotlannissa käydä neuvottelemassa äidiksi tulemisen riskeistä ja mahdollisuuksista”, aloitin, ja vaikka kyyneliä ei enää tullut, mun ääni silti väliin nikotteli kuin kuriton lapsi.
”Kolmevitonen ei ole ikä eikä mikään saamaan lapsia”, Alexiina töksäytti väliin, mutta painoi sitten sormilla suutaan pysyäkseen hiljaa.
”Joo, no, mulle suositeltiin jotain labratutkimuksia ja päätin mennä, kun tässä nyt on mennyt aika pitkään jo yrittäessä Tylerin kanssa eikä mitään silti oo tapahtunut, niin mä aattelin, että jos kuitenkin varmistaa… ja – ja...”, taas alkoi paruttaa, ”m-m-mulla –”, irrotin taas yhden paperin, ”on synnynnäinen kohdun sisäinen rakennepoikkeama!” Pirskaisin paperiin ja räpyttelin uusia kyyneliä pois ripsistä.
Alexiina tuijotti mua jäykkänä ja sanaakaan sanomatta. Kuivailin silmäkulmia ja sitten puristin paperin pieneksi palloksi, jonka annoin pudota lattialle.
”Sille ei suositella tehtävän mitään enää tässä iässä”, mä jatkoin ääni tukkoisena. ”Raskauden mahdollisuus on erittäin pieni, ja riski sille, että jos hedelmöitys tapahtuu, raskaus keskeytyy ja sikiö syntyy kuolleena –” Alexiinan käsi kapusi peittämään suun. ”– on niin iso, ettei lapsettomuushoitoja suositella.”
Mä katselin omia käsiäni. Miltä olisi tuntunut joskus pidellä niillä omaa vauvaa, omaa lasta?
En saisi koskaan tietää.
”Olen...”, Alexiina aloitti nyt itsekin itkuisen kuuloisella äänellä, muttei saanut lausetta loppuun. Se hamusi taas pöydän yli mun kättä ja puristi sitä lujasti. Melkein kuristusmaisella, käheällä äänellä se kuiskasi: ”Tyler varmasti ymmärtää.”
Niiskutin. Alexiina piteli mua yhä kädestä ja katseli mua pää kallellaan, sitten se maiskaisi myötäkärsien suutaan, nousi ja kiersi rutistamaan mua uudelleen, sillä kertaa kunnolla ja kovaa. Päästin taas pari pitkää nyyhkettä sen vaaleanharmaata neuletta vasten. Alexiina tuoksui hennosti sitruunaiselle. ”Olet vahva ja hieno nainen, Kitty, ja selviät tästäkin...”
*
Yhdessä asiassa mä olen aina ollut erilainen kuin mun äitini. Mä muistan nimittäin erittäin elävästi lapsuuskodin rennon, vähän sinne päin -tunnelman, jossa kukaan ei ottanut mistään turhaa stressiä ja tehtiin vain asioita, jotka oli kivoja. Silloin en sitä tajunnut, mutta Alexiinan myöhemmin opetettua mulle enemmän vastuullisuutta ja sitä, että ikävätkin asiat täytyy hoitaa, oon tullut ajatelleeksi, että jokin siinä oli aina mua kotona kismittänyt; siis siinä, että Ceit ja – nuku rauhassa, äiti – Sylva ei koskaan kunnolla patistanut mua opiskelemaan, eikä tekemään tai kohtaamaan mitään ikävältä saati tylsältä tuntuvia asioita. Ja näin aikuisena taaksepäin ajateltuna, se selittää kaikki ne laskupinot, jotka joskus löytyi keittiötasolta ja joihin piirtelin yksisarvisia ja mutanttiukkoja – ja muistan elävästi, että ne oli kaikki avaamattomia kuoria. Meillä syötiin vain hyviä ruokia, mutta onneksi se oli myös pitkälti salaattipainotteista, koska Ceit ei pitänyt lihasta, ja mä lisäksi liikuin jo muksuna paljon, joten mitat pysyi hallinnassa. Mutta mä
olisin tykännyt tehdä töitä. Mä olisin halunnut kantaa korteni kekoon, paiskia ja hutkia hiki hatussa menemään, mutta mun molemmat äitini karttoi mitään raskasta ja vaivalloista ja koko ”työ” sanaa kuin virustautia. Meillä vain löhöiltiin riippukeinussa, maalailtiin, katseltiin elokuvia, tilattiin kotiin ruokaa, torkuttiin pitkiä päiväunia… Ja se minkään mihinkään suuntaan liikkumattomuus kävi kyllä toisinaan raskaaksi. Ehkä osin senkin takia mä olin vähemmän kotona ja enemmän ulkona harrastuksissa, ja kun löysin hevosten pariin ja kunnon lapa paskaa -duuniin, mä olin onnellisempi kuin ikinä!
’Työ parantaa kaikki haavat’ oli slogan, jonka omaksuin välittömästi, kun sen ekaa kertaa jossain kuulin. Ehkä Kivivaaran Hannalta. Mä olen ihan samaa mieltä. Ja työ on erityistä lääkettä rikkoontuneelle sydämelle!
Niinpä huolimatta siitä, että Alexiina oli suositellut mulle vielä lisää vapaata kunnes tuntisin oloni paremmaksi, viittasin sille koko kämmenellä. Jos jäisin homehtumaan omaan kämppään yksikseni, silloin vasta huonoon kuntoon menisinkin. Kaikki ne karmivat, hiipivät, kiusaavat ikävät ajatukset, jotka tulisi hiljaisuudessa mun päähäni, kun keho olisi levossa… ei. Mun piti pysyä liikkeessä, aktiivisena, ja mieluusti korvat täynnä jotain hyvää ja iloista poppia.
En tiedä kuinka kauan Tyler oli seissyt siinä ja yrittänyt varovasti saada mun huomiota itseensä vai ei, mutta hätkähdin jonninmoisesti, kun äkkiä käännyin repimästä (taas) hoitajien likaiseksi jättämiä huopia irti satuloista. Kahmin huopakasaa syliin lattialta ja siinä Tyler seisoi satulahuoneen ovella totisen ja kiusaantuneen näköisenä.
Nyppäsin kuulokkeet korvista.
”Moi!”
”Moi...”
Mä katsoin sitä, se katsoi mun käsissä olevaa likaista huopaläjää. Joo, me ei oltu varsinaisesti juteltu sitten Billyn häiden. Tyler rykäisi. ”Onko… onko kiireitä...”
”Häh?”
Tyler vilkaisi mua nopeasti silmiin ja painoi sitten stetsoniaan (se oli syvänmusta ja näytti uudelta) syvemmälle päähän, katseen karatessa tällä kertaa omien buutsiensa kärkiin.
”Niin, että onko kiireitä, ehditkö jutella...”
”Onko sulla uusi hattu?”
”Mitä? Aah… joo...” Tyler nytkähti vähän hassusti. ”Niin no… jos et nyt ehdi...”
”Joo, kyllä mulla aikaa on. En oo edes varsinaisesti töissä. Tai siis Alexiina määräsi mulle lomaa, mutta enhän mä nyt sellaista voi hyväksyä.” Virnistin, mutta Tyler ei vastannut hymyyn. Se kääntyi empien takaisin kohti ovea.
”Jos… jos, vaikka jossain…?”
”Ylisille?” ehdotin ja suoristin huopia sylissä. ”Heitän vaan nää ensin pesutupaan. Nähdään mun luona.”
Tyler nyökkäsi ja katosi aika liukkaasti toiseen suuntaan. Mun katse hipelöi sen takauumaa. Oliko sillä uudet farkutkin? Istui hyvin...
Kävin heittämässä pyykit westernsiiven päädyssä olevaan pesuhuoneeseen, niin kuin olin sanonut, ja samaan aikaan Tomford tuli Rockyä taluttaen sisään.
”No, joko sä olet saanut rakkauskirjeitä?” virnistelin ja nostin kädet lanteille. Tomford käänsi mustan ruunan karsinaan ja otti aikansa. Se painoi silmälaseja nenänvarrelleen ja verkkaisesti satulaa riisuen (mulle tuli siitä aina mieleen lauhkea lammas) lopulta virkkoi: ”Onhan niitä muutaman saanut.”
”Muutaman?” mä innostuin ja tulin lähemmäs. ”Mikä on muutama? Kaks? Kolme?? Kymmenen???”
Taas Tomfordilla kesti vastata. Se veti hitaasti lännensatulan Rockyn selästä. Tarjouduin ottamaan sen vastaan.
”Viitisen...”
”Viisi!” Oliko se vähän vai paljon? En ollut ihan varma, kun tää koko ohjelmahomma oli vieras. Mutta olihan viisi enemmän kuin yksi, vai mitä? ”Jee! Hyvä!”
Tomford oli kasvojen sävyltään punertavampi vetäessään Rockyltä suitset korvien takaa, mutta ei sen ilme muutoin muuttunut. ”Saanko mäkin nähdä ne?” Musta olisi korvaamaton apu sopivan heilan valintaan, varmasti olisi. Katsos, mun oma romanssi-CV oli ehkä heikohko, mutta sitä suuremmalla syyllä mä näin selvemmin mitä muiden kannatti tehdä. Ja sitä paitsi, mähän sen
Hevosjussille morsiameen ilmoitin! ”Onko ne ollu hyviä, onko joku jo sytyttänyt? Millasia naisia ne on, onko tullut ilmi?” Seurasin Tomfordia lassohuoneelle satula käsivarsilla ja pommitin sitä innostuneilla kysymyksillä joka askeleella. Mikäs sen parempi keino pitää omat ikävät ajatukset kurissa, kuin uppoutua toisten elämään?
Mä olin kokonaan unohtanut Tylerin. Kun olin tarpeeksi kauan seurannut Tomfordin perässä kuin Demi, se lopulta sanoi, että kirjeet oli sen asuntoautolla ja joo, kyllä mä voisin niitä vilkaista. Ja mähän halusin vilkaista niitä heti! Taivuttelun jälkeen sain Tomfordin saattelemaan mut parkkisiilolle, missä se asui trailerissaan. Tässä kohtaa Tyleriltä tuli tekstiviesti.
Oletko tulossa?
”Ups”, sanoin ja tökkäisin kielen ulos suusta.
Tuun ihan just. ”No, näytä!” mä sanoin Tomfordille ja tungin kännykän taskuun. Tomford sai natisevan ovensa auki ja kapusi asuntovaunuun.
Kohta se laski mun ojennettuihin käsiini kirjekuoret: useampi valkoista, yksi kellertävä, yksi pinkihtävänpurppurainen. ”Kiiiitoos”, sanoin leveästi hymyillen. ”Mä otan nää mukaan ja tutkin huolella. Raportoin sitten sulle miten sun kannattaa näiden suhteen toimia!” Iskin silmää ja sitten otin hölkälle ja lenkkeilin koko matkan takaisin aina tallin yläkertaan saakka.
Tyler ei ollut eteisessä odottamassa. Potkin lenkkarit pois jaloista, aukaisin lasiovet ja menin sisään. Demi nukkui sängyllä, mutta pomppasi alas, venytteli ja haukotteli oikein suurieleisesti.
Vetäisin itelleni tuolin pöydän äärestä, lätkäisin kuoret siihen ja toisella kädellä kaivoin kännykkää.
Täällä, ilmoitin nopsasti Tylerille, ja sitten käänsin kaiken huomioni kirjeisiin.
Tyler tuli viiden minuutin sisään. Se tuli hiljaa ja varovaisesti, koputtamatta (olin jättänyt oven sitä varten raolleen). Itse asiassa Demin reaktio kertoi mulle sen saapumisesta ensin, koska olin selkä oven suuntaan. Käännyin vilkaisemaan. Demi lekutti iloisena häntäänsä ja nuuhki Tylerin polvea, kun se silitti sitä hajamielisesti päälaelta.
”Moi. Tuu peremmälle”, huikkasin tekopirteästi ja palasin sitten lukemiseen.
Ihastuin sinuun, herkkyytesi takia. Vaikutat rauhalliselta mieheltä, joka kaipaa piristettä elämäänsä.
”Jos on huono hetki, voin kyllä tulla myöhemminkin tai, jos on parempi, että...”, Tyler mumisi.
”Ei, kun tuu vaan”, sanoin ja kirjeen nostattama hymy viipyili vielä mun kasvoilla, kun taittelin sen kiinni. Tyler kiersi Demin ja hiveli mietteliäänä sänkeään (oliko sitä trimmailtu?). ”Mä laitan kahvia”, ilmoitin ja ponkaisin ylös. Tylerin katse kävi kirjeissä pöydällä, mutta se ei niistä kysynyt tai niihin koskenut istuutuessaan alas. Demi luuli, että laittaisin tarjolle jotain hyvää, ja tuli mun perässä keittiöön kieli pitkällä. Löysin kaapinperältä vielä kolme suklaamurukeksiä, joista tiesin Tylerin pitävän, joten kaadoin ne kaikki teeasetille ja toin pöytään (olin aamulla ensitöikseni siivonnut koko kämpän Bobin jäljiltä lattiasta kirjaimellisesti kattoon).
Pian me istuttiin samoin kuin mä olin istunut edellisiltana Alexiinan kanssa. Mutta tällä kertaa mulla oli varma vakaumus pitää itseni koossa ja hymyillä vaan.
Tyler pyöritti lusikkaa kahvikupissaan ja yllätyin syvästä uurteesta, joka pikku hiljaa kaivertui sen otsaan. Se oli jotenkin tosi… hyvännäköinen juuri nyt. En oo ihan varma miten tai miksi. Ihan kuin se olisi käynyt parturissa, mutta oli se jotain muutakin.
”Huomasin, että Fiatista oli puhjennut rengas”, se sitten aloitti.
”Ai vitsit”, läimäisin itteeni ottaan; olin unohtanut koko pahuksen auton.
”Mä… vaihdoin sen.”
”Sä mitä? Oikeasti?”
Tyler otti pienen hörpyn. Se uurre otsalla oli siinä yhä. ”Kiitti!” sanoin vilpittömästi. ”Sä näytät tosi hyvältä tänään”, päätin sitten lisätä, koska miksipä sitä ajatusta ei ääneen sanoisi? Tyler vilkaisi mua silmiin; nopeasti ja hämillään, ehkä hyvilläänkin (toivottavasti), mutta laski sen sitten taas kahviin. ”No”, mä sitten autoin, kun Tyler oli jälleen vaitonainen. Sen ja Tomfordin pitäis kummankin käydä joku
Kuinka Artikuloin Asiani Selväksi -kurssi. Tai ylipäänsä,
Näin Avaat Suusi -luento. ”Oliko sulla jotain asiaa? Vai oliko se siitä renkaasta?” Mun katse silitteli sitä poskilta ja nenänvarrelta ja huuliltakin… ja sellainen kylmä, kirveltävä itsekurimus takoi rautanyrkillä palleaan ja sydämeen kuin mätkisi säkkiin. En nimittäin voinut olla ajattelematta, miten kauniita lapsia me oltaisiin voitu saada. Jos me oltaisiin voitu saada. Jos me oltaisiin saatu. Jos me oltaisiin. Jos me. Jos.
”Ei, kun...” Nyt Tyler laski kuppia alas ja puristi kahvasta. Keksit oli edelleen siinä asetilla sen edessä, mutta se ei ollut ottanut niistä yhtäkään. No, niistä taisikin olla jo päiväys mennyt. ”Kun Kitty…”
Mä kuulin äänensävyssä jotain tiettyä. Jotain ikävää. Jotain sellaista, mitä meillä lapsuudenkotona ei koskaan käytetty, jota karteltiin, väisteltiin ja varottiin. Äkkiä mua ei enää hymyilyttänyt ollenkaan, ei tehnyt mieli vitsailla tai keventää tunnelmaa. Mun teki mieli mennä piiloon. Sängyn alle, komeroon, vessan suihkuverhon taa. Minne tahansa, missä en kuulisi sitä, mitä Tyler tahtoi ja yritti niin raskaasti saada sanottua. ”Vikahan ei ole mitenkään sinussa, ja ymmärrän täysin, jos… että olen...” Tylerin pää painui nyt niin kumaraan, etten nähnyt enää kunnolla sen kasvoja. ”En ole ollut paras mahdollinen miesystävä ja ymmärrän kyllä… en osaa pitää sillä tavalla puoliani tai kunnolla osaa seurustella, ja ymmärrän, jos olet kokenut, että olen tielläsi jollain tapaa ja haluaisit etsiä… enemmän omankaltaisesi miesystävän, jonkun, jonka kanssa teillä on ehkä… enemmän yhteistä...”
Mun ei yhtäkkiä tehnyt enää mieli kahvia. Eikä keksejä. Eikä mitään. Mä katsoin ikkunan suuntaan ja ahdistus kasvoi rinnassa. Miten sen saisi pois?
Tyler nosti varovasti päätään, koetti tarkkailla mun reaktioita nyt, kun en enää tuijottanut sitä kohti. ”Toivon, että voimme silti olla jatkossakin… ystäviä. Mutta ymmärrän kyllä, jos haluat unohtaa minut kokonaan ja unohtaa, että mitään koskaan oli tai tapahtui… Voin kyllä pysyä täältä pois…”
No nyt ne tuli; kyyneleet. Silmiä kirveli niin pirusti. Niiskaisin ja koetin räpytellä niitä suu auki takaisin kyynelkanaviin.
Tylerin käsi pöydällä kupinkahvassa liikahti, mutta ei sitten kuitenkaan lähtenyt mihinkään.
Me oltiin molemmat vaiti, mä taistelin kyyneliä vastaan. Kyllähän tässä oli nainen jo itkenyt yli kolmenkymmenen vuoden edestä.
”Että… tää oli tässä sitten vai?” sain lopulta käristyä. Millään, mitä sanoisin, ei olisi lopputulokseen vaikutusta. Tiesin sen jo. Olin tiennyt siitä lähtien, kun mulle lueteltiin raskauteen liittyviä riskejä ja lapsettomuuden ehdottomuutta. Tiesin jo silloin, että näin tämä tulisi menemään. Meitä ei oltu tarkoitettu yhteen Tylerin kanssa. Tylerillä oli oma tila, se oli mies parhaassa iässään… totta kai se haluaisi tulla isäksi. Ja totta kai sillä oli oikeus oman verensä ja lihansa lapseen. Mä valitettavasti vain en voisi sitä sille antaa, vaikka kuinka olisin halunnut.
Tyler ei vastannut.
Mä join vain, jotta sain käsille jotain tekemistä.
Asunnossa oli jotenkin niin hiljaista, että seinät oli kaatua päälle. Kuulin Demin lutkutuksen, kun se pesi tassuaan juuri ja juuri näkymättömissä vuoteen toisella puolella lattialla. Kuulin tuulitunnelin huminan, kun se liukui tallirakennuksen ja maneesin seinän välistä kapeaa käytävää ulkona ikkunan takana, sekä kaukaiset kuin toiselta planeetalta lähtöisin olevat äänet ihmisten puhetta, naurua. Kuulin, miten jääkaappi hurisi, vessan putki naksahti, kello tikitti keittiössä. Kuulin vaivihkaisen rahinan, kun Tyler vaihtoi vaivaantuneena nitisevällä tuolilla asentoa. Ja ennen kaikkea kuulin oman veren kohinan ja sydämen pampahtelun.
Tum-TUM. Tum-TUM. Tum… ”Voitsä...”, hieraisin poskea kämmenselkään, ”voitsä jättää mut nyt yksin?”
ÄLÄ MENE, huusin sisäisesti. Mä en todellakaan halunnut olla yksin!
Älä jätä mua yksin! Älä jätä! Tyler laski vain puoliksi juodun kahvikupin pöydälle. Se mietti hetken, varmaan, että sanoisiko vielä jotakin, mutta nousi sitten. Mä en katsonut siihen. Mä katsoin intensiivisesti ikkunaan ja hymyilin. Hymyilin, vaikka sattui niin, että halusin repiä rinnan auki ja syöttää sen Demille, jotta se lakkaisi lurputtamasta ja lopettaisi samalla tän kivunkin.
Tyler lähti, ovi sulkeutui hiljaa ja hitaasti, askelten tumina kaikkoni.
Ja hiljaisuus syveni.
Olen pirteää ja rentoa seuraa ja uskon että viihtyisimme yhdessä. Ujostelu tässä tapauksessa johtuu ihastumisesta sinuun.
Tätä harvoin tapahtuu minulle.