katso profiilia tai lähetä pm
You can fly, if you really try.
Oma hevonen: Xilo
Aurinkomerkki: ♓
|
Post by Gillian on Aug 9, 2022 15:06:59 GMT
Uniaalloilla - 1 06.08.2022 Uni.
En ollut valveilla, mutta olin olemassa. Tiesin uneksivani. Tiesin, että makasin todellisuudessa omassa sängyssäni, sen valkoisissa ja pastellinsävyisissä lakanoissa, pää paksulla upottavalla untuvatyynyllä, johon oli painettu hentoja simpukankuorten kuvia. Tiesin, että en todellisuudessa ollut juuri nyt merenrannalla, jalat polviin asti vedessä. Tiesin, ettei musta hevonen, joka laukkasi minua kohti pitkin aaltojen jättämää valkeaa vanaa, todellisuudessa ollut olemassa.
”Linka?”
Ei… ei se ollut Linka.
Friisiläinen saavutti minut, pysähtyi ja katsoin sen suuriin tummiin silmiin. Se ei ollut Linka. Se oli ori. Xilo, se sanoi. Tai ei sanonut. Mutta aistin sen kuin kuulisin sen, mahtavana vellovan meren äänen. Xilo. Xilo.
Xilo. * Muistin tuon lucid-uneni erinomaisesti vielä kuukaudenkin päästä. Olin jo kauan sitten oppinut luottamaan uniini ja tulkitsemaan niitä. Lasikaapissani oli useita unitutkimuksen kirjoja. Uneksi itsesi toiseen maailmaan. Unien tulkinnan salat. Yleisimmät unisymbolit. Kuuluin Dreamers Unite -ryhmään internetissä. Vaihtelimme kokemuksia ja omia tulkintojamme omista ja toisten unista yhteisellä foorumilla. Pidin myös unipäiväkirjaa tavallisten päiväkirjojen lisäksi. Muistin yleensä jokaisen uneni, mutta en kirjoittanut niitä kaikkia ylös. Vain vahvimmilta tuntuneet. Vain ihanimmat. Vain erityisimmät. En silti ollut osannut tulkita tuota uneani mustasta oriista. Se oli ollut niin eloisa ja kirkas… voimaannuttava. Aina, kun olin uneksinut vanhasta hevosestani Kings Calinkasta, se oli ollut varoitus. Merkki jostain ikävästä. Mutta tämän kertainen hevonen oli eri. Linka unissani oli aina ollut niin eteerinen, häilyvä, kuin varjokuva, jota tuskin näki saati saattoi koskettaa. Tämä uusin uneni mustasta oriista oli ollut selvä ja tarkkapiirteinen. Saatoin yhä tuntea silkinsileän karvan kämmeneni alla, sen viileänliukkaat jouhet sormissani… Eikä se ollut ollut ainoa uneni kyseisestä hevosesta. Olin nähnyt monta muutakin, enemmän tai vähemmän lyhyttä pätkää, mutta kaikissa niissä oli ollut sama tunne; tunne jostain hyvästä, tunne… eheydestä. Ja kun näin Zanen, tuntui kuin olisin taas nähnyt unta. Mutta nyt se olikin täyttä totta. ”Itxaro Iratze Gezane”, hymyili punanuttuinen mies ujosti pidellen mustan friisiläisorin riimunnarusta. Hänellä on lempeät silmät, ajattelin. Rickonilla ja Zanella. ”Kaunis...” ”Eikö vaan? Olen näyttämässä sitä viimeisiä kertoja areenalla, ja me toivotaan, että saadaan tehtyä siitä hyvät kaupat.” Olin kohottanut vaistomaisesti kättäni; Zane puhalsi lämmintä ilmaa sormiini. ”S-se on myynnissä?” ”Joo”, Rickon napsautti lukon irti ja Zane ravasi pörhistellen pyörötarhaan pää korkealla, ihmetellen uutta paikkaa. En saanut silmiäni irti siitä. ”Ei täällä päin kukaan sattuisi olemaan innokas keskiaikaharrastaja vailla hyvää hevosta?” Rickon kysyi puoliksi vitsillään. ”Kitty harrastaa kaikkea… O-onko se vain turnajaisratsuksi?” ”Nooo, ei välttämättä”, Rickon raapi päätään ja kohautti pyöreitä harteitaan. Hänen pehmeät muotonsa ja partansa tekivät hänestä nallekarhumaisen oloisen, vaikka levottomat silmät karkailivatkin toisinaan joka puolelle. ”Kyllä se kelvosti kouluakin taitaa.” Räpyttelin monta kertaa ja käännyin pois päin aidalta. Mitä oikein mietin? Minulla oli jo Zelda… ihana Zelda… ja Lilly. Kolme hevosta olisi aivan liikaa, kun kasvatti samalla kahta taaperoa. Olin joutunut luopumaan Africastakin osin ajanpuutteesta. Eikä minulla ollut sellaisia rahojakaan. Rickon tyrskäisi itsekseen, mutta mille – sitä en tiennyt. Hän ei ollut katsonut minuun päin, joten tuskin hajamieliselle ilmeelleni. Rickon Blacklake ja Itxaro Iratze Gezane olivat vieraita Orange Woodissa tämän viikonlopun yli ja tulisivat uudelleen kahden viikon päästä viikonloppuna. He olivat matkalla turnajaisiin, mutta matka oli sen verran pitkä, että olivat etukäteen katsoneet välietappipaikkaa joltain sopivan oloiselta tallilta, jossa pääsisivät myös harjoittelemaan ennen kilpailuita. Orange Wood Ranch oli osunut haarukkaan, vaikkei ollutkaan suoraan läpikulkumatkalla. He joutuivat paikan takia koukkaamaan, mutta pariin muuhun vaihtoehtoiseen talliin verrattuna Orange Woodin vuokrahinnat olivat olleet kuulemma halvemmat ja – Rickon oli sanonut – ottaen huomioon, että hänelle tarjottiin majoitus lähes puoli-ilmaiseksi (päästen päätalolle syömään pääperheen kanssa), se oli puhunut puolestaan. ”Vaikka olenkin sitten vähän vaikea syömään”, oli Rickon varoittanut etukäteen, ”niin, että älkää loukkaantuko, jos nyrpin.” ”Voi, sellaista henkilöä, jolle ei meidän Emilyn ja Gillianin apukokkina pöperöt maistuisi, en ole vielä tavannutkaan! Kunhan saat maistaa Gillianin mustikkapiirasta, et enää muusta tiedä”, Alexiina oli nauranut lämpimästi, ja olin punastunut taustalla. Pidin kovasti leipomisesta. Se oli terapeuttista… ja omalla tavallaan kuin maalaamista. Siinäkin piti olla oikeat välineet, oikeat aineet, ja tuli tietää mitä väriä (tai ainesosaa) laitettiin minkäkin kanssa ja kuinka paljon, jotta lopputulos oli halutunlainen. Lautanen tai alusta, jolle leivos laskettiin, oli kuin tyhjä kangastaulu. Ja niin kuin maalauksenkin, saattoi leipomuksen koristella mitä luovimmilla, kauniilla tavoilla, kunnes se todella oli kuin taideteos. ”Gillianin leivoksia ei aina viitsi syödä”, Kitty virnisti. ”Ne on niin hienoja! Niistä pitäis ottaa aina kuva ennen kuin pistelee poskeensa!” ”Totta. Oletko ajatellut, että aloitat jonkin leipomisblogin?” Alexiina katsoi minua. Painoin katseeni posket lämpiminä. Pidin leipomisesta. En vain koskaan syönyt omia leipomuksiani. ”Joka tapauksessa”, Alexiina jatkoi Rickonille, ”tervetuloa illallispöytäämme. Jos sinulla on joitain allergioita, voit mainita niistä Emilylle...” Olin tullut aina uudestaan ja uudestaan katsomaan Zanea. Tulin katsomaan sitä Dianan ja Hugon kanssa. Tulin katsomaan sitä yksin. Painoin mieleeni, miltä sen tuulessa lainehtiva pitkänkiharainen musta harja näytti; miten auringonsäteet taittuivat hopeaksi muuttuneina sen hohtavasta karvapeitteestä. Suljin silmäni, käteni nousi maalausasentoon ilmaan eteeni, kun hahmottelin mielikuvissani sen jaloa päänmuotoa, lihaksikasta alakaulaa, ryntäiden vahvoja linjoja. Zane… Xilo… Minulla ei ollut ollut aikaa maalaamiselle pitkään, pitkään aikaan. Olin keväällä aloittanut Bebble Owlin päiväkodissa lasten taideohjaajana, ja pidin työstäni kovasti. Mutta ne olivat ainoat hetket, jolloin ehdin ottaa kynän tai pensselin tai öljyväriliidun käteeni – enkä silloinkaan koskaan saanut mitään viimeisteltyä, en paneuduttua, en kunnolla aloitettuakaan. Teimme lasten kanssa paljon kaikkea konkreettista ja mukavaa ilman rajoja, mikä rohkaisisi jokaisen yksilöllistä luovuutta: maalikädenjälkiä päiväkodin seinään, varpaankuvia lattian poikki valtavaan banderolliin, hahmotelmia lemmikkieläimistä… ja tarinallisia kuvituksia jokaisen viime öisestä unesta. ”Gillian, onko te meliheppa?” Olin hymyillyt hajamielisesti näyttäessäni lapsille kuvaa omasta unestani. ” Gillianne-täti, Samuel”, tarhatäti oikaisi kävellessään niin laajan pyöreän pöydän ympäri, että siihen mahtui kolmetoista lasta helposti piirtelemään toisiaan häiritsemättä. ”Gillian...”, minä taas oikaisin, mutta niin hiljaa, ettei sitä kukaan noteerannut. Samuel katseli kuvaani pää kallellaan ja hyvin keskittyneesti, kuin olisin pyytänyt kirjoittamaan siitä esseen. Vaikka eihän hän vielä osannut kirjoittaa. Hän oli viisivuotias ja hänellä oli yhä paha ärrävika. Windy, joka piirsi ikäisekseen todella hienosti, ei koskaan katsonut kenenkään muiden taiteiluja – ei edes minun – ja mietin, mitä tyttö olisi piirtänyt, jos olisi tänään ollut täällä. Hän oli kovin salaperäinen lapsi. Samuelin omassa unikuvassa olivat hän ja Windy: piirros oli lapsekas ja yksinkertainen, mutta yllättävän oivaltava. Siinä Windy ohjasi laivaa ja hänellä oli mustat kiharat kahdella saparolla ja pään päällä istui lokki. Samuel oli itse kuvassa uimassa pelastusrenkaan kanssa. Kuvassa ei ollut värejä. Viivat oli tehty paksulla mustalla tussilla, mutta ne oli tehty lapsen taitotasoon nähden tarkasti. Tiesin, miten Windy oli ojentanut Samuelin värityksiä. ”Ei noin”, Windy oli usein sanonut, ”pitää värittää viivojen sisässä. Ei saa mennä yli!” Samuel ei ollut pitänyt siitä. Niinpä hän ei värittänyt kuviaan enää ollenkaan. Tiesin, että hän ikävöi Windyä. ”En tiedä”, vastasin hänelle rehellisesti. ”Se on melessä… ja se on hevonen. Se on melihevonen”, poika päätteli ja nyökkäsi kuin vahvistukseksi. Näin, miten hän katsoi viereensä, ja näin, miten pettymys palasi hänen kasvoilleen kun taas muisti, ettei hänen paras ystävänsä ollutkaan siinä. En siis ehtinyt maalaamaan. Jos en ollut töissä, olin tallilla. Tiesin laiminlyöneeni Zeldaa. Siitä oli tullut kireä ja levoton, sillä se kaipasi liikuntaa ja tekemistä. Se oli älykäs hevonen, jolle ei sopinut tyhjänpanttina seisoskelu, mutta valitettavasti minulla ei riittänyt aikaa ratsastaa sillä niin paljon kuin tarve olisi. Sydämeni tuntui raskaalta, kun katsoin sitä hyörimässä karsinassaan myöhään illalla, outo kiiluva katse silmissä. ”Anteeksi”, kuiskasin sille. ”Lupaan, että ratsastan sinulla huomenna.” Alexiina oli ehdottanut, että Zelda tulisi edistyneiden koulutunneille ratsastustuntien taas alkaessa. Myönnyin oikopäätä. Valitettavasti takana oli pitkä kesäloma, ja edistyneiden koulutunteja niin vähän, ettei sekään kuitenkaan riittäisi. Kitty oli tarjoutunut liikuttamaan Zeldaa toisinaan, mutta joko hän oli unohtanut lupauksensa tai hänelläkään ei ollut aikaa – ja niin rakas tammani steppasi karsinassaan pahasti laiminlyötynä. Ja, jos en ollut töissä enkä ollut tallilla, olin tietenkin kotona Dianan ja Hugon kanssa. Heillä oli juuri nyt taaperoiän uhma, joka uuvutti minut usein niin, että en vähäisellä vapaa-ajallani tehnyt muuta kuin nukuin. Nukuin ja näin unia. Mutta joskus olin niin väsynyt, etten nähnyt edes niitä. Vajosin vain jonkinlaiseen siunattuun tietämättömyyteen, olemassaolon olemattomuuteen. Olin jo pitkään kokenut tällaista uupumusta ja väsymystä, kunnes näin ensimmäisen uneni Xilosta. Niin voimaannuttava uni oli ollut, että se tuntui kuin antaneen minulle virtaa, ja aina, kun näin Xilosta taas kuvia mielessäni, saatoin tuntea virtauksen kuin lämpimän veden täyttävän itseni hyvällä ololla. Ja nyt… nyt, kun katselin Zanea, se sai minussa aikaan samanlaisen tunteen. Lämpimän, vahvan, turvallisen. Kun kosketin friisiläisorin päätä tarhapuomin yli tai seurasin Rickonin ratsastusta sillä maneesissa, minut valtasi aivan erityinen… tarkoituksenmukaisuus. Niin kuin se olisi tarkoitettu. Mutta mikä oli tarkoitettu? Sitä en vielä tiennyt.
|
|
|
Post by Gillian on Aug 11, 2022 11:04:45 GMT
Uniaalloilla - 2 11.08.2022
Näin Xilosta unta joka yö sen jälkeen, kun Zane oli lähtenyt, mutta nyt unissa oli muutakin. Mukana oli mies, jonka vaaleanruskeat hiukset säkenöivät kultaa ja kehystivät kasvoja, joita en aivan nähnyt. Valo, joka oli kirkkaampi kuin aurinko, paistoi ratsastajan selkän takana ja sokaisi minut. Hänessä oli jotain... rauhoittavan tuttua ja turvallista. Koetin siristellä, nostaa käden silmien ylle ja nähdä hänet paremmin, mutta hän oli jo ratsastanut ohitseni; vesi roiskui, Xilo pärskyi – ja siihen ihanaan ilon tunteeseen minä myös heräsin. Ehkä osin unien takia en saanut Zanea mielestäni. Se vain oli niin häkellyttävän uljas, kaunis hevonen. He tulisivat Rickonin kanssa uudelleen Orange Woodiin paluumatkallaan seuraavana viikonloppuna, joten saisin vielä nähdä Zanen. Mietin, löytäisikö Rickon sille ostajan turnajaisissa. Ja entä jos ei? Näin itseni harjaamassa Zanea, taluttamassa sitä, ratsastamassa sillä… Olin niin hajamielinen, että rikoin yhden Emilyn keraamisista kukkamaljakoista laittaessani ruokalautasia takaisin eteisen antiikkiseen astiakaappiin. En tiedä miten. Nostin hiljaksiin lautasia telineisiin, ja maljakko, jonka olin siirtänyt siksi aikaa syrjään lipaston päälle, vain putosi. Se tumahti paksuun ruskeakuvioituun mattoon, mutta halkesi silti moneen osaan. Kumarruin ja keräsin palaset hitaasti käteeni, jotteivät sirpaleet joutuisi eläinten tai lasten jalkoihin. Emily oli toisinaan nostanut maljakon ruokapöydälle kerättyään siihen ensin kukkia puutarhastaan. Maljakon valkoiseen posliinipintaan oli maalattu pieniä liloja lemmikeitä. Lemmikki oli lempikukkani. Tuntui kuin olisin huolimattomuuttani tullut liiskanneeksi mehiläisen tai perhosentoukan, kauniin ja tärkeän elävän olennon. Ja kun sitten kuulin maljakon kuuluneen joskus Lilylle, purskahdin tahattomiin kyyneliin. Hugo ei halunnut nähdä minun itkevän. Hän alkoi aina itkeä itsekin. Hugo oli aina minussa kiinni kuin suloinen taskurapu, en voinut mennä vessaankaan ilman, että hän huolestui. Niin riippuvainen hän oli minusta, oikea pieni äidinpoika. Senkin vuoksi oma aikani oli rajallista. Saatoin harvoin kotona ollessa olla ilman helmassa roikkuvaa, syliin nyyhkivää, hihasta nykivää punanenäistä ja -poskista nyyttiä. Oli kuin olisin kasvattanut itselleni ulokkeen, uuden parin käsiä ja jalkoja vanhojen lisäksi. Omatkin raajani olivat kömpelönpuoleiset, puhumattakaan näistä haparoivista, minuun tarrautuvista tahmakäpälistä. Työssäkäyntikin oli silloin tällöin haaste, mutta onneksi Hugo myös nukkui paljon ja Emily kykeni viihdyttämään häntä sen muutaman tuntia, jotka vierailin päiväkodilla pitämässä lapsille taidekerhoa. Diana oli rohkeampi, toimeliaampi ja taaperoksikin kovin itsepäinen. Hänet oli vaikea saada nukkumaan, mutta kerran nukahdettuaan nukkui kuin pieni söpö porsas ilman huolenhäivää. Hugo taas nukkui mielellään ja helposti, kunhan olin lähellä, mutta heräili herkästi. Toisinaan suoraan itkien. Mietin usein, näkikö pieni poikani myös vahvoja, syvästi tunteisiin vaikuttavia unia niin kuin minä itse. Hän oli liian pieni kyetäkseen artikuloimaan niitä, mutta joskus jouduin ottamaan hänet syliini hänen herätessään kyynel silmässä ja peukaloa imien, samankaltainen kaukaisuuteen silmät selällään katsova ilme, kuin olin joskus havahtunut huomaamaan omilla kasvoillani. Rakastin lapsiani. Rakastin lapsia. Emily kutsui Dianaa lempeästi ”Tättähääräksi” ja Hugoa ”Pompoliksi”. Hymyilin aina pehmeästi, kun hän sanoi niin, minusta se oli aivan ihanan kuuloista. ”Tules tänne, Tättähäärä, mistä olet saanut multaa poskeesi?” tai ”No mutta, mikä Pompolilla on hätänä? Kuivataanpa simmut...” En tiedä miten olisin selvinnyt yksinhuoltajana ja ensikertalaisäitinä kaksosten kanssa ilman Emilyä. Äiti ei ollut sellainen isoäiti. Hän halusi kyllä tietää, miten lapsenlapsillaan meni, mutta usein tiedusteluihin sisältyi enemmän minun arvosteluani äitinä sekä piikikkäitä ohjeita. ”Kuinka kauan vielä jatkat rintaruokinnalla? Rintasi alkavat riippua ennen neljääkymmentä, jos annat heidän rääpiä niitä näin pitkään.” ”Et kai anna heidän juoda Centerien lehmänmaitoa? Se ei ole hyväksi, vaikka niin väitetään. Sinun tulee hankkia kunnon äidinmaidonkorviketta, jos on pakko, mutta mieluummin aloittaisit hyvissä ajoin heidän totuttamisensa kunnon ruokaan.” ”Oletko käyttänyt niitä kaksosten vaunuja, jotka ostimme? Osaatkohan varmasti käyttää jarrulukitusta? Katsokin, että pidät ne siistissä kunnossa, jotta ne voi vielä myydä uudelleen.” Vain minun äitini olisi voinut kutsua rintaruokintaa ’rääpimiseksi’. Hän on suoraan sanonut minulle, että kun oli itse saanut kuulla olevansa raskaana, hän oli rinnastanut sen syöpään. Hän kuitenkin piti vauvan – minut – loppuun asti, koska isä toivoi niin. Äiti ei suostunut ottamaan äitiysvapaita synnyttyäni, vaan tuuppasi minut nannyn ja tätinsä – Emilyn – huomaan. Ja nyt minä tuuppasin – ei, annoin – omat lapseni hänelle myös. Mutten siksi, ettenkö olisi tahtonut itse tehdä kaiken. En vain aina pystynyt. Minunkin oli saatava välillä palautumisaikaa ja yksinhuoltajana jouduin turvautumaan sukulaisiin, sillä kumppania, jonka kanssa vanhemmuuden ilot ja huolet voisi jakaa, ei ollut. Dewn ymmärsi tilanteeni parhaiten, sillä oli yksinhuoltajavanhempi itsekin, vaikka tilanteemme olivatkin erilaiset. Dewn ei ollut suunnitellut kasvattavansa tytärtään ilman Mischaa. Minä taas olin tiennyt jo raskaana ollessani, että ottaisin vastuun yksin. Windy oli myös temperamentiltaan aivan eri maata kuin Diana tai Hugo. Joskus kadehdin, miten levolliselta ja luontevalta heidän isä-tytär-suhteensa näytti. Windy oli vasta viisivuotias, mutta ehtinyt jo kiertää maailmaa Baltianmaista Egyptiin - tällä hetkellä hän oli parhaillaan purjehdusreissulla Dewnin kanssa. Dewn tuntui ehtivän toteuttaa itseään ja omaa elämäänsä lapsesta huolimatta. Totta kai olimme molemmat onnellisessa asemassa, sillä meillä oli muu perhe ympärillämme tukemassa ja auttamassa. Mutta nyt Dewn tuntui löytäneen itselleen uuden kumppanin, tai siltä se ainakin vaikutti… kun minä taas olin yhä yksin. Hankalimpina hetkinä mietin paljon Brodya. Mietin häntä myös hyvinä hetkinä. Mietin, miten hän illallistaisi kynttilänvalossa vaimonsa kanssa sillä välin, kun minä yritin saada raivohuutavaa ja räkäistä Dianaa sänkyyn Hugon roikkuessa kaksin käsin polvessani itkua tihertäen. Mietin, miten hän keskustelisi oppilaiden kanssa Claude Monetesta ja impressionismistä samaan aikaan, kun hänen tyttärensä otti ensiaskeleitaan. Kuinka paljon hän menetti, kuinka paljosta hän jäi paitsi... Ajattelin Brodya, kun näin hänen vaahterasiirapinruskeat silmänsä Dianalla, ja ajattelin häntä, kun Hugon kasvoilla oli hänen hämillinen, lempeä ilmeensä. Olimme toki yhä puheväleissä. Hän lähetti rahaa, kyseli kuulumisia, muttei ollut tai voinut tavata kaksosia. Hän oli nimittäin naimisissa ja vaimonsa hyvin mustasukkainen minusta. Meidän suhteemme, ollessani vielä kuvataideopiskelija Le Grande Arthéen akatemiassa Vancouverissa, oli ollut hyvin romanttinen. Mutta siihen liittyi myös häpeää ja syyllisyydentunteita. Oloni oli koko sen ajan, mitä se kesti, paitsi lapsekkaan onnellinen, myös painava kuin rikollisella. Brody oli ymmärtänyt minua, kuunnellut minua ja ennen kaikkea kuullut minua – en ollut koskaan kokenut tulleeni niin täydellisen nähdyksi ja hyväksytyksi juuri sellaisena kuin olin. Hän oli kutsunut minut usein keskustelemaan syvällisiä muistakin aihepiireistä kuin vain taiteesta. Ihailin hänen filosofisuuttaan ja ihastuin hänen lauhkeaan, runolliseen herrasmiehen karismaansa. En koskaan pelännyt olla kahden hänen seurassaan. Meillä oli toki myös ikäeroa. Brody oli 43-vuotias, kun Diana ja Hugo syntyivät. Ja lisäksi onnellisesti naimisissa, mutta heillä ei ollut vaimonsa kanssa lapsia; Pauline ei ollut koskaan halunnut. En todellisuudessa tiedä, olisiko Brody halunnut. Kun hän kuuli raskaudestani, hän mykistyi moneksi minuutiksi, kunnes sanoi lempeällä äänellä: ”Olet hedelmällinen nainen, Gillian, mutta… kai tiedät, etten voi jättää Paulinea?” Ja olin minä sen tiennyt, enkä sitä ollut odottanutkaan, mutta suru painoi silti sydäntä. Tulimme yhdessä loppuratkaisuun. Keskeyttäminen ei ollut käynyt mielessänikään siitä hetkestä, kun tiesin odottavani lasta, eikä Brodykaan sitä ehdottanut. Hän sanoi vain: ”Jos tahdot pitää hänet – ja tuen sinua, mitä päätätkin – ymmärräthän, etten voi olla läsnä tai aktiivisesti siinä mukana? Pystytkö siihen, Gillian?” Sovimme, että kasvattaisin lapsen – tai siis lapset – yksin, mutta hän tukisi minua etäältä sen minkä pystyisi. Jo kahtena jouluna hän on lähettänyt Dianalle ja Hugolle lahjat, joten luotan häneen ja uskon häneen, ettei hän katoa minnekään perhe-elämämme taka-alalta. Hän oli niin kuin vanha taulu seinällä, jonka tiedät olevan siinä, mutta johon maalattua hahmoa et todella voinut koskettaa. ”Kun sitten kasvavat ja ovat vähän isompia”, hän jatkoi, ”voin varmasti olla paremmin mukana kuvioissa ja tavata heitä. Mutta nyt tämä on vielä liian arka aihe, tuore haava… Ehkä, kun ovat siinä viidentoista.”
Viidentoista. Olisinko viisitoista pitkää vuotta yksin, yksinhuoltaja, ilman kumppania, ilman miestä, lapseni ilman läsnäolevaa konkreettista isää? ”Olet viehättävä, herkkä, ihana ihminen, Gillian. Etsi itsellesi mukava, lapsirakas mies.” Mutta mistä minä löytäisin mukavan lapsirakkaan miehen? Etenkin, kun halusin vain hänet? * Brody sai minut kerran suostumaan alastonmalliksi erilaisia ihmisanatomioita harjoittelevalle opiskelijaryhmälle. En tiedä, miten hän siinä onnistui. Esiintyminen ja alaston ulkomuotoni olivat suurimpia itsetuntoni kompastuksia. Mutta Brody teki minusta kauniin. Ei sillä tavalla kuin entinen mentorini, jonka katse näin jälkikäteen ajateltuna oli aina ollut inhottava, eläimellinen, vulgaari minua tuijotellessaan, vaan Brodyn silmissä oli lämpimän arvostava, kunnioittava, hyväksyvä katse, jonka edessä minun ei tarvinnut piilotella itsestäni mitään. Ja niin sitten riisuin kädet vapisten vaatteet yksi aamupäivä yltäni yhdentoista taideopiskelijan ja Brodyn odottaessa kärsivällisesti. Aurinko paistoi sisään valkeaan saliin, ja näin miten omat punaiset kiharani povellani ja olkavarsillani leväten leimahtivat loisteeseen. En yleisesti ottaen pitänyt itseäni viehättävänä tai kauniina. Pöyhkeät hiukseni, pisamainen kalpea ihoni ja leveä kuonomainen nenäni olivat aina olleet esteenä sille, että olisin nauttinut peiliin katsomisesta. Vartaloni oli muhkurainen, ei aistillisen muodokas, vaan päärynämäinen, ja olin ylipainoinen. Reisien ihon pinnassa näkyi katkenneita verisuonenpätkiä ja venytysarpia. Käteni olivat turpeat ja käsivarret lyhyet, kynteni olemattomiksi pureskellut. Rintani olivat suuret ja vaivalloiset, eikä minulla ollut takapuolta, kuten äiti oli monta kertaa huomauttanut hankkiessaan minulle huonosti istuvia vaatteita, jotka eivät olleet ollenkaan omaa tyyliäni. Mutta silloin, siinä pöydällä, toinen jalka koukussa rintaani vasten ja toinen vapaana laidan yli roikkuessaan, alasti, vain minä, ja ne yksitoista – ei, kaksitoista – liitua rahisemassa paperiarkeilla telineiden takana… silloin tunsin olevani kaunis ja katseenkestävä ensimmäistä kertaa elämässäni. Se oli Brody. Hän sai minut tuntemaan niin, ei kukaan muu. Hän oli sielunkumppanini. Kaksoisliekkini. Vaikka meillä oli kahdenkymmenen vuoden ikäero, vaikka hän oli naimisissa, sillä ei ollut merkitystä. Miten siis saattoi olla, ettei meidän ollut tarkoitus olla yhdessä? Pauline tiesi minusta. Tiesi Hugosta ja Dianasta. Olin nähnyt hänet vain kerran, mutta hänen kuvajaisensa oli tehnyt minuun lähtemättömän vaikutuksen, vaikken ollutkaan puhunut hänen kanssaan, eikä hän ollut tiennyt, kuka olin. Hän oli tullut kerran käymään opistolla hakemassa jotain Brodylta, ehkä autonavaimia. Näin hänet luokan ovella, kun hän odotti taidehistorialuennon päättymistä. Tiesin heti, kuka hän oli, sillä olin nähnyt hänen valokuvansa Brodyn toimistopöydällä. Hän oli hoikka ja ruskeatukkainen; hiuksissa oli kullankeltaisia paksuja, nuorekkaita raitoja. Hänen ihonsa oli voimakkaasti pigmenttistä, luominen ja ryppyinen, kuin liian nopeasti kypsynyt ja jo käymään ruvennut omena. Silti hänen olemuksessaan oli elastisuutta ja elinvoimaisuutta. Hän pukeutui kuin muotitietoiset ranskattaret Pariisin kaduilla. Leopardikuvioitu silkkihuivi oli trendikkäästi vinosti kietaistuna kapeaan kaulaan, sinapinkeltainen jakkutakki oli napitettu suurin soljin ja aistikkaasti leikatut syvänruskeat kaprit paljastivat ikäiselleen kauniit sirot sääret ja niihin päättyvät mustat ohutkärkiset remmikorkokengät. Tuijotin häntä hartaasti pylvään takaa puoliksi piilosta. Halusin nähdä, halusin tietää, millainen oli Brodyn valittu; nainen, jolla oli niin ihana mies. Hän pälyili meitä opiskelijoita, kuin olisi epäillyt jotain, mutta ei hän ollut voinut… Brody ei vielä silloin ollut puhunut meistä hänelle sanaakaan… Kävin heidän luonaankin paljon myöhemmin. Pauline oli silloin ystäviensä kanssa lomamatkalla Prahassa, niin Brody oli sanonut avattuaan minulle oven kylpytakkisillaan ja punaviinipullo kädessään. Kuinka romanttista, olin ajatellut, mutta kuinka he eivät olleet lähteneet sinne yhdessä? Kun näin Brodyn siinä edessäni, sydämeni paisui kohtuuttoman suureksi kuin ilmapalloksi, joka oli pakko vapauttaa, päästää se lentämään… Heillä oli valtava kylpyhuone poreammeineen, Brody oli ollut juuri aikeissa nauttia hemmotteluiltansa sen lämpimässä vedessä viinilasillisen ja hyvän kirjan kanssa. Ja siinä altaassa kaksoset saivat alkunsa. Se ei ollut kuumaa tai himokasta tai säädytöntä. Se oli luonnollista, hellää ja huomaavaista. Niin kuin se olisi ollut tarkoituskin tapahtua.
|
|
|
Post by Gillian on Aug 12, 2022 10:24:07 GMT
Uniaalloilla - 3
Zeldan mineraalit olivat vähissä. Ravistin valkoista tötteröä kaipaavasti, sen pohjalla oli enää unenomaista pölyä. Alexiina oli sanonut, että uutta MSM-jauhetta oli ostettu. Etsin sitä katseellani rehulassa, mutta en nähnyt. Eikö se ollut vielä tullut? Kännykkäni oli viileä ja liukas sormissa, kun kaivoin sen ison korallinpunaisen hupparini taskusta. Huppari oli rento tallivaatteeni, niin pitkä, että ylti polviin, tukkipuun paksujen reisieni yli ja peitti ne näkymästä. Saatoin upottaa käteni sen pehmoisen taskun uumeniin, enkä se vaate päällä tuntenut oloani niin kiusaantuneeksi, kuten etenkin kisa-asussa. Saatoin aistia ihmisten ajatukset, kun he seurasivat ratsastustani koulukilpailuissa: ”Onpas isokokoinen ratsastaja. Hyvä, ettei ole millään ponilla.” ”Haha, katsokaa miten tuo mahtuu juuri ja juuri satulaan!” ”Hevosparka, kun joutuu tuollaista perunasäkkiä kuljettamaan.”
Toivoin, ettei Zelda kokenut minua perunasäkkinä. Koetin aina olla mitä helläapuisin ja herkin ratsastaja, olin saanut siitä ulkopuolisilta valmentajiltakin kehuja, mutta en koskaan voinut olla varma… Olin kerran harkinnut lopettavani ratsastuksen. Rakastin hevosia ja rakastin myös sitä hyvän olon tunnetta, jonka sain ratsastaessa. Olin maassa toisinaan kömpelö, mutta satulassa sain kuin uuden kehon ja tuo keho oli jäntevä, voimakas, kaunis, elastinen, ketterä – kaikkea, mitä olisin oman vartaloni toivonut olevan. Ajattelin lopettaa ratsastuksen pelkästään painoni takia. Se ei kuitenkaan ollut käynyt käytännön syistä päinsä. En voinut jättää Zeldaa liikuttamatta tai minun olisi pitänyt myydä se. Hoitaja ei päässyt kuin kerran viikossa tallille, mikä ei riittänyt; Zelda olisi tarvinnut säännöllisen, liki jokapäiväisen osaavan ratsastajan. En voinut olla useinkin ajattelematta… jos Zeldalle olisi parempi olla jonkun toisen hevonen… Yritin etsiä MSM:ää. Onko sitä tuotu? Viesti luettiin heti ja Alexiinalta tuli vastausviesti samantien, ilmeisesti hän oli parhaillaan ollut muutenkin puhelimella: Kitty sanoi ostaneensa, kysäisepä häneltä! Oli niin varhainen aamu, että ajattelin Kittyn olevan vielä yläkerrassa, ja niinpä päätin käydä hänen luonaan. En ollut kunnolla jutellut hänen kanssaan sen jälkeen, kun oli palannut Skotlannista, ja halusin vielä esittää osanottoni hänen äitinsä poismenosta. Sen oli täytynyt olla kamalaa. Saada nyt tietää biologisesta äidistään ja siitä, että tämä oli kuollut, ja sitten menettää varsinainen äitinsä. Minusta Kitty oli aina ollut ihailtavan urhea. Ihailin ja kadehdin hänen positiivisuuttaan. Kitty ei ikinä antanut minkään vastoinkäymisen lannistaa itseään. Hän ponnisti uudelleen pintaan, yhä uudestaan ja uudestaan kuin delfiini, joka loikkaa syvyyksistä päivänpaisteeseen, vaikka hänet vedettäisiinkin taas takaisin kylmiin vesiin. Kunpa minä olisin sellainen. Kunpa osaisin suhtautua yhtä huolettomasti ja… huumorilla kaikkeen, mitä elämän taifuunit heittivät eteen. Mutta minä olin huolestunut, arka ja melankolinen. Kittyn asuntoon käytiin tallituvan eteisestä. Oli niin varhaista, ettei hoitajahuoneessa ollut ketään. Vain Witch kyyrötti ruokakupin äärellä syömässä. Chippyä ei näkynyt. Tarkistin ohimennen, että kissoille oli vielä vettä tarjolla, ja menin sitten Kittyn asunnon puolelle. Kittyllä oli pitkä ja ahdas eteinen. Ensimmäisestä ovesta tultiin vasta välikköön, josta mentiin toisesta ovesta varsinaiseen eteiseen. Patterin vieressä lojui muovikassi ja villapaita heitettynä pienen laatikon päälle. Naulassa riippui takkeja ja lippalakkeja ja reppu, ja telineellä oli sekaisin Kittyn eri kenkiä: lenkkitossut, jodhpurit, tallikengät, kahdet ratsastussaappaat, sandaalit, flip-flopit. Soitin summeria. Kitty pyyhälsi lasioven taakse hammasharja poskessaan, yllään sporttinen hihaton T-paita ja jalassaan harmaat, neonvihreillä raidoilla terästetyt verkkahousut. ”Gills!” ”H-huomenta… anteeksi, tulinko liian aikaisin…?” ”Et ollenkaan, tuu sisään!” Seurasin Kittyä huoneistoon. Siellä oli siisti yleisvaikutelma, mutta huonekaluja ei paljon ollutkaan. Lipasto, matala kirjahylly. Pieni pöytä ja taitettavat tuolit. Sänky. Makuuhuoneessa, josta Kitty oli tehnyt itselleen treenisalin, roikkui keskeltä kattoa musta nahkainen nyrkkeilysäkki ja näin painolevyjen pinon huoneen nurkkaan kasattuna. ”Mitäs sä?” Kitty kysyi viilettäessään takaisin vessaan jatkamaan peseytymistään. En ollut varma, oliko kysymys retorinen vai odotettiinko siihen vastausta. ”O-olitko ostanut MSM-jauhetta hevosille, sitä vain tulin kysymään...” Kitty löi itseään kämmenellä otsaan ja vesipisaroita roiskahti peilikaapin pintaan niin, että hänen peilikuvansa sai pisamia. ”Ei vitsit… siis joo, ostin mä ja se on tossa eteisessä. Unohdin viedä sen rehulaan, kun…”, hän juoksutti hanasta vettä harjalleen ja pudotti sen sitten hammasharjakippoon, ”meinasin, että vien Tylerille sen kamat samalla.” Kittyn äänensävyssä, ilmeessä ja sanoissa oli kaikissa ristiriita. Se oli hienovarainen, mutta aistin sen. En tiennyt mikä niistä oli aitoa tunnetta. Hän näki hämmentyneen ilmeeni peilin kautta ja loi minuun epätavallisen kovan katseen ennen kuin kohautti olkaansa ja oli jälleen rento ja huoleton. ”Me erottiin.” ”E-en tiennyt...” Kitty pyyhkäisi kasvonsa nopeasti pieneen pyyhkeeseen ja tuli ulos kylpyhuoneesta. Hän nosti kädet lanteilleen ja hymyili leveästi. En vastannut hymyyn, sillä kykenin lukemaan häntä hymyn takaa; hän ei ollut iloinen tai reipas, kuten antoi ulkopuolelta ymmärtää – ja varmaan hämäsikin sillä monia. Vaikka hän hymyili ja piti äänensä kepeänä, minuun iski suuri suru ja tuska, jotka eivät olleet omiani. Ne olivat Kittyn piilottelemia tuntemuksia. ”Olen… p-pahoillani...” Olisin halunnut koskettaa häntä, nytkäytinkin vähän kättäni ojentaakseni sitä häntä kohti, mutta ujostelin. Kitty ei katsonut minuun enää, vaan sen sijaan heijastustaan kauempaa eteisen peilistä; veti lihaksikkaita hartioitaan taa, nosti leukaa, sipaisi monen pienen renkaan ja nupin reunustamaa korvalehteään. ”Joo”, hän sanoi epämääräisesti. ”Niin, se MSM-jauhe.” Ja hän harppoi lasiovista eteistensä läpi. Seurasin perässä ja suorastaan sykin myötätuntoa ja kauhua Kittyn puolesta; miten he olivat eronneet Tylerin kanssa? Miksi? Mitä nyt tapahtuisi? Heidän piti muuttaa yhdessä Tylerin tilalle White Dove Farmille Coyotaan. Heillä oli yhteinen varsaprojekti. Heidän piti perustaa perhe. Heidän piti hankkia yhdessä lapsia. En ollut ollut kovin varma tai innoissani silloin, kun Kitty oli alkanut puhua hänen ja Tylerin lapsisuunnitelmista. Ei se tietenkään minulle kuulunut, enkä olisi koskaan häntä neuvonut, ellei hän olisi suoraan kysynyt mielipidettäni… mutta olin salaa samaa mieltä kuin Alexiina, joka kerran asian ryppyotsaisesti mainitsi, ettei Kitty tuntunut tietävän mihin oli ryhtymässä. Ja minäkin olin sortunut samaan ennakkoluuloisuuteen; kuvitellut, ettei Kitty – anna anteeksi – olisi hyvä äiti. Olinko myös ajatellut, ettei heidän suhteensa kestä? Olinko pelännyt, että Kittystäkin tulisi yksinhuoltaja ja joutuisi kokemaan saman kuin minä? Nyt kun ajattelin asiaa, tunsin noista ajatuksistani häpeää. Mistä minä tietäisin, vaikka Kitty olisi maailman paras äiti? Ehkä hän olisikin juuri niin hellä ja huomaavainen ja hauska ja turvallinen, kuin kuka tahansa lapsi ansaitsi. Ehkä hän olisi pärjännyt loistavasti, vaikka olisi ollut yksinhuoltaja. Niin kuin Dewn. Ehkä olin heijastanut häneen vain omia pelkojani, omia riittämättömyyden, epävarmuuden ja epäonnistumisen pelkojani. Mitä jos minä en ollut hyvä äiti? Mitä jos Kitty olisi parempi äiti? ”Tadaa”, Kitty sanoi kiskaistuaan villapaidan pois tieltä; sen alla ei ollutkaan laatikkoa, niin kuin olin luullut, vaan iso lisäravinnepurkki.
”Hienoa”, sanoin syyllisyydentunteesta tavallista reippaammin. Nostin purkkia – se oli painava – ja vilkaisin sen takasivutekstiä. Nivelille. Iäkkäille, valmennettaville, liikkuville hevosille. Kitty oli hypistellyt hajamielisesti villapaitaa sormissaan ja kaappasi sitten äkkiä muovikassin lattialta. ”Hei, voitsä tehdä palveluksen?” Sykkeeni kohosi, mutta koska olin edelleen nolostunut ikävistä ajatuksistani, myönnyin auliisti. ”Voitsä palauttaa nää Tylerille? Mun piti viedä, mut… mulla on vähän muuta menoa.” Ei Kittyllä ollut muuta menoa. Ja hän varmaan tiesi, että minä tiesin, mutta nyökkäsin epävarmasti. Kitty hymyili taas – hymyä, joka oli ja ei ollut todellinen. Hän oli aivan erikoislaatuinen. Hän käsitteli tunteitaan niin… helposti. Kunpa minäkin pystyisin siihen. ”Totta kai. White Doveen?” ”Joo, jos viittit”, Kitty sanoi helpottuneena ja työnsi niin kassin kuin paidankin syliini. ”Mä voin viedä ton purkin, se on kuitenkin sulle painava”, hän lisäsi ja iski leikitellen silmää. * Minulla ei ollut autoa. Minulla ei ollut edes ajokorttia. Sen sijaan minulla oli purppuranpunainen skootterini, jolla ajoin töihin ja takaisin. Villapusero mahtui helposti vajaaseen muovikassiin (en katsonut, mitä siellä oli; se olisi tuntunut sopimattomalta tirkistelyltä) ja roikkumaan ohjaustankoon. Kävin suukottamassa Hugon ja Dianan, jotka olivat Emilyn kanssa parhaillaan aamukylvyssä ennen lähtöäni. Kylpyhuoneesta kuului iloista lasten lallatusta, vedenroiskintaa ja vauvamaista naurua Emilyn hyminän säestämänä, mikä nosti hymyn huulilleni. Molemmat lapseni olivat tulleet ainakin siinä suhteessa minuun: he rakastivat vettä. Elokuu oli sekoitus kesän ja syksyn parhaimpia puolia; oli vaivattoman lämmin, ei liian kuuma, ja vaikka kukat vielä kukkivat, nopeimmat puut olivat jo aloitelleet ruskaan pukeutumistaan. Rakastin Orange Wood Ranchin sijaintia meren äärellä, vuorten ja kallioiden sylissä, korkealla alamaan yllä. Raicy valitteli heikosta ja kivisestä viljelymaasta, Kitty liiasta ja kylmästä tuulesta, Emily synkistä metsistä ja pihaa roskaavista havuista, mutta minusta kaikki Orange Wood Ranchissa oli täydellistä. En olisi muuttanut mitään. En ollut vielä kertaakaan käynyt White Dove Farmilla. Kitty oli puhunut, että he järjestäisivät Tylerin kanssa raikuvat tupaantulijaiset, kun tilan remontti olisi valmis, mutta kutsua ei ollut koskaan kuulunut. Eikä varmaan enää tulisikaan. Muistin tilan kuitenkin ajalta, jolloin Tyler ei ollut vielä ostanut sitä – oikeastaan lapsuudestani. Ajoimme vaarin kanssa usein Stardustilla sitä tietä, jonka varrella tila sijaitsi. Sillä tiellä opin ohjastamaan. Tie oli pitkä, suora ja hiekkainen. Sen varrella näkyi laitumia ja muitakin isompia tai suurempia farmeja, lähinnä karjatiloja, mutta tie jatkui metsään, joka oli risukkoinen ja tiheä. Muistan, miten Stardust oli säikkynyt minun ohjastamanani aina metsänrajaa, mutta vaarin kanssa ei koskaan. Olin kysynyt syytä. ”Hevonen vaistoaa ohjaa pitkin kaikki tunteesi”, vaari oli sanonut. ”Jos et ole sinut itsesi ja tunteittesi kanssa ja annat niiden ottaa ohjat, hevonen menee niiden eikä käsiesi ja pääsi mukaan. Pidä pää aina kylmänä, Gillian, aina, tapahtuipa mitä.” Emme koskaan ajaneet pidemmälle kuin ränsistyneelle pikkutilalle poikkeavan lähes umpeenkasvaneen tiepolun haaraan. Puut kasvoivat edessä niin, ettei niiden takana näkyvää autiotilaa kunnolla erottanut. Vaari kielsi minua koskaan ajamasta hiekkatien päähän saakka, jos joskus tulisin yksin kärryttelemään, vaan kääntyvän aina tässä kohtaa takaisin. Hän ei kertonut syytä, mutta Emilyltä kuulin tien päässä tiheikössä asuvan vanhan naisen, joka ei halunnut pihaansa ketään. Nyt tältä tieltä poikkeava haara Tylerin tilalle ei enää ollut ummessa. Sen pieleen oli isketty käytännöllinen kyltti: ” WHITE DOVE FARM.” Käännyin siitä skootterillani ja saavuin pihaan, josta ylipitkät heinät oli niitetty, laitumenaidat korjattu, rakennukset maalattu. Tylerin auto seisoi pihassa ja ajoin sen viereen katsellen ympärilleni. Hevosia laidunsi puitten takana päät alhaalla ja kolme varista loikki pihamaan yli ennen kuin levitti mustat siipensä ja liiti läheiseen kuuseen. Sammutin moottorin, jätin kypärän istuimen päälle ja otin muovikassin. Lähestyin talolle nousevia kivisiä etuportaita alahuultani purren. Portaiden reunassa oli saviruukku, mutta siinä ei kasvanut mitään. Ehkä siinä oli ollut, mutta kukat olivat lakastuneet, tai sitten pihasomistelu oli jäänyt vaiheeseen. Huomasin heti suunnittelevani, mitä kukkia siihen istuttaisin. Ehkä sinisiä orvokkeja. Pihaan olisi istunut hyvin pikkuruinen lampi, niin kuin Orange Woodissa, ja siihen iloisia ankkoja. Emilykin oli hankkinut ankkoja, ja minusta ne olivat aivan ihania. Oveen oli naulattu valkoinen puinen kyyhky. Se oli hieno, ja mietin, oliko se ollut Kittyn idea vai oliko Tylerillä silmää pienille näteille yksityiskohdille. Koputin. Ehkä Tyler ei ollutkaan kotona, vaikka autonsa oli. Jos hän oli liikkeellä ratsain? Voisin jättää kassin siihen oven viereen. Hän huomaisi sen kyllä, mutta jos alkaisi sataa (taivaalla oli sen verrran pilviä), minun olisi varmaan hyvä sulkea kassi tiukasti. Ehdin vasta kyykistyä, kun kuulin rahisevia askeleita. Käännyin ja näin Tylerin pihan toisella puolella, matkalla tallirakennukseen. Hän ei kai ollut huomannut minua. Nousin takaisin seisomaan, otin kassin ja seurasin hänen perässään. Tyler asetteli lännensatulaa pukille. Tuolilla sen vieressä odotti rätti, rasvapurkki ja kauhallinen vettä. ”H-hei”, sanoin. ”K-Kitty… pyysi tuomaan nämä.” Toisin kuin Kittyssä, Tylerissä murhe näkyi selvästi myös ulkopuolisille. Hän otti kassin vastaan violetit renkaat silmien alla, suu hymyttömästi alaspäin, musta hattu varjostaen katsetta. ”Kiitos”, hän sanoi ontosti ja jäi sitten tuijottamaan kassin sisään, kuin sen sisältö olisi palauttanut hänen mieleensä kipeitä muistoja – niin kuin varmaan tekikin. Halusin lohduttaa, sanoa jotain kaunista, mutten uskaltanut. En halunnut kuulostaa tungettelevalta ja kaikkitietäväiseltä hänen ja Kittyn välisestä murheesta. En myöskään voinut oikein koskettaa häntä, sillä en tiennyt miten Tyler suhtautuisi siihen; emme olleet niin tuttuja. Saattaisin tehdä itseäni epätahdikkaasti tykö tavalla, joka saisi hänet vain ahdistumaan. ”T-tämä on soma”, sanoin ja tarkoitin White Dove Farmia. Tyler nosti hitaasti poissaolevan katseensa ja kiskaisi melko äkeästi kassin kahvat solmuun. Mitäköhän hänen ja Kittyn välillä oli tapahtunut? Kitty oli aina ollut niin onnessaan Tyleristä puhuessaan. He eivät olleet olleet sellainen pari, joka kuhertelisi näkyvästi ja julkisesti. Tai ainakaan Tyler. Kitty oli roikkunut usein hänen käsipuolessaan, suu käyden vinhasti, mutta mitä minä olin nähnyt, Tyler oli ollut aina lähinnä hämillisen ja melkein ujon onnellisen näköinen, kuin ei olisi aivan voinut uskoa, että tämä nainen tässä vieressäni haluaa todellakin olla kanssani. Siinä ilmeessä oli ollut jotain, mihin olin saattanut samastua. ”Haluatko kahvia?” Tyler kysyi yllättäen. Hän ei vieläkään hymyillyt. Ääni oli neutraali; hän kysyi vain kohteliaisuussyistä. ”Oi, e-ei kiitos, en tahdo häiritä töiltäsi…” Olin näkevinäni kireyttä Tylerin leukaperissä. ”Mutta olisinko… o-olisin kovasti halunnut nähdä Bluen.” Blueprint Dove. Kittyn ja Tylerin yhteinen varsa, Imagen varsa. Tyler vei minut laitumelle, esitteli lyhyesti kaikki hevosensa ja sitten lähestyimme Imagea varsansa kanssa. Blue oli juuri niin suloinen ja herttainen, kuin pienet sen kesän varsat aina olivat. Pörröiset vilkkaat korvat, pitkäripsiset sympaattiset silmät, pehmeät huulet ja pienet kaviot. ”Ihana”, sanoin ja kosketin hellästi varsan kaulaa, kun se kääntyi hamuamaan Imagea vatsan alta. Olipa kyse sitten ihmis- tai eläinlapsista, sydämeni suli heti. ”Minäkin olen miettinyt uutta hevosta...” En tiedä, mikä sai minut sanomaan niin. Olinko miettinyt? Hämmästyin itsekin. ”Varsaa?” Tyler kysyi hajamielisesti. ”E-ei oikeastaan… tai, en vielä tiedä, en oikeastaan ole sillä tavalla päättänyt...” Rapsutin vielä hetken Imagea, ja sitten palasimme White Doven pihaan. Olin aikeissa kysyä, halusiko Tyler minun välittävän Kittylle jonkin viestin samalla, kun kertoisin palauttaneeni tavarat, mutta hän oli jo heilauttanut ohimennen kättään hyvästiksi ja suuntasi takaisin kohti tallia, joten en huudellut perään. Palasin skootterilleni ja luodessani vielä silmäyksen tilaan mietin, mahtoiko Kitty olla pahoillaan erityisesti siitä, ettei pääsisikään muuttamaan sinne. Ihka oma tila. Väänsin avainta virtalukossa. Miltä se mahtaisi tuntua?
|
|
It's a scoobie-oobie-doobie, scoobie-doobie melody!
Hoitohevonen: Dragon
Aurinkomerkki: ♏
|
Post by Crid on Aug 16, 2022 12:04:14 GMT
# CRITARI # 16.08.2022 Finnit kuvataan aina niin teinien jutuksi. Että kunhan ylität maagisen aikuisuusrajan (18vee), näppyläsi katoavat, koska olethan nyt Aikuinen eikä Aikuisilla ole finnejä. #&%! mitä soopaa. Mä olen kohta 20, ja mun naama on edelleen niin kuin mamman aamulla mulle paistama munakas, johon on viskattu sekaisin kuivattua basilikaa, tölkkisieniä, aurajuustoa, nakinpaloja ja tomaattia. No, vielä on toivoa, että kun täytän 21, joka on vielä kakkosvaiheen virallisempi aikuiskynnys, sitten naama puhdistuu välittömästi. Ja KYLLÄ, mä olen yrittänyt tehdä näille jotain. Mä en voi mitään sille, että mulla on rasvainen iho ja kaikki, mitä syön, tulee ulos kummastakin päästä; yläpäässä vaan ei suusta yrjönä, vaan paukahtaa peltiin kaiken kansan pysyvästi nähtäville. Nffh. Tää ei ollut aasinsilta mihinkään, halusin vain päästä purkamaan tän ahdistukseni aiheesta. Ei tällä naamalla arvoasteikolla paistateltu tai kummemmin kruunatuksi kuulunut. Ehkä se, että Orange Wood Ranchilla oli käynyt oikea ritari, oli saanut mut miettimään ulkonäköseikkoja. Nimittäin siis sitä, että naiset oli loppujen lopuksi erittäin pinnallisia. Miehiä haukutaan pinnallisuudesta ja tissien perään katselusta, mutta huithait, naiset on kymmenen kertaa pahempia. Kaikki somat puheet "kauneus löytyy pintaa syvemmältä" ja "tärkeintä on hyvä sydän, ei lihakset" on pupunpuppua. Vaikka olisit kuinka hyvä ja jees tyyppi, luotettava ja uskollinen ja romanttinen, kokkaisit ja siivoaisit ja pitäisit naista kuin kukkaa kämmenellä... jos sulla oli puutetta yhdessäkin näistä: lihaksisto, kasvot tai miehinen varustelu, naiset viisveisasi siitä, miten noin muuten kunnon kaveri olisitkin. Paljas, finnitön ja karu totuus nyt vain oli, että tässä maailmassa ulkonäkö ratkaisi - kaiken. Kun kuulin ritarista Orange Woodissa, ensin nauroin, mutta sitten kiinnostuin. Ja vähän ahdistuin. Loppujen lopuksi, ei se jamppa sen kummallisemman näköinen ollut kuin joku toinen. Halukkaat oli päässeet seuraamaan sen ”kevyitä” (heittomerkit, koska niissä metallikutimissa olo oli varmaan kaikkea muuta kuin kevyt) lämmittelyjä, kun Zane-niminen friisiläinen treenasi tuleviin turnajaisiin. Harmi kyllä itse kilpailuita ei pääsisi näkemään, koska ne ei olisi Orange Woodissa, vaan jossain muualla ja Zane ritarinsa kanssa oli vain poikennut tänne matkallaan siihen suuntaan. Mäkin seurasin mielenkiinnolla, kun Blacklake luennoi lyhyesti mikä mikäkin haarniskan osa oli ja miten peitseä kannateltiin ja mitä entisaikoina turnajaisiin kuului. Mähän olin keskiaikafani. Tai en tavallisen keskiajan (mahtoi elämä olla tuhatkertaa vaikeampaa ja kamalampaa, ja mä olisin kuollut jo ennen kuin synnyinkään siihen maailmanaikaan tai, jos ihme olisi tapahtunut ja olisin jonkun ihmeparantajan opissa kitkutellut henki pihisten, olisi mun kohtalonani ollut tulla hovinarriksi tai kylähulluksi – toisaalta, sitähän sanotaan, että hauskaa on vain lapsilla ja hulluilla, että ehkei se niin hirveää elämää olisi välttämättä ollutkaan…). Mua kiehtoi fantasiamaailmat, jotka olivat keskiaikavaikutteisia linnoituksineen, ritarikuntineen, torneista pelastettavine prinsessoineen (joo, feministit raivoaa, antaa tulla), taikuuksineen ja – totta kai – lohikäärmeineen. Oli makeeta päästä silittämään Zanea ja miettimään, miltä Dragon näyttäisi tuollaiset vermeet yllään. Ja ritarillisuudesta puheen ollen, en oo vielä päättänyt miten suhtaudun siihen, että Misa ilmiintyy aina sinne, missä oon, vähän niin kuin shinigami minkä epäilen sen todellisuudessa olevankin. Pitäisikö suhtautua mitä suurimmalla epäluuloisuudella tietäen, että kohta Cridipoikaa taas heitellään ja päiväni ovat luetut, vai onko maailmankaikkeus / ukko galaksin reunalla katsonut, että nyt on aika vihdoin siunata Crid – mutta minätoope vaan en sitä ymmärrä, JA SYYSTÄKIN tässä on vuosikymmenten varrella epäluuloiseksi oppinut… Puhun nyt siis tosiaan siitä, että Misa – jonka oikea nimi on oikeastaan Misae – seuraa mua elämäni joka osa-alueelle. Paitsi ei vielä mun sänkyyn (noh oh, Crid, eipäs machoilla, ei sovi sun tyyliin!). Vai seuraanko mä sitä? Vaikea sanoa, oliko tää silmänkääntötemppu tai elinkö jossain peilitodellisuudessa. Tai pelitodellisuudessa. Missä joku vahingoniloinen, pikseliukkojen rääkkäämisestä ilahtuva tyyppi laittoi mut yhä uudestaan noloihin, kiusallisiin, kipeisiin tai muuten vain onnettomiin tilanteisiin. HALOO, SIELLÄ! SAISKO JOSKUS JOTAIN KIVAAKIN ACTION QUEUEHEN! Mutta kuten totesin, en vielä tiedä onko tää kaikki suurta ansanviritystä ja oon todellisuudessa piilokamerassa 24/7, vai onko joku mua säälivä ohjeistanut Misan mun eteeni tuon ja tän nurkan takaa, että havahtuisin toimimaan. Misa löytyi tallinnurkalta. Se löytyi Bridgetweetin mutkasta. Kirkon kulmalta. Ja nyt myös mun TYÖPAIKKANI HYLLYJEN VÄLISTÄ (kunpa mun vällyjen välistä, keh keh…). Tää ei voi enää olla vain sattumaa, eihän? Eihän?? Näin sen marketissa sen jälkeen, kun se oli ensin ollut kadoksissa. Se näytti aika mukiloidulta. Mietin, olikohan se paininut karhun kanssa; eksynyt raukka metsään ja törmännyt vihaiseen harmaakarhuun… Täysin absurdi ajatus, mutta tulipahan ekana mieleen. Sausagen syöminen (onneksi ei ollut Devioso!) oli laukaissut sen, että olin viime aikoina ollut taas synkkä ja syvällinen, pohtinut elämän lyhyyttä ja katoavaisuutta ja tarkoituksettomuutta, jos ei tehnyt ite itelleen tarkoituksellisia asioita. Kuten kysynyt tyttöä, josta piti, ulos... Jos tää oli pedattu mua varten kuin pitopöytä, olisi silkkaa kiittämättömyyttä olla tarttumatta siihen… silläkin uhalla, että tekisin itestäni taas narrin niin kuin Charlotten kanssa. Olin jo uloselänyt Savannahin (se biatch oli ollut pois tallilta niin pitkään, että vaikken asiaa ollutkaan varmistanut, uskoin sen menettäneen Dragonin hoitajaoikeutensa, joten TAKE THAT), joten oli mulla toivoa joistain kompastuskivistä kompuroida yli, vaikken sitten pää aivan niin ylväästi pystyssä kuin oikealla ritarilla. Tai edes Rickonilla. Ja niinpä, koska ritarillisuus oli päivän nimi, aion ottaa siitä vaarin ja elää näiden ylväiden periaatteiden mukaisesti… ainakin siihen asti, että lentäisin taas kuonolleni. Vaikka mun nolo naamani ja änkytykseni broadcastattaisiin koko valtakunnalle, aikoisin voittaa jälleen kerran itseni, olla urhea, jalo ja peloton. Lähestyin siis Misaa töiden loppupuolella niin hermostuneena, että saattaisin kuolla omia aikojani ennen kuin edes saisin kysymystä ulos kurkusta. Olin aatellu, että suoraan treffeille pyytäminen voisi olla hiukka liian yksioikoista, nopeaa toimintaa ja pelästyttää, mutta (viaton) kotimatka yhdessä töistä voisi olla just sopivan matala porras astuttavaksi. Ja vaikka se lähtisi eri suuntaan kuin mä, ei haittaisi, sillä voisin teeskennellä ja mennä sen mukaan ja saatella vaikka ovelle asti! Olinhan mä nyt saanut tämän ritarillisuuspuuskani, joten totta kai. Sydän väpätti miljoonaa, hikoilutti, pyörrytti, katse sumeni, menetin makuaistin, korvat meni lukkoon, polvet vaappui, kuka mä olin…? Silti sain sopotettua – ensin jotain sössönsöötä – ja lopulta kunnolla: ”Ha-haluukko tai miten ois – öö – kun pääset töistä, niin siis kävelekkö tai… tai mennäänkö samaa matkaa?” *
|
|
|
Post by Gillian on Aug 16, 2022 12:30:54 GMT
Uniaalloilla - 4
Seurasin lasten ratsastusta. Oliver pilkullisen poninsa, Ponyn, selässä sen pitkä musta harja letillä, Mike, Lewis ja MacKenzie omien ratsujensa ja mailojensa kanssa. Jonkun aikuisen oli aina valvottava Thunder Rollsin pooloharjoituksia, ja minä suostuin mielelläni, jos suinkin pystyin. Tuupin verkkaisesti edestakaisin leveitä kahden taaperon lastenrattaita. Hugo nukkui niissä; pienet kasvonsa mutristelivat välillä joko äänien tai unien harmista, mutta silmät pysyivät kiinni. Diana ei ollut vaunuissa. Hän istui katsomon penkillä töppöjalat suorina sojollaan seuraten maneesin tapahtumia sormi toisinaan nenässä, toisinaan suussa. Muita lapsia istui hänen ympärillään kuin vartiossa: Nordic, Kirah, April, Joey. Tunsin tai tiesin heidät kaikki ainakin jotenkin. Oliver nakkasi valkoista palloa isolla lyönnillä: pallo lensin kuuluvasti kopsahtaen seinään. Joku lapsista huusi huvittuneesti: ” Patamon!” En tiedä, mitä se tarkoitti. Näillä kouluikäisillä tuntui olevan aivan oma kielensä. Oliver oli suosittu. Hänellä oli usein tallilla ja kotonakin käymässä iso kaveriporukkansa äänekkäitä, iloisia, vilkkaita lapsia, joskin Alexiina yritti aina ohjata heidät pihalle leikkimään. Emily oli onnessaan päästessään ruokkimaan niin montaa lisäsuuta. Joukon kiistaton johtaja Oliver ei varsinaisesti ollut, mutta kaikki ihailivat häntä yksissä tuumin – olihan hän hyvin hauska ja sosiaalinen ja toverillinen. Niin, ja asui isolla hevostilalla, mistä ei varmasti lasten silmissä haittaa ollut. Tiesin jonkin verran lasten kahinoista, sillä Oliver usein pulppusi puhetta tullessaan auttamaan minua kaksosten kanssa. He vastaan ”isot pojat”, toisin sanoen Robert, Joey ja Albert. Nuoremmilla oli ylilyönti määrällisesti – seitsemän vastaan kolme – mutta vanhemmat pojat olivat kovaotteisempia, ovelampia ja armottomampia juonissaan. Niin Oliver oli minulle raportoinut samalla, kun nosteli kärsivällisen reippaasti Dianan aina pois sinkoamaa pehmopossua tälle yhä uudestaan ja uudestaan. ”Bob on pomo, mutta Albert keksii karmeimmat jutut”, Oliver oli kertonut silmät poikamaisesti loistaen. ”Joey on heidän vakoojansa, koska Joey on nopein juoksemaan. Kerran Albert yritti pakottaa meidät hyppäämään myllymäen kallioilta veteen”, jatkoi Oliver nyt mietiskelevällä sävyllä. Olin kauhistunut – alas myllymäeltä? Kallion alapuolella oli karikkoa, paljon kiviä ja pudotus oli joka tapauksessa monia kymmeniä metrejä. Siitä ei selviäisi kukaan. ”Mutta ei me niin typeriä olla”, Oliver totesi arvokkaasti, ”ja Dewn oli kotona, joten ei Albert sitten kehdannut pakottaa meitä sinne.” ”Taivaan kiitos”, kuiskasin hiljaa. Diana oli heittänyt taas pehmolelunsa ja selvästi odotti, että Oliver noukkisi sen hänelle – niin kuin tämä tekikin. Painoin kuitenkin mieleeni, että tästä Albertista kannattaisi varmaan puhua Alexiinalle. Hän oli, kuten Oliver oli senkin minulle kertonut, Robertin luokkatoveri. Oliverin ja tämän ystävien sodankäynti toi mieleeni vaarin lapsuuden, mistä Emily oli joskus kertonut. Vaarillakin oli ollut jenginsä, tosin mittasuhteet olivat olleet isommat ja kattaneet lähes koko kylän lapset: maalaiset vastaan rikkaiden muksut, mukaan lukien ja erityisesti Colt Amen Villan kartanon lapset. Se oli ollut ajoittain rajuakin taistoa, josta ei selvitty ilman kuolonuhreja, ja tragedian verijäljet kantoivat aina nykypäivään asti. Toivoin, ettei tämä leikki saisi yhtä karmaisevaa päätöstä; ettei historia toistaisi itseään. Halusin kuitenkin uskoa, että Oliver oli fiksu, karismaattinen ja tiesi tarkkaan, missä raja kulki… mutta saattoiko samaa sanoa tästä Albertista tai edes Robertista? Havahduin siihen, että lapset olivat ratsastaneet ponien päät yhteen ja jalkautuivat satuloista. Heidän poskensa olivat punaisia. He olivat hengästyneitä, mutta hyväntuulisia. ”Hyvin pelattu tänään, MacKenzie”, kuulin Oliverin kehuvan toveriaan kuin rehti valmentaja, ja sitten he taluttivat ponejaan pois kentältä. Työnsin vaunut sivuun, etten olisi tiellä. Katsomon lapset hyppivät penkeiltä alas hekin. ”Tässä, rouva Waves”, sanoi juuri ja juuri jaksaen kantaa Dianaa ruskealettinen tyttö ja palautti taaperon minulle kuin se olisi ollut heillä lainassa. ”Kiitos, April.” He tervehtivät kukin minua vuorollaan ohi mennessään: pitkä, vaaleanruskeahiuksinen ja nättikasvoinen MacKenzie, vähän pyöreä ja ujon oloinen Mike, punatukkainen ja totinen Lewis, äänekäs ja vauhdikas Kirah, sekä Oliverin paras ystävä, tummapiirteinen, mutta sinisilmäinen Nordic. Hänen sukunsa oli asunut Waterphewssä aikojen alusta – heidän tilansa oli itse asiassa melko lähellä Tylerin White Dove Farmia. Viimeisenä tuli Joey. Hän oli lapsuuden ja aikuisuudenalun kynnyksellä. Kummallista kyllä, hän näytti ikäistään nuoremmalta, mutta käyttäytyi ikäistään vanhemmalla tavalla. Ajattelin usein, että hän sai huonoja vaikutteita Robertista, jonka perässä kulki kuin liimattuna. Koin häntä kohtaan myötätuntoa, sillä vaikka hän yritti niin kovasti esittää jotain muuta kuin tosiasiassa oli, näin hänen sisässään sormi suussa piilottelevan pienen pojan, joka oli kovin hämmentynyt siitä, kuka oikeasti oli. Joeyn kävellessä ohi ja huomioimatta minua millään tavalla toisin kuin muut lapset, astahdin hetken mielijohteesta häntä kohti. Äidinvaistoni oli herännyt. Ehkä se oli ollut jokin hänen ilmeessään, katse silmissä, tai ehkä se, miten hän oli istunut ulkopuolella muista, sillä ei kuulunut heidän porukkaansa. ”Joey...” Poika pysähtyi. Hänen välitön ensireaktionsa oli sekoitus ärtymystä, hämmennystä ja välttelyä, mutta sitten hän otti roolinsa taas esiin, iski sopimattomalla tavalla silmää ja sanoi: ” Wassap, pimu.” Pimu. Hän oli kaksitoistavuotias. ”A-ajattelin...” Olin mennyt niin hämilleni hänen reaktiostaan, että hukkasin tyystin punaisen langan tai mitä edes olin aikonut hänelle sanoa. ”O-olisitko tahtonut tulla tänään syömään talolle?” Leipoisin omenapiirakkaa. Oliver rakasti omenapiirakkaani, sanoi, että se oli maailman parasta ruokaa (toivoin, ettei Emily pahastunut). ”Ehkä”, Joey vastasi ja laittoi aurinkolasit farkkutakkinsa rintataskusta silmilleen. ” Seeya.” Hän naksautti kieltään – ei tavalla, jolla naksutellaan hevosille, vaan tavalla, jolla isketään naisia. ”S-see-seeya...”, änkytin hämilläni, kun poika jo hiihteli kummallisesti harpontansa tahdissa taaksepäin keinahdellen pois, kädet taskuissa ja vaalea siilitukka märännäköisenä pystyssä. Tajusin siinä hetkessä kivuliaan ja aika pelottavankin asian. Rakastin lapsia ja olin hyvä vauvojen, taaperoikäistenkin kanssa. Mutta teinit? Miten tulisin koskaan selviytymään Hugon ja Dianan murrosikävuosista? Oma teini-ikäni oli ollut kesy. Uskalsin uhmata vanhempiani vasta, kun olin jo aikuisiässä. Murrosikääni ei ollut kuulunut poikien kanssa seurustelu, juhliminen, kapinoiminen tai muukaan hulluttelu. Olin ollut kiltti heppatyttö, tehnyt aina koulutyöt nätisti ja kunnolla, tullut kotiin ajoissa, maalannut ja totellut vanhempiani. Saatoin tietysti toivoa, että omat lapseni tulisivat siinä suhteessa minuun ja heilläkin olisi helppo, vaivaton ja huoleton teini-ikä, mutta entä, jos niin ei olisi? Entä, jos Diana olisi niin kuin Lotte? Synkkä, angstinen, kauhistuttaviin sattumuksiin ajautuva… Tai Hugo niin kuin Bob? Riidanhaluinen, aina ongelmissa… Katsoin uinuvaa pienokaistani. Pää oli kallellaan, suu kevyesti auki ja kiiltelevä sylkivana valui huultenpielestä kohti leukaa. Otin taskustani nenäliinan ja pyyhin pehmeästi hänen punoittavia, pisamaisia kasvojaan. En ollut vieläkään tottunut siihen, miten saatoin katsoa toista ihmistä, jonka olin saanut aikaan, ja hän muistutti niin paljon minua. Ja sitten minä vain tiesin – jälleen sillä selittämättömällä äidinvaistolla – että huoleni oli turha; Hugosta tulisi kiltti ja herkkä teinipoikakin, sillä hän tulisi minuun, ei kehenkään muuhun. Olin muutamaksi sekunniksi sen ajaksi, kun silitin Hugon kasvoja, kääntänyt selkäni Dianalle. Seuraavaksi tajusin, että Diana juoksi ulos maneesista kirkuen äsken nähdystä poolopelistä innoissaan, kätensä levällään ja tietenkään sivuilleen katsomatta – henkäisin kauhuissani, sillä tallin ja maneesin välillä kulki hevosia, mutta yhtäkkiä joku koppasi hänet ilmaan kuin kalaa narraava nallekarhu pois kavioihin joutumiselta. ”Hops, hops...” Kiiruhdin lastenrattaiden kanssa paikalle. ”Voih! A-anteeksi...” Tyler piteli rimpuilevaa Dianaa hyvin luonnollisesti, mutta laski lapsen takaisin maahan. ”K-kiitos, Tyler, käänsin hetkeksi pääni...” ”Sellaisia ne veitikat on”, hän vastasi neutraalisti, hymyilemättä. Ajattelin yhä, että hän näytti musertuneelta ja pohdin, kuinka kovasti ero Kittystä olikaan osunut häneen. Nostin Dianan syliini (”eikä!!”) ja tyttö tunki likaisen kätensä naamaani, työnsi kasvojani poispäin itsestään. ”Onneksi osuit siihen, hän olisi tietenkin kirmannut suoraan jonkun hevosen jalkoihin.” Halusin sanoa jotain muutakin. En vain osannut. Minulla oli selittämätön tarve auttaa Tyleriä, jotenkin lohduttaa. Hän hymähti vähättelevästi. Raicy saapui tallipuodin pihalta. ”Tuletko, Tyler?” hän huikkasi; ilmeisesti heillä oli joitain asioita siellä. Kenties Tyler oli uuden satulan tai suitsien tarpeessa. Sain häneltä ensimmäisen hymynsä, kun hän kosketti mustaa stetsoniaan tervehdykseksi. Hymy oli vaisu ja nopea, silkkaa hyvätapaisuutta, eikä se ulottunut vihertäviin silmiin asti, jotka jäivät melankolisiksi. Mutta minä ajattelin niitä silmiä ja sitä hymynhäivää pitkään. Oliko Kittyn ja hänen suhteensa korjattavissa? Voisinko minä jotenkin auttaa siinä? Vai olisiko se epäsopivaa, toisten kahdenkeskisiin asioihin puuttumista? Ujutin Dianaa rattaisiin (Hugo oli herännyt meteliin). Se ei ollut helppoa, sillä tyttö huitoi ja potki ja polki jalallaan vastaan, kun koetin saada häntä sujahtamaan istuimeen. ”Diana”, sanoin moittien, ”nyt mennään kotiin, on päiväuniaika ja alat olla noin kiukkuinen väsymyksestä, kun et nukkunut ollenkaan rattaissa.” Vastaukseksi sain raivostunutta kiljunaa, ja hevosia kentän suuntaan taluttavilta ratsastajilta paheksuvan katseen.
|
|
Oma hevonen: OWR Imaghost, Starlight Dove
|
Post by Tyler on Aug 19, 2022 15:12:43 GMT
Jos mä olisin yhtä rohkea kuin mitä Trevor on, kai mä olisin käynyt Kittyn luona ja yrittänyt puhua asioista. Tai viimeistään käydä kaikki läpi siinä kohtaa kun se oli laittanut Gillianin palauttamaan tavarani joita mä olin jättänyt Kittyn luo. Kai mä olin ajatellut että siinä olisi ollut sen verran rohkeutta että se olisi palauttanut tavarat itse. Kyllähän mä valehtelisin jos mä sanoisin että se ei saanut mun oloani tuntumaan vain huonommalta ja yhtenä päivänä mä purin huonon fiilikseni Joshiin vaikka ei se sitä ansainnut. Olin yllättänyt itseni sillä, että huomasin olevani kateellinen Gillianille. Eihän minulla täysin mitään syytä ja oikeutta sellaiselle ollut, mutta ehkä pienen hetken olin jo antanut itseni uskotella jotta minusta tulisi isä ja se, että toisella oli kaksikin lasta sai jonkinlaisen piston ajoittain tuntumaan sisälläni. Tunteistani huolimatta en voinut silti olla nappaamatta kiinni ohitseni juoksevasta taaperosta, sillä jokin siinä hetkessä sai minut vain toimimaan ja mahdollisesti pelastamaan tuon pienen ihmisen. Vaikka mä en ole ollut lasten kanssa tekemisissä, jotenkin mä vain löysin helposti asennon jossa pidellä tyttöä siihen asti että Gillian pääsi paikalle ja hakemaan lapsensa. Ojennettuani lapsen takaisin naiselle me vaihdoimme vielä muutaman sanan ennen kuin Raicy kutsui minut matkaansa ja suuntasimme kohti laaksoa jossa meitä odotti karjasuojien korjaus. Juuri kun olimme saaneet viimeisenkin kattopellin nostettua paikalleen, taivas aukeni ja jouduimme työskentelemään pikavauhtia jotta saimme sen kiinnitettyä ja suunnattua suojaan. Vaikka me saatiinkin suhteellisen nopeasti kuivaa ja lämmintä päällemme sekä kahvia lämmittämään sisuksiamme, kai omanlaisensa stressi ja masennus oli tehnyt omat tuhonsa mun immuunijärjestelmälle ja flunssa pääsi hiipimään kuin varkain luokseni. Onnekseni tällä kertaa se ei tuonut - ainakaan vielä - mukanaan kuumetta, mutta silti se muistutti itsestään nuhana sekä omanlaisena voimattomuutenaan ja vilunväreinä. Kuitenkin niin kauan kuin mä pystyin edes jotenkin tekemään töitä, mä ajattelin niitä tehdä, sillä työt olivat paras tapa saada ajatukset pysymään jotenkin kasassa. Ehkä joku voisi ajatella että mä jatkoin elämääni liian nopeasti mun ja Kittyn eron jälkeen, mutta kai se olisi vain paras tapa. Olinhan mä pitänyt muutaman päivän vain itselleni, mutta sen jälkeen mä olin kokeillut laittaa pyörät pyörimään sen suhteen että mä voisin mahdollisesti toteuttaa unelmani isyydestä ja hankittuani ison nipun papereita niin täällä Kanadassa kuin myös kotoa Texasista, mä olin saanut hakemukseni jätettyä. Vaikka odottaminen tuntuikin kauhealta, mä tiesin että mulla ei olisi muuta mahdollisuutta kuin vain odottaa ja toivoa parasta. Voisihan se olla, että mä en olisi maailman paras kandidaatti tulevana yksinhuoltajana, mutta silti mä yrittäisin parhaani mukaan olla paras mahdollinen isä tulevalle lapselle jos mulle sellainen annettaisiin. Toki voisi hyvinkin olla että mahdollisuus sille, että joskus vuosien kuluttua mä tulisin sairastumaan pilaisi koko projektin jo valmiiksi, mutta silti mä haluaisin edes yrittää ja toivoa parasta. En mä tiedä mitä mä muuten tekisin, sillä ei mulla ollut oikeastaan enään muuta toivetta elämälleni. Alexiinan kommentti: Tyler ja Tylerin murheet </3 Tyler taitaa olla sorttia, joka sairastuttuaan joutuu todella vuoteenpohjalle, joten kunhan ei paiskoisi itseään taas siihen kuntoon... Tai, jos niin käy, täytyyhän jonkun siinä tapauksessa käydä häntä jeesimässä....
|
|
When life hits you, make it a catch.
Aurinkomerkki: ♐
|
Post by Kitty on Aug 21, 2022 17:41:15 GMT
Kitty talks - 19.08.2022 Kun Cella laitto: ” Mä sain vauvan!!” mun maailma pysähtyi kolmeksikymmeneksikuudeksi sekunniksi. Toisin sanoen siihen asti, että viestin perään latautui kuva rusehtavasta, vähän pilkullisesta hevosvauvasta pää puoliksi Windin utareessa. Siinä kohtaa päästin pitkän huokaisun ja sitten nauroin. Olinpas mä ollut hölmö. Olin jo ehtinyt miettiä, saattoiko Cella pettää mut niin pahasti ja jättää jotain niin oleellista kertomatta silloin, kun me oltiin Texasissa! Mutta kyse olikin Chocon emästä, joka oli saanut Cellan itsesuunnitteleman, maksaman ja alulle saatteleman tammavarsan. Olin just iltalenkillä, kun viestit tuli. Pysähdyin katsomaan niitä Coyotan hiekkatien varteen. Kun seuraavan kerran kohotin katsetta ja palasin korvissa jyskivän teknon siivittämästä kuplasta, tajusin, että olin matkalla Tylerin luo. Mä olin niin tottunut lenkkireissuuni White Doven ja Orange Woodin välillä, että jalat teki sen näemmä automaattisesti edelleen, vaikka pää ei sinne halunnut mennäkään. ”Ei Demi. Me käännytään tästä nyt takasin.” Demi ei oikein ollut uskoa, ettei me mennäkään ”toiseen kotiin” asti. Se halusi nähdä kamuaan Buckaroosia ja varmasti Tyleriäkin. Niin kuin mäkin. Demi oli alusta asti ollut kiintynyt Tyleriin, jotenkin vähän erilailla kuin olin nähnyt sen suhtautuvan muihin. Ehkä Tylerissä oli jotain luontaista koiravaistoa tai joku erityinen ominaishaju, joka oli Demin mieleen. Ja mun mieleen… Tai saatoinhan mä sen kuvitellakin vain, koska itse pidin Tyleristä. Höp pöp pöö! Katkaisin ajatukset siihen, vaihdoin soittimesta biisiä ja lähdin hölkkäämään takaisin päin pimenevässä illassa. Tällä tiellä ei ollut valoja, mutta Seaprout Avenuen katuvalot näkyi oikealla kutsuvina pisteinä ja keiloina. Demi hidasteli mun takana, kunnes lopulta hyväksyi, että näin tässä nyt tehtiin, ja kirmasi taas edelle ja veti tasaista tahtia mun lannevyöhön kiinnitetyssä remmissä. Mä en ottanut omasta päästäni täysin selkoa. Gillian oli kysynyt: ” Miksi te erositte?” ja mä en rehellisesti sanottuna tiedä. Tietyt asiat Tylerissä oli alkanut ärsyttää, mutta jos mun nyt pitäisi ne listata ja tehdä niistä selonteko esseen muodossa, ei onnistuisi. En pystynyt sanoittamaan niitä itelleni, niin en taatusti kellekään muullekaan. Ehkä se epävarmuus ja asioiden jahkaaminen ja vitkastelu oli osatekijöitä siihen, että mä olin ruvennut miettimään, olisiko Tyler sellainen mies, joka pysyisi mun rinnallani, vaikken voisi täyttää Tylerin toiveita sen omasta lapsesta. Mä syöksyin suoraan asiaan, kun se päähän pulpahti ja hyvältä tuntui, mutta mulle oli useinkin tullut olo, että Tyler jarrutteli, toppuutteli ja epäröi liikaa. Mitä se pelkäsi? Oli tietysti monta asiaa, joita mä jäin ikävöimään kuoliaaksi. Tylerin lohtua ja hellyyttä, sen romantiikantajua. Yhteisiä hetkiä vuoteella vaan vierekkäin maaten ja niitä näitä jutellen. Sen ujoa katsetta ja hymyä, kun se näki mut oikein edustettuna. Sen karheaa hiuslaatua, mistä oli hyvä tarrata kiinni, kun… no, kun oli yhteistä tekemistä… Mutta life goes on, the show must go on… En mä surisi pitkään tätäkään asiaa, vaikka surisin kyllä. Mä surisin ja paljon, ja kaikkia niitä muitakin suremisen aiheita, joita tuntui olevan enemmän kuin mihin olin tottunut. Ja paras tapa surra oli puskea itsensä sellaiseen hikeen ja rättikuntoon, että kaatuisi sen jälkeen suoraan sänkyyn, sammuisi kuin tuo äskeinen katulamppu tossa, eikä ajattelisi enää yhtään mitään!
|
|
|
Post by Gillian on Aug 28, 2022 9:01:13 GMT
Uniaalloilla - 5
” Me seurustellaan.” Lotten ääni tavoitteli välinpitämättömyyttä, ikään kuin se nyt ei olisi mikään suuri uutinen, mutta kuulin – tai oikeammin aistin – sanojen takana kuplivan tyytyväisyyden. Ehkä Lotte oli hymyillyt pienen maireasti niin sanoessaan. En voi vannoa, sillä en nähnyt hänen kasvojaan. ”Oih – ihana kuulla!” ” Tai no, ’seurustelu’ on kyllä aika lapsellinen termi. Siis olemme yhdessä… kai, tavallaan. Asun hänen talossaan, nukun välillä hänen sängyssään ja niin poispäin, joten kai sitä parisuhteena voi pitää.” ”Olen onnellinen puolestasi.” Tarkoitin sitä vilpittömästi. ” Joo”, Lotte sanoi ja ikään kuin puhalsi tai huokaisi puhelimen mikrofoniin. Korvani täyttyivät hetkeksi huminalla. ” Mutta mitään häitä tai vastaavia ei kannata odotella henkeä pidellen. En aio tehdä billyjä”, hän totesi. ” Enkä halua ikinä lapsia.” ”Ymmärrän...” ” Kaikki vain käy niin luonnollisesti Michaelin kanssa. Ei tarvitse esittää mitään, ei tulkita rivienväleistä, että ’mitähän se tuollakin tarkoitti’… Ei ole mitään turhaa, lapsellista draamaa, tiedätkö? Voi olla juuri niin kuin on, ja toinen on siinä joka tapauksessa ja hyväksyy sinut vikoinesi ja kaikkineen...” Lotten kuvaelma sai minut ajattelemaan Brodya. Tiesin täsmälleen, mitä Lotte tarkoitti. Olin kokenut samanlaisen vapauttavan, täydellisen hyväksynnän Brodyn seurassa. Samassa tulin haikeaksi. ”Se on sitä sielunkumppanuutta.” Lotte oli hetken hiljaa. ” Ehkä.” Toivotin mielessäni hänelle ja Michaelille kaikkea hyvää. ” Mites Kittyllä ja Tylerillä menee? Joko Kitty on paksuna?” Lotte sitten jatkoi. Äänensävy ei ollut kovin kiinnostunut, enemmänkin vain ’puhutaanpa jostain’ -vivahteinen. ”E-etkö ole kuullut?” ” Kuullut mistä?” Aukaisin suuni, mutta suljin sen sitten. Saisinko puhua? Oliko minun asiani levitellä heidän suhdetilaansa muille? Toisaalta, ei se salaisuutena voisi pysyä. Totta kai kaikki ennen pitkää huomaisivat sen - elleivät täällä jo olleet huomanneet. Ja sehän oli vain Lotte. Mieleeni palautui käyty keskusteluni Kittyn kanssa. ”Älä nyt ymmärrä väärin, Gills, mutta mä en halua puhua siitä tai Tyleristä.” ”H-halusin vain sanoa… että toivo ei varmasti ole vielä menetetty… T-Tyler varmasti kaipaa sinua, m-minä näen.” ”Ei se halua olla mun kanssa.” ”Varmasti haluaa, jos –” ”No hyvä on, mä en halua olla sen kanssa! Onko sillä väliä?” ”He… eivät enää seurustele.” Ääneni muuttui piipittäväksi loppua kohden; viimeisen sanan kuiskasin. Lotte otti sanoilleni aikaa ennen kuin vastasi nyt huomattavasti kiinnostuneemman kuuloisena: ” Aijaa?” Kun en selittänyt tarkemmin, hän uteli: ” Mikäs niille tuli?” ”E-en...” En halunnut puhua heidän asioistaan tämän enempää. Erosta kertominen oli tosiasia, mutta syiden spekuloiminen meni juoruilun puolelle – ja minä inhosin juoruilua. ”En tiedä.” ” Jaa jaa… No, kauemmin se kesti kuin olisin koskaan uskonut.” Lotte osoitti taas taipumuksensa minulle täysin vieraaseen kyynisyyteen, mutta en ottanut sitä itseeni; sellainen hän oli. ” Ne vaikuttikin häissä vähän etäisiltä. Kitty ei ole minulle kertonut mitään. Olisin luullut, että hän pistää heti viisi parkumisääniviestiä.” ”Se osui häneen pahasti”, minun oli pakko sanoa, sillä Lotte olisi voinut hiukan hillitä vahingoniloaan, vaikka puhuikin vain minulle. Mutta sitten muistin, että oli Lotte itsekin kokenut sydänsuruja ja riipaisevan eron Kylestä, joten ymmärsin mustan huumorin, niin kuin kyynisyydenkin, olevan vain hänen tapansa käsitellä vaikeita asioita. ” Ei kai se johtunut siitä Tylerin sairaudesta, onko se vielä kuitenkin ihan ookoo ja elävien kirjoissa?” ”M-mistä Tylerin sairaudesta…?” ” Siitä, mikä Tylerillä on. En minä muista. Joku tautihan sillä on, elinikäinen kai.” Jäin tuijottamaan Zeldan koulusatulaa, jota olin ollut puhdistamassa silloin, kun Lotte soitti. En tiennyt, mistä Lotte puhui. Oliko Tyler sairas? Vatsassani kiertyi. Saattoiko Tylerin musertuneen katseen ja tummanpuhuvien silmärenkaiden syynä olla muukin suru, kuin vain ero Kittystä? ”Aah… e-en ole ainakaan kuullut mitään.” ” Hmm.” Kumpikaan meistä ei sitten sanonut enää mitään. Kohta Lotte lopetteli puhelua, ilmoitti, että oli vain halunnut laittaa kuvan Whïtewoodissa syntyneestä uudesta Galle-varsasta ja kysellä, miten täällä menee, mutta tiesin hänen todellisuudessa halunneen kertoa edes jollekulle suhteensa Michaeliin vakiintumisesta. Ja ymmärsin sen täysin, totta kai sitä halusi jakaa surullisten uutisten painon lisäksi myös iloisten uutisten keveyden ystävien kesken. Mietin, oliko Lotte yksinäinen Whïtewoodissa, jos Michaelia ei otettu lukuun. Olihan siellä totta kai nyt myös hänen mummonsa, mikä oli minusta ihanaa, mutta toisinaan rivienväleistä tulkitsin, että Lottella ei juuri ollut ikäisiään ystäviä Kirkaksessa. Michaelin McPhee Ranch sijaitsi niin kaukana kaikesta Lapin erämaassa ( ”kauempana ei-missään kuin edes siellä kotona, yritä kuvitella”, oli Lotte sanonut), ja lähimpään pieneen keskustaan parin kaupan ääreenkin oli yli kymmenen kilometriä synkkien kuusimetsien ja ammottavien lakeuksien hylättyjä teitä. Minä en olisi kestänyt siellä. Tiesin kokemuksesta jo Sveitsissä jonkin aikaa asuttuani, von Zughtien kopeassa, kylmässä ja yksinäisessä linnassa, ettei mielenterveyteni kestänyt liika yksinäisyyttä. Totta kai tarvitsin toisinaan palautumisaikaa kaikessa rauhassa omissa oloissani, kuten varmasti kuka tahansa (paitsi ehkä Kitty), mutta pitkäkestoinen, alituinen yksinäisyys kaukana muista ihmisistä ja yhteyksistä ulkomaailmaan… se ajoi hulluuden tielle. Viimeistelin Zeldan satulan tiptop-kuntoon, jotta se kelpaisi uudelle ratsastajalle (yritin tukahduttaa piston sydämessäni) ja nousin sitten ottamaan seuraavaksi suitset. * Rickon ja Zane eivät tulleet sovittuna ajankohtana, vaan vasta kolmen viikon päästä. En aivan ymmärtänyt Rickonin puheista, mikä heitä oli viivyttänyt ylimääräisen viikon, mutta olin joka tapauksessa onnellinen nähdessäni Zanen taas. Halusin niin kovin päästä taas näkemään orin, silittelemään sitä – hevosta, joka laukkasi uniini ja pois yhtä tasaiseen tahtiin, kuin alhaalla rannalla aallot löivät hietikolle ja takaisin. Olin kerännyt kaiken rohkeuteni, jota ei kovin paljon ole, sillä olen kaiken kaikkiaan arka ja ujo ihminen, lähestyessäni Rickonia. Olin myös varautunut siihen pahimpaan – että joku oli tarjonnut Zanesta, kenties jo ostanutkin sen – mutta halusin silti yrittää. Minun täytyi. ”H-hei… Rickon?” Rickon oli käymässä läpi Zanen harjoja pesupaikalla ja rypistellyt niille otsaansa. Olin kuullut hänen hetki sitten mutisevan itsekseen, miten paljon Zanelta lähti jouhta ja ihmetelleen niiden katkeiluun syytä. Rickon ei noussut kyykystään ylös, mutta käänsi päänsä minua kohti osoittaakseen, että oli kuulolla ennen kuin avasi hanan ja antoi veden juosta ämpäriin, jonne sukimakamppeet nakkeli. ”M-minä ajattelin… t-tai siis… s-saitko Zanelle kauppoja?” Rickon liuotteli harjoja lämpimässä vedessä ja lisäsi joukkoon suopaa. ”Joo, tuli siitä pari tarjousta. Täytyy keskustella niistä vielä Janen kanssa, joka yleensä hoitaa myyntijutut. Lupasin pitää kiinnostuneet kuulolla.” Olin samaan aikaan musertunut, että toiveikas: joku muukin tahtoi Zanen, mutta toisaalta ilmeisesti mistään ei oltu vielä lyöty kättä päälle. Saattoiko minulla siis olla edelleen mahdollisuus…? ”M-minä...” Keskeytin ja koetin hillitä ääneni vapinaa, jotta kuulostaisin mahdollisimman vakuuttavalta, enkä vain hetken mielijohteesta tätä päätöstä tehneeltä. Tahdoin, että Rickon pitäisi minuakin varteenotettavana ostajaehdokkaana. ”Minäkin haluaisin jättää siitä tarjouksen.” Puhuin ehkä turhan lujaa silkkaa jännittämistäni ja liikayrittämistäni, mutta ainakaan ääneni ei siinä kohtaa värähtänyt. Rickon käänsi hanan kiinni ja jäi tiirailemaan minua alhaalta käsin. Sitten hän suoristautui verkkaisesti, venytteli vähän ja hymyili leppoisasti – tulkitsin sen myönteisenä eleenä, vaikka pelkäsinkin, että Rickonin hymy oli enemmänkin suunnattu kuin lapselle, joka haluaa seepraa joululahjaksi. ”Sehän on kiva”, hän vain totesi. ”Tota… jos – tai oikeastaan, nuo saa jäädä likoamaan – mennään puhumaan lisää? Haluaisitko kuitenkin ensinnii kokeilla Zanea?” hän kysyi. Totta kai halusin. Hain kypäräni, ja sillä välin Rickon haki Zanen tarhasta ja menimme kentälle. Roi liikutti BJ:tä, mutta teki loppukäyntejä, ja Alexiina jutteli vilkkaasti Rexin selästä käsin aitaan nojailevan eläinlääkäri Yvonnen kanssa. En tiennyt minkä vuoksi Yvonne oli kutsuttu tallille, ellei sillä sitten ollut jotain tekemistä Chocon kanssa, joka oli oireillut. Olin tuskin nähnyt Kittyä käymämme keskustelun jälkeen, joka oli jättänyt oloni ontoksi, syylliseksi ja kivuliaaksi. Olin sörkkinyt Kittyä paikkaan, joka hänellä oli yhä vereslihalla, ja minua kadutti. Hän ei halunnut puhua Tyleristä, ja minun olisi pitänyt kunnioittaa sitä. Sen jälkeen Kitty olikin väistellyt taitavasti niin minua, itse Tyleriä, kuin puolta muustakin talliväestä. Ei hän kotona maannut jäätelöä syöden vuoteessa nyyhkyleffoja katsellen, niin kuin minä olisin voinut tehdä, vaan juoksi asiasta ja hommasta toiseen hullummalla tahdilla kuin olin koskaan nähnyt hänen tekevän. Pelkäsin hänen kohta romahtavan, ja samaa oli sanonut Alexiina, jonka olin kuullut yrittävän saada Kittyä rauhoittumaan, mutta tuloksetta. Katselin Yvonnea ja Alexiinaa ja pohdin, kehtaisinko huomauttaa eläinlääkärin olevan valmiiksi paikalla mahdollista myyntiterveystarkastusta varten. En halunnut Rickonin ajattelevan, että pidin turnajaisratsua erityisen riskialttiina saamaan vammoja tai, etten luottanut Rickonin huolehtivan Zanen voinnista tarpeeksi hyvin, mutta terveystarkastus kuului asiaan, kun hevoskaupoista sovittiin. En kuitenkaan ehtinyt sanoa sanaakaan, kun Yvonne irrottautui Alexiinasta ja lähti meitä kohti, ja Rickon heilautti hänelle kättään. ”Joo, Gillian kokeilee Zanea ensin, jos ei haittaa? Vai onko kiire?” ”Minulla on aina kiire”, kalsea Yvonne – jonka huumorintajua en ollut koskaan ymmärtänyt – totesi, mutta meni sitten kuitenkin istumaan penkille kenttämuurin katveeseen ja kaivoi kännykän käteensä. ”Varasin myyntiterveystarkastuksen, että voin näyttää ostajille terveen paperit”, Rickon sanoi minulle ja näytti itselleen kieltä – eli oli toiminut juuri niin, kuin olin toivonut. Hymyilin vastaukseksi ja nousin jakkaralta Zanen satulaan. Zanen satula ei ollut mikään sellainen satula, jossa olisin koskaan ennen istunut. Se ei ollut pieni ja yksinkertainen, niin kuin yleissatulat, eikä koruttoman tyylikäs, niin kuin koulusatulat. Se ei ollut aivan niin iso ja monimutkainen kuin lännensatula, vaan jotain näiden kaikkien väliltä ja kuitenkin ihan muuta. Istuin oli lähes neliön mallinen. Taka- ja etukaaret olivat korkeat, jolloin ratsastajana jäin istumaan kuin astiaan. Satulassa ei ollut etunuppia, mutta siinä oli vankka paksu kaari, josta saattoi ottaa kiinni, ja kiinnitysrenkaan tapaisia soikioita oli myös siivekkeiden sivuilla. Satula oli tukevan oloinen ja istuin siinä mukavasti. Tein heti havaintoja. Zane ei ollut aivan yhtä korkea kuin Zelda-rakkaani, muttei kaukanakaan. Sen musta pitkä ja kiharainen harja laskeutui kaulan sivua silkkisen näköisesti, ja minun oli aivan pakko kurottaa siihen heti käteni. Sen kaula oli paksumpi kuin Zeldalla, ja kun Zane lähti liikkeelle, sen käynti tuntui erilaiselta: se liukui pehmeästi ja jouhevasti kuin vesi. Zeldalla oli terävä, hermostuksissaan nykiväkin käynti, mutta Zane oli kuin sulaa vahaa. Kokoaminen kävi vaivatta. Zane mukautui sormiini, kehoni painoon, jalkoihini kuin olisi muovailtavissa mihin tahansa uuteen muotoon. Rakastuin välittömästi kahta enemmän, kuin jo olin siihen rakastunut. Jo ennen kuin edes pääsin alas satulasta, käännyin Rickoniin päin posket lämpiminä ja hengästyneenä ja sanoin: ”Minä h-haluan sen!” Ilmoitus oli ehkä lapsekas, mutten voinut itselleni mitään. Tunsin vahvasti, että Zane olisi uusi elämäni hevonen. Niin kuin Linka. Rickon raapi otsaansa, mutta ei mahtanut omalle huvittuneelle, ehkä ihmettelevällekin hymylleen mitään. ”No, minä soitan tuossa Janelle eläinlääkärin jälkeen. Ilmoitan sitten, mihin päädytään. Useampi tosiaan tarjosi Zanesta… että meidän pitäisi varmaan puhua myös tarjoushinnasta...” Puristin Zanen ohjia. Se oli tämän huumaavan onneni ainoa kääntöpuoli, varjo. Voidakseni ostaa Zanen… minun täytyisi luopua Zeldasta. Tiesin, että saisin Zeldasta hyvät rahat, sillä Alexiina auttaisi. Zelda oli korkeatasoinen, erittäin taitava, hyväpäinen ja terve. Vaikka sillä oli jo ikää, joku saisi siitä vielä kokeneen opetusmestarin itselleen kisakentille tai hyvän siitoshevosen. Kamalinta olisikin Zeldan hyvästely. Koskaan ennen en ollut joutunut luopumaan hevosesta omasta valinnastani. Olin palauttanut kyllä African Orange Woodiin, mutta se oli ollut sellainen melkein epävirallinen järjestely joka tapauksessa eikä vaikuttanut African sijoituspaikkaan tai elämään millään tavalla – näin tammaa edelleen joka päivä. Ensimmäinen hevoseni, Stardust, oli kuollut. Samoin Linka – vielä syntymäpäivänäni. En unohda sitä ikinä. Mutta nyt myisin Zeldan, vaikka tammassa ei mitään vikaa ollutkaan. Vain siksi, että tahdoin Zanen. Tunsin olevani itsekäs, sydämetön, kylmä ja laskelmoiva ihminen niin kuin ajattelin korkeatasoisista kilparatsastajista – jopa Billystä. Heille hevoset olivat ensisijaisesti työväline, välttämättömyys, mutta vaihdettavissa ja uusittavissa ja uuteen, nuorempaan malliin korvattavissa, jos tarve vaati. Minulle hevoset olivat elinikäisiä, ikuisia ystäviä. Eikä ystävyyttä voisi koskaan korvata toisella. Olin siis kahtiajakautunut. Toisaalta unelmoin Zanesta enemmän kuin olin unelmoinut mistään muusta pitkään aikaan, mutta samaan aikaan joutuisin toimimaan omaa moraaliani vastaan ja myymään Zeldan. Saatoin vain toivoa, että Zeldan uusi omistaja ja uusi koti olisi kaikkea, mitä rakas, rakas tammani ansaitsi, ja enemmän.
|
|
When life hits you, make it a catch.
Aurinkomerkki: ♐
|
Post by Kitty on Sept 3, 2022 10:55:51 GMT
Kitty talks - 03.09.2022 Vastaanottaja: Cella [Lähetetty: 02/09/2022, klo 23:54] - Kaikki on joskus aika kakkaa… Chocokin oireilee, sillä on lääkekuuri ja on aika alamaissa. Vastaanottaja: Cella [Lähetetty: 03/09/2022, klo 00:09] -
Aattelin kun erottiin että se on hyvä vaan ja Tylerin on parempi ilman mua mutta nyt taas mietin teinkö mä emämunauksen?? On hirvee ikävä ja kauheeta olla yksin. Mutta en haluu nähä miten se katsois mua katkerasti jos tietäisi. En haluu kertoo, siis lapsettomuudesta. Se ei sit enää ikinä katsoisi mua samalla tavalla. Ja emmä tiiä… Kaikki ne asiat mitkä Tylerissä ärsytti, niin nyt taas tuntuu ettei niillä oo väliä? Vastaanottaja: Cella [Lähetetty: 03/09/2022, klo 00:10] -
Pitäiskö mun laittaa sille jotain? Vastaanottaja: Cella [Lähetetty: 03/09/2022, klo 00:22] -
Ja sit tiekkö en oo puhunu tästä kun vähän Carrotille mut tuntuu niin pahalta että kaikki jättää mut yksin. En tiiä. Kun ensin mut synnyttänyt äiti ja sit oikee mutsi ja sit Tyler. Ja on tosi outoo mut tuntuu kun mun lapsikin jota ei ole jätti mut, kun ei sitä koskaan tulekaan?? Mitähän mä edes sepitän tässä x-d Vastaanottaja: Cella [Lähetetty: 03/09/2022, klo 00:30] -
Mietin sitäkin pitäiskö mun palata Skotteihin. Oisko mun vaan aika mennä kotiin. Valvoin taas. Viides tai kuudes tai ei hajuakaan enää monesko yö putkeen, en ollut laskenut, kun en vain pystynyt nukkumaan. Tuntui kuin Bob oli takonut metalliputkilla vasenta ja oikeaa aivoa vuorotellen ja välillä yhtäkin aikaa, se taonta ja jyskytys ja kiristys otsassa… Tekstailin sitten yön pimeinä tunteina Cellalle, kun en muutakaan keksinyt. En jaksanu enää edes jumpata, vaikka olin alkuun tehnyt sitäkin ja yrittänyt rääkätä itteni sammuksiin. Carrot ei aina vastannut ja, kun en tiennyt, kuka mun viestit toisessa päässä oikeastaan joka kerta luki, sille tekstaaminen ei ollu näin mustien ajatusten kera yhtä luonnollista kuin Cellalle, joka oli jossain kaukana ja joka ei koskaan ottanut turhan vakavasti mun juttuja. En mä ottanut itsekään vakavasti omia juttujani. Ainakaan enää aamulla. Siksi sille oli helppo vain naputella ilman sensuuria. Ja ehkä sekin, kun se oli avautunut mulle silloin sillä pitkällä automatkalla. Ehkä, kun sillä oli Windi ja nyt Chocon sisko. Niin se teki Cellastakin melkein kuin mun toisen pikkusiskoni. Mun mieliala heittelehti kellon mukaan. Päivällä koin, että kaikki oli taas ookoo ja selviäisin tästä ja ei nyt mikään ollut oikeasti niin huonosti kuin tahtoi tuntua, ja kun teki vaan töitä ja keskittyi pelkästään siihen, sekä mikä homma oli listalla seuraavaksi, niin ei ehtinyt ajatella mitään ikävää. Mutta yöt yksin mun kämpässä tallin yläkerrassa, jonne hiipi jo alkusyksyn koleutta, täyttyi mun pääni taas sillä paukkeella ja jyskytyksellä ja kamalien ahdistavien ajatusten rumballa, joka vaan pyöri ja pyöri ja pyöri samaa rataa joka ikinen ilta. En tiennyt, miten sen saa pois päältä. Missä on virtanappi? Missä johto, jonka voi kiskaista seinästä? Miten voin kiskaista aivot irti kallosta? Korvan kauttako? Huomenna mun olisi pakko hakea Emilyltä vahvempaa unilääkettä. Kuumien maitojen ja melatoniinien aika oli ohi. Kutsuin Demiä, ja se inahti. Se tassutteli eteisestä ja hyppäsi viereen sänkyyn. Painoin käteni sen lämmintä koirankehoa vasten. Mun ainut lohtuni. Olin alkanut saamaan outoja sydämentykytyksiäkin. Niitä tuli riippumatta siitä, mitä olin tekemässä, myös levossa ja varsinkin silloin, kun yritin nukahtaa ja päässä helisi muutenkin. Ne oli kummallisia sykäyksiä, pari kolme humahduksen kaltaista, kuin sydän olisi heittänyt volttia, mutta se ei tuntunut hassulta tai kivalta, vaan oli pelottavaa ja inhottavaa. Säikähdin joka kerta, kun niin kävi ja joskus älähdin pienesti, jolloin Demi kohotti päätään ja katsoi mua kummissaan. Niin kuin nyt. Painoin kämmenellä sydänalaa ja puristin silmät kiinni. Taas se tuntui. Mulju. Mulju… sitten seurasi kuin huminana koko kehon yli tuntemus, joka pisteli vasemman käden sormissa. Hieroin pikkusormen alapuolelta kämmenensyrjää ja tirskautin kyynelen. En taaskaan nukkuisi tänäkään yönä. Ja teinkö mä kuolemaa? Mä olin liian nuori vielä kuolemaan!! Mä en tiedä mitä mä olen tehnyt väärin. Mun mielestä mä olen elänyt hyvää elämää. No, oon mä joskus tehnyt harhalyöntejä, varsinkin parisuhderintamalla, mutta noin muuten mun mielestä mua ei voi syyttää siitä, että olisin ansainnut näin tai mitään pahaa. Halasin tyynyä rintaa vasten ja käänsin kylkeä, mutta mun silmät ammotti avoinna. Ulkona alkoi hiljalleen sataa ja pisarat ropisi pehmeästi ikkunalaseja vasten. Syksy oli alkanut. Mieleen tuli laulu, jota Sylva oli laulanut mulle pienenä nukkumaan mennessä, kun olin ollut liian virkeä rauhoittumaan. Se meni jotakuinkin näin: ”Nyt hiljaa vaan, ei itkeä saa, nuku pienokaiseni… kunhan heräät, sä kaikki pienet ponit näät... mustat ja ruunikot, kirjavat ja kimot, laukkaavat läpi koko yön… näetkö kaikki pienet ponit, tanssivan luomiesi alla...” Lauloin hiljaa nuhaisella äänellä itelleni, kun ei mulla ollut ketään muutakaan, kunnes sade yltyi ja pimeys saapui.
|
|
|
Post by Gillian on Sept 3, 2022 11:57:23 GMT
Uniaalloilla - 6
Kun olin ensimmäisen kerran Zanen kanssa yksin sen jälkeen, kun maksusopimus Rickonille oli allekirjoitettu, kutsuin sitä hiljaa, melkein kuin kokeillen: ” Xilo.” Zane nosti heti päätään ja hörisi maailman lempeimmin, ja silloin tiesin varmaksi sen olevan unieni Xilo-hevonen.
* Sanat karkasivat huuliltani sen kummemmin ajattelematta: ”Haluaisin oppia joustaamaan...” Odotin, että Kitty nauraisi. Odotin, että hän tuijottaisi minua ällistyneenä ja sitten hirnuisi… hirnuisi, ettei minusta ikinä tulisi lady Gilliannea tai Meridaa, ettei minunkaltaiseni pysyisi edes satulassa peitsi kädessä, että näyttäisin yksinomaan naurettavalta haarniskaan puettuna… Mutta hän sanoikin vain: ”Okei!” Ei tavanomaisella Kittyn reippaalla, kaikkeen heti innostuvalla ja energiaa puhkuvalla äänellä, vaan neutraalisti ja jopa väsähtäneesti. Siitä tiesin, ettei kaikki edelleenkään ollut niin hyvin, kuin hän sitkeästi kaikille väitti. Hänen tavallista itseään esittämään pyrkivä suojakuorensa rakoili, ja pelkäsin sitä Kittyä, joka sen alla oli piilossa, koska Kitty oli aina ollut vahva, optimistinen; aina vaikeuksien kautta voittoon. Tunsin olevani kauhea, kun en halunnut nähdä heikkoa Kittyä. Koska jos meistä vahvinkin murtuisi, miten meillä heikommilla olisi silloin minkäänlaista toivoa? Halusin kysyä, miten hän voi, mutta tiesin jo mitä hän vastaisi ja tiesin myös, että se olisi vale. ”E-ei sinun tarvitse, jos et j-jaksa tai –” Sanani saivat Kittyn ryhdistäytymään, vaikka tarkoitukseni oli ollut päinvastainen; en missään nimessä tahtonut lisätä hänen kuormitustaan, kun tiesin, millaisella puhinalla hän painoi jatkuvasti töitä. Kaduin jo koko ääneen lausumaani ideaa. Vaikken ollutkaan tarkoittanut nyt juuri, vaan ehkä joskus, Kittyllä ei ollut senkaltaista ”haman tulevaisuuden” tajua. Hänelle kaikki tapahtui nyt tai viimeistään seuraavaksi. ”Ei, kun kyllä mä jaksan!” hän sanoi melkein maanisesti, silmät verestäen (vatsaani kouristi nähdä ne läheltä); ehkä nimenomaan ’jaksaa’-sana oli virvoittanut hänet, mutta epäterveellä tavalla. Kaduin lisää avattuani suuni. ”E-ei sillä ole kiire, voidaan kyllä joskus toistekin –” ”Mä hoidan vuoron loppuun ja nähdään kentällä… parin tunnin päästä?” hän puhui päälle, ja minun oli pakko suostua. Illansuussa sitten seisoin kentällä Xilon vieressä ja silittelin oriin mustaa kaulaa. Olin edelleen epäuskoinen siitä, että tämä oli totta eikä vain unta. Että Xilo olisi minun – minun omani. Olin laittanut Zeldan myynti-ilmoituksen vasta tänä aamuna hevosmarkkinoiden nettisivuille. Itkin kolme tuntia sen jälkeen. Se tuntui niin väärältä ja kamalalta, että kahdesti kirjauduin sivuille takaisin poistaakseni ilmoituksen, mutten kuitenkaan. Koska tarvitsin rahat. Tarvitsin rahat Xiloon. Ja Zeldan myyminen olisi myös Zeldan parhaaksi: se pääsisi osaavalle, taitavalle ratsastajalle, jolla olisi sille enemmän aikaa ja kykyä tuoda rakkaan tammani parhaat puolet ja osaamisen taas esiin. Siitä oli niin pitkä aika, kun minä viimeksi olin noussut sen satulaan tehdäkseni jotain kunnollista päämäärättömiä, lyhykäisiä maastolenkkejä rannalla ja hetken kentällä kiertelyä lukuun ottamatta. Tuntui, kuin otteeni olisi livennyt ratsastuksesta. Kuntoni oli heikompi. En osannut enää mitään. Zelda ei ymmärtänyt minua, minä en ymmärtänyt itseäni. Se ei ollut oikein Zeldaa kohtaan. Zelda tarvitsi ja se ansaitsi enemmän, kuin juuri nyt tässä elämäntilanteessani kykenin sille antamaan. Tai niin minä itselleni uskottelin. Xilo tuntui erilaiselta. Xilo, kuten Rickon oli kertonut, oli kovin vaatimaton ja vähään tyytyvä. Se ei ahdistuisi samalla tavalla pidentyneistä tarhalomistakaan ja se viihtyi myös omissa oloissaan. Xilo antaisi anteeksi laiminlyönnit. Zelda ei. En silti tahtonut laiminlyödä Xiloakaan – en kumpaakaan. En vain voinut sille mitään, sillä en jaksanut enkä ehtinyt toteuttamaan tallilla itseäni yhtä paljon, kuin ennen äidiksi tuloa. Mutta halusin ja aikoisin vakaasti yrittää. Rickon ei valitettavasti ollut jättänyt Xilon mukavaa satulaa, sillä se ei kuulunut kauppaan, joten olin kokeillut sille BJ:n yleissatulaa. Molemmat olivat melko pyöreärunkoisia, ja kun lisäsin alle vielä lampaankarvahuovan pehmikkeeksi, toivoin sen kelpaavan väliaikaisesti siihen asti, että teetättäisin mittatilaustyönä Xilolle uuden oman satulan. Kitty ei kysynyt, mistä ajatukseni joustaamisen ja ratsastusjousiammunnan opettelemiseen oli noussut. Ehkä hän oletti, että koska ostin turnajaisratsun, totta kai nyt opettelisin itsekin lajiin. Oikeastaan se johtui taas unestani. Kun Rickon oli hyväksynyt kaupanteon, sitä seuranneena yönä näin samanlaista unta kuin pari kuukautta sitten – mutta tällä kertaa minä olin mustan ratsun selässä ja hohdin välkehtivää hopeaa; vasemmassa kädessäni oli pitkä kolmikärkinen keihäs ja kannoin sitä ylpeästi koholla kuin Poseidon, ja herätessäni tunsin sellaista rohkeuden ja urheuden poltetta, joka oli tyystin minulle vierasta. Se tunne oli voimaannuttava, ja halusin tavoittaa sen uudelleen. Sitten se vain nousi mieleeni: minä Xilon kyydissä laukkaamassa jousi viritettynä, nuoli osoittamassa maalitauluunsa… valmiina rikkomaan turvakuplani ja kokeilemaan jotain täysin uutta ja arvaamatonta. Kitty ei kysellyt mitään. Hän selitti – epäloogisesti ja toisinaan oleellisia asioita unohdellen – samoja kuin Rickon oli esityksissään kiinnostuneille esitellyt. Huomasin heti, ettei Kitty ollut kunnolla läsnä. Koetin ystävällisesti sanoa, että ehkä tämä riitti ensimmäiseksi kerraksi, mutta hän alkoi painaa kahta kovempaa, puhua lisää, patistaa minua kuin lähtisin viiden minuutin päästä maratonille tai sotaan. Lopulta vasta, kun muotoilin sanani toisin – että minä en enää jaksaisi – hän rauhoittui ja tyytyi siihen, että leidiritarikoulutustani jatkettaisiin toisena iltana. Painoin mieleeni, ettei Kittylle tule vihjatakaan hänen voimavaroistaan. Se löi heti takaisin. * En ollut ainoa, jonka elämä otti uuden suunnan ja meni eteenpäin. Josh kertoi päivällispöydässä tehneensä tarjouksen pienestä tilasta Pomradgessa. ”Melko lähellä Jordaneita. Elk Furyn varrella. Entinen alpakkafarmi.” ”Alpakoita?” Emily sanoi kuin lamppu olisi syttynyt. ”Sittenhän sen täytyy olla Hermojen tila.” ”Siinä lähellä rautatiesiltaa?” Raicykin kysyi, ja Tomford vahvisti. Tunsin hentoa haikeutta. Olin vilpittömästi iloinen hänen puolestaan. Tiesin Joshin tehneen kovasti töitä viimeiset kolme vuotta ja saaneen isovanhemmiltaan avustusta, mutta kun nyt katsoin häntä painamassa silmälaseja paremmin nenänvarrelleen ja vastaanottamassa onnittelut ja tsemppaukset ja vastailemassa kiinnostuneisiin lisäkysymyksiin, ajattelin väkisinkin myös Tyleriä ja tämän tilaa. Kumpikin yksin, kumpikin yksinäinen nuori cowboy omalla pienellä farmillaan… ...ja näin itseni samankaltaiselle tilalle vaalean miehen vierelle, mutten erottanut sumuisten, epäselvien kasvojen piirteitä. Painoin ajatuksistani punastuneena pääni. Keskustelu oli kääntynyt Tomfordin omistamaan asuntoautoon. ”Mä muutan siihen”, Robert möläytti, ”kun Kitty ei painunutkaan meneen.” Ohikiitävä vaivaannuksen aalto lainehti pöytäseurueen läpi. Kitty tai Tyler eivät kumpikaan olleet paikalla. Itse asiassa molemmat olivat jättäneet jo niin monta yhteistä illallista välistä, että kaikki olivat varmasti laittaneet sen merkille, vaikkeivät hienotunteisuussyistä muuta ehkä sanoneet, kuin ohimennen: ”Taasko Kitty on iltatallissa?” tai ”Eikö Tyler tullutkaan tänään teidän kanssanne?” Robert oli juuri täyttänyt kuusitoista ja saisi nyt ajaa ajokortin. Alexiina vilkaisi Raicyyn, joka puolestaan katseli Robertia kuin tosissaan miettien ehdotusta; Robert tuijotti haastavan jurona takaisin. ”Jos Josh suostuu ottamaan sinut vuokralaiseksi”, virkkoi Raicy sitten hitaasti. Robertin ilme kirkastui. Kaikkien katse kääntyi Tomfordiin, joka teki eleen olankohautuksen ja nyökkäyksen väliltä ja kohensi taas silmälasejaan. ”Saisit heti tuloja ja lisäkerrytystä lainan poismaksuun”, Alexiina sanoi hänelle lempeästi. Hän olisi vain hyvillään, jos Bob muuttaisi. Olimme puhuneet siitä Alexiinan kanssa joskus kahden kesken. Bob oli melko meluisa: hän paiskoi aina ovia mennessään, kolisteli ja rymisteli huonekaluja ja tavaroita ja hänen puheäänensäkin oli kova, mikä usein herätti herkkäunisen Hugon päiväuniltaan. Hyssyttelyt, rauhoittelut, anelut, komennot ja pyynnöt hänen olla hiljempaa eivät tehonneet. Bob oli myös nopeasti kyllästyvä ja tylsistyvä luonteeltaan, ja saattoi silloin keksiä muiden mielestä ikäviä tapoja viihdyttää itseään. Jos hän asuisi yksin, mutta ranchin alueella omassa rauhassaan, se olisi kaikkien kannalta ideaaliratkaisu. Tarpeeksi lähellä, jotta häntä saattoi pitää silmällä ja vahtia, mutta tarpeeksi kaukana, jottei hän häiritsisi älämölöillään muita. Myös Robertin itsensä kannalta, joka varmasti murrosikäisenä miehenalkuna halusi yhtä lailla omaa tilaa ja yksityisyyttä, se olisi paras ratkaisu. ”Niin, se tosiaan tarkoittaa sitten sitä, että maksat hänelle vuokraa”, Raicy totesi veljenpojalleen. ”Mistä rahoista?” Robert kiristeli hampaitaan; aiemmin hän oli puhunut jatkuvasti muuttavansa Kittyn asuntoon, kun Kitty olisi siirtynyt White Dove Farmille, ja varmasti oletti, että olisi saanut asua siellä ilmaiseksi sukulaisuussuhteen ja Raicylle tekemänsä työn vastineeksi. ”Se, mitä sä maksat on tuskin edes taskurahaa.” ”Mene sitten toisiinkin töihin”, Raicy heitti hermostumatta. ”Kun olet aamupäivät laaksossa, ehdit ihan hyvin toisiin hommiin illansuussa, tai kun koulu jatkuu, niin viikonloppuisin.” Robertin silmät suurenivat – hänen vapaa-aikansa oli leväperäistä laiskanlinnoittelua sohvalla videopelimaailmoissa hahmoja ampuen ja sipsiä syöden. ”Hyllyttämään, siivoamaan, mummon koiraa ulkoiluttamaan...”, Raicy jatkoi välittämättä Robertin paheksunnasta. ”Niin ne muutkin ihmiset tekevät. Töitä elääkseen.” Alexiina mutristi huuliaan Raicylle, muttei sanonut mitään, koska nyt oli kyse Robertin opettamisesta. Ja vaikken haluakaan ajatella pahaa kenestäkään, jopa minun on myönnettävä, että Robert on saanut elää melko harmitonta ja hemmotellun lapsen elämää. Sitten ajattelen, että joku voisi sanoa samaa minusta. Vanhempani ovat rikkaita. He ovat ansainneet omaisuutensa työnteolla, yritystoiminnalla ja onnistuneella sijoittamisella. Minulla ei koskaan ollut lapsena rahallista puutetta mistään, vaikken saanutkaan mitä mieli teki ja aina vanhempani kitsailivat toiveideni toteuttamisen suhteen, ellei se suoraan liittynyt taiteeseen. Mutta vaatteeni olivat aina kalliita ja laadukkaita, talomme oli moderni digitaalisine tehosteineen ja pihassakin oli uima-allas. Minulla oli oma hevonen ja vapaasti ratsastettavia, olin sponsoroitu kisaratsastaja, pääsin hyppäämään jopa Power Jumpissa. Vietin kesän ulkomailla keskiaikaisessa linnassa ja tulin muutenkin kiertäneeksi eri maissa. Pääsin opiskelemaan Kanadan parhaimpiin taideakatemioihin lukeutuvaan opinahjoon. Sittemmin olen elellyt Centereillä lapsineni enkä maksanut mitään vuokraa. Olinko minä hemmoteltu? ”No hyi helvetti jonkun paskoja mä mene siivoamaan!” Robert rähisi. ”Jos haluat elää omillasi, sinun on kustannettava se itse. Ei siinä muu auta. Tervetuloa aikuisten maailmaan, mihin sinulla on ollut niin kova kiire”, Raicy totesi vankkumatta ja työnsi leikkeleleivän suuhunsa. ”Mutta varmasti se järjestyy”, Alexiina yritti tasoittaa tyynnyttääkseen Robertin mustunutta ilmettä. ”Osa-aikatöitä on varmasti tarjolla paljon erilaisia. Ja kun on tutusta kyse, eiköhän Joshin kanssa asiat ole sovittavissa”, hän vilkaisi varmistuakseen Tomfordiin, joka nyökkäsi neutraalisti. ”Kyllä se saadaan onnistumaan. Ajat nyt ensin kortin, niin katsotaan sitten jos saadaan sinulle jostain auto käyttöön –” Se sai Robertin raivon kaikkoamaan ja hän tarttui haarukkaansa mättäen lasagnea poskeensa huomattavasti paremmalla tuulella. Myrsky vältetty. Raicy ja Alexiina kävivät kulmienkurtisteluilla äänetöntä keskustelua toisilleen, mutta tiesin Alexiinan pitävän nyt tärkeämpänä sitä, että Robert muuttaisi talosta ulos, kuin hänelle elämän realiteeteista opettamista. ”S-saanko minä… nähdä sen?” Olin kääntynyt ujosti Joshin puoleen. ”Sinun uuden… kotisi?” Josh painoi lasejaan. ”Kaikki olette tervetulleita”, hän vastasi katsomatta minuun, ”jos tarjous hyväksytään.” ”Oliko se pahassa kunnossa?” Raicy kysyi ottaessaan jälkiruokaa, jonka Alexiina toi seuraavaksi pöytään: minun tekemääni suklaavanukasta. ”Hermot päästivät sen kuulemma aika rappiolle.” ”Tallirakennuksen katto oli sisäänpainunut...” ”Niinpä niin”, Raicy loi jostain syystä äitiinsä paljon puhuvan katseen. ”Eiköhän kääritä sitten hihat taas. Vastahan sitä Tylerin paikka asuttavaksi saatiinkin.” ”Te lapsoset kasvatte liian nopeasti”, Alexiina huokaisi ja istuutui takaisin tuoliinsa. ”Josh tuli meille juuri äsken töihin ja oli niin pieni ja hintelä”, hän loi tähän äidillisen hymyn. Tunsin saman myötäpunan omillakin kasvoillani, jonka näin nousevan Joshin poskille. Emily katsoi minua. ”Huomaat sen kohta sinäkin, tyttöseni”, hän sanoi minulle.
|
|